Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Spørsmål om ketolyse, hjelp meg

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-08-14, 21:44   #1
Kaylah
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2014
Innlegg: 2
Kaylah er på en erverdig vei
Unhappy

Spørsmål om ketolyse, hjelp meg

Hei,

Begynte på keto-dietten forrige onsdag. Jeg kom inn i ketose allerede første dag, da ketostixen viste lilla på kvelden. Jeg har vært i ketose helt siden da.

MEN (hold dere fast noen synes kanskje dette er ekkelt ) :
i går og idag har jeg problemer med avføringen. Den kommer ikke, jeg har ikke vondt i magen eller noe slikt men den har blitt "borte". Jeg fikk et tips om å ta litt kruskakli med fløte. Jeg ser at kruskakli har 1g sukker men 18g carbs. Hva ser man på? Etter ca to-tre skjeer klarte jeg ikke mer. Det smaker helt grusomt.
Noen tips til noe annet man kan bruke for å få igang avføringen igjen. Jeg kan ikke ta avføringsmidler da dette har dårlig effekt på meg, så det må bli via noe annet. Som igjen ikke kan ha for mye carbs.

Matplanen min en vanlig dag ser omtrent slik ut:

frokost: 4 egg stekt i smør, halv avocado, 6 skiver med ost oppå og noen ganger cottage cheese oppå der.

mellommåltid: et par osteskiver (spiser fet ost, så man blir veeldig mett av dette)

lunsj: en boks tunfisk

middag: kylling eller kalkun med brokkoli og majones, noen ganger litt paprika, isberg salat eller avocado

Jeg fører alt opp på lifesum appen, og fra onsdag forrige uke til i dag har jeg ikke vært over 10g carbohydrater om dagen. Som regel ligger jeg på 6-7gr om dagen.
Fett og proteiner blir det en del av.

Har noen forslag til andre ting man kan spise? Bacon HATER jeg så det spiser jeg bare ikke.

På fem dager gikk jeg ned 6kg. Ikke følt meg spesielt sulten. Jeg pleier også å ta et glass eller to med pepsimax til middagen.

Fint om noen kan gi tilbakemeldinger både på avføringsproblemet samt matplanen min.

Mvh

Kayla

Kaylah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto-diett Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 22:30   #2
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Spørsmål om ketolyse, HJELP MEG :(

Kanskje litt lite grønnsaker, også sier du ingenting om hvor mye væske du inntar - husk nok drikke!
Husk at så lenge du har utslag på stix'en så er du i ketose, mens mørkelilla farge gjerne betyr at du drikker for lite væske.

Nå er det faktisk en del som opplever både mindre og færre avføringer på lavkarbo enn "normal-mat", dette vil overtid regulere seg.
Anbefaler å lese dette innlegget fra Espen Rostrup (hjertelege på Haukeland Sykehus) om innføring av lavkarbo:
http://espenrostrup.com/innforing-i-...lavkarbodiett/

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"



Sist redigert av grotingeling : 05-08-14 kl 22:36.
grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 00:02   #3
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Spørsmål om ketolyse, HJELP MEG :(

Ikkje stress med avføringa, det går seg til etter kvart. Eg kvittar meg med mindre slagg når eg et lavkarbo enn når eg et "vanleg" i alle fall - mogleg ein nyttar seg meir av næringsstoffa og at det rett og slett er mindre avfall..?

Treng du mellommåltidet med ost etter ein slik frukost? Bra frukost som mettar godt (vil eg tru), men ville lagt til litt tomat, paprika eller noko.

Ei tunfiskboks (i olje eller vatn?) til lunsj ville eg ikkje blitt mett av. Legg til litt grønt, og kanskje den mellommåltidsosten og litt anna feitt, majones, eller den andre halva av avocadoen.

Poenget med ketolyse er ikkje å ete minst mogleg karbohydrat, ein er ikkje flinkare dess mindre karbohydrat ein et, om du forstår kva eg meiner. Ketolyse snakkar vel om 15-20kh per dag, hovudsakleg frå grønsaker.

Kjenner du til Lavkarbo på tre minutter? Fin å henge på kjøleskapet!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 03:19   #4
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål om ketolyse, HJELP MEG :(

Helt enig med Furine.
Menyen din inneholder omtrent ikke fiber; jeg ville f.eks. brukt litt fiberhusk og/eller bløtlagte linfrø for å få magen til å fungere.
Blomkål og broccoli er også god hjelp for meg + fett i maten.
Hvor mye protein og fett er det i menyen din?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 10:29   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål om ketolyse, hjelp meg

Grønnsaker i kosten hjelper på magen. Du spiser jo omtrent ikke grønnsaker. Innfør grønnsaker til hvert måltid slik at du får i deg 15g karbo fra grønnsaker.
Ang. telling av kruskakli så skal du telle alle karbene, sukker OG stivelse( som er resten av karbene i kli) er like ille. Fiber er allerede trukket i fra på varedeklarasjoner i norge, så det skal du heller ikke trekke i fra. Uansett veier kli så lite at det spiller ingen rolle når du spiser en skje eller to. Lage deg heller nannahs knekkebrød om du skal ha i deg kli, men jeg ville heller valgt grønnsaker.

En får mindre avføring av å spise mat som kroppen utnytter helt. Det er som med hunder og hundemat: billighundemat er proppet full av korn og dyrer hundemat inneholder knapt slik= hunder som spiser denne billige maten driter hele tiden. Sånn er det med oss mennesker også, spiser vi korn og andre matvarer kroppen ikke klarer å utnytte helt, så får vi også mere avføring.
Men det er ikke helt unormalt at en kan bli litt hard i magen i starten, det er en overgang og retter seg ut. Men innfør grønnsaker til hvert måltid og skipp ikke fettet, det er bud nr 1.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 10:59   #6
Lissy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Skedsmo
Alder: 46
Innlegg: 33
Lissy er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål om ketolyse, hjelp meg

Hei.
Prøv MCT olje,den setter i gang magen min i løpet av 30min

Lissy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 13:50   #7
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål om ketolyse, hjelp meg

Signerer på det de andre skriver og tilføyer at så lenge du ikke føler deg veldig oppblåst, har vondt i magen og tegn på forstoppelse så er det sikkert ikke så mye som skal ut da. Ta det med ro, det ordner seg, det er bare det at vi er så innprentet at fett er farlig, kalorier er det eneste som er viktig og vi skal gjøre skikkelig bommelom minst en gang til dagen (helst to) eller så er det unormalt. Som andre sier, mindre skrapmat gir også mye mindre avføring.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 13:13   #8
karbo-hell
Medlem
 
karbo-hell sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2014
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
karbo-hell er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål om ketolyse, hjelp meg

det første jeg reagerer på er frokosten, 4 egg halv avocado og 6 skiver ost? blir vel mye protein og lite grønnsaker. ost er heller ikke så lurt I store menger.

kanskje erstatte 2 egg med tomatoer og agurk for example?

hvis frokosten er så stor trenger du ikke et mellommåltid kanskje?

lunsjen med tunafisk, hva med en salat til løk/purre/paprika etc?

veldig lite grønnsaker = lite fiber.

__________________




Startvekt 17/06/2014 86,3
karbo-hell er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 13:16   #9
karbo-hell
Medlem
 
karbo-hell sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2014
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
karbo-hell er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål om ketolyse, hjelp meg

ellers ang matplan så du ikke blir lei, er det veldig mye godt man kan lage av grønnsaker.

blomkål purre (same som potetmos men med blomkål)

gratinerte blomkål og broccoli med rømme og ost og stekt løk

kålrabi stappe (mindre mengder da det har en del karbo)

nykål strimler med dill og majonais

greks salat med feta og oliven

waldorf salat (uten epler)

spquash og sopp curry med fløte og krydder

cocos curry med masse blomkål løk paprika wok

babymais og purre pure (same som potetmos med smør og melk osv)

__________________




Startvekt 17/06/2014 86,3
karbo-hell er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 11:12   #10
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål om ketolyse, hjelp meg

Hei
Se evt min Facebook for inspirasjon til oppskrifter. Søk Torkil P Andersen
Mvh
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar

Emneord
avføring, hjelp, keto, ketolyse, matplan


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spørsmål om ketolyse martinehk Ketolysekuren 2 18-02-13 13:33
Spørsmål ang tablettene på ketolyse Mėnulis Ketolysekuren 14 18-07-11 23:26
Ett par spørsmål ang ketolyse persillepernille Ketolysekuren 4 05-05-10 09:34
Diverse spørsmål (ketolyse) Tvillingmamma:) Ketolysekuren 6 05-04-08 12:21
Vurderer ketolyse, og har et par spørsmål Mamseboms Ketolysekuren 14 09-05-07 17:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no