Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Fett kan øke fettforbrenningen

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-02-07, 12:42   #1
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Fett kan øke fettforbrenningen

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/02/01/490669.html

vel.. noen av oss måtte vel nesten poste denne.. selv om det ikke akkurat er revolusjonerende nytt her inne...



Silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 13:21   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fett kan øke fettforbrenningen

Jeg må bare få sagt at jeg ikke hisser meg altfor mye opp over kostholdsdebatten, fordi jeg vet at ting tar tid, og de rigide mønstrene som man har fulgt så langt, erstattes jo sakte men sikkert med nyere og mer håndfaste ting, som vi her på forumet er levende beviser for.
Bare denne setningen synes jeg er fin, og må komme fram langt tydeligere:
"Men samme type diett virker ikke likt på alle mennesker, det har kostholdsforsøk vist. Vi har ulik metabolisme og utgangspunkt."

Jeg mener; det tok lang tid å kristne Norge, men det ble også gjort med vold. Ting tar sin tid, men i mellomtiden så må vi fortsette å fremme saklige argumenter og gode beviser og vitenskap!
(Ikke misforstå meg, det var bare en sammenligning, og jeg er verken kristen eller hedning )

Når det gjelder dagbladet, så drukner desverre en artikkel som dette i hundre andre mer eller mindre revolusjonerende oppdagelser.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 13:41   #3
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Fett kan øke fettforbrenningen

Så den nettopp Heia bergen

Deilig å se at ting går fremover

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 17:15   #4
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Fett kan øke fettforbrenningen

Fint av silje å gjøre oppmerksom på denne artikkelen. Det kunne umiddelbart se ut som en positiv omtale av mer fettrik kost, men jeg er ikke så sikker på det etter å ha lest raskt gjennom artikkelen samt linken til omtalen av doktorgradsavhandlingen. Kort sagt er dette primært et opplegg som går ut på å finne en bestemt, modifisert fettsyre (TTA) som kan markedsføres som et slankemiddel. Det er ikke det verden trenger! Når det gjelder generelt fett i kosten har ikke forskeren noen grensesprengende synspunkter, men uttaler:

Selv om et høyfettkosthold kan virke slankende, så vet vi lite om langtidseffektene. Det kan for eksempel gi lærevansker og øke faren for å utvikle Alzheimer, noe en nyere studie tyder på.
Så alt i alt er det nok tryggest å holde seg til et variert kosthold, men selvsagt uten for mye sukker, sier hun

Når det gjelder metoden så er forskningen utført på mus, så på det grunnlaget kan man sikkert si en hel del om metabolismen hos mus. Men ikke nødvendigvis hos mennesker.

Huff, jeg håper dette ikke virker altfor negativ, men dette opplegget lukter betalt forskning for slankeindustrien lang vei! Det er nemlig mye mer å tjene på et "vidundermiddel" enn å anbefale folk å spise mer vanlig fett i kosten.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 18:17   #5
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Fett kan øke fettforbrenningen

Min reaksjon var omtrent den samme som din, tbear. Det virket ikke særlig "fettvennlig", men mer vidundermiddel-orientert. De hadde jo til og med fremstilt denne fettsyren kunstig. Den kommer nok snart i pilleform, skal dere se.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 10:19   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fett kan øke fettforbrenningen

Enig i at tanken nok er kommersiell mht forskningen. Synes man likevel kan trøste seg med at det gir noe, om enn vag propaganda for fettets verdi som en sunn del av kostholdet. Ett skritt om gangen...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 12:48   #7
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Fett kan øke fettforbrenningen

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Enig i at tanken nok er kommersiell mht forskningen. Synes man likevel kan trøste seg med at det gir noe, om enn vag propaganda for fettets verdi som en sunn del av kostholdet. Ett skritt om gangen...

Ja, og de fleste leser vel bare overskriften....

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 16:42   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fett kan øke fettforbrenningen

Opprinnelig lagt inn av tbear, her.

Ja, og de fleste leser vel bare overskriften....

Hehe, nettopp.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 11:35   #9
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Fett kan øke fettforbrenningen

Men tankevekkende at de anbefaler en helt ny, kunstig fettsyre som et godt middel, mens gamle, velkjente fettsyrer i maten advares mot, fordi en ikke kjenner langtidsvirkningene!
Kritisk journalisme kan være fint, bare synd at ikke de jobber i avisene.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diabetes type 2 Marianne Fysisk og mental helse 19 22-03-12 20:59
Fett (argumenter) Drømmepie Generell ernæringsdebatt 5 29-05-06 22:17
Blåbær! mofe Kosttilskudd 2 13-03-05 03:01
En liten själ talar med Gud Fedonisten Livets lyse side 1 05-05-04 20:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no