Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Jeg har sluttet å skeie ut ...

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-09-07, 13:08   #1
Solis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Innlegg: 17
Solis er på en erverdig vei

Jeg har sluttet å skeie ut ...

Det vil si jeg har sluttet å bruke ordet "utskeielse".

I det normale livet uten karbo- og kaloritelling, ville man ikke brukt slike ord. Da skal vi kose oss litt ekstra, med vin og mat man ikke spiser hver dag.
Nå har jeg holdt på med denne kuren i 8 måneder og er meget takknemlig til dette forum hvor jeg har hentet informasjon, hjelp og støtte.

Jeg koser meg med vin og god mat i helgen, spiste til og med et nystekt rundstykke til frokost i dag, men jeg nekter å kalle det en utskeielse.

Barna spør meg hvorfor jeg ikke skal ha potet når de må ha det. Da sier jeg at vi trenger potet for å vokse og blir stor og sterk, bare se på mamma hvor stor og sterk jeg er blitt, så nå skal jeg bli litt mindre og dere større.
Denne teorien holder imidlertid ikke når lutefisken skal inntaes. Hvis noen i dette forum kan komme med en god løsning på hvordan unngå potet til lutefisk, er jeg lutter øre. Pinnekjøttet er greit, da lager jeg en stappe av litt kålrabi, blomkål og nepe og en fløteskvett med masse krydder.

Men lutefisken? Den skal jeg kose meg med...

__________________


Solis er i gang igjen etter pause fra desember


Solis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Anything, bare det virker! Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 13:20   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har sluttet å skeie ut...

Så godt å lese... Jeg bruker heller ikke fraser som "skeie ut" eller "sprekke"... Fordi det er en livsstil jeg har, og er sluttet å drive rovdrift med meg selv.

Og hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt en potet til lutefisken jeg... Med god samvittighet!!

Den ene gangen har ikke så mye å si i det lange løp, det er hva vi gjør daglig som teller...

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 15:01   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har sluttet å skeie ut...

Er helt enig med deg i det du skriver, men jeg stusser på noe:

Opprinnelig lagt inn av Solis, her.

Barna spør meg hvorfor jeg ikke skal ha potet når de må ha det. Da sier jeg at vi trenger potet for å vokse og blir stor og sterk, bare se på mamma hvor stor og sterk jeg er blitt, så nå skal jeg bli litt mindre og dere større.
..


Hvorfor
må barna spise potet ? vis de ikke har lyst på mener jeg. Det må jo være kun for å bli mett fortere (magefyll). 78-80 % av poteten er jo vann. Den er heller ikke spesielt næringsrik. De trenger vel ikke potet for å bli store og sterke vel - eller har det kommet ny forskning på bordet jeg ikke har fått med meg ? Hvis de spiser mer grønnsaker i steden er jo det mye bedre ? Eller ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 15:05   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har sluttet å skeie ut...

I uka holder jeg et strengt regime ala Photobscura. Men den siste måneden har jeg flere helger på rad har jeg kost meg med både vin og nøtter og annet snadder. DA begynte vekta å gå nedover

Kanskje jeg ikke trenger en "karbedag" som det har vært endel diskusjon rundt, men rett og slett en kosedag innenfor karberammene (prøver i allefall, regner ikke på dem), da med annet innhold enn hva hverdagen inneholder?

Har gått ned 7 kilo på like mange uker etter at jeg begynte med "Photobscuring" i ukedagene og med annen snaddermat i helgene

Har tom drukket vanlig øl uten at det har påvirket verken ketose eller vekta

Så jeg skjeier heller ikke ut, jeg bare koser meg

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 18:00   #5
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Jeg har sluttet å skeie ut...

Fin innstilling, det der.

Jeg har heller ikke noe behov for å skeie ut - hvis jeg skal kose meg med noe spesielt, finnes det så mye godt i lavkarbo her inne som en kan lage likevel.

På Santorini forrige uke, spurte en kelner hvorfor jeg ikke spiste opp tacoskjellene mine. Svarte bare at jeg var allergisk på en måte, jeg. Så det var det.

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 18:11   #6
nettan
Medlem
 
nettan sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Ålesund
Alder: 46
Innlegg: 386
nettan er ny på veien

Sv: Jeg har sluttet å skeie ut...

ja det skal jeg og begynne og si
Man lyver jo ikke heller da..

__________________


nettan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 18:14   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har sluttet å skeie ut...

Opprinnelig lagt inn av nettan, her.

ja det skal jeg og begynne og si
Man lyver jo ikke heller da..

Nei man gjør ikke det, og så slipper man å forklare seg så mye. Jeg brukte en del fraser i begynnelsen: tåler det ikke, er allergisk osv. Da slapp jeg masse ekstra spm.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 18:39   #8
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Jeg har sluttet å skeie ut...

Nei akkurat!
Altså, det er vel dem som synes det er en form for en unnskyldning osv, men det er jo bare en selv som behøver å stå inne for det.
Det ER jo en slags allergi - reaksjonen er at man går opp i vekt.
Og det er ju inte alls bra, eller hur?

Strengt tatt skylder man jo ikke kelnere og slikt noen forklaring så lenge man betaler for all maten, men det kan være greit og ha en form for forklaring til andre tilfeller.

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 16:02   #9
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg har sluttet å skeie ut...

Jeg kjenner meg godt igjen i det å føle at man må forklare hvorfor man ikke spiser "vanlig". Men nå har de fleste i familien skjønt at jeg ikke spiser mel og sukker (må prøve å holde det basic og lettskjønnelig for dem) fordi jeg blir så fryktelig urolig i kroppen av det og fordi jeg merker at jeg blir lettere deprimert av karbohydratholdig mat.

Jeg skeier heller ikke ut! Jeg spiser det som er godt for meg og så koser jeg meg med små porsjoner av det som ikke er godt for meg, når jeg føler at det er på sin plass!

SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 16:33   #10
Solis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Innlegg: 17
Solis er på en erverdig vei
Smile

Sv: Jeg har sluttet å skeie ut...

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Er helt enig med deg i det du skriver, men jeg stusser på noe:



Hvorfor må barna spise potet ? vis de ikke har lyst på mener jeg. Det må jo være kun for å bli mett fortere (magefyll). 78-80 % av poteten er jo vann. Den er heller ikke spesielt næringsrik. De trenger vel ikke potet for å bli store og sterke vel - eller har det kommet ny forskning på bordet jeg ikke har fått med meg ? Hvis de spiser mer grønnsaker i steden er jo det mye bedre ? Eller ?

Tja....
Når man er vokst opp i en fiskebåt og med potetåkeren utenfor døra, er det litt vanskelig å komme unna potet. Jeg mener alt med måte i utgangspunktet, og prøver i hverdagen å ha et så normalt kosthold som mulig overfor resten av familien. At man kan endre holdninger er helt klart. Jeg må jo si at skepsisen er større mht nudler enn potet, iallefall dem man kjøper i boks.

Før mente jeg popcorn og saltstenger var sunnere enn potetgull, pga fettinnholdet, men etter å ha blitt kjent med dere her, vet jeg heldigvis bedre. Og lærer hele tiden...

__________________


Solis er i gang igjen etter pause fra desember


Solis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Anything, bare det virker! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no