Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-05-11, 09:40   #1
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Jeg ser jo i flere tråder at det poengteres at lavkarbo ikke er dyrere en høykarbo, så da lurer jeg på hva dere spiser?

Her i huset er det klart dyrere, og det helt uten fancy helsekost-mat. Det går mye i rene produkter, meieriprodukter osv og alt dette er dyrere en den maten jeg tidligere spiste (og da hadde jeg et relativt sunt kosthold). Når man i tillegg til lavkarbomaten også skal kjøpe høykarbomat til resten av familien overstiger vi nok budsjettet vår en del.

Jeg har alltid spist lite snop, kjeks o.l så jeg sparer lite der, og uansett er det billigere med høykarbo-junk en lavkarbo-junk.

Så, dere som får dette til å bli både sunnere og billigere hva handler/spiser dere?

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 09:50   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Her spiser vi alle ren mat og grønnsaker.
De andre tar gjerne litt potet/ris/pasta til middag.
Grooooovt brød ev. hjemmelaget knekkebrød.
Rent pålegg.
Kjøper IKKE hel/halvfabrikat mer. Ingen har godt av det, liten eller stor.

Hva mener du forresten med høykarbomat til resten av familien?

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 09:52   #3
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Her kjøper vi det meste i vanlig butikk, hender jeg kjøper noe på helsekosten, men det er skjeldent, og holder leeenge. Ellers kjøper vi kun brød og pasta av høykarbomat. Ungene er de eneste som spiser snop, men de spiser lite og jeg har faktisk ikke kjøpt de to sisthelgene fordi de har spart det de har fått i bursdager og slikt. Ellers har jeg en mann som er fisker, så vi har enda 7 laks i frysen etter ifjor fiske, og snart begynner ny fiske. Og så er vi jægere på høsten så vi har mye elg og slikt i frysen enda

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 09:54   #4
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Høykarbo:

Frokost:
4 skiver med pålegg. + juice

Lunsj:
4 skiver med pålegg. + juice

Middag:
to kjøttbiter (250-500g) med ris/poteter/pasta/tilfeldig fyll
+ vann/brus
Kveldsmat:
Pizza eller 2-4 skiver med pålegg. + juice

Etter omlegging av kostholdet.
Lavkarbo:

Frokost: Pålegg + vann

Middag:
to kjøttbiter (250-500g) med litt grønt. + brus

thats it...

Besparelse: 1 brød hver dag, 3 pålegg pr dag, en pizza i ny og ne. + alle sjokoladene, potetgull som måtte komme mellom måltidene. + all juicen.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 09:57   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Her går det mye i egg, kjøttdeig, kjøtt, grønnsaker, proteinpulver, ost og fløte. Spesialprodukter ala sukrin, mandelmel osv kjøper jeg kanskje 3-4 ganger i året.

Jeg spiste ganske variert med mye grønnsaker osv når jeg spiste høykarbo også, så er kanskje derfor det ikke er så dyrere? Hvis man lever på first price nudler, så er det jo helt klart billigere med høykarbo.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 09:57   #6
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Før så spiste vi mye snop, mye frukt, kjøpte litt her og litt der. Is, yoghurt, juice, det er sånt som går fort ned og som koster mye til sammen.

Selv om det bare er jeg som spiser ren lavkarbo her, påvirker det resten av familien. Ingen drikker noe annet enn vann og melk (ungene drikker litt Hmelk til frokost) og yoghurt og is lager vi selv. Ellers spiser vi mye grønnsaker (spiser heller brokkoli enn blomkål siden den er billigere feks), rent kjøtt og kjøttpålegg, det går ca to-tre speltbrød i uka og kanskje en pakke Fiberrik knekkebrød til meg og ungene.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 10:10   #7
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

ett brød koster nesten 30 kr, man får en kartong egg for samme pris! Så jeg vet ikke. Kjøtt trenger ikke være dyrt, Rema 1000 er vel billigst? Handler på tilbud og fryser ned og jeg. Er i Sverige kanskje to ganger i året og ser. Man kan også spare litt på å kjøpe spesialprodukter på iherb.com. Anbefales!

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 10:11   #8
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Jeg spiser mye egg, kjøtt, fisk, litt meieriprodukter og frosne grønnsaker og bær. Vi handler det meste av kjøttet i Sverige, og jeg har ikke noe spesialgreier fra helsekosten (utenom en pose sukrin som har vart i evigheter og et glass jbk som ikke er åpnet enda ). Ellers ble det kjøpt ganske mye snop før i helgene, men en av ringvirkningene av at jeg ikke spiser potetgull, sjokolade og is lengre er at mannen min også har trappet kraftig ned på det. Ellers spiser jo han den samme maten som meg utenom at han i tillegg spiser pasta/ris/poteter og brød, og det er jo ikke så dyrt det (joa, brød er litt dyrt, men mannen min spiser mer egg og mindre brød nå enn før). Han drikker jo også juice og spiser yoghurt, men det er jo utgifter som alltid har vært der, og forskjellen nå er jo at jeg ikke drikker juice eller spiser yoghurt overhodet. Før lavkarboens tid ble det jo kjøpt en del light-produkter her i hjemmet, og dette er ofte dyrere enn fullfettproduktene. Dette kjøper vi jo heller ikke lengre. Jeg syns altså ikke at det er noe dyrere med ketogent kosthold enn "høykarbo"-kosthold, tvert imot. Men da jeg spiste Fedonsk merket jeg faktisk at det i sum ble litt dyrere, for da spiste jeg jo pumpernikkel, yoghurt, nøtter, bønner, linser og en del andre ting som jeg ikke spiser nå lengre.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 10:16   #9
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Handler: Store brett billige egg (first price eller helst 30 egg for 50 kr på nærmeste tyrkersjappe), kokosmelk (tyrkersjappa), frossen spinat, frosne bringebær, 500g kjøttdeig-pakker (rema), nordfjord nakkekoteletter (rema), go'helg-biff (kiwi - helgetilbud), meierismør, hakkede tomater på boks (rema), frossen kyllingfilet (kiwi), sellerirot/kål/blomkål/brokkoli i ny og ne. En gang i blant en boks fløte eller annet meieriprodukt, en flaske rapsolje ved behov. I tillegg kommer en del krydder og krydderplanter som hvitløk/ingefær/chili, men dette er sjeldnere "fylle på i skapet"-innkjøp.

Spiser typisk måltider ala: 2 hardkokte egg med smør, nakkekotelett og spinatstuing, kjøttdeig/tomat-gryte, kyllingspyd og coleslaw, tomatsuppe, blomkålsuppe, thaisuppe av kokosmelk og kylling, burger og sellerirot fries med kryddersmør/bearnaisesaus, etc. Helge-snacks er feks salte mandler (laget av vanlige naturell-mandler, salt og smør) eller en skål "iskrem" (frosne bær, egg, en fløteskvett).

Jeg har også et skap med fiberhusk og kokosmel og sånne fancy bakegreier, akkumulert gjennom 20 mnds lavkarbolivsstil, men bakingen min er en sjelden greie, da hverdagen inneholder minimalt av brød og vafler.

Før kostomleggingen var jeg bananas sukkernarkoman, men jeg tror ikke mitt nåværende kosthold er dyrt selv sammenlignet med folk som ikke hadde det sånn før, altså...

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 10:32   #10
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Spiser mye egg, kjøttdeig, koteletter og grønnsaker. Litt fløte/cf/smøreoster.
Gubben spiser karber, men det blir mindre iom at jeg ikke spiser det.

Tenkte først at dette kom til å bli dyrt, men tror ikke egentlig at det er det. Vi sparer mye på færre halvfabrikata (taco ol), selv om gubben spiser det iblant, spiser mindre chips/godteri/is osv. Sparer MYE på å kjøpe mindre frukt. Og sparer også en god del på å kutte lettbrus og juice.

Betaler kanskje litt mer for den maten vi spiser nå, men det går altså opp i opp med alt den junken vi ikke spiser

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 10:33   #11
Rosenkål
Juniormedlem
 
Rosenkål sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Alder: 45
Innlegg: 29
Rosenkål er på en erverdig vei

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Her spiser vi alle ren mat og grønnsaker.
De andre tar gjerne litt potet/ris/pasta til middag.
Grooooovt brød ev. hjemmelaget knekkebrød.
Rent pålegg.
Kjøper IKKE hel/halvfabrikat mer. Ingen har godt av det, liten eller stor.

Samme her. Det blir litt dyrere nå når jeg spiser lavkarbo enn det gjorde tidligere, men det er fordi jeg nå spiser litt mer kjøtt. Jeg fyller på med mer grønnsaker også da (istedet for ris, poteter eller pasta som resten av familien gjør), så det blir også litt ekstra. Vi bruker også litt mer penger på ordentlige ingredienser, men vi bruker ikke hysterisk mye mer penger på mat nå enn tidligere. Sparer endel på å ikke kjøpe godteri og brus så ofte, for eksempel.

__________________
Leter etter migrenevennlig kosthold og også vektreduksjon på sikt. Oppstart 4. juni 2010, hittill har jeg gått ned 19 kg.
Rosenkål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 10:42   #12
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Rosenkål, her.

Samme her. Det blir litt dyrere nå når jeg spiser lavkarbo enn det gjorde tidligere, men det er fordi jeg nå spiser litt mer kjøtt. Jeg fyller på med mer grønnsaker også da (istedet for ris, poteter eller pasta som resten av familien gjør), så det blir også litt ekstra. Vi bruker også litt mer penger på ordentlige ingredienser, men vi bruker ikke hysterisk mye mer penger på mat nå enn tidligere. Sparer endel på å ikke kjøpe godteri og brus så ofte, for eksempel.


Her har matbudsjettet gått ned med ca 1500 i måneden etter vi la om kostholdet. Vi er 4 personer i husholdningen.
Jeg handler ofte når det er tilbud.
Lager gjerne store porsjoner mat og fryser ned.
Kaster ikke restemat, men fryser ned og tar igjen senere.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 10:45   #13
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Jeg spiser gjerne lavkarbo tortilla med ost, skinke, piffi, ketshup smelta i ovnen til lunch/frokost på jobb

Mannen/barna får da det samme, men med vanlig tortillalefse

Ellers spiser jeg egg og bacon, mens ungene og mannen har brød til

Jeg steker også kjøttdeig med skinkebiter og eggerøre mens ungene og mannen spiser brødskiver med pålegg, brød koster 5,90

Jeg spiser hamburger/pølse uten brød, mannen og ungene spiser med brød

Jeg spiser kjøtt og litt salat, mannen og ungene har potetmos, ris, ol i tillegg

Jeg spiser litt lavkarbopasta mens familien spiser vanlig billig pasta så har vi kjøttdeig med krydder og litt tomatpure til, ungene og mannen har også masse ketshup oppå

Det blir ikke noe dyrere her iallefall... Jeg spiser så lite at det skal litt til å bli så veldig dyrt

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 10:49   #14
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

jeg leser disse svarene med undring.

dere bruker ikke mer penger på lavkarbokosthold enn dere gjorde på høykarbokosthold.
men jeg leser jo her at dere gjør iherdige forsøk for å holde kostnadene nede.
dere løper på tilbud, baker alt selv,fryser ned i store porsjoner etc.

om det samme blir gjort på høykarbokosthold så blir jo det også mye billigere så da spørs det om dere egentlig har ett billigere kosthold likevel da?
ja i allefall så har dere nå ett kosthold som koster mye mer krefter og arbeid enn det dere hadde før?

jeg har ett absolutt dyrere kosthold på lavkarbo, og det har jeg akseptert. gidder ikke sitte å forsvare kostholdet jeg har valgt, det koster mer men er bedre for meg
det er også uten tvil mye mer arbeid med lavkarbokosthold. og noe av grunnen til at så mange faller tilbake til høykarbo igjen etter en tid er nok kostnadene og arbeidet tenker jeg.

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 11:06   #15
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av bevaremegvel, her.

jeg leser disse svarene med undring.

dere bruker ikke mer penger på lavkarbokosthold enn dere gjorde på høykarbokosthold.
men jeg leser jo her at dere gjør iherdige forsøk for å holde kostnadene nede.
dere løper på tilbud, baker alt selv,fryser ned i store porsjoner etc.

om det samme blir gjort på høykarbokosthold så blir jo det også mye billigere så da spørs det om dere egentlig har ett billigere kosthold likevel da?
ja i allefall så har dere nå ett kosthold som koster mye mer krefter og arbeid enn det dere hadde før?

jeg har ett absolutt dyrere kosthold på lavkarbo, og det har jeg akseptert. gidder ikke sitte å forsvare kostholdet jeg har valgt, det koster mer men er bedre for meg
det er også uten tvil mye mer arbeid med lavkarbokosthold. og noe av grunnen til at så mange faller tilbake til høykarbo igjen etter en tid er nok kostnadene og arbeidet tenker jeg.

Er vel ikke noe å undre over at man prøver å holde kostnadene nede vel?
Kjøpte jo på tilbud før også

Jeg , personlig har alltid likt å lage mat.
Så om jeg lager mat fra bunnen av, så koster det meg ikke mer negativ energi eller tid. Jeg syns det er positivt å lage mat
Og å spise hjemmelagd mat, er for meg og mine et så mye bedre alternativ, både smaksmessig og det å slippe alle tilsetningstoffene mye av halv/helfabrikata har i seg.

Så klart er det mer arbeid i starten, syns mange. Men det blir for mange en vane.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 11:07   #16
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Dette har vi alltid tilgjengelig i kjøl/frys/skap:

Kjøttdeig
Koteletter
Entrecôte
Kyllingfilleter
Bacon
Laks
Tunfisk
Egg
Rømme
Fløte
Smør
Hermetiske tomater
En-eller-annen grønn salat
Paprika
Løk
Hvitløk
Stangselleri
Purre
Squash
Et rikt utvalg krydder

I tillegg prøver vi å variere med forskjellige fiskeslag + innmat (f.eks lever) når jeg får viljen min.

Egentlig aner jeg ikke, men jeg har ikke inntrykk av at vi bruker mer penger på mat nå, enn da vi levde høykarbo. Det er mange vareslag som rett og slett er valgt bort.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 11:09   #17
babydoll
Medlem
 
babydoll sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 245
babydoll er ny på veien

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Jeg er student, og har i utgangspunktet smalt matbudsjett, men det har ikke gått noe utover budsjettet at jeg spiser lavkarbo! Eneste bakdelen jeg kan komme på er at når man er skikkelig skikkelig blakk kan man ikke lenger overleve på en 2kgs pastapose fra firstprice for en tier noen dager. DET forsaker jeg dog med glede.

Det er nok en liten bakdel at man i så stor grad baserer seg på ferskvarer. Tørrvarebeholdningen min har krympet vesentlig, og består nå bare av assorterte frø, en pose fiberhusk og te. Av dette baker jeg dog knekkebrød, som jeg spiser iblant. Det er jo veldig billig å lage bla. Nannahs knekkebrød. Det er ikke store stykkprisen per knekkebrød der! Om man spiser slike knekkebrød der man før har spist brød vil jo kostnaden synke bare der. Og den ekstra planleggingen og bakingen er stort sett den samme (eller mindre!) enn om man skal bake sine egne brød, som mange jo gjør selv om de lever høykarbo.

Ellers blir det MYE færre spontanturer til butikken for min del. Har ikke søtsug, så da springer man ikke innom og kjøper seg noe knask på vei hjem, og det er mindre tøys som havner i handlekurven på en vanlig handletur også. Sparer MASSE på dette.

Jeg er ikke spesielt flink til å handle i store kvanta på tilbud og slikt, og reiser aldri til Sverige. Både plass i fryser og økonomi begrenser slike hamstringer. Jeg kjøper dog en ekstra kjøttdeig når det er på tilbud eller et par pakker laks når dét er på tilbud. Dette gjorde jeg også før når jeg spiste høykarbo.

Sist men ikke minst, jeg baserer meg på å spise mye egg (er ikke lei ennå heldigvis), som er en billig ingrediens. Til frokost spiser jeg f.eks. egg og bacon, eller lager en omelett som kan fordeles over flere måltid den dagen. Prøver også å lage litt ekstra til middag, så jeg har til lunsj dagen etterpå. Ellers tror jeg at høykarbo ofte er dyrere enn man tror, spesielt når man sammenligner med hvor mye halvfabrikata og "lette løsninger" egentlig koster. En suppebase + smør + melk koster fort like mye som en boks tomater + smør + fløte!

babydoll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 11:17   #18
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av bevaremegvel, her.

ja i allefall så har dere nå ett kosthold som koster mye mer krefter og arbeid enn det dere hadde før?


Ja bevaremegvel, hvis man tidligere baserte seg på å putte en Grandiosa i micro'en, og nå lager fårikål istedet, er det klart det blir en forskjell!

Er ikke det ganske selvsagt?

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 11:17   #19
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Kjenner at jeg ikke bruker et sekund mer tid og energi på mat nå, enn jeg gjorde før. Hverken fysisk eller psykisk.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 12:20   #20
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Her spiser mannen og ungene det de alltid har spist, i tillegg har vi nå mye mer rømme, fløte, div oster, lavkarboknekkebrød, lavkarbokjeks, kjøttpålegg osv. I tillegg går det mye mer bacon, egg, grønnsaker (vi har alltid spist mye grønnsaker, men nå blir det jo enda mer), rene kjøttprodukter osv.

Så i tillegg til de vanlige utgiftene til mat kommer det nå i tillegg alt dette, og da blir det klart dyrere. Jeg nekter å spise egg til hvert eneste måltid for å holde kostnadene nede, ikke er jeg typen som kjører innom fire butikker på hjemveien for å få tak i alle tilbudene, ikke bor vi nært sverige. Med andre ord vi bruker ikke mer energi nå på å få billigere mat en før, og da stiger kostnadene ganske så kraftig.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 12:24   #21
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Jeg sparer sikkert mange 1000 i mnd etter vi begynte å handle på rema 1000

Og nå sparer jeg veldig mye på at jeg ikke kjører innom en butikk før og etter jobb og kjøper sjokolade ol.

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 12:34   #22
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Her spiser mannen og ungene det de alltid har spist, i tillegg har vi nå mye mer rømme, fløte, div oster, lavkarboknekkebrød, lavkarbokjeks, kjøttpålegg osv. I tillegg går det mye mer bacon, egg, grønnsaker (vi har alltid spist mye grønnsaker, men nå blir det jo enda mer), rene kjøttprodukter osv.

Så i tillegg til de vanlige utgiftene til mat kommer det nå i tillegg alt dette, og da blir det klart dyrere. Jeg nekter å spise egg til hvert eneste måltid for å holde kostnadene nede, ikke er jeg typen som kjører innom fire butikker på hjemveien for å få tak i alle tilbudene, ikke bor vi nært sverige. Med andre ord vi bruker ikke mer energi nå på å få billigere mat en før, og da stiger kostnadene ganske så kraftig.

Hva spiste dere før da?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 12:39   #23
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Opprinnelig lagt inn av bevaremegvel, her.

jeg leser disse svarene med undring.

dere bruker ikke mer penger på lavkarbokosthold enn dere gjorde på høykarbokosthold.
men jeg leser jo her at dere gjør iherdige forsøk for å holde kostnadene nede.
dere løper på tilbud, baker alt selv,fryser ned i store porsjoner etc.

om det samme blir gjort på høykarbokosthold så blir jo det også mye billigere så da spørs det om dere egentlig har ett billigere kosthold likevel da?
ja i allefall så har dere nå ett kosthold som koster mye mer krefter og arbeid enn det dere hadde før?

jeg har ett absolutt dyrere kosthold på lavkarbo, og det har jeg akseptert. gidder ikke sitte å forsvare kostholdet jeg har valgt, det koster mer men er bedre for meg
det er også uten tvil mye mer arbeid med lavkarbokosthold. og noe av grunnen til at så mange faller tilbake til høykarbo igjen etter en tid er nok kostnadene og arbeidet tenker jeg.

Det virker som om essensen av det du sier er "Billig høykarbokosthold er billig, og billig lavkarbokosthold er billig"? Altså, selvfølgelig kan man leve dyrt på lavkarbo også, men da er det jo snakk om hva man faktisk anser at man har råd og anledning til - akkurat på samme måte som ved annet kosthold, skulle jeg mene. Det er jo ingen som benekter at mange LIKER og ØNSKER og VELGER mat med høyere prislapp, lettvinte løsninger som koster litt mer, etc - men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være nødvendig å velge det dyre kjøttstykket på lavkarbo, om det ikke samtidig listes som en nødvendighet på høykarbo? Man blir vel ikke automatisk mer "snobbete" av å endre på næringsinnholdet i handlekurven sin?

Jeg bruker litt mer tid på å lage mat nå enn tidligere, det stemmer, men det henger jo sammen med at jeg har oppdaget at det er verd det, både smaks- og næringsmessig, og dermed lystbetont! Hadde jeg hatet å lage mat så hadde jeg fortsatt greid å steke en kotelett og noen brokkolitopper, som var ca toppen av matkunst jeg bedrev tidligere, også. Og i periodene hvor jeg ikke gidder noe som helst spiser jeg meg mett på osteskiver med smør på, hvor største arbeidsinnsats involverer ostehøvelen, hehe.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 12:41   #24
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Her spiser både sambo og jeg lavkarbo - og budsjettet har gått ned.

Både fordi jeg passer enda mer på å handle inn når det er tilbud og fordi vi spiser MINDRE mat og fælt lite godis.

Jeg har ME, Postraumatisk stress-syndrom, lavt stoffskifte og perniciøs anemi. Formen er mao noget variabel.
Når formen er grei lager jeg opp godt med; sellerirot i staver, løk, squash og paprika/chilli som jeg steker i godt med meierismør (sellerirota trekker til seg masse fett ) som jeg legger i plastbokser og har i kjøleskapet.
Veldig kjapt å varme opp! Og veldig kurant prismessig. Til dette har vi ulike typer kjøtt. Billige koteletter stekes som de er eller i strimler. Bruker fløte og smøreost med bacon fra First Price, og lager saus.

Egg er billig, blir mange varianter av omelett, 2 egg som stekes på begge sider og spises med ost & skinke mellom, som en sandwich osv.

Frosne burgere, bacon og ost fra First Price samt litt løk blir middag til 2 for under 50-lappen. Gjerne med stekt sellerirot/løk ved siden av.

Sopp, squash, paprika, løk og kotelettstrimler stekt med masse meierismør samt en skvett fløte er billig og holder meg mett leeeenge.

Ulike typer frossen fisk, kokosmelk, dill/gressløk, First Price reker, litt frossen spinat samt krydder blir kjapt en god fiskesuppe - til en meget kurant pris.

Men, jeg syntes nok at lavkarbo ble dyrere i begynnelsen. I stedet for å la det plage meg ble jeg enda flinkere til å følge med på tilbudsfronten
Og å bruke fantasien

Tror dette går veldig mye på VILJE jeg. VIL man finne rimelige løsninger klarer man alltids det

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 12:49   #25
Monstrum
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 2
Monstrum har en fantastisk aura rundt segMonstrum har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?

Som student med Cøliaki og relativt tynt matbudsjett har det faktisk bare blitt billigere for meg å legge om. Dette skyldes nok i stor grad at mange glutenfrivarer er svindyre. Jeg legger nok litt ekstra energi i å holde kostnadene nede, men med mitt budjsett må jeg nesten det.
Jeg spiser mye egg, og da kjøper jeg som oftest "3 for 69" på Mega. Sparer masse, når én vanlig kartong koster rundt 40 kroner...
Ellers er jeg så heldig å ha en onkel som er jeger, så får masse fint kjøtt derfra.
Når jeg kjøper kjøtt selv, er det alltid på Rema 1000, og grønnsakene burde jeg egentlig handlet på kiwi, men det er så langt unna at jeg tyr til Rema nok en gang.
Jeg har én hylle i et fryseskap til disposisjon, så å dra til sverige å hamstre har lite for seg.
Ellers er jeg obs på tilbud, og god å prute, og senest i går fikk jeg brokkoli til halv pris fordi plasten rundt ikke var helt tett!

Bare man tar seg tid til å regne litt og tenke litt, kan man spare ganske mye penger

__________________
- Nybegynner!
Monstrum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye penger bruker dere? nypålavkarb Lavkarbo generelt 5 17-05-11 16:44
Til dere som spiser egenkomponert lavkarbo H.J.E Lavkarbo generelt 15 23-01-10 21:54
Er dere klar over hvor ofte dere bruker magemusklene? lokkebiff Generell diskusjon 17 06-03-09 10:38
Hva spiser dere når dere skal kose dere? Lisekir Dr Lindbergs 11 24-04-08 10:08
Til dere som vil spare penger på røyk...! mofe Generell diskusjon 30 09-02-07 13:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no