Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-02-12, 23:08   #1
surfeline
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 93
surfeline er på en erverdig vei

Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Etter debatten på Nrk i dag, så sitter jeg igjen med noen inntrykk. Det var noen bra poenger i dag - men det som Eli Rygg sa, den satt!

Skyld og skam - det er det jeg føler. Avmakten ifht. det som folk mener om meg fordi jeg er tjukk, ikke fordi jeg er den jeg er.

Jeg har kompensert med kjeften i mange år og lært meg teknikker som drar oppmerksomheten bort fra hvordan jeg ser ut - og til det jeg står for/det jeg mener.

Jeg er voksen nå, men fortsatt har jeg skamfølelse ifht. hvordan jeg ser ut. Jeg er lei meg for at folk tror at jeg bare er lat og sitter hjemme og spiser.

Sannheten er at jeg har kompensert mye med mat, f.eks. når jeg har vært veldig sliten - men det var ikke sånn det begynte. Det begynte med at jeg ble tjukkere i puberteten - og jeg tror nå at grunnen til at jeg begynte å legge på meg var fordi jeg tåler dårligere sukker/karber i alle former enn f.eks. søsteren min som er typen slank. Dessuten valgte jeg karbomat - jeg liker det best: brød - sukker - brød - pasta, nevnte jeg brød? Jeg visste ikke hvor mye skade brød gjorde med kroppen min. Brød er en av de tingene jeg IKKE rører - brød er mitt heroin. Jeg tar heller et stykke marsipankake. Det gjør mindre med kroppen min.

Nå spiser jeg kun lavkarbo - og har innført kalorikontroll i tillegg. Dette for å forsøke å komme gjennom vektplatået mitt. Foreløpig er det litt dårlig uttelling, men jeg holder ut. Jeg har også trappet opp trening. I tillegg må jeg jobbe med skammen - den følelsen jeg får hver gang det er debatt. I tillegg har jeg lyst til å bli kjent med Eli Rygg - jeg tror jeg kunne hatt nytte av det!

Give me faith - jeg trenger troen på at jeg kan greie å gå ytterligere ned i vekt. Trøsten akkurat nå er at jeg er frisk. Det er en fattig trøst - for ønsket om å bli tynn er fortsatt sterk, selv om jeg er voksen og har masse trygghet og karriere og alt mulig som man trenger for å bli hele mennesker.

surfeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sofie Hexeberg - Fedon Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 23:42   #2
siljesfremgang
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Austrheim
Innlegg: 327
siljesfremgang har en fantastisk aura rundt segsiljesfremgang har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Er vel slik mange sitter igjen med, en ekkel følelse av skyld og skam av å være overvektig.
Men man er absolutt ikke noe mindre verdt om man er det, og huske på at "kropsidealet" som er nå til dagen er stort sett mediaskapt og gjerne ikke realistisk.

__________________




siljesfremgang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 00:24   #3
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Om jeg likte Eli Rygg før, elsker jeg henne nåHun virker som et vakkert og klokt menneske
Håper det går riktig bra med Kamilla fremoverSynes debatten i kveld var god, mye bra kom frem, etter min mening

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 08:21   #4
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Ååå jeg gikk glipp av denne debatten. Finnes den på NettTV?

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 10:11   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg, her.

Ååå jeg gikk glipp av denne debatten. Finnes den på NettTV?

Jepp! Her!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 12:18   #6
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Supert, takk Kitt

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 13:05   #7
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Jeg har akkurat sett debatten selv. Helt enig, Eli fortjener blomster og medalje for de tingene hun poengterer. Jeg hang meg spesielt opp i det med at man må vite hvordan man skal snakke med folk for å ha sjans til å bidra med noe konstruktivt. Flotte dama!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 13:29   #8
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Ja! Hun er rett og slett FIN, det synes jeg alltid hun har vært

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 15:43   #9
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Opprinnelig lagt inn av streber, her.

Ja! Hun er rett og slett FIN, det synes jeg alltid hun har vært

Eli har alltid vært nydelig! Hun er et sånt menneske som man bare må bli glad i tror jeg!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 15:45   #10
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Helt enig!

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 16:17   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Jeg ble faktisk overrasket over Kari J. Hadde hun enda opptrådt ca sånn ellers, så hadde man kanskje kunnet svelge henne, i stedet for å automatisk gjemme ansiktet hendene så fort hun dukker opp i noen sammenheng.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 16:27   #12
LaLa77
Medlem
 
LaLa77 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 355
LaLa77 har en fantastisk aura rundt segLaLa77 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Det er morsomt hvor forskjellig vi oppfatter folk. Den eneste som faktisk irriterte meg der var Eli. Hun har jo masse fornuftig å si, ikke noe tvil om det, men for meg blir hun så dillete i språket og oppførsel, at jeg kobler helt ut

__________________


LaLa77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :) Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 16:56   #13
Makat
Medlem
 
Makat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Nordtroms
Alder: 53
Innlegg: 146
Makat er på en erverdig vei

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Jeg så også denne debatten igår kveld, og klarte det faktisk! Hele! (Hater ellers sånne program.) Var fornøyd med flere argumenter og synspunkt som kom fram både fra Marit og Eli, og var også enig i forslag om endring av gym-faget, ansvars-fordeling og slikt. Systemet fungerer ikke! Ansvar?? Hva er det?
Så, jeg håper de som er forkjempere for naturlig mat og naturlig aktiv livsførsel står på hardt videre!!

__________________


Delmål bmi 27
Makat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / Dr.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 17:38   #14
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Men altså... hadde Marit Christensen virkelig ikke blitt behørig informert på forhånd om dette med behov for vitamin/mineraltilskudd i all overskuelig fremtid? De jeg kjenner som har vært gjennom den operasjonen, har vært klare på dette fra første stund - det er jo en av faktorene som veier tungt i vurderingen for hvorvidt man vil gjennomføre eller ikke. Kanskje ikke så dumt å innføre en "eksamen" før et slikt inngrep kan utføres...

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 18:03   #15
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Men altså... hadde Marit Christensen virkelig ikke blitt behørig informert på forhånd om dette med behov for vitamin/mineraltilskudd i all overskuelig fremtid? De jeg kjenner som har vært gjennom den operasjonen, har vært klare på dette fra første stund - det er jo en av faktorene som veier tungt i vurderingen for hvorvidt man vil gjennomføre eller ikke. Kanskje ikke så dumt å innføre en "eksamen" før et slikt inngrep kan utføres...

Jeg så et intervju med henne tidligere, og jeg tror hun var et spesielt tilfelle i så måte. Det var ikke få vitaminer hun måtte ha i seg, langt mer enn hva man kan forvente etter en GBP og hun spiser fortsatt som en fugl.
Men risikoen er vel høyere med alderen, og det at helsen hennes sviktet såpass med hjerteproblemer o.l. Hun er vel et eksempel på hvor galt det faktisk kan gå, enn hvor sjeldent det skal være.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 18:44   #16
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Jeg har ikke sett denne debatten, men jeg har vært inne på bloggen til Kari J i dag og der var det ikke mye pent å høre om oss "feitinger som trenger noen sannhetens ord."
Utrolig så mye stygt folk kan lire ut av seg på en kort stund...

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 19:34   #17
siljesfremgang
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Austrheim
Innlegg: 327
siljesfremgang har en fantastisk aura rundt segsiljesfremgang har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Jeg har ikke sett denne debatten, men jeg har vært inne på bloggen til Kari J i dag og der var det ikke mye pent å høre om oss "feitinger som trenger noen sannhetens ord."
Utrolig så mye stygt folk kan lire ut av seg på en kort stund...

Noen tenker seg ikke om....

__________________




siljesfremgang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 19:51   #18
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg ble faktisk overrasket over Kari J. Hadde hun enda opptrådt ca sånn ellers, så hadde man kanskje kunnet svelge henne, i stedet for å automatisk gjemme ansiktet hendene så fort hun dukker opp i noen sammenheng.

Jeg ble også litt positivt overrasket over henne, selv om hun hadde utav seg en del usakligheter om mora til Kamilla (nyyyydelig jente forresten!) i begynnelsen. Men hun avsluttet i det minste med å si at man kan utmerket godt være litt rund og ved meget god helse og man kan være tynn og med dårlig helse.

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Men altså... hadde Marit Christensen virkelig ikke blitt behørig informert på forhånd om dette med behov for vitamin/mineraltilskudd i all overskuelig fremtid? De jeg kjenner som har vært gjennom den operasjonen, har vært klare på dette fra første stund - det er jo en av faktorene som veier tungt i vurderingen for hvorvidt man vil gjennomføre eller ikke. Kanskje ikke så dumt å innføre en "eksamen" før et slikt inngrep kan utføres...

Begynner det ikke å bli ganske mange år siden hun ble operert? Kanskje rutinene var annerledes den gangen? Kanskje har hun foretatt en slik operasjon hvor man fjerner store deler av tynntarmen og ikke en der man minsker magesekken? Det vil jeg tro gjør en stor forskjell i ettertid.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 20:04   #19
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Begynner det ikke å bli ganske mange år siden hun ble operert? Kanskje rutinene var annerledes den gangen? Kanskje har hun foretatt en slik operasjon hvor man fjerner store deler av tynntarmen og ikke en der man minsker magesekken? Det vil jeg tro gjør en stor forskjell i ettertid.

Det er ikke så lenge siden hun ble operert! 2009, tror jeg! Hun ble 60 år i 2008 og sa hun var 60 år da hun ble operert!
Inngrepet har blitt gjort på samme måten i Norge de siste 5-6 årene og det er så lenge man faktisk har foretatt dem!
GBP, gastric bypass, betyr at man kobler ut så og si hele magesekken og hos de aller fleste kun 1.5m tynntarm!
Man fjerner ikke organene, de ligger igjen og produserer de hormoner etc de skal gjøre.

Og jo, man blir i de aller fleste tilfelle grundig informert om alt rundt operasjonen og tiden/årene etterpå! På Bærum hvor jeg skal opereres i løpet av våren, må man ha vært til stede på 80% av timene på Startkurset for å bli sendt videre i systemet, dvs til kirurg for operasjonstid!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 20:12   #20
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg så et intervju med henne tidligere, og jeg tror hun var et spesielt tilfelle i så måte. Det var ikke få vitaminer hun måtte ha i seg, langt mer enn hva man kan forvente etter en GBP og hun spiser fortsatt som en fugl.
Men risikoen er vel høyere med alderen, og det at helsen hennes sviktet såpass med hjerteproblemer o.l. Hun er vel et eksempel på hvor galt det faktisk kan gå, enn hvor sjeldent det skal være.

Dette sier Marit selv i 2010:
Moskva-Marit gikk ned 90 kilo: Jeg kunne dødd dersom jeg ikke hadde tatt slankeoperasjonen.
Etter slankeoperasjonen i fjor har den tidligere NRK-korrespondenten Moskva-Marit gått dramatisk ned i vekt.
61-åringen fikk 80 prosent av magesekken og 1,5 meter tarm satt ut av funksjon. Moskva-Marit veier nå 90 kilo mindre enn da hun var på sitt tyngste på 90-tallet.
Jeg tok operasjonen av indremedisinske årsaker. Nå er både kolesterol, blodtrykk og sukkersyken normalisert. Jeg kunne dødd dersom jeg ikke hadde tatt slankeoperasjonen.

De fleste som slankeopereres er en del yngre enn Marit Christensen og kun et fåtall opplever å måtte spise så mye tilskudd som hun må. Men om alternativet er å ikke overleve med alle kiloene, er vel det å måtte spise noen piller ikke så ille, eller.....

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 20:17   #21
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Hun må jo ha det mye lettere nå, selv med alle pillene:

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 21:28   #22
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Men altså... hadde Marit Christensen virkelig ikke blitt behørig informert på forhånd om dette med behov for vitamin/mineraltilskudd i all overskuelig fremtid? De jeg kjenner som har vært gjennom den operasjonen, har vært klare på dette fra første stund - det er jo en av faktorene som veier tungt i vurderingen for hvorvidt man vil gjennomføre eller ikke. Kanskje ikke så dumt å innføre en "eksamen" før et slikt inngrep kan utføres...

Jeg synes synd på Marit Christensen, for det er jo alltid noe med henne. Jeg har lest at hun "var døden nær" før hun tok denne operasjonen, og at hun antakelig ikke hadde levd lenge uten den.. og da må hun faktisk takke den for at hun lever. Hvis de verste sorgene er å bytte ut sykehusdøgn og enkelte medisiner mot vitaminer og mineraler, og at magen blir mett før øyet, så skjønner ikke jeg mye.
Jeg tror dama sliter med andre ting, og det er trist. Jeg har jo alltid likt henne som "nyhetsdame" på tv.

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 21:32   #23
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Hehe, Hjelmeset tror ikke det kan komme noe ut av å spørre enkeltpersoner om hvorfor de har blitt feite.

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 21:48   #24
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Hehe, Hjelmeset tror ikke det kan komme noe ut av å spørre enkeltpersoner om hvorfor de har blitt feite.

Nei, det kunne jo komme svar han ikke likte....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 22:18   #25
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?

Jeg er også en av de som av og til innimellom føler skam over overvekten og hva jeg liker best av mat. Jeg hater at jeg har og av og til også nå stress-spiser søtsaker. At det virker som hjernen min og bevisstheten min ikke er enige om hvem som bestemmer. At det er så VANSKELIG!

At normalvektige uten noensinne å ha erfart overvektsproblemer uttaler seg i tide og utide om hva man bør og ikke bør gjøre...

At det er utrolig at jeg har kommet meg gjennom kraftige depresjoner og angst, morbus chrons sykdom, prolapsoperasjoner og en skikkelig heavy teknisk utdannelse - men bare det å spise "sunn" mat uten å spise for mye eller reagere "kjemisk" på visse næringsstoffer, nei se det er jeg ikke spesielt dyktig til gitt!

Hvis noen studerer ernæring og overvekt skulle jeg ønske de tok en approach med å intervjue et større antall overvektige mennesker, mennesker som HAR vært overvektige, eller har blitt det i voksen alder, og deretter intervjue et større antall mennesker som ALLTID har vært normalvektige og som spiser for å leve - og kun det.... Spørre de om forhold til mat, hva de foretrekker, hvordan matvaner de har, hva de mener med kos, osv osv.

Da kanskje man kunne fått et grunnlag og diskutere overvekt på? For det MÅ da være en forskjell et eller annet sted på meg og mine overvektige bekjente OG de som er normalvektige og alltid har vært det?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar

Emneord
eli rygg, skam, skyld, trøst, tynn


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som vet hvorfor ryggen blir stivere av trening? mio87 Trening 4 06-09-11 22:56
Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa? Bindi Spørsmål og svar 20 17-07-11 23:11
Hvorfor blir jeg logget av hele tiden? Fru Potethode Spørsmål og svar 5 01-07-11 17:21
Hvorfor blir man dårlig av karbo? scubadoo Spørsmål og svar 9 06-04-11 12:53
Tjukke i hue? LenaBeatrice Mer enn 30 kg overvekt 18 06-11-09 20:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no