Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-12-08, 22:24   #51
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Ved Gastric banding, som Arkine har hatt, er det annerledes. Da setter man bare et bånd på magesekken og når det tas av vil de aller fleste øke i vekt igjen, da de ikke lenger har noen "sperrer

jeg økte i vekt når jeg hadde bandet rundt mavesekken,,derfor jeg like godt tok det vekk,,

og nå er jeg nesten normalvektig ,men sliter hver dag for og holde vekten

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 23:13   #52
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Ok, var litt greit å få info om det! Kan tenke meg at det er et skummelt valg, uansett hvor overvektig man er. Er godt at tilbudet er der ute, og jeg antar at en lege vurderer nøye om en person trenger det eller ei!

Lista for å få operasjon gjennom det offentlige er kanskje høyere en på privat sykehus?

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 23:40   #53
Strutsen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av arkine, her.

Ved Gastric banding, som Arkine har hatt, er det annerledes. Da setter man bare et bånd på magesekken og når det tas av vil de aller fleste øke i vekt igjen, da de ikke lenger har noen "sperrer

jeg økte i vekt når jeg hadde bandet rundt mavesekken,,derfor jeg like godt tok det vekk, og nå er jeg nesten normalvektig ,men sliter hver dag for og holde vekten

Det er kanskje bare meg - men føler at det blir litt "flisespikkeri" rundt dette temaet jeg da.

Ved Gastric Banding så blir ca halve magesekken (50%) koblet vekk med denne bandingen (en form for strikk - ulike typer ved ulike operasjoner og sykehus) - elastisiteten i den resterende delen av magesekken er ganske stor etter dette inngrepet (like stor som den er på en ikke-operert magesekk). Derfor opplever endel (faktisk ganske mange) å få en vektøkning selv med bandingen intakt.

Ved en Gastric Bypass så beholdes det knapt magesekk - og i de 5% som beholdes finnes det veldig liten elastisitet fordi det er den øverste delen mot spiserøret som beholdes - derfor opplever pasienter som lever med GBP veldig liten volumøkning av magesekken i årene etter inngrepet.

Det er fremdeles, den dag i dag, litt ulike former for inngrep som blir utført fra sykehus til sykehus. Noen kirurger sverger til å la litt mer være igjen av magesekken - andre kobler om mindre (eller mere) tarm osv osv. Det som dog kjennetegner alle GBP inngrep er at man ikke lenger har lukkemuskel ned mot tynntarmen - samt at tolvfingertarmen ikke lenger sitter opp mot det som fungerer som magesekk. Dersom man stadig, i årene etter inngrepet, overspiser litt vil man kunne oppleve at den lille magesekken utvides noe - og faren for å gå opp noen kilo vil alltid være til stede. MEN MAN KLARER IKKE Å GÅ OPP ALLE KILOENE MAN HAR GÅTT NED ! Det er rent fysiologisk umulig ! Her handler det også om at tarmen er såpass forkortet at den aldri vil være i stand til å oppta samme mengde næring som før inngrepet.

For de fleste som har levd lenge med overvekt vil det være en kamp å holde seg normalvektig uten operasjon. Dette fordi hormonet Grehlin (som jeg har beskrevet tidligere) maser kroppen tilbake til utgangspunktvekt ved å skape sult (ofte til og med såkalt ulvehunger) og sug som gjør det vanskelig å holde seg borte fra mat. Da hjelper det ikke med aldri så sterk viljestyrke. De fleste som har slanket seg gjennom mange år vil også få sterkt nedsatt forbrenning - noe som igjen gjør det svært demotiverende å til stadighet leve på streng diett.

Men jeg repeterer meg selv til det kjedsommelige - operasjon er ingen hokus-pokus-resept på et sunt og slankt liv - dog er det et fantastisk hjelpemiddel på veien dit.

Når det gjelder kriteriene som private og offentlige sykehus legger til grunn så vil jeg definitivt tro at de private har lagt lista noe lavere. Dog handler det, selv for dem (i dette tilfellet Aleris her i Norge), om et moralsk ansvar og ikke bare penger.

  Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 00:53   #54
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av arkine, her.


jeg økte i vekt når jeg hadde bandet rundt mavesekken,,derfor jeg like godt tok det vekk,,

og nå er jeg nesten normalvektig ,men sliter hver dag for og holde vekten

Og dette hadde du sannsynligvis sluppet ved å ta en GBP i stedetfor en banding.

Ellers synes jeg Strutsen, som vanlig, sier mye bra i det siste innlegget sitt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)

Sist redigert av Iset : 03-12-08 kl 01:00.
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 12:44   #55
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Det er kanskje bare meg - men føler at det blir litt "flisespikkeri" rundt dette temaet jeg da.

Ved Gastric Banding så blir ca halve magesekken (50%) koblet vekk med denne bandingen (en form for strikk - ulike typer ved ulike operasjoner og sykehus) - elastisiteten i den resterende delen av magesekken er ganske stor etter dette inngrepet (like stor som den er på en ikke-operert magesekk). Derfor opplever endel (faktisk ganske mange) å få en vektøkning selv med bandingen intakt.

Ved en Gastric Bypass så beholdes det knapt magesekk - og i de 5% som beholdes finnes det veldig liten elastisitet fordi det er den øverste delen mot spiserøret som beholdes - derfor opplever pasienter som lever med GBP veldig liten volumøkning av magesekken i årene etter inngrepet.

Det er fremdeles, den dag i dag, litt ulike former for inngrep som blir utført fra sykehus til sykehus. Noen kirurger sverger til å la litt mer være igjen av magesekken - andre kobler om mindre (eller mere) tarm osv osv. Det som dog kjennetegner alle GBP inngrep er at man ikke lenger har lukkemuskel ned mot tynntarmen - samt at tolvfingertarmen ikke lenger sitter opp mot det som fungerer som magesekk. Dersom man stadig, i årene etter inngrepet, overspiser litt vil man kunne oppleve at den lille magesekken utvides noe - og faren for å gå opp noen kilo vil alltid være til stede. MEN MAN KLARER IKKE Å GÅ OPP ALLE KILOENE MAN HAR GÅTT NED ! Det er rent fysiologisk umulig ! Her handler det også om at tarmen er såpass forkortet at den aldri vil være i stand til å oppta samme mengde næring som før inngrepet.

For de fleste som har levd lenge med overvekt vil det være en kamp å holde seg normalvektig uten operasjon. Dette fordi hormonet Grehlin (som jeg har beskrevet tidligere) maser kroppen tilbake til utgangspunktvekt ved å skape sult (ofte til og med såkalt ulvehunger) og sug som gjør det vanskelig å holde seg borte fra mat. Da hjelper det ikke med aldri så sterk viljestyrke. De fleste som har slanket seg gjennom mange år vil også få sterkt nedsatt forbrenning - noe som igjen gjør det svært demotiverende å til stadighet leve på streng diett.

Men jeg repeterer meg selv til det kjedsommelige - operasjon er ingen hokus-pokus-resept på et sunt og slankt liv - dog er det et fantastisk hjelpemiddel på veien dit.

Når det gjelder kriteriene som private og offentlige sykehus legger til grunn så vil jeg definitivt tro at de private har lagt lista noe lavere. Dog handler det, selv for dem (i dette tilfellet Aleris her i Norge), om et moralsk ansvar og ikke bare penger.

Bra innlegg Balansert! Har ei venninne på 49 år, som veide over 160 kg som tok gbp. Det er over tre år siden nå. Hun veier nå 80 kg og har fått livet tilbake. Men hun sier at hun må passe på hva hun spiser for magesekken er nesten like stor som før. I påsken la hun faktisk på seg 3 kg og da var det "rett på suppekur" uka etter for å ta de av igjen. Hun er kanskje blandt de 5% som må slite litt mer for å holde vekta?

Men uansett....hun angrer ikke en dag! For henne stod det om livet og å se barna vokse opp.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 13:40   #56
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Bra innlegg Balansert! Har ei venninne på 49 år, som veide over 160 kg som tok gbp. Det er over tre år siden nå. Hun veier nå 80 kg og har fått livet tilbake. Men hun sier at hun må passe på hva hun spiser for magesekken er nesten like stor som før. I påsken la hun faktisk på seg 3 kg og da var det "rett på suppekur" uka etter for å ta de av igjen. Hun er kanskje blandt de 5% som må slite litt mer for å holde vekta?

Men uansett....hun angrer ikke en dag! For henne stod det om livet og å se barna vokse opp.

Magesekken kan ikke bli like stor som før, det er fysisk umulig. Den blir kuttet med 95 % (!!!) så vi har bare 5 % igjen. I tillegg er den lille magesekken på usle 5 % ikke særlig tøyelig, så den kan vel maks øke med 5 % tenker jeg, OM den øker i det hele tatt.
Men tarmen lager et slags "reservoir" over magesekken, har jeg lest, så vi får plass til litt mer mat etterhvert. Jeg får jo plass til mer nå enn før, kan feks. spise 2 brødskiver eller 2 pizzastykker om jeg er skikkelig sulten. Men ikke mer, da sprekker jeg. Jeg kan aldri mer spise like mye som jeg gjorde før operasjonen, det er rett og slett fysisk umulig. Det er 2 år siden min operasjon.

Det siste du skriver kjenner jeg meg sånn igjen i. Jeg tviler på at jeg hadde fått se min datter vokse opp uten denne operasjonen, men nå sitter jeg her med TO barn, hvorav en baby på 8 måneder som aldri hadde vært her om jeg ikke hadde blitt operert. Ikke bare har jeg fått et nytt liv og en ny helse pga. operasjonen, jeg har i tillegg fått et nytt barn.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 13:58   #57
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

95% av magen!! :O Det er mye! Er det ikke en risiko for at man kan bli underernært da? :/

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 14:10   #58
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Ja og nei. Det er helst tarmsystemet det kommer an på. Ved en DS-operasjon (Duodenal Switch) tar de mindre av magesekken men mye mer av tarmen, derfor er DS-opererte mye mer utsatt for underernæring (de bruker helst denne operasjonen på folk med BMI på 60+). Ved en GBP tar de mer av magen men litt mindre av tarmen, så vi får i oss endel næring, men det er klart vi ikke tar opp like mye som ikke-opererte, så vi må gå på solide doser vitaminer og mineraler resten av livet samt ta blodprøver jevnlig for å sørge for at opptaket er optimalt. Men det er jo en vanvittig liten pris å betale. Vitaminer tok jeg hver dag før operasjonen også.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 20:16   #59
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Da var jeg hos legen i dag og fikk henvisning til Aker. Følte jeg måtte "krangle" meg til det. Legen synes ikke jeg "ser" feit ut.. men tallenes tale og BMI sier jo 37. Såvidt jeg vet er det sterk grad av overvekt. Så sjekket han BS og jeg hadde 7.6, så han var endelig overbevist om at jeg hadde dia2 da, men siden langtidssukkeret var på 5.6, mente han jeg hadde den under kontroll. Det er jo ikke så rart siden jeg har levd lavkarbo i 3 måneder nå. Styrtet en coka cola før testen jeg så han skulle få se at det gir utslag, sa jo ikke det da..Men hadde spist to sponplater med gulost til frokost og blodsukkeret leer seg nesten ikke av det. Skulle det bli reelt måtte jeg jo drikke noe søtt. Det er jo det de gjør ved sukkerbelastningstest også. Jeg ba om en sånn, men han mente plutselig at det ikke var nødvendig da. I det ene øyeblikket er ikke mine målinger bra nok, i det andre er det greit å ta bare en tilfeldig måling...

Så sa han at det var "negativt" at jeg hadde slitt med spiseforstyrrelser. Jeg spurte da om det ikke var ganske vanlig hos folk som veide så mye som jeg og en tyve tredve kilo til? Hvorfor blir man så tykk hvis man ikke har et problematisk forhold til kosthold og mat? Han var til dels enig der også da. Men så ville Aker at man skulle ha prøvd å slanke seg. Har jo ikke gjort noe annet enn å slanke meg siden jeg var 15 år og man ser jo hvor langt det har brakt meg. I år har det vært Grete Roede og Fedonklinikken.

Håper jeg ikke blir avvist for å si det sånn. Nå har jeg sendt forespørsel om pris til ScandinavianCliniks... Tror det er rundt åtti tusen det koster å ta en GBP i Thailin. Tror jeg prøver å skrape sammen det i stedet for å gå 2-3 år til på "vent" og bli enda feitere...

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 23:32   #60
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Lykke til, bare spør om du lurer på noe.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 00:31   #61
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Lykke til, bare spør om du lurer på noe.

Takk for det

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 17:03   #62
fatty
Juniormedlem
 
fatty sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Bryne
Alder: 35
Innlegg: 14
fatty er på en erverdig vei

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Da var jeg hos legen i dag og fikk henvisning til Aker. Følte jeg måtte "krangle" meg til det. Legen synes ikke jeg "ser" feit ut.. men tallenes tale og BMI sier jo 37. Såvidt jeg vet er det sterk grad av overvekt. Så sjekket han BS og jeg hadde 7.6, så han var endelig overbevist om at jeg hadde dia2 da, men siden langtidssukkeret var på 5.6, mente han jeg hadde den under kontroll. Det er jo ikke så rart siden jeg har levd lavkarbo i 3 måneder nå. Styrtet en coka cola før testen jeg så han skulle få se at det gir utslag, sa jo ikke det da..Men hadde spist to sponplater med gulost til frokost og blodsukkeret leer seg nesten ikke av det. Skulle det bli reelt måtte jeg jo drikke noe søtt. Det er jo det de gjør ved sukkerbelastningstest også. Jeg ba om en sånn, men han mente plutselig at det ikke var nødvendig da. I det ene øyeblikket er ikke mine målinger bra nok, i det andre er det greit å ta bare en tilfeldig måling...

Så sa han at det var "negativt" at jeg hadde slitt med spiseforstyrrelser. Jeg spurte da om det ikke var ganske vanlig hos folk som veide så mye som jeg og en tyve tredve kilo til? Hvorfor blir man så tykk hvis man ikke har et problematisk forhold til kosthold og mat? Han var til dels enig der også da. Men så ville Aker at man skulle ha prøvd å slanke seg. Har jo ikke gjort noe annet enn å slanke meg siden jeg var 15 år og man ser jo hvor langt det har brakt meg. I år har det vært Grete Roede og Fedonklinikken.

Håper jeg ikke blir avvist for å si det sånn. Nå har jeg sendt forespørsel om pris til ScandinavianCliniks... Tror det er rundt åtti tusen det koster å ta en GBP i Thailin. Tror jeg prøver å skrape sammen det i stedet for å gå 2-3 år til på "vent" og bli enda feitere...


www.kirugirejser.dk
Kjempebra service og folk som er med

__________________






Ny start 23.11.2008
fatty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 00:30   #63
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av fatty, her.

www.kirugirejser.dk
Kjempebra service og folk som er med

Takk for tipset

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 22:20   #64
TAM
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 24
TAM er på en erverdig vei

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Jeg gikk på skolen med ei som hadde tatt vektoperasjon og hun var jo blitt så utrolig flott.
Hun går nå inn i str 36-38 og hun veide rundt 170 kilo før operasjon.

Hun har store psykiske plager i dag. Som hun selv sier, kroppen er blitt liten, men hjernen skjønner det ikke.
Hun er veldig langt nede og hun klarer overhodet ikke å innse selv at hun er så slank og fin.

Jeg jobber med en som veide 250 kilo, han har nå gått ned til rundt 120-130 kilo. Livet hans har blitt bedre, men han sliter mye med kolikk og reagerer på feit og sukret mat. Han klarer heller ikke å spise et normalt måltid, bare småspiser hele tiden.

Jeg er IKKE i mot denne type operasjon, jeg har faktisk vurdert den selv for bare noen dager siden.
Jeg vil bare få frem at det finnes faktisk de som får problemer etterpå.

Jeg vet fortsatt ikke om jeg skal betale operasjonen selv eller om jeg bare skal blåse i det.

Ha en fin dag.

TAM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 22:31   #65
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Det er helt klart folk som får problemer i etterkant ja. Bla. de som er sterkt spiseforstyrrede før operasjonen, og spesielt de som hele livet har vært overvektige. Sistnevnte får nok et problem når de får "ny" kropp, for det stemmer jo ikke med det de hele livet har sett i speilet. Det sitter nok mer i hodet på dem enn hos oss som har vært slanke og kun vært overvektige en del av livet. Jeg var slank før, og da jeg la på meg, ble jeg mer og mer en annen person. Ingen kjente meg igjen, og jeg var ikke meg selv. Etterhvert som kiloene forsvant, kom den ekte Iset mer og mer frem, og jeg ble gladere og gladere og mer sprudlende, sånn som jeg alltid har vært tidligere. Så jeg har absolutt gått ned i vekt både fysisk og psykisk, men hadde jeg vært overvektig hele livet og ikke kjent til noen annen Iset enn den tykke Iset, hadde jeg nok slitt litt mer.

Han som sliter med kolikksmerter og slikt, hvor er han operert? Jeg ser, uten at jeg skal påstå noe, tendenser til at offentlig opererte sliter mer mer ettervirkninger enn privat-opererte. Men det er sikkert naturlig, i og med at et privatsykehus ikke har råd til tabber (for å si det rett ut).

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 21:09   #66
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Ved Gastric Banding så blir ca halve magesekken (50%) koblet vekk med denne bandingen (en form for strikk - ulike typer ved ulike operasjoner og sykehus) - elastisiteten i den resterende delen av magesekken er ganske stor etter dette inngrepet (like stor som den er på en ikke-operert magesekk). Derfor opplever endel (faktisk ganske mange) å få en vektøkning selv med bandingen intakt

det er mulig det er sånn nå at bare 50% av mavesekken blir koblet vekk.
men i min tid var det ikke sånn, da ble det satt en reim rundt mavesekken nesten øverst, og den rommet snaue 0,5 desiliter og det var heller ikke elastikk band,,,det fungerte som en slags trakt,,og når trakten ble full,,fikk jeg vondt og kastet opp,,og da var jeg sulten igjen og kunne spise ,,jeg klarte aldri og spise mye ,men spiste feil mat og snop som var lettere og spise ,og siden jeg ikke fikk plass til så mye ,, kastet jeg som sagt opp
og jeg la på meg ,og det fordi at kroppen til slutt la seg på sparebluss,,og tok vare på alt av kaloirer den kunne få,, så det handler ikke om og spise mye mat ,,og at magesekken utvider seg
derfor jeg til slutt fjernet bandet , det viste seg at magesekken min ikke hadde øket, tvert i mot sa legen
det er nå fem år siden og først nå kan jeg spise normalt ,men må passe på hva jeg spiser ,, vekten stiger fort ,

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 22:40   #67
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Ja, det er derfor jeg er svært skeptisk til Gastric Banding. Gastric bypass blir jo noe helt annet.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:19   #68
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av TAM, her.

Jeg gikk på skolen med ei som hadde tatt vektoperasjon og hun var jo blitt så utrolig flott.
Hun går nå inn i str 36-38 og hun veide rundt 170 kilo før operasjon.

Hun har store psykiske plager i dag. Som hun selv sier, kroppen er blitt liten, men hjernen skjønner det ikke.
Hun er veldig langt nede og hun klarer overhodet ikke å innse selv at hun er så slank og fin.

Jeg jobber med en som veide 250 kilo, han har nå gått ned til rundt 120-130 kilo. Livet hans har blitt bedre, men han sliter mye med kolikk og reagerer på feit og sukret mat. Han klarer heller ikke å spise et normalt måltid, bare småspiser hele tiden.

Jeg er IKKE i mot denne type operasjon, jeg har faktisk vurdert den selv for bare noen dager siden.
Jeg vil bare få frem at det finnes faktisk de som får problemer etterpå.

Jeg vet fortsatt ikke om jeg skal betale operasjonen selv eller om jeg bare skal blåse i det.

Ha en fin dag.

Veldig flott innlegg! Det viser at problemet har mange fasetter. Mange sliter kanskje med store spiseforstyrrelser. Det sitter jo i "huet". Da er det kanskje ikke så lett å takle vekttapet. Ei jeg kjenner lager fortsatt store posjoner.. som hun selv sier "jeg er ikke operert i hue".

Noen får problemer med magen også. De jeg kjenner får problemer når de spiser søtsaker og fett i større mengder. MEN det er jo faktisk meningen man skal slutte med inntak av dette hver dag i store mengder. Det er jo ofte derfor folk har blitt tykke. En operasjon tvinger fram endring i atferd i forhold til mat. Det er jo derfor man tar denne operasjonen. De alle fleste i alle fall. Men det betyr jo ikke at problemet forsvinner.

For min del er det slik at bekymringen for å dø av bivirkningene av overvekt, er veldig stor. Er ikke så opptatt av det estetiske, bli sylfide.. det kommer bare som en "hyggelig" bivirkning rett og slett. Jeg hadde klart å ta av i vekt hvis jeg ikke gikk på medisiner. Men de må jeg ta for å fungere. Så jeg håper at en operasjon kan hjelpe meg med å ta av en del kilo, så jeg kan leve lenger for å si det sånn.

Men det er langt fram til en op. FØR det skal jeg gjøre alt som står i min makt for å klare det på egen hånd. En operasjon står ikke øverst på min ønskeliste. Redd for komplikasjoner osv.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 17:35   #69
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

http://www.fedmeoperasjon.no/spoersmaal/

Nytt norsk tilbud til 98 000. Litt penger spart i alle fall for den som vil betale selv De opererer ned til 30 i BMI står det.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 17:49   #70
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Ned til BMI på TRETTI? Hjelpes...

  Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 18:33   #71
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Ved 30 er det sikkert snakk om sleeve eller banding. Aleris opererer ned i ca. 33, men det skjønner jeg godt for jeg har selv sett hva en BMI på "skarve" 33-34 kan gjøre med et menneske som fra naturens side er spinkelt bygget.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 20:02   #72
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Ja tredve er vel litt lavt ..synes jeg da. Da snakker vi jo ikke om dødelig overvekt..men mer forfengelighetskilo. Kan forstå at folk synes det kan være tungt...menne.. jeg hadde ALDRI gjort det hvis jeg veide i overkant av 95 kg.. Det er 25 mindre enn nå.. hadde jeg kommet dit hadde jeg vært fornøyd. Men nå er jeg 180 høy da.. så 95 kilo på meg blir jo noe annet enn 95 kilo på en som er 1.60... da blir jo bmien høyere også..

Men jeg hadde ikke gjort det.. så lenge jeg var under 100 kg faktisk. Men det er jo meg da..

Nå er jeg ikke under 100... ENDA

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 20:09   #73
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Med en BMI på 30 er jeg 15 kg overvektig. 15 kg er ikke uoverkommelig å få vekk på egen hånd. Fem ganger så mye, derimot...

  Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 20:21   #74
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Nå har vi jo alle vært 15 kg overvektig uten å få det av, snarere tvert imot.
Men ja, jeg hadde heller aldri vurdert en så drastisk løsning uten at vekten hemmet meg enormt i hverdagen. Noe den gjør hos folk jeg kjenner med en BMI på 33-34-35, så DEM skjønner jeg. Hos meg ble ikke vekten fysisk hemmende før jeg havnet på kanskje 36-37, det var vel da det begynte. Da jeg ble operert lå den på 44, og da var jeg så ødelagt både fysisk og psykisk at jeg ikke tror jeg hadde levd i dag om jeg ikke hadde tatt operasjonen. Men da var jeg jo godt over den offentlige grensen også.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 20:30   #75
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Jeg mener at en operasjon skal være absolutt siste utvei, at man skal ha prøvd ALT før man legger seg under kniven. Har man en BMI på 30 har man ikke prøvd alt, tør jeg påstå.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mitt liv etter Gastric Bypass-operasjonen i januar Iset Livets lyse side 102 26-09-11 20:17
Gastric bypass operert? kokkeline Generell ernæringsdebatt 6 20-06-08 12:51
Vurderer Fedon supha Dr Lindbergs 24 16-04-08 20:10
Jeg vurderer ... Fredrikke07 Ketolysekuren 4 16-03-08 12:47
Vurderer ketolyse, og har et par spørsmål Mamseboms Ketolysekuren 14 09-05-07 17:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no