Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Lettvint krydret kyllinggryte med sjampinjong!

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-11-10, 23:22   #1
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill
Talking

Lettvint krydret kyllinggryte med sjampinjong!

Ja, historien bak denne enkle retten er vel ganske velkjent i prinsipp: rask og lettvint middag var et "must"!

Selve historien bak: i og med at jeg skulle ha mørkedemo i dag klokken fem, ble det full fart med å lage middag når jeg kom hjem i fire-tiden. Vurderte å lage meg middag etter mørkedemo-kurset, men så fant jeg et par kyllingfileter til overs i kjøleskapet. "Hmm," tenkte jeg da, "hvordan kan jeg gjøre kjedelige kyllingfileter interessant?"

Har en skikkelig god oppskrift på chicken tikka masala, nemlig, men i og med at jeg ikke hadde igjen noen rester av den jeg laget for et par dager siden, måtte jeg finne på noe annet.

Så kom jeg plutselig på at jeg hadde CF liggende i fryseren. "Det kan vel brukes til å lage saus?!" Tenkte jeg opprømt. Tok den ut, satte den i mikroen og tinte den på 250W i flere minutter. Mens den tinte tok jeg en kikk langs krydderhyllen vår, og så garam masala-glasset, som jeg hadde kjøpt på Meny for et par uker siden etter å ha sett det i en chicken tikka masala oppskrift. Tok den med meg, og fant også ut at jeg måtte ha en eller annen grønnsak med i retten. Vips, så var sjampinjongen funnet frem, og med det restene av den lille boksen med tyrkisk yoghurt som stod i kjøleskapet!

En liten halvtime senere, et voilá - en av mine nye yndlingsmiddager ble født!

Du trenger altså:

  • Et par kyllingfileter (hadde fem mellomtykke stykker, men man kan sikkert ha opptil sju)
  • En boks Créme Fraîche
  • 3-4 ss Tyrkisk yoghurt
  • 100-150 gram sjampinjong
  • Ca. 3 ts garam masala-krydder (tok det litt på sikt)
  • Pepper

Slik gjør du:
  1. Skjær kyllingfiletene i tynnere stykker om de er veldig tykke (da tar det kortere tid å steke); kan også skjæres i bite-size biter!
  2. Varm en middels stor stekepanne på nokså høy varme (min stod på 7-8, der 9 er høyeste varme), ha oppi en klatt smør og la det smelte (det skal være nesten nok smør til å dekke bunnen av pannen.
  3. Stek filetene i en sju-åtte minutter, slik at de blir ganske gylne, men ikke nødvendigvis er helt gjennomstekte.
  4. Ha oppi CF'en og yoghurten og skru ned varmen til litt over middels (min stod på 5-6).
  5. Krydre til med GM'en, pepper og annet krydder om du vil (du kan ha oppi mer GM om du synes smaken blir tam).
  6. Skjær opp soppen i skiver og ha det i gryten.
  7. La det stå og småputre i en fem-seks minutter på middels varme til du ser at sausen har fått en jevn farge, og kyllingen har fått nok tid til å bli gjennomstekt. Sausen tykner også litt i den tiden.

Denne er sååå enkel å lage, og for sånne som meg som synes at kylling smaker skikkelig kjedelig uten en eller annen saus, er dette helt supert!

Forbedringer:
Sausen hadde en liiiten ettersmak av CF'en, så jeg tror jeg skal prøve med seterrømme neste gang. Sausen i seg selv var også en anelse tam, så det kan hende jeg har oppi litt spisskummen/ingefær neste gang. Vil også prøve et par andre krydderblandinger som jeg har stående, blant annet karri og gurkemeie.

Hadde litt til overs fra denne, så det blir frokost i morgen!

__________________


Sist redigert av Julie : 09-11-10 kl 23:28.
Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 23:27   #2
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Lettvint krydret kyllinggryte med sopp!

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 23:28   #3
bolla123
Juniormedlem
 
bolla123 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: nedre romerike
Alder: 39
Innlegg: 36
bolla123 er på en erverdig vei

Sv: Lettvint krydret kyllinggryte med sopp!

Dette hørtes veldig godt ut! :-) Skal lages så fort studielånet kommer inn!

bolla123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tikka masala - indisk saus Huldr Middag 67 04-12-11 18:14
Chicken tikka masala Julie Middag 9 13-03-11 17:55
Tandoori Masala kylling GKS Middag 4 05-02-09 21:59
Chicken Masala Pai quebec Middag 4 25-08-08 11:34
Hvor mange karbs i krydderet 'Tandoori Masala' ? Amica Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 17-05-08 13:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no