Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-01-06, 04:56   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Dette har jeg tenkt på en stund..

For Atkins og Torkil anbefaler jo tilskudd av vitaminer/mineraler under ketose.

Nå vet jeg ikke hva Skaldeman og Lutz anbefaler (har ikke lest ferdig Lutz sin bok, og har ikke kjøpt Skaldeman sin enda.)

Men det jeg tenker på, f.eks om man følge Lutz/OE/Skaldeman - så kan det jo hende at man kommer i ketose.

Lutz/OE/Skaldeman = steinalderdiett/sånn vi er ment til å spise.

Er vi "ment" til å komme i ketose?

Ketose uten kaliumtilskudd er IKKE godt, det vet jeg av egen erfaring.
Jeg tenker at ketose uten tilskudd fører til kaliummangel (har ingen vitenskapelig dokumentasjon på det, dog.)
Kaliummangel er ikke bra. Kaliummangel er farlig, og man blir syk av det. (Også personlig erfaring, min farmor led udiagnostisert av det i flere år, med følger som sløvhet osv osv.)

Så hvordan gjorde de det da i steinalderen, om de kom i ketose? Fantes ikke helsekostbutikker på den tiden, liksom?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 23-01-06, 04:57   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Skaldeman, om du leser denne tråden; jeg regner med at du har vært i ketose (?). Tok du noen tilskudd, og anbefaler du det i boken?

Hilsen mofe som kanskje er litt overbekymret for nordmenns kaliumnivå

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 23-01-06, 06:55   #3
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Kan kanskje ha noe med at de spiste innmat. Jeg vet ikke om innmat inneholder kalium, men at innmat inneholder andre næringstoffer enn kjøtt og flesk.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 23-01-06, 09:51   #4
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

interesant ....

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 23-01-06, 17:47   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Nå var sikkert jordsmonnet noe anderledes i steinalderen enn det er nå. Jorda vår er ødelagt av forurensing og inneholder ikke den næringen den gjorde for millioner av år siden - ikke engang for hundrevis av år siden Dessverre.....

Og Skaldeman anbefaler kosttilskudd..... Det står iallefall i boka. Men det er ikke noe stikkord register i den så der vanskelig å finne tilbake til ting man har lest.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-01-06, 02:09   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Hmja, du sier noe der! Jordsmonnet vårt nå er jo helt på bærtur..

Hadde vært spennende å lese, om det fantes, undersøkelser på forskjell på vitamin/mineralinnhold på samme grønnsak forskjellige steder i verden! Type.. gulrøtter fra et digert landbruk, til gulrøttene mamma og pappa sår..?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-01-06, 09:30   #7
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

aporopos gulerotter, viste du at der var tre ganger saa mye antioksydanter i kokte gulerotter som i raa ? men saa har kokot gulerot hoyere gi enn raa og kokot eller stekt brokoli har dubbelt saa mye som raa saa veit vi det

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 24-01-06, 09:33   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

koko koko?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 13:51   #9
lindaalv
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 19
lindaalv er ny på veien

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Jeg vet ingenting om de bøkene dere har lest og har ikke satt meg inn i atkins dietten, men jeg personlig tror ikke det er bra å være i "ketose" stadig vekk eller over lang tid. Kroppen tror jo faktisk den er utsatt for hunger og det er derfor den begynner å ta av energilagrene (fettlagrene). Man lurer altså kroppen til å gå løs på fettreservene ved å få den til å tro at det er dårlig avling, uår osv.
Det må jo være slitsomt for kroppen og stadig tro at den må kjempe for å overleve?
Samtidig som en diett på kjøtt og meieriprodukter (kjøtt og melkeprodukter er syredannende)skaper alt for høy PH-verdi i kroppen (i følge mikrobiolog Robert Young, forfatter av PH-mirakelet). Hvis kroppen blir for sur trenger den masse kalium, kalsium og magnesium for å rette opp PH-verdien. Da begynner den desperat å hente kalsium fra knoklene og dette kan gi forklaring på osteoporose. Man har jo lenge lurt på hvorfor vi i Norge har så mange tilfeller av osteoporose når vi drikker så mye melk med kalsium, men kanskje nettopp dette er grunnen? Store mengder meieriprodukter øker PH-verdien, og økt PH-verdi gir kroppen problemer med å skape balsanse - den begynner å ta kalsium fra skjellettet. For høy PH kan føre til mange negative symptomer som hodepine, men kan tilslutt gi alvorligere symptomer.
Jeg lurer på om problemet heller kan løses ved å gå over til et basedannende kosthold. Da trenger ikke kroppen hele tiden kjempe for å få surhetsgraden i balanse igjen, men kan bruke energien på andre oppgaver.

Et lite tips til naturlige kilder:
-Det er mye kalium i avocado, som også har masse proteiner og lite sukker (banan har også høyt innhold kalium, men inneholder veldig mye sukker).
- den største kalsiumkilden er sesamfrø.

lindaalv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadiett/ syre-base balanse Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 14:20   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Opprinnelig lagt inn av lindaalv

Jeg vet ingenting om de bøkene dere har lest og har ikke satt meg inn i atkins dietten, men jeg personlig tror ikke det er bra å være i "ketose" stadig vekk eller over lang tid. Kroppen tror jo faktisk den er utsatt for hunger og det er derfor den begynner å ta av energilagrene (fettlagrene). Man lurer altså kroppen til å gå løs på fettreservene ved å få den til å tro at det er dårlig avling, uår osv.

Det stemmer jo ikke? Nille??

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 14:27   #11
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Det man ser ved vanlig slanking er at det er musklene som får gjennomgå hvis kroppen tror det er sult, er det ikke? Kroppen kan da ikke tro at det er sult hvis den får jevn og god tilførsel av fett? Jeg vil nå heller tro at kroppen tenker "jøss, nå er det vinter. Da trenger jeg musklene mine, og forbrenner heller av fettlageret jeg har ordnet med til tider som disse." Det er jo ikke uten grunn at kroppen har en mekanisme som lagrer overskuddsenergi som fett? Det betyr jo bare at kroppen foretrekker å bruke lagret fett i tider med mindre karbohydrater.

  Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 14:53   #12
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Opprinnelig lagt inn av lindaalv

Samtidig som en diett på kjøtt og meieriprodukter (kjøtt og melkeprodukter er syredannende)skaper alt for høy PH-verdi i kroppen (i følge mikrobiolog Robert Young, forfatter av PH-mirakelet). Hvis kroppen blir for sur trenger den masse kalium, kalsium og magnesium for å rette opp PH-verdien. Da begynner den desperat å hente kalsium fra knoklene og dette kan gi forklaring på osteoporose. Man har jo lenge lurt på hvorfor vi i Norge har så mange tilfeller av osteoporose når vi drikker så mye melk med kalsium, men kanskje nettopp dette er grunnen? Store mengder meieriprodukter øker PH-verdien, og økt PH-verdi gir kroppen problemer med å skape balsanse - den begynner å ta kalsium fra skjellettet. For høy PH kan føre til mange negative symptomer som hodepine, men kan tilslutt gi alvorligere symptomer.
Jeg lurer på om problemet heller kan løses ved å gå over til et basedannende kosthold. Da trenger ikke kroppen hele tiden kjempe for å få surhetsgraden i balanse igjen, men kan bruke energien på andre oppgaver.

Det siste først: Volummessig vil en som spiser et riktig lavkarbokosthold få i seg langt mer grønnsaker enn en som spiser et sunt norsk kosthold.

Angående Syre-dannende kost, så har ikke jeg lest boken du referer til, men jeg har lest og hørt om endel andre rådende på området. Og de trekker fram sukker og stivelse som den store syrefaren - og det spiser en lavkarber som kjent ingenting av.

Videre så er mange som er opptatt av syre/base balansen også opptatt av måltidets sammensetning, kombinasjonen protein og stivelse er fy - da den gir syreoverskudd og dårlig fordøyelse.

Men så har vi jo igjen problemet med sammenblanding av "fagfelt", - jeg tviler på at syre/basebalansererne har gjort noe videre studier på folk som spiser riktig Atkins. De trekker sine konklusjoner basert på normalt sammensatte kosthold som jo inneholder sukker og stivelse - som (nok en gang) vi lavkarbere ikke spiser. Biff spises jo tradisjonellt(i USA) sammen med frityrstekt potet.

Syrebase balansen er et viktig tema som jeg har tenkt endel på, - stadig kommer tilbake til. Jeg skal sette boktipset ditt på ønskelisten min.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 15:08   #13
Caxa
Medlem
 
Caxa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 58
Innlegg: 392
Caxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjent

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Sitat:

Naturlig mettet fett er svært viktig for kroppen av flere ulike grunner. Det har blant annet vist seg at mettet fett senker nivåene av en farlig substans i blodet med navn Lp(a). Lp(a) har lett for å klebe seg fast og kunne være en medvirkende faktor til hjerte- og karsykdommer,. Mangel på ulike mineraler er ikke uvanlig med dagens kosthold, og det blir stadig vanligere å ta tilskudd av ulike kosttilskudd for å utbedre dette. Da er det greit å vite at mettet fett øker opptaket av flere mineral fra kosten, som for eksempel kalsium som er viktig for å opprettholde et kraftig skjelett. Mettede fettsyrer er også hovedenergien til hjertet vårt, og som ikke dette skulle være nok, virker også flere av disse fettsyrene positivt inn på tarmene og fordøyelsen

http://home.online.no/~ol-enge/art02...ettet_fett.htm

Med for lite fett vil kroppen ha problemer med å nyttiggjøre seg vitaminene uansett hvor mange vi dytter i oss, siden den har mer enn nok med å passe på insulinkastene vi får ved å spise karbo basert kosthold....

Sitat:

En av grunnene til at fett har fått mye negativ omtale og at noen har tolket kostholdsstudier dit hen at det er farlig, er det typiske blandingskostholdet vi har i den vestlige verdenen. Med blandingskosthold menes å spise mye karbohydrater og fett samtidig. Siden det er fett vi finner i avleiringer i blodårene, og at fett inneholder over to ganger så mye energi som karbohydrater, har mange trodd at det selvfølgelig er fett som er synderen. Dette er nok i hovedsak ikke tilfellet. Nøkkelen til å oppklare dette spørsmålet ligger mye hos hormonet insulin. Insulin er hormonet som skal lagre den fordøyde maten fra blodårene inn i de ulike cellene - dette gjelder både fett og karbohydrater, men også protein. Jo mer insulin, desto mer fett og karbohydrater vil bli lagret.


Sitat:

Den viktigste oppgaven til insulin er å lagre inn blodsukker i cellene., og siden det i al! hovedsak er karbohydrater (finnes mye av i brød, pasta, ris., frokostblandinger, poteter og ferdigprodukter) som blir omgjort til blodsukker., er det mengden karbohydrater i maren som bestemmer mengden med insulin som blir produsert. Insulin er et livsnødvendig hormon (tenk bare på de med (diabetes type 1), men det er et tveegget sverd., da det i for store doser vil kunne gjøre store skader i kroppen.

Sitat:

I dag spiser vi mer karbohydrater, i tillegg til at karbohydratene stadig blir mer raffinerte og lettfordøyelige, slik at insulinutskillelsen er større enn noen gang. De høye insulinmengdene vil øke mengden med fett og kolesterol i blodårene, gi oss høyere blodtrykk, øke sjansen for avleiringer og livsstilsykdommer og i aller høyeste grad gjøre oss fetere og fetere. Den høye insulinutskillelsen vil gjøre at blodsukkeret svinger og er ustabilt store deler av tiden, og det vil i sin tur kraftig påvirke flere ulike sultsignaler i kroppen. Ikke bare vil den høye mengden med insulin gi en nedsatt fettforbrenning og økt fettinnlagring., men den vil også få oss til å spise mer mat enn noen gang tidligere (spesielt mat med mye karbohydrater). Selvom fett inneholder mer kalorier per gram, vil likevel nettoeffekten av mer fett i kostholdet og mindre karbohydrater være at fettforbrenningen øker og at en lettere kontrollerer sultfølelsen.




Sitat:

Kolesterol inngår som en viktig bestanddel i alle cellemembraner i kroppen, og spesielt finnes det mye kolesterol i hjemen. Kolesterol er en viktig bestanddel i syntesen av de viktige kjønnshormonene, testosteron, østrogen og progesteron, men også vitamin D, som blant annet er viktig for å forebygge beinskjørhet, redusere blodtrykket, forebygge diabetes type 2, motvirke leddslitasje og forebygge flere typer kreft. Kolesterol er også en viktig del i gallen, som må til for å fordøye fett på en god måte. Det er også mange studier som viser at et for lavt kolesterol er vel så farlig som et høyt kolesterol. Blant annet viser noen studier at eldre kvinner med kolesterolverdier over det normale lever lenger enn andre

Dette tolker jeg dit hen at ved inntak av mer fett, ergo en kropp i ketose, vil kroppen kunne nyttiggjøre seg vitaminer og mineraler bedre, selv om vi inntar mindre doser enn ved høykarbokost

__________________


Forhåpentligvis er vi med der noen kilo lettere,

Tone
Caxa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 15:21   #14
Caxa
Medlem
 
Caxa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 58
Innlegg: 392
Caxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjent

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Fant denne uttalelsen på en side om PH balanse i kroppen. Stemmer dette er jo sukker en av grunnene til osteoporose da kanskje?

Sitat:

Så var det det med sukker. Sukker i seg selv er ikke syredannende, MEN ved tilførsel av sukker skjer en kalsium utskillelse i kroppen, hvilket betyr at det har en indirekte syredannende effekt, eller en base-fjernende effekt om du vil.

__________________


Forhåpentligvis er vi med der noen kilo lettere,

Tone
Caxa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 16:47   #15
lindaalv
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 19
lindaalv er ny på veien

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Ja, og hvis dette stemmer, må det som gjelder for sukker også gjelde for alle matvarer/drikkevarer som er sterkt syredannende.

Alt i alt er det nok summen av syredannende mat/drikke som er problemet. Det er når summen blir så stor at kroppen ikke klarer å nøytralisere blodets ph-verdi, at problemene oppstår.

lindaalv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadiett/ syre-base balanse Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 17:26   #16
Caxa
Medlem
 
Caxa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 58
Innlegg: 392
Caxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjent

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Opprinnelig lagt inn av lindaalv

Ja, og hvis dette stemmer, må det som gjelder for sukker også gjelde for alle matvarer/drikkevarer som er sterkt syredannende.

Alt i alt er det nok summen av syredannende mat/drikke som er problemet. Det er når summen blir så stor at kroppen ikke klarer å nøytralisere blodets ph-verdi, at problemene oppstår.

Jeg er ikke enig siden sukker påvirker insulinet, det gjør ikke fett... Fettet bruker ikke kalium, det gjør det enklere for kroppen å ta opp kalium....

__________________


Forhåpentligvis er vi med der noen kilo lettere,

Tone
Caxa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 17:50   #17
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Opprinnelig lagt inn av lindaalv

Jeg vet ingenting om de bøkene dere har lest og har ikke satt meg inn i atkins dietten, men jeg personlig tror ikke det er bra å være i "ketose" stadig vekk eller over lang tid. Kroppen tror jo faktisk den er utsatt for hunger og det er derfor den begynner å ta av energilagrene (fettlagrene). Man lurer altså kroppen til å gå løs på fettreservene ved å få den til å tro at det er dårlig avling, uår osv.
Det må jo være slitsomt for kroppen og stadig tro at den må kjempe for å overleve? .

Ketose er en kostbar forbrenningsmetode for kroppen. Den krever en rekke enzymer som vi får i oss via vitaminer og mineraler i bl.a. grønnsaker. Det er derfor det er viktig med et variert kosthold med grønnsaker nåpr man er i ketose.

Torkil Andersen på Ketolyse anbefaler at man ikke går lenger enn 6 mnd på ketogen kost, dvs. at man ikke bør være i ketose lenger enn 6 mnd. Da anbefaler han å fylle på med frukt & bær og mer karbohydrater. Hans sier at man da etter en 3 mnd tid har "fyllt opp" lagrene og kan gå på en ny ketose periode.

Atkins anbefaler heller ikke lenger enn 6 mnd. Han mener det ikke er noen fare med å være i ketose lenger, - da hans erfaring med over 70000 pasienter i løpet av en 30 års periode ikke har vist noen som helst skadevirkninger. Men han drev sitt imperium i Amerika, og i Amerika blir man saksøkt for mindre enn slike uklarheter. Hans grunnlag for å ikke anbefale lenger periode er at det ikke finnes forskning som kan vise HVA langvarig ketose gjør med kroppen.

Selv har jeg vært i mer eller mindre i ketose i flere år (frivillig og ufrivillig) uten at jeg kan se at det har hatt noen dårlige bivirkninger. Men så passer jeg på å drikke nok vann og tar trofast mine kosttilskudd for å opprettholde mineral/vitamin/syre balansen. Jeg spiser også en del fett i maten og det er nok en medvirkende årsak. Jeg er i langt bedre form enn de fleste jeg kjenner som spiser "normal, sunn, norsk mat" etter ernæringsrådet sine anbefalinger. Har tatt en masse tester og prøver uten at det har påvist verdier utenom det normale. Det eneste "unormale" de har funnet er at jeg har friske tarmtotter og svært lite slaggstoffer i vevet. Det ser jeg som et pluss !

Jeg kjenner også en rekke andre "Atkinsere" som rett og slett trives bedre og har det bedre i ketose enn "utenfor". mange av dem har vært i ketose i optil 5-6 år om gangen uten problem.

Det er sammensetningen av kostholdet som betyr noe. Det er meg bekjent ikke noen spesielle næringsstoffer i potet, pasta, ris eller sukker kroppen vår er avhengig av for å fungere optimalt eller overleve - og som man ikke kan få i seg på andre måter. Sørger man for å få i seg fett, proteiner og antioksidanter i form av f.eks. grønnsaker og/eller nøtter & bær til hvert måltid har man et godt balansert kosthold.

Ellers sier jeg meg enig i det HP skriver om kost og syrebalanse. Kan også godt tenke meg å lese boka til Robert Young. Det er et spennende og interessant tema !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 18:06   #18
lindaalv
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 19
lindaalv er ny på veien

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Opprinnelig lagt inn av Caxa

Jeg er ikke enig siden sukker påvirker insulinet, det gjør ikke fett... Fettet bruker ikke kalium, det gjør det enklere for kroppen å ta opp kalium....

Det er ikke fettet i kjøttet og meieriprodukter som øker kaliumbehovet, det er det at kjøtt og meieriprodukter er syredannende. Det er syren som er problemet. Hva skaper så syre? Jo bl.a meieriprodukter, sukker, gjær, sopp, hvitt mel og kjøtt.
Det er altså ikke fett i seg selv som øker behov for kalium.

lindaalv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadiett/ syre-base balanse Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 18:18   #19
Caxa
Medlem
 
Caxa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 58
Innlegg: 392
Caxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjent

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Etter det du skriver burde de som er vegetarianere være veldig friske da, og tynne.... Men det stemmer ikke helt med det jeg oppfatter....

Jeg har ikke så god forstand på det der med den balansen du henviser til, men har lest endel om det i dag, siden jeg fant teorien din interresant... Men finner ingen steder som underbygger den ang fett, kjøtt o.l
Sukker, hvitt mel derimot er en gjenganger....

Siden mine blodprøver viser at jeg ikke har noen mangler lengre, og slipper spise blodfortynnende o.l holder jeg meg til en diett med fett, fisk, kjøtt, egg og en "dæsj" grønnsaker

__________________


Forhåpentligvis er vi med der noen kilo lettere,

Tone
Caxa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 18:24   #20
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Opprinnelig lagt inn av Caxa

Etter det du skriver burde de som er vegetarianere være veldig friske da, og tynne.... Men det stemmer ikke helt med det jeg oppfatter....

Det kan jeg skrive under på. Jeg var vegetarianer i SEKS ÅR, og la på meg 35 kg og fikk diverse helseplager.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 19:46   #21
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Opprinnelig lagt inn av lindaalv

Det er ikke fettet i kjøttet og meieriprodukter som øker kaliumbehovet, det er det at kjøtt og meieriprodukter er syredannende. Det er syren som er problemet. Hva skaper så syre? Jo bl.a meieriprodukter, sukker, gjær, sopp, hvitt mel og kjøtt.
Det er altså ikke fett i seg selv som øker behov for kalium.

Saltbehovet øker fordi ketose er vanndrivende. Saltene skylles ut sammen ned væsken.

Mange på lavkarbo spiser 70-75% fett. Fete meieriprodukter (ikke noe videre melkesukker) blir en del av det fettet. Videre spises det kjøtt 15-20% av energiinntaket. Sammen med til dels store mengder friske grønnsaker så ser ikke jeg på det som en syredannende diett. De fleste som starter på lavkarbo starter garantert med et syreoverskudd - og blir friskere. Så hvis normalisering av ph er faktoren som styrer helsa så normaliserer lavkarbo også ph.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 20:23   #22
lindaalv
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 19
lindaalv er ny på veien

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

[quote=Caxa]Etter det du skriver burde de som er vegetarianere være veldig friske da, og tynne.... Men det stemmer ikke helt med det jeg oppfatter....

Teorien jeg snakker om er ikke ensbetydende med at alle vegetarianere er friske og slanke. De fleste vegetarianere lever ikke i utfra en tankegang om at Ph-verdien inni kroppen er avgjørende for god helse. Vegetarianerne flest lever utfra andre tankeganger, og tar derfor ikke hensyn til om maten er base eller syredannende.
Mange veggiser spiser syreproduserende mat på daglig basis: sukker, brus, mel, frukt (veldig mye sukker i frukt), kjeks, pasta, ris, poteter, sopp, egg, sauser, godteri, saft, brød av alle typer m gjær, for mye kaffe, melk og feil korn...
Spørsmålet er ikke om du er vegetarianer eller ei, men om det du spiser opprettholder en god base/syre-balanse eller om det forstyrrer den.

lindaalv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadiett/ syre-base balanse Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 20:34   #23
Caxa
Medlem
 
Caxa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 58
Innlegg: 392
Caxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjent

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Ok mye av dette jeg ikke skjønner, men jeg håper dette funker for deg....

Jeg er veldig godt fornøyd med måten kroppen fungerer på og de verdiene jeg har hver mandag hos legen så jeg får holde meg til det jeg gjør siden legen sier det går så bra.....

Så får jeg håpe kroppen syns den balansen den er i er ok

__________________


Forhåpentligvis er vi med der noen kilo lettere,

Tone
Caxa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 27-02-06, 18:00   #24
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Opprinnelig lagt inn av lindaalv

Jeg vet ingenting om de bøkene dere har lest og har ikke satt meg inn i atkins dietten, men jeg personlig tror ikke det er bra å være i "ketose" stadig vekk eller over lang tid. Kroppen tror jo faktisk den er utsatt for hunger og det er derfor den begynner å ta av energilagrene (fettlagrene). Man lurer altså kroppen til å gå løs på fettreservene ved å få den til å tro at det er dårlig avling, uår osv.
Det må jo være slitsomt for kroppen og stadig tro at den må kjempe for å overleve?
Samtidig som en diett på kjøtt og meieriprodukter (kjøtt og melkeprodukter er syredannende)skaper alt for høy PH-verdi i kroppen (i følge mikrobiolog Robert Young, forfatter av PH-mirakelet). Hvis kroppen blir for sur trenger den masse kalium, kalsium og magnesium for å rette opp PH-verdien. Da begynner den desperat å hente kalsium fra knoklene og dette kan gi forklaring på osteoporose. Man har jo lenge lurt på hvorfor vi i Norge har så mange tilfeller av osteoporose når vi drikker så mye melk med kalsium, men kanskje nettopp dette er grunnen? Store mengder meieriprodukter øker PH-verdien, og økt PH-verdi gir kroppen problemer med å skape balsanse - den begynner å ta kalsium fra skjellettet. For høy PH kan føre til mange negative symptomer som hodepine, men kan tilslutt gi alvorligere symptomer.
Jeg lurer på om problemet heller kan løses ved å gå over til et basedannende kosthold. Da trenger ikke kroppen hele tiden kjempe for å få surhetsgraden i balanse igjen, men kan bruke energien på andre oppgaver.

Et lite tips til naturlige kilder:
-Det er mye kalium i avocado, som også har masse proteiner og lite sukker (banan har også høyt innhold kalium, men inneholder veldig mye sukker).
- den største kalsiumkilden er sesamfrø.

pH skalaen går fra 0 til 14 og pH7 er nøytralt og det som er under 7 er surt og det som er over 7 er basisk.

Så må jeg spørre deg. mener du at høy pH gir hodepine

Sur og varm drikke samt surt spytt kan gi økt utskillelse av kvikksølv fra amalganfyllinger i følge Flytlie. Kan dette ha noen med symptomene å gjøre?

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 28-02-06, 00:54   #25
Kia
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Bærum
Innlegg: 194
Kia har en fantastisk aura rundt segKia har en fantastisk aura rundt seg

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Heisan jeg spiser både noe bær og nøtter, men har til tross for dette vært i ketose siden september i følge stixen. Jeg spiser heller ingen kosttilskudd annet enn c vit i forkjølelsessesongen. Jeg føler meg helt fin og har ingen plager. Tok nettopp masse prøver og alle verdiene mine var bra.

Vet ikke om dette hjelper deg noe eller om jeg gjør noe som kan være farlig, men som sagt jeg føler meg helt fin og har gjort det lenge

__________________
Kia
Kia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert-Atkinsinspirert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39
Til dere som er kristne.. mofe Generell diskusjon 34 12-09-05 09:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no