Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Lär av viktökarna!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-05-07, 12:31   #1
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Lär av viktökarna!

Hej på er!

Jag kämpar på med min kvinnobok. Om ca två veckor ska jag vara klar. Alldeles nyss skrev jag en text om sumobrottare. Eftersom jag inte hinner delta för närvarande klistrar jag in den. Kanske kan den roa någon.

Sten Sture

PS
Tallriksmodellen är ett namn för de svenska officiella kostråden...


Vad kan vi lära av sumobrottarna?

Själen sitter i magen
- gammalt japanskt ordspråk

När man studerar viktreglering så är det faktiskt lika intressant att titta på viktökare som på viktminskare. Man kan ju vända på viktökarnas recept när man vill uppnå motsatt resultat!

Vill du nå framgång som viktminskare så använder du förslagsvis en fettrik lågkolhydratkost. Då ger du kroppen fettförbränningssignaler. Vill du av någon anledning gå upp dramatiskt i vikt så gör du tvärtom. Men då har du en svårare resa.

Det är faktiskt väldigt svårt att gå upp extremt i vikt. En gammal jojo-bantare kan klara det, men för vanliga människor är det nästan omöjligt. De flesta kan gå upp tio, femton kilo utan större problem, men vill de lägga på sig femtio kilo till säger kroppen stopp. Då kopplar den på turbobrännaren, på samma sätt som den ställer förbränningen på sparlåga när maten tryter.

I ett fåtal kulturer anses det vara önskvärt att vara fet. Det är där vi hittar de riktigt skickliga viktökarna. Deras recept har samma hormonella grund och innehåller vanligen en hög andel kolhydrater och en låg andel fett. Vill man vara elak så kan man säga att det är helt i linje med den svenska tallriksmodellen. Fast viktökarna äter nog större portioner än vad Livsmedelsverket tänkt sig.

De allra skickligaste viktökarna hittar vi i den uråldriga sumokulturen. Där har man övat sig i viktökning i hundratals år. Du måste väga rejält för att kunna putta en 200-kilos opponent ut ur ringen. Därför gäller det för brottare i början på sin karriär att gå upp snabbt i vikt. När de väl närmar sig toppen kan de ägna mer tid åt att bygga muskler.

Snabbkurs i fettlagring
I södra Nigeria bor Annang, en folkgrupp där aristokratin spärrar in sina döttrar i speciella gödningsrum. Där tvingas de att sitta stilla och matas med hirsgröt och mjölk innan de bjuds ut till äktenskap - ju mera fett, desto högre brudpris. Kolhydrater var basen, aldrig kött och fett. Sådant reserverades för unga krigare, som inte fick bli överviktiga. (Tack, signaturen Piltson, för dessa faktauppgifter!)

På söderhavsöarna satsar man på taro och brödfrukt, det går bra det med. De japanska sumobrottarnas recept är “chanko”. Det är en ganska mager kött- eller fiskgryta, som kompletteras med stora mängder ris. Maten sköljs ner med rejäla mängder öl. Ris och öl ger nödvändiga fettlagringssignaler, och sen sover man lunch.

Den fettsnåla och kolhydratrika maten mättar dåligt och sumobrottarna blir snabbt hungriga igen. Det hjälper dem att äta mycket nog. Brottarna tränar hårt, men ingen träning kan ta hand om så mycket kolhydrater. Därför är dessa superba idrottsmän också världsmästare i snabb viktuppgång.

Jag har räknat en hel del på sumodieter. Mathållningen skiljer sig en smula, beroende på om man vill gå upp i vikt, eller om man vill öka sin styrka. Aspiranterna i den lägre klassen äter drygt 5000 kcal om dagen, med 12-13 energiprocent från protein, ungefär lika mycket från fett, och 75 energiprocent från kolhydrater. Det är optimalt för viktökning.

De högst rankade har inte samma behov av att gå upp i vikt. De äter något fler kalorier och betydligt mer protein. Fettintaget är nära nog fördubblat, men fortfarande ganska lågt. De vill ju inte gå ner i vikt! Den mästargrupp som jag tittade på åt i genomsnitt 5500 kcal, fördelat på 29 energiprocent protein, 16 energiprocent fett och 55 energiprocent kolhydrater.

Principen är enkel. När man har behov av att gå upp snabbt i vikt är dieten extra kolhydratstinn. Så småningom når man elitstadiet och där har man ett ökat behov av muskler. Då behövs klart mer protein. Det finns förmodligen en gräns för hur hög andel fett man kan ha utan att förlora för mycket rörlighet. Den som sett sumobrottare i aktion vet att de är förvånansvärt snabba för sitt format.

5000 kilokalorier låter inte särskilt mycket, men 75 energiprocent kolhydrater gör susen. Det är faktiskt 10-15 procent mer än vad Livsmedelverket rekommenderar i sin kolhydratladdade variant.

En matchvikt på 286 kg
Den störste sumobrottaren av alla, åtminstone till formatet, var Konishiki. I sin krafts dagar åt han tio skålar chanko, åtta jätteskålar med ris, 130 bitar sushi och rikligt med grillad biff. Därefter dessert. På den dieten gick han upp från en stabil startvikt på 170 kilo till en “trimmad” tävlingsvikt på 286.

Nu är Konishiki pensionerad och har minskat i vikt till ett kvarts ton. (Hans hustru väger 200 kg mindre!) Viktminskningen har han åstadkommit med hjälp av chanko i lågkaloriutförande. Det går alltså att banta på högkolhydratkost, om man äter kalorisnålt nog, men Konishikis resultat imponerar inte på mig. På en bättre kost skulle han snabbt klippa hundra kilo!

Jag har studerat några av de klassiska chankorecepten. De innehåller inga magiska ingredienser utan påminner om en mager kött- och grönsaksgryta från till exempel Viktväktarna. Poängen är att äta tillräckligt många portioner, och tillräckligt mycket ris!

En sumobrottare äter dubbelt så mycket som en vanlig japan. För att klara det matintaget skummar han alltid av fettet flera gånger från sin chanko-gryta. Det är förutsättningen för att kunna äta tillräckligt mycket. Lät man fettet vara kvar skulle det vara svårt att få ner tillräckligt mycket ris och därmed skulle fettlagringen hämmas.

Man kan träna sig till bukfetma!
Det är viktigt att kombinera mat och träning på rätt sätt när man vill förändra sin kroppsvikt och omfördela sina kilon. Sumobrottarna tränar hårt och länge på fastande mage. De utgör ett bra exempel på att träning inte hjälper när kosten är fel. De arbetar upp en rejäl aptit, stressar kroppen och höjer kortisolnivåerna. Därmed lägger de grunden till en rejäl bukfetma. En framgångsrik brottare ska ha en låg tyngdpunkt! Sen äter man för mycket vid en måltid och sover länge på maten. Det är ett bra recept för viktökning det med.

Den fettsnåla sumodieten ger oss alla komponenter som en framgångsrik viktökare behöver. Tyvärr har dieten negativa hälsokonsekvenser. De flesta brottarna får också diabetes och dör i förtid. Tallriksmodellen kan ha sådana effekter!

Vi som vill gå ner i vikt lär av detta och gör tvärtom.

./.

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 13:03   #2
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Lär av viktökarna!

Morsom vinkling på temaet lavkarbo vs høykarbo, og veldig godt sagt!

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 13:06   #3
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Lär av viktökarna!

Helt enig med Ziggy.

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 13:07   #4
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Lär av viktökarna!

Godt innlegg!

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 16:36   #5
Nena
Seniormedlem
 
Nena sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nordpå
Innlegg: 2.451
Nena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastisk

Sv: Lär av viktökarna!

Interessant og tankevekkende....

__________________
~ Nothing happens until you decide ~

Nena
Nena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nena inspirert av Skaldeman, Lutz, OE... Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 19:37   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lär av viktökarna!

Jeg satt og humra riktig godt her! Hvorfor vet ikke Hvermanssen sånt?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 22:37   #7
Eilan
Seniormedlem
 
Eilan sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.593
Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Sv: Lär av viktökarna!

Hurra!

__________________
Be still now
Eilan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat, the lavkarbo way Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 11:50   #8
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Lär av viktökarna!

Ja, dette var interessant og ganske morsomt!

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 16:54   #9
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Lär av viktökarna!

Ja, denne burde stoppe munnen på alle innbitte lavkarbo-motstandere!

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 10:18   #10
Eilan
Seniormedlem
 
Eilan sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.593
Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Sv: Lär av viktökarna!

Opprinnelig lagt inn av Karin, her.

Ja, denne burde stoppe munnen på alle innbitte lavkarbo-motstandere!

Ååå som vi håper på det! Den neste som spør meg om hvorfor jeg ikke bare spiser mindre og trener mer, lever så ekstremt farlig.

__________________
Be still now
Eilan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat, the lavkarbo way Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
kjøtt & ris-rett med soyaolje kontra smør...les og lær :):) donjuanwannabe Generell diskusjon 16 23-06-06 22:24
Lær av barna - Piero Ferrucci Marianne Andre bøker 1 01-05-05 13:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no