Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ned i vekt, kaloritelling?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-07-15, 18:35   #1
lenaanf
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2015
Alder: 25
Innlegg: 4
lenaanf er på en erverdig vei

Ned i vekt, kaloritelling?

Hei Er fersk her på siden, så om det er feilplassert så beklager jeg..

Det jeg lurer på, teller dere kalorier når dere går på lavkarbo? Jeg har PCOS, og må ned 10-15 kg.. Prøver å holde meg til 50-70 g karbs daglig, noe som er betraktelig mye mindre enn hva jeg spiste før.. Men i følge "Lifesum"-appen skal jeg ikke spise mer enn 1700 kalorier daglig, og jeg syns faktisk det er litt lite..?? Hvis jeg holder meg til det, går jeg sulten til sengs liksom. Derfor lurer jeg på, hvis jeg klarer å begrense karbohydrat-inntaket, og holder meg på f eks 2000 kalorier daglig, vil jeg fremdeles kunne gå ned i vekt?? Er 2000 kalorier daglig mye? Nå skal det sies at jeg ikke gjør så veldig mye om dagene, da jeg har ferie, men jeg prøver å få trent 5-7 ganger i uken, 30-60 min økter..

lenaanf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 23:32   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ned i vekt, kaloritelling?

Med pcos skal du absolutt ikke telle kalorier! Men du ligger muligens litt høy på karbohydrater, vi må ofte kutte ned veldig på disse. Og ikke vær redd for å erstatte dermed fett.
Og btw, trening kanskje stresse kroppen, som igjen forverrer pcos... Kutt ned treninga tild et halve, og bruk tid på avspenning fremfor å få opp pulsen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 00:19   #3
lenaanf
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2015
Alder: 25
Innlegg: 4
lenaanf er på en erverdig vei

Sv: Ned i vekt, kaloritelling?

Vet at jeg muligens ligger litt høyt på karbohydratene, men jeg vet at hvis jeg hadde kuttet enda mer ned og vært for streng med meg selv hadde jeg gitt opp.. Må liksom ta det litt gradvis..

lenaanf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 00:24   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ned i vekt, kaloritelling?

1700 kalorier er ikke så lite. Er man inaktiv kan 2000 være akkurat nok til å holde vekta.. Siden du trener kan det funke. Men dette er i teorien. Umulig å vite hvordan din kropp fungerer.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 08:28   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ned i vekt, kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av lenaanf, her.

Vet at jeg muligens ligger litt høyt på karbohydratene, men jeg vet at hvis jeg hadde kuttet enda mer ned og vært for streng med meg selv hadde jeg gitt opp.. Må liksom ta det litt gradvis..

Dessverre må vi med PCOS være strenge... :O Og det er da like lett å gi opp når man ikke ser resultater også?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 09:48   #6
lenaanf
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2015
Alder: 25
Innlegg: 4
lenaanf er på en erverdig vei

Sv: Ned i vekt, kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Dessverre må vi med PCOS være strenge... :O Og det er da like lett å gi opp når man ikke ser resultater også?

Problemet er bare at jeg kommer ikke til å klare å leve på strikt lavkarbo resten av livet, jeg må finne noe som kan funke resten av livet.. Og det ligger på ca 50 g karbohydrater... Men tror du det vil stagnere hele vektnedgangen? Eller vil det bare gå litt saktere? Med tanke på at jeg har kuttet ut _VELDIG_ mye karbohydrater burde det jo gjøre en forskjell?

lenaanf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 11:30   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ned i vekt, kaloritelling?

Du trenger antagelig ikke leve så strengt hele livet. Men for å kickstarte kroppen (og evt vektnedgang). Du kan legge deg opp mot 50-70 når du nærmer der trivselsvekt.
MEN, med PCOS så bør ikke vektnedgang være hovedfokus. For den kommer ikke før kroppen er friskere og hormonene i balanse. Vektnedgang er et overskuddsfenomen for kroppen, og den har ikke "råd" til å gi fra seg noe så lenge den er i noe den oppfatter som en krisesituasjon. Og det er derfor man må kutte drastisk i begynnelsen. Vet du om du er insulinresistent? Har du målt c-peptider? Det er en god indikator på hvor lavt du må ligge for å begynne å bedre balansen.

Jeg har jobbet mot PCOS'en i drøye ti år nå (lenger enn det, men på en mer riktig måte de siste ti årene), og i starten tenkte jeg veldig "aldri mer" og "resten av livet". Og jeg hadde problemer med fokus og å holde meg til livsstilen uten å få "panikk" og klaus-følelse. Men etterhvert har jeg lært meg å se på det som et valg jeg gjør for meg selv her og nå, og så får jeg heller justere etterhvert, og da er det mye enklere!
(egentlig lærte jeg det da jeg slutta å røyke. Hvis jeg tenkte "skal aldri røyke mer" endte jeg med å røyke en tipakning i strekk i ren panikk, men hvis jeg tenkte "jeg tar ikke den neste røyken", så hadde jeg plutselig ikke røyka på over 3 uker ". Å komme seg gjennom dagen og så uka er litt mer hånterbart enn å se på det som et livsprosjekt )

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 14:34   #8
lenaanf
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2015
Alder: 25
Innlegg: 4
lenaanf er på en erverdig vei

Sv: Ned i vekt, kaloritelling?

Nå skal jeg være ærlig og si at jeg har ikke fått diagnose av lege. Men i og med at jeg har absolutt alle symptomer, har jeg diagnosert meg selv og begynt på p-pillen diane :P Men bør kanskje ordne et legebesøk og finne ut litt mer...

lenaanf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 14:53   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ned i vekt, kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av lenaanf, her.

Nå skal jeg være ærlig og si at jeg har ikke fått diagnose av lege. Men i og med at jeg har absolutt alle symptomer, har jeg diagnosert meg selv og begynt på p-pillen diane :P Men bør kanskje ordne et legebesøk og finne ut litt mer...

Du bør nok gå litt mer systematisk tilverks. Bestill time hos en gynekolog som har peiling på sykdommen, evt hos Willumsen i Drammen eller på Hexeberg sin klinikk. Å lese boka til Sofie Hexeberg kan også være lurt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo og kaloritelling fragile Spørsmål og svar 17 17-09-13 18:01
Lavkarbo og kaloritelling kvitre Generell diskusjon 5 18-07-11 22:56
Kaloritelling? pesada Ketolysekuren 92 15-01-11 00:03
Frå kaloritelling til lavkarbo! Hjelp! Mikro Spørsmål og svar 14 15-07-09 00:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no