Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fett viktig i lavkarbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-01-09, 13:57   #1
BobBob
Juniormedlem
 
BobBob sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Innlegg: 48
BobBob er ny på veien

Fett viktig i lavkarbo?

Dette er min andre runde med lavkarbo og jeg kommer også denne gangen til å følge mitt eget opplegg, med hjelp av dette fantastiske forumet.

Jeg tok av 25kg på mellom 3 og 4 mnd sist gang og spiste da ikke noe særlig fett. Det går mye i magert kjøtt (svin, kylling etc..) litt fisk og grønnsaker. Spiser salater med bladsalat, agurk, litt paprika mm. masse kylling/skinke, egg, ost (feta eller vanlig varierer) og ellers blir det endel blomkål/broccoli, enten vanlig eller gratinert med ost. Jeg bruker ikke stekesmør, sauser eller annet fett utenom det som er inkludert i det over. Jeg tar C-vitamin og tran, og skal finne meg et egnet multivitamin. Alt i alt blir det veldig, veldig mye kjøtt, og jeg måler inntaket av karbohydrater og holder meg godt under 20g. Drikker vann og bris/farris. Er i ketose nå. Jeg har ikke de store behovene for eksperimentering med artige matoppskrifter (litt også fordi jeg hater å lage mat) og har ikke noe søtsug, eller snopelyst.

Dette funker jo for meg, så må jeg spise fetere? Har tatt av veldig mye bare på første uken.

__________________
BobBob er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 14:00   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Fett viktig i lavkarbo?

Hvorfor forandre på noe som virker ,så lenge du trivs med din måte, vekta går nedover og kroppen føles god

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 14:03   #3
BobBob
Juniormedlem
 
BobBob sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Innlegg: 48
BobBob er ny på veien

Sv: Fett viktig i lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Hvorfor forandre på noe som virker ,så lenge du trivs med din måte, vekta går nedover og kroppen føles god

Godt poeng. Jeg er vel egentlig mest redd for at jeg skal gjøre noe feil ved å følge mitt eget opplegg. Jeg er litt opptatt av å få i meg det kroppen trenger av næring slik at jeg holder meg sunn og frisk. Det hender jo at lunchen f.eks består av noen kyllinglår/koteletter fra varmmatdisken på Meny e.l. Kanskje ikke så sunt i lengden?

__________________
BobBob er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 14:06   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fett viktig i lavkarbo?

Men for muskler og hjerne sin del så ville jeg kanskje spist litt nøtter og en halv avocado i ny og ne? Du kan risikere å "tørke ut" i leddene, og få leddsmerter. Kjenner folk med spiseforstyrrelser som har hatt angst for fett i 20 år, og nå sliter med et skjelett som ikke fungerer + diverse nevro-ting av dette.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 14:09   #5
BobBob
Juniormedlem
 
BobBob sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Innlegg: 48
BobBob er ny på veien

Sv: Fett viktig i lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men for muskler og hjerne sin del så ville jeg kanskje spist litt nøtter og en halv avocado i ny og ne? Du kan risikere å "tørke ut" i leddene, og få leddsmerter. Kjenner folk med spiseforstyrrelser som har hatt angst for fett i 20 år, og nå sliter med et skjelett som ikke fungerer + diverse nevro-ting av dette.

Takk for svar. Avocado skal jeg fikse. Men hvor mye nøtter kan jeg spise, og hvilke er det minst karbohydrater i?

__________________
BobBob er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 14:12   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Fett viktig i lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av BobBob, her.

Godt poeng. Jeg er vel egentlig mest redd for at jeg skal gjøre noe feil ved å følge mitt eget opplegg. Jeg er litt opptatt av å få i meg det kroppen trenger av næring slik at jeg holder meg sunn og frisk. Det hender jo at lunchen f.eks består av noen kyllinglår/koteletter fra varmmatdisken på Meny e.l. Kanskje ikke så sunt i lengden?

Varmedisk-mat tar jeg og av og til

Bare pass på at karbohydratene du får i deg kommer mest fra grønnsaker Trenger de vitaminer,mineraler og enzymer

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 14:15   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fett viktig i lavkarbo?

Nesten nederst på denne siden står det litt: http://www.lavkarbo.no/matvaretabell/frukt-og-gronnt

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 14:17   #8
BobBob
Juniormedlem
 
BobBob sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Innlegg: 48
BobBob er ny på veien

Sv: Fett viktig i lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Nesten nederst på denne siden står det litt: http://www.lavkarbo.no/matvaretabell/frukt-og-gronnt

Takk skal du ha. Kanskje en håndfull hasselnøtter i ny og ne kunne vært lurt da.

__________________
BobBob er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 14:18   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fett viktig i lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av BobBob, her.

Takk skal du ha. Kanskje en håndfull hasselnøtter i ny og ne kunne vært lurt da.

Ja

mener å ha lest at mandler har gundtig effekt på blodsukkeret, uten å huske hva og hvor

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 14:23   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fett viktig i lavkarbo?

Her står det litt om nyttige nøtter, selv om de har litt for mye karbofokus... http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.4211268

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 14:26   #11
BobBob
Juniormedlem
 
BobBob sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Innlegg: 48
BobBob er ny på veien

Sv: Fett viktig i lavkarbo?

Tusen takk for svar. Skal se litt mer på dette.

__________________
BobBob er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 14:48
Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett? Pelen Ketolysekuren 9 30-07-09 20:08
Må jeg spise mye fett til en lavkarbo diett for å gå ned? Pastajunkie Spørsmål og svar 5 23-04-08 22:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no