Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Marinade au vin - marinade med vin til svinekjøt

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-02-11, 21:33   #1
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Marinade au vin - marinade med vin til svinekjøt

Denne oppskrifta er klipt ut frå Julia Childs franske kokebok, og den er deilig. Anbefales når du er lei av den same gamle steika og vil ha litt ny smak.


Marinade au vin:
Kan brukes til koteletter, skiver av svinekjøtt og små steker, men blir mest brukt til ferske skinker og picnicskinker. Det er en spesiell 2-4-dagers marinering som gir svinekjøttet en smak som minner om villsvin, marcassin.

(NB: Hvis du skal marinere svinekjøttet i mer enn 3 dager, må du koke gulrøttene, løken og hvitløken svært langsomt i olivenoljen før du går videre i oppskriften.)

Per kilo svinekjøtt
2/3 ss salt
1 ½ dl tørr, hvitvin eller 1 dl tørr vermut
2/3 dl vineddik
3 ss olivenolje
2 hvitløksbåter, skåret i to
2/3 dl gulrøtter i tynne skiver
2/3 dl løk i tynne skiver
1/3 ts hel, hvit pepper
1 laurbærblad
2/3 ts timian
Ekstra: en klype av hvert: basilikum, estragon, salvie og mynte, 4 korianderfrø og 4 einebær


Gni kjøttet inn med salt. Bland de andre ingrediensene i en bolle, legg kjøttet i og øs marinaden over det. Legg på lokk. Snu kjøttet og øs marinade over det 3-4 ganger per dag.

Før du tilbereder kjøttet, skraper du av marinaden og lar kjøttet renne av seg i en halv time eller så. Tørk det grundig med papirhåndklær.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 21:42   #2
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Marinade au vin - marinade med vin til svinekjøt

2-4 dager? Men det hørtes jo absolutt interessant ut!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 21:48   #3
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Marinade au vin - marinade med vin til svinekjøt

Jepp, litt spesielt å la det ligge så lenge. Her må det planlegges. Men det er det verdt, smaken blir veldig god. Eg trur eg lot det ligge i 3 dagar sist, så lenge eg kunne utan å måtte koke marinaden først. Mogleg eg gjer det og prøver 4 dg neste gong.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Svar

Emneord
fransk, marinade, stek, svin


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Marinade-tråden Photobscura Annen mat 24 26-04-11 20:20
Marinade til kyllingvinger? Echo Spørsmål om matvarer og oppskrifter 10 05-08-10 23:13
Marinade og krydder Janis Ketolysekuren 2 24-06-09 09:56
Marinade?? Nett Lavkarbo generelt 4 20-02-06 00:14
Taco krydder og marinade Anitave Atkins kosthold 3 30-06-04 02:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no