Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Tips og råd til en travel hverdag?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-09-10, 11:25   #1
Sorgfri
Medlem
 
Sorgfri sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 70
Sorgfri er på en erverdig vei
Thumbs up

Tips og råd til en travel hverdag?

Hei!

Jeg savner en tråd her inne for kjappe hverdagsløsninger for travle familier, så derfor starter jeg en nå.

Det er vel ganske mange av oss som er i den såkalte "tidsklemma", og må finne litt lure løsninger for å få matpakkene raskt ferdig, kjapp frokost, en rask og god lavkarbomiddag når man skal avgårde igjen rett etter jobb. Noe godt til kvelds når roen har senket seg.

Hva gjør dere for å rekke alt i hverdagen? Lager dere middag for flere dager, lager opp større mengder mat og fryser ned? Står dere opp tidligere for å rekke egg & bacon til frokost?

Kort sagt, hva er deres beste råd og tips?

__________________




I ferd med å bli lettere!
Sorgfri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/ketolysekur :-) Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 11:38   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Tips og råd til en travel hverdag?

Lager middag i store porsjoner og fryser ned, i plastbokser og aluminiumsformer. Noen ganger setter jeg av en kveld til å lage opp masse mat, andre ganger lager jeg rett og slett store porsjoner av det vi skal ha til middag den dagen
Egg og bacon; bacon steker jeg opp masse i stekeovnen, og fryser ned. Slenges i panna sammen med egg når vi skal ha det. Tar mindre tid.

Ellers så er det å lage lavkarbolapper, naturell eller fyllte med div digg, baconruller av oopsier, store omeletter som deles og fryses ned (oppskrifter på dette finner du i profilen min)

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 21:28   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Tips og råd til en travel hverdag?

Ditto til Gerd - jeg lager mye mat et par dager nå og da og fryser ned. Dog tar det meg maks 15 minutter og lage en middag fra scratch Trenger ikke vente på at potetene skal koke 20 minutter lengre hehe...

Lager store porsjoner - og har til lunsj/matpakke dagen etter, vel Gerd har egentlig sagt det meste her

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 23:47   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tips og råd til en travel hverdag?

Mitt beste råd mot tidsklemma: Planlegging, planlegging, planlegging! Selv om vi er bare to har vi ukesplan med måltider og aktiviteter hengende på kjøkkenet. Da kan sambo fikse middag om jeg blir forsinket f.eks, eller vi kan forberede morgendagen den som har best tid til det (merkelig nok stort sett meg ) Selv om vi er bare to og ikke har barn er vi sjelden hjemme mer enn et par timer pr dag, og hadde aldri klart det uten Planen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:09   #5
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Tips og råd til en travel hverdag?

Kjapp frokost: Mhms frokostpannekake x 3 blandes i stor bolle med stavmikser - holder til 3 frokoster! Kan bare helle i pannen og steke i ti minutter, så er den ferdig. Eller jeg lager en stor kjele med havregrøt (med cottage cheese, nøtter, olje) som holder til flere morgener. Eller frokostsmoothie.

Planlegging er alfa og omega ja..handle en gang i uka, skriv ukesmenyer og alt du trenger å handle. Ta opp ingredienser dagen før og gjør klart.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 23:08   #6
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Tips og råd til en travel hverdag?

Syns det går greit å steke egg/bacon eller lage omelett til frokost,
omeletten styrer på i panna mens jeg kutter opp litt tomat og agurk.
Ellers har jeg badet like ved kjøkkenet og kan (kunne) svinse inn og ut
og la maten lage seg selv.
Skriver kunne, siden jeg ikke må på jobb for tiden

Ellers er det mye mat man kan lage i ovnen, som nærmest lager seg selv mens
man evt gjør andre ting.
Da jeg jobbet i "fisken" tok jeg en dusj mens maten sto i ovnen og så var den klar når jeg var klar.

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Din hverdag wasabi Spørsmål og svar 16 18-07-06 14:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no