Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-03-10, 08:34   #1
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Denne tråden er vel mer ment på de som har vært på forumet en stund.

Dere har sikkert ønsket flere tusen velkommen og lykke til, heiet og stått på med oppbacing osv. Men hvor mange (sånn ca) er det som vedvarer her inne og faktisk legger om kostholdet og ikke bare forsvinner når de har gått ned ønsket vekt.

Grunnen til spm mitt er tåpelige kommentarer om at dette kan ikke vedvare for min del, og at jeg umulig kan leve i lengen på denne måten. Prøver å si at jeg har det fantastisk - og at jeg i grunnen ikke savner noe til daglig. (joda jeg kan av og til drepe for en sjokolade men ikke hver dag som før - og disse dagene blir det mindre og mindre av)

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 08:35   #2
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Sånn statistisk sett, hvilken periode er egentlig "vanskeligst" å holde ut?

Vi var altså 7 i omgangskretsen som begynte, og vi er bare 2 igjen nå. De andre fallt ut fordi "de var leie av egg". Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har ikke spist så mye egg som jeg trodde jeg skulle gjøre - og selv om jeg har sendt de middagstips på mail osv - har de fallt tilbake til gamle vaner.

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 08:39   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Jeg har dette som livsstil. Ingen problem det.

Og jeg kan spise sjokolade, brød, pasta osv. en og annen gang viss det faller seg slik.

Det er hverdagen som er viktigst, kostholdsmessig, for meg.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 09:26   #4
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 58
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Det har blitt en livsstil for meg også.
Fra å føle at jeg forsaket og savnet karbomaten ( pasta, kaker, brød, snop osv.), ønsker jeg ikke lenger å spise dette. Jeg kan, hvis jeg ikke har min type mat for hånden, men vil helst ikke. Det har tatt tid å komme dit, og kunne ikke tenke meg å snu tilbake til karbolivet.

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 14:11   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Opprinnelig lagt inn av sirimor, her.

Det har blitt en livsstil for meg også.
Fra å føle at jeg forsaket og savnet karbomaten ( pasta, kaker, brød, snop osv.), ønsker jeg ikke lenger å spise dette. Jeg kan, hvis jeg ikke har min type mat for hånden, men vil helst ikke. Det har tatt tid å komme dit, og kunne ikke tenke meg å snu tilbake til karbolivet.

Slik er det for meg også.
Jeg trtodde jeg skulle gå over på mer Fedon-kosthold etter at vekta var der den skulle, men jeg er fortsatt i ketose (to år nå).
Elsker maten jeg spiser og føler meg utrolig vel!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 14:22   #6
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Jeg har lagt helt om jeg også, og ser ikke for meg at jeg skal gå tilbake til samme insulindrivende kosthold som før. Har også kuttet ut alle korn-produkter da de tuller til fordøyelsen min noe helt bort i natta.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 14:44   #7
Tonyea
Juniormedlem
 
Tonyea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 14
Tonyea er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Signerer Gerd

Dette er en livsstil for meg, derfor kan jeg unne meg å skeie ut en gang i blant hvis det skulle være ønskelig. Ellers føler jeg meg mye bedre på dette kostholdet, mat kan virkelig brukes som medisin

Tonyea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 14:45   #8
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Jeg har nok også gått over på lavkarbo for resten av livet, og ser ikke svart på det

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 15:13   #9
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Jeg har dette som livsstil. Ingen problem det.

Og jeg kan spise sjokolade, brød, pasta osv. en og annen gang viss det faller seg slik.

Det er hverdagen som er viktigst, kostholdsmessig, for meg.

Sånn har jeg det også. Har holdt på med lavkarbo siden 2005 og det er blitt en livsstil - pleier å si at det som er viktig er hva du gjør hver dag, ikke om man skeier ut i blant. Etter hvert har jeg også mistet lysten på å spise så mye brød, godteri etc sm jeg gjorde før jeg startet på lavkarbo. Når kroppen venner seg til noe bra ( som i mye ren, lavkarbo mat) er det ofte det den vil ha.

Jeg kommer til å leve på dette resten av livet.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 15:20   #10
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Hei.
Jeg vil tro at de aller fleste bruker lavkarbo som "kur". Og faller av. Fordi de flest vil ikke forandre sine vaner. Jeg vil anta at av 10 som starter på Grete Roede, vil 9 av dem et år senere ha samme problem igjen. På lavkarbo vil det nok være 7. Sånn ca, men det er bare det jeg har "hørt", jeg har ikke sett noe statistikk på det, bortsett fra det med Grete Roede.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 15:39   #11
achillea
Medlem
 
achillea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 51
Innlegg: 155
achillea er ny på veien

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Jeg skal være ærlig å si at jeg begynte med det som en diett, men nå etter 1,5 år trives jeg utrolig godt på dette kostholdet og ligger stort sett ned mot ketogent kosthold. Av og til spiser jeg litt mat med høyere karbo-innhold, men da er det enten litt hjemmelaget potetstappe, brød, pizza eller litt potetgull jeg skjeier ut med. Snop og kaker frister ikke.

__________________



Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 15:40   #12
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

For meg er det en livsstilsendring, men skal innrømme at jeg sliter med å holde kostholdet. Men det er nok mer pga mine "overvekts-problemer", og ikke fordi at lavkarbo er så vanskelig å følge!

Når jeg og typen lager mat hjemme, er aldri karbohydrater med i bildet. Så lavkarbo mat er for oss den dag i dag "normal" mat. Alt annet er sprekk/utskjeielse.

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 15:41   #13
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Og btw så spiser jeg lavkarbo den dag i dag ikke pga vekta, men for helsa. Siden jeg sprekker litt for ofte så går jo ikke vekta ned, men så lenge jeg vet at lavkarbo'en er bedre for meg helsemessig, så står jeg på til den dag jeg lærer å ikke sprekke.

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 16:10   #14
Heksa
Medlem
 
Heksa sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 54
Heksa er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Jeg synes spørsmålet er kjempeinteressant, men tipper det er vanskelig å få noe godt bilde på dette her inne på Lavkarbo. Tipper at de fleste som er gamle i gamet her inne også er blant de som har gjort dette til en livsstil, og ikke en slankekur. De som slutter forsvinner vil jeg tro.

Jeg er selv forholdsvis ny i gamet, men kjenner en veldig motivasjon i forhold til å ta med meg dette som en varig livsstil. Akkurat nå er jeg på ketosenivå kostholdsmessig, men jeg håper at jeg kan legge meg opp i mot Fedon etterhvert uten å gå opp i vekt igjen. Hvis noen vet om informative tråder her inne hvor dette diskuteres så er det bare å rope ut. (Det å gå over fra ketosenivå til fedonnivå.)

Heksa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF og lavkarbo i varierende grad Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 16:49   #15
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

For meg har dette blitt en livsstil. Jeg var i temmelig dårlig form (for å si det mildt) når jeg startet med Skaldeman sommer'n 2007, og var totalt uforberedt på hvor god form jeg fikk både psykisk og fysisk. Jeg fikk rett og slett sjokk over hvor raskt det gikk an å bli frisk, pigg og glad, og ikke minst slankere igjen på LCHF. Jeg kommer aldri til å gå tilbake til høykarbo igjen.

Jeg spiser høykarbo en sjelden gang, jeg også. Men angrer hver gang... Gamle skavanker banker på døra etter ganske kort tid med utskeielser.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 23:06   #16
Brimstone
Seniormedlem
 
Brimstone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 767
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Opprinnelig lagt inn av sirimor, her.

Det har blitt en livsstil for meg også.
Fra å føle at jeg forsaket og savnet karbomaten ( pasta, kaker, brød, snop osv.), ønsker jeg ikke lenger å spise dette. Jeg kan, hvis jeg ikke har min type mat for hånden, men vil helst ikke. Det har tatt tid å komme dit, og kunne ikke tenke meg å snu tilbake til karbolivet.

Samme her. Siden februar 2007 faktisk. Huhei som tiden flyr!

__________________
Det er min legg, og jeg driter når jeg vil!
Brimstone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman light Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 23:39   #17
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Jeg har hatt flere perioder allerede (i løpet av de tre årene som har gått siden jeg oppdaget dette kostholdet) der jeg ikke tenker lavkarbo. Men jeg spiser egentlig lavkarbo i disse periodene også. Jeg får meg ikke til å spise høykarbomat annet enn noen sprekker. Så for meg er nok dette en livsstil ja.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 00:35   #18
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Jeg får det ikke helt til. Dvs jeg har klart å legge om noe men ikke nok til at det er helt lavkarbo. Men jeg er på vei.

Men mamman min har klart det. Pappa er også med men det er nok mamma som holder han på lavkarbo. Så om jeg ikke har klart det selv så har jeg fått de to til å klare det.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 08:23   #19
LCHF4life
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Opprinnelig lagt inn av sirimor, her.

Det har blitt en livsstil for meg også.
Fra å føle at jeg forsaket og savnet karbomaten ( pasta, kaker, brød, snop osv.), ønsker jeg ikke lenger å spise dette. Jeg kan, hvis jeg ikke har min type mat for hånden, men vil helst ikke. Det har tatt tid å komme dit, og kunne ikke tenke meg å snu tilbake til karbolivet.

Signert!

For meg tok det et års tid før det satt seg skikkelig. Men etterhvert som man ser resultater og virkelig får kjenne hvor godt kroppen har det med lavkarbo, så blir veien tilbake til gamle synder stadig lengre. Hvissom-dersom-atte-jeg-gud-forby skulle havne på karbo-kjøret igjen, så håper jeg noen tar den største boka de finner (telefonkatalogen?) og dunker litt vett inn i skallen på meg

  Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 08:36   #20
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Det har nok blitt en livsstil her også.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 08:39   #21
Orkide
Seniormedlem
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 3.961
Orkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt likt

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Har levd lavkarbo godt over et år, og jeg ser på det som en livsstil.
Kommer helt klart å fortsette med dette ja.

__________________
Orkide -64

Start 16/6-13, (3/7: -1,8), (31/7: +1,7), (14/8 -1,5), (4/9. -1) (11/9: +0,4), (18/9: -1,1), (2/10: -0,7), (19/11: +0,6),
Orkide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 09:04   #22
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Det er umulig å si hvor mange som faller av....
Men jeg har gjort meg noen tanker om hvorfor folk faller av.
Det finnes selvfølgelig mange forskjellige grunner, men noen av de tror jeg i mange tilfeller handler om at man går inn i lavkarbolivet med liv og lyst, med den forestillingen at det skal gå som en dans, og at kiloene skal rase av uten problemer.
Det er jo ikke så rart at mange tenker sånn, for mange av oss som har holdt på med dette en stund og gjort det til en livsstil (jeg har holdt på siden jan. 2006), kan fortelle om at vi aldri vil tilbake til gammelt kosthold og at vi først med lavkarbo klarte å gå ned i vekt og bli der. Vi forteller om helesegevinster og nytt liv, om manglende søtsug, god mat osv.
Vi som "kan" dette snakker jo sant, absolutt, men vi er kanskje ikke flinke nok til å poengtere alle de vanskelige sidene ved ommlegging til ny livsstil, slik at nykommere tror at dette må være en mirakelmedisin (lavkarbo altså).

Så kommer problemene for nykommerne: manglende vekttap, utfordringer i hverdagen med å finne på ny mat, psykiske nedturer som en følge av at man faktisk må legge den gamle livsstilen bak seg m.m.
Mange klarer det ikke, vil det ikke, forstår det ikke.....for dette skulle jo gå så greit?
De gir opp og tenker at lavkarbo ikke er noe for de, for det funker jo ikke slik de har fått inntrykk av at det skulle fungere.

Mange har også altfor høye forventninger og de sammenligner seg med andre, og måler sin suksess etter de.
Jeg får daglig e-poster fra fortvilte slankere som synes at det går dårlig, helt til jeg poengterer at vekttap på 0,5 kilo/uke er veldig bra!
Mange fortvilte personer går ned mer/uke enn det også, men hadde forventet langt mer.
Mange forventer rett og slett at de ved omlegging til lavkarbo skal kunne gå ned 1-2 kilo/uke uten særlig anstrengelse....eller motbakker.
Og man har kanskje ikke tenkt nøye nok igjennnom hva det innebærer å skifte livsstil.
Vel, hvem tenke nøye nok over det egentlig når de startet?

Mange tenker helle ikke på at de må prøve og feile, før de finner sin optiale vei, og de tenker at "så lenge min venninne klarte dette ved å spise sånn og sånn, så må da det samme fungere for meg".
Vi er ikke støpt i samme form, og vi må finne forskjellige veier.

Lavkarbo ( i alle varianter) må tilpasses den enkeltes helse og forutsetninger, og det krever nok mer innsats enn det mange tror i starten.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 10:00   #23
sunroad
Medlem
 
sunroad sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 150
sunroad er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

God skrevet Dreamy
Jeg har mer eller mindre levd på lavkarbo i 2 år og har det helt klart best når jeg er "flink" har forstått endelig at for å holde vekten så er det lavkarbo og trening som må til, mindre hodepine er det også med lavkarbo.
Jeg ser på det som en varig omlegging....heller mest mot Fedon kosthold for min del, føler det er der jeg hører hjemme

__________________
Vær deg selv-alle de andre er opptatt
sunroad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon aktig Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 10:01   #24
Elvi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 46
Innlegg: 48
Elvi er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Det er umulig å si hvor mange som faller av....
Men jeg har gjort meg noen tanker om hvorfor folk faller av.
Det finnes selvfølgelig mange forskjellige grunner, men noen av de tror jeg i mange tilfeller handler om at man går inn i lavkarbolivet med liv og lyst, med den forestillingen at det skal gå som en dans, og at kiloene skal rase av uten problemer.
Det er jo ikke så rart at mange tenker sånn, for mange av oss som har holdt på med dette en stund og gjort det til en livsstil (jeg har holdt på siden jan. 2006), kan fortelle om at vi aldri vil tilbake til gammelt kosthold og at vi først med lavkarbo klarte å gå ned i vekt og bli der. Vi forteller om helesegevinster og nytt liv, om manglende søtsug, god mat osv.
Vi som "kan" dette snakker jo sant, absolutt, men vi er kanskje ikke flinke nok til å poengtere alle de vanskelige sidene ved ommlegging til ny livsstil, slik at nykommere tror at dette må være en mirakelmedisin (lavkarbo altså).

Så kommer problemene for nykommerne: manglende vekttap, utfordringer i hverdagen med å finne på ny mat, psykiske nedturer som en følge av at man faktisk må legge den gamle livsstilen bak seg m.m.
Mange klarer det ikke, vil det ikke, forstår det ikke.....for dette skulle jo gå så greit?
De gir opp og tenker at lavkarbo ikke er noe for de, for det funker jo ikke slik de har fått inntrykk av at det skulle fungere.

Mange har også altfor høye forventninger og de sammenligner seg med andre, og måler sin suksess etter de.
Jeg får daglig e-poster fra fortvilte slankere som synes at det går dårlig, helt til jeg poengterer at vekttap på 0,5 kilo/uke er veldig bra!
Mange fortvilte personer går ned mer/uke enn det også, men hadde forventet langt mer.
Mange forventer rett og slett at de ved omlegging til lavkarbo skal kunne gå ned 1-2 kilo/uke uten særlig anstrengelse....eller motbakker.
Og man har kanskje ikke tenkt nøye nok igjennnom hva det innebærer å skifte livsstil.
Vel, hvem tenke nøye nok over det egentlig når de startet?

Mange tenker helle ikke på at de må prøve og feile, før de finner sin optiale vei, og de tenker at "så lenge min venninne klarte dette ved å spise sånn og sånn, så må da det samme fungere for meg".
Vi er ikke støpt i samme form, og vi må finne forskjellige veier.

Lavkarbo ( i alle varianter) må tilpasses den enkeltes helse og forutsetninger, og det krever nok mer innsats enn det mange tror i starten.

Det jeg synes er mest utfordrende er reaksjoner fra andre mennesker rundt meg. Jeg gjør så godt jeg kan i kampen mot kiloene og trenger ingen kritikk for det jeg velger å putte i munnen og ikke. Jeg blir sliten i kroppen og mer nærtagende når jeg har gått en stund på energiunderskudd og tåler mindre fra omgivelsene.

Jeg fikk høre fra en venninne 180 høy og 65-70kilo om at dette med å ikke spise potet var tull, det var jo kaker og sukkerholdig mat man la på seg av, så det var jo viktigere å råde folk til ikke å spise dette fremfor å advare mot poteten (herregud). Jeg forklarte henne da at jeg hadde slanket med nesten 40 kilo takket være kostholdsrådene til fedon Lindberg. Jeg hadde slanket meg nesten uten sult og at jeg sultet mye når jeg spiste høykarbo mat. Da kom spikeren i kista som stoppet diskusjonen: Med en fortrolig stemme sa hun: Elvi, du vet at det ikke er farlig å være sulten.

Det er ikke vanskelig å følge et lavkarbo kosthold, hvis man hadde sluppet unna alle forståsegpåere som skal fortelle at du må spise mindre og trimme mer, men må for all del smake et ordentlig stykke av kaka de har bakt.

Elvi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 10:19   #25
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Opprinnelig lagt inn av Elvi, her.

Det jeg synes er mest utfordrende er reaksjoner fra andre mennesker rundt meg. Jeg gjør så godt jeg kan i kampen mot kiloene og trenger ingen kritikk for det jeg velger å putte i munnen og ikke. Jeg blir sliten i kroppen og mer nærtagende når jeg har gått en stund på energiunderskudd og tåler mindre fra omgivelsene.

Jeg fikk høre fra en venninne 180 høy og 65-70kilo om at dette med å ikke spise potet var tull, det var jo kaker og sukkerholdig mat man la på seg av, så det var jo viktigere å råde folk til ikke å spise dette fremfor å advare mot poteten (herregud). Jeg forklarte henne da at jeg hadde slanket med nesten 40 kilo takket være kostholdsrådene til fedon Lindberg. Jeg hadde slanket meg nesten uten sult og at jeg sultet mye når jeg spiste høykarbo mat. Da kom spikeren i kista som stoppet diskusjonen: Med en fortrolig stemme sa hun: Elvi, du vet at det ikke er farlig å være sulten.

Det er ikke vanskelig å følge et lavkarbo kosthold, hvis man hadde sluppet unna alle forståsegpåere som skal fortelle at du må spise mindre og trimme mer, men må for all del smake et ordentlig stykke av kaka de har bakt.

Jeg skjønner hva du sliter med, men jeg tror det går over, bare du gir det nok tid. Etter fire år på min nåværende arbeidsplass, er det ingen som lenger maser når jeg ikke spiser av kakene, som noen altfor ofte har med!

Dette sier jo litt om hvor standhaftig man må være for å klare dette. Det tar lang tid før andre aksepterer at du velger å droppe søppelmat..

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Soyamel - hva kan jeg bruke dette til? __elly__ Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 09-09-09 18:36
Kan jeg bruke cc istedet for creme fraiche? benam Spørsmål om matvarer og oppskrifter 17 22-02-09 19:26
Hvor mye legger man på seg når man trapper opp karbene? Lykkelig Ketolysekuren 3 27-11-08 10:05
Hvor mange klarer å fullføre en EURO-diett synne Eurodiett 9 08-12-04 15:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no