Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

For lite karbohydrater?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-03-14, 19:52   #1
teposen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 10
teposen er på en erverdig vei

For lite karbohydrater?

Hei!

Jeg forsøker meg på et ketogent kosthold, og er på dag én. Jeg satt nettopp det jeg har spist i løpet av dagen inn på diett.no (ikke nøyaktig, veldig grovt regnet på vekt), og det står at jeg har fått i meg 5 gr karbohydrater. Er ikke det for lite?

Jeg tipper det i realiteten er litt mer, da jeg som sagt har regna litt grovt.
I dag har jeg spist:

Frokost:
To egg og tre baconstrimler stekt i meierismør
Litt valnøtter

Lunsj:
Eggerøre av to egg stekt i meierismør
En halv avokado
4-5 skiver spekeskinke

Middag:
Hamburger laget av karbonadedeig. På den hadde jeg ost, et par baconstrimler, litt rødløk (to sånne ringer), litt spinatblader og agurk. Hadde litt majones på siden, og en del brokkolimos laget med smør og fløte.

Jeg er helt klart ganske mett i dag kjenner jeg, men bekymrer meg litt for å få i meg for mye kalorier og for lite karbohydrater (vet man ikke skal telle kalorier når man spiser sånn som dette, men ligger man i overskudd så ligger man i overskudd, da vil man jo ikke gå ned, ketose eller ikke). Det er veldig uvant å spise så mye fett (jeg har jo alltid lært at fett er farlig ). Ifølge diett.no har jeg spist rett over 1200 kcal, men jeg regner med at det i realiteten er litt mer siden jeg ikke har veid maten ordentlig. Burde jeg kanskje spise litt mer grønnsaker i kveld, eventuelt noe bær?

Takker for svar og eventuelle tips

teposen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre Svar med sitat
Gammel 12-03-14, 19:53   #2
teposen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 10
teposen er på en erverdig vei

Sv: For lite karbohydrater?

Vet ikke om dette var i riktig forum forresten, beklager om det var feil!

teposen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre Svar med sitat
Gammel 12-03-14, 20:39   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: For lite karbohydrater?

Grovt regnet, så vil jeg si minst 1 gram karbo pr egg, altså 4 g her.
Det er også karbo i avokado, 1-2 g her.
Fløte har karbo.
Valnøtter har karbo, det samme har majones.
Tror nok du har fått i deg liiitt mer enn bare 5 gram, men ikke mye mer.


Du bør få i deg 5-10 gram mer. Prøv med tomater, paprika, bringebær, blåbær, makrell i tomat...

Eller les boka til Torkil, mange gode dagsmenyer der :-)

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 13-03-14, 00:10   #4
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: For lite karbohydrater?

Når jeg la dette inn på diett.no har du fått i deg 7,5-8 karbohydrater.
Vansklig og trefe nøyaktig når jeg ikke vet hvor mye du har spist av for eksempel valnøtter, agurk, brokkoli, etc.

Det er IKKE en karbohydrat i hvert egg.
100 gram egg ineholder 0,3 kabohydrater.
Ifølge diett.no vil 4 egg bety totalt 0,83 karbohydater.

Jeg har aldri fulgt ketolysekuren, men lever ketogent pga sykdommer.
1200 kcal er latterlig lite, spesielt nå i starten når kroppen skal lære seg og bruke fett som energi. Jeg ville, iallefall nå i starten, glemt alt om kalorier og konsentrert meg om og få i meg nok næring.
På lavkarbo er hovedregelen: Spis når du er sulten og spis til du er passe mett.
Karbohydratene bør ikke under 15 og de skal hovedsaklig komme fra grønnsaker. Om du velger fet fisk, kylling med skinn, koteletter med fett, fete meierivarer etc. så er du langt på vei med og få i deg nok fett. Nøtter, frø og oljer er også gode kilder til fett.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 13-03-14, 07:59   #5
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: For lite karbohydrater?

Enig med BenteR, glem kaloriene! Kalorier er ingen relevant målestokk for noe som helst, annet enn hvor mye varme forskjellige matvarer gir ved forbrenning i ovn. Kroppen vår er ingen ovn...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 13-03-14, 08:10   #6
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: For lite karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.


Det er IKKE en karbohydrat i hvert egg.
100 gram egg ineholder 0,3 kabohydrater.
Ifølge diett.no vil 4 egg bety totalt 0,83 karbohydater.

Nei, jeg vet at de ikke inneholder 1 gram, men det var det jeg pleide å grovregne med da jeg gikk på ketolyse i 2008. Synes å huske at jeg da leste at det var 0,6 eller 0,8 gram i ett egg (ca).
Fint at du korrigerer

Og ellers er jeg helt enig i resten av det du skriver

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 13-03-14, 09:30   #7
teposen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 10
teposen er på en erverdig vei

Sv: For lite karbohydrater?

Takk for svar, alle sammen! Jeg spiste litt mer senere på kvelden, men jeg var faktisk ikke sulten. Skal passe på å få i meg mer grønnsaker i dag :-)

Forresten, er det noen her som har prøvd på et ketogent kosthold uten galleblære? Mener jeg har lest noen på forumet har det. Jeg har fått løs mage, men leser at folk som har galleblære også kan få det de første dagene? Føler meg ellers litt kjip, veldig trøtt og tiltaksløs. Håper det blir bedre snart, og at magen min takler dette kostholdet etter hvert! Får vel kutte litt ned på fettet i begynnelsen...

teposen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre Svar med sitat
Gammel 13-03-14, 10:11   #8
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: For lite karbohydrater?

De først par-tre ukene føler man seg gjerne litt slapp og ullen i kroppen. Men hold ut, det blir veldig bra etterpå!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 13-03-14, 19:42   #9
teposen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 10
teposen er på en erverdig vei

Sv: For lite karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

De først par-tre ukene føler man seg gjerne litt slapp og ullen i kroppen. Men hold ut, det blir veldig bra etterpå!

Satser på det. Var litt redd jeg skulle få superdiaré, men har bare vært på do en gang i dag.

Ååh, men jeg har spist skikkelig god mat disse dagene Jeg er liksom ikke helt overbevist om at å spise slik funker, men nå er jeg ihvertfall i ketose (sjekka med ketostix i dag), så får vi se om det går nedover

teposen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre Svar med sitat
Gammel 14-03-14, 11:40   #10
teposen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 10
teposen er på en erverdig vei

Sv: For lite karbohydrater?

Gidder ikke å spamme forumet med enda en tråd, så jeg spør her. Forhåpentligvis leser noen!

Jeg har lest litt rundt her angående kosttilskudd. Jeg har kjøpt magnesium (kjente litt leggkramper i morges) og multivitaminer. Tar i tillegg D-vitaminer. Er det virkelig nødvendig med krom (søtsug har jeg ikke, og får jeg det har jeg viljestyrke nok til å la være), sink, selen? Tenkte kanskje å kjøpe kalsium. Noen med råd?

teposen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre Svar med sitat
Gammel 14-03-14, 12:14   #11
BAN
Juniormedlem
 
BAN sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 23
BAN er ny på veien

Sv: For lite karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av teposen, her.

Gidder ikke å spamme forumet med enda en tråd, så jeg spør her. Forhåpentligvis leser noen!

Jeg har lest litt rundt her angående kosttilskudd. Jeg har kjøpt magnesium (kjente litt leggkramper i morges) og multivitaminer. Tar i tillegg D-vitaminer. Er det virkelig nødvendig med krom (søtsug har jeg ikke, og får jeg det har jeg viljestyrke nok til å la være), sink, selen? Tenkte kanskje å kjøpe kalsium. Noen med råd?

Hvis du bruker diet.no, så regnes det ut hvor mye vitaminer og mineraler du får i deg. Da kan du selv se hva du ikke får nok av.

BAN er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell karbokutt :) Svar med sitat
Gammel 14-03-14, 12:51   #12
teposen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 10
teposen er på en erverdig vei

Sv: For lite karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av BAN, her.

Hvis du bruker diet.no, så regnes det ut hvor mye vitaminer og mineraler du får i deg. Da kan du selv se hva du ikke får nok av.

Jeg fikk ihvertfall nok kalsium gjennom kosten i går, men for lite kalium og magnesium (får kjøpe kalium da...). Sink spiste jeg rett over anbefalt nivå.

Takk for tipset, hadde ikke tenkt på å sjekke der

teposen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
For lite karbohydrater? Julie Spørsmål og svar 7 13-10-10 23:27
Alt for lite karbohydrater tuppelura Ketolysekuren 4 07-06-10 11:24
For lite karbohydrater? Seigrobill Ketolysekuren 4 10-10-09 09:10
For lite karbohydrater? kfj Spørsmål og svar 4 19-06-08 06:52
For lite karbohydrater Pianoman Lavkarbo generelt 15 28-07-05 11:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no