Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Arrrrrrrrrrrrrrrgh ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-08-09, 17:16   #1
Fishi2009
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Norges beste vestkant
Innlegg: 107
Fishi2009 er på en erverdig vei

Arrrrrrrrrrrrrrrgh ...

Håper noen kan gi meg noen gode råd her inne på forumet...

Jeg har vært av og på på ketolyse siden september i fjor. Har gått ned 11 kg, og vurderer nå å gå over fra ketolyse til LCHF.

Men: Bør jeg vente med å gå over til LCHF til jeg har kommet ned i ønsket vekt, som "vedlikehold", eller vil jeg kunne gå ned på LCHF også?

Man teller ikke karbohydrater på LCHF? Jeg har funnet den lista over hva man kan spise og ikke, den ser grei ut. Skal man være i ketose? Trenger man noen tilskudd, slik som på ketolyse?

Vekta mi har stått stille en stund nå, og til og med gått opp et par kilo (min egen feil...)...

Er det lurt å bytte?

Fishi2009 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 18:07   #2
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Arrrrrrrrrrrrrrrgh...

På LCHF er det helt individuelt hvor mye karber du ønsker å ha pr. dag. Ketolyse har 15 pr. dag hvis jeg ikke tar helt feil, og LCHF har opp til 60. Ønsker man best effekt, holder man karbene så lavt som mulig. Trenger du ikke å gå ned i vekt, kan du fint spise fra 20-60 karber om dagen - men det er jo også helt individuelt. Man må bare prøve seg fram og se hva man trives med, og hva som funker.

Jeg ser det er en del forvirring her angående antall karber, men hvis man tar utgangspunkt i boken "Bedre uten Brød" av Lutz, så anbefaler han maks 72 g. karber pr. dag, for at helsa skal holde, eller bli bedre hvis den ikke er god fra før. (For noen er 72 altfor mye, og det påvirker vektnedgangen hvis det er formålet).

Ketosen kommer hvis karbene holdes lavt nok. For mange er det ikke nødvendig å være i ketose for å gå ned i vekt. Alt avhenger av hva kroppen trives med, og den vet å si ifra! Spiser du etter LCHF-prinsippet, skal det være unødvendig å spise kosttilskudd. Det er de som spiser "normal norsk sunn kost" som trenger tilskudd. Det er de som ikke får i seg viktige vitaminer og mineraler! Så lenge vi holder oss unna margarin, brød, kornprodukter og sukker og heller spiser naturlig fett som meierismør, godt kjøtt, fet fisk, fete oster osv. får vi de vitaminene vi trenger. (Husk at Torkil Andersen er forretningsmann, og han tjener godt på å selge kosttilskudd).

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 19:40   #3
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Arrrrrrrrrrrrrrrgh...

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

(Husk at Torkil Andersen er forretningsmann, og han tjener godt på å selge kosttilskudd).

Masse bra informasjon i innlegget ditt Veggpryd, men vet ikke om jeg liker den siste setningen din så godt. Vi er veldig mange her inne som merker stor forskjell på om vi f.eks. bruker magnesium eller ikke. Jeg trenger det selv om jeg ikke går på ketolyse, bare det er en lavkarboretning. Og så er det ikke bestandig noen motsetning i det å gjøre noe bra for andre/samfunnet og ønsket om å tjene penger.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 19:57   #4
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Arrrrrrrrrrrrrrrgh...

Jeg må også ha magnesiumen har jeg funnet ut. Jeg tar den uansett om jeg spiser lavkarbo eller ei.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 20:12   #5
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Arrrrrrrrrrrrrrrgh...

Jeg sier ikke at det er galt å selge kosttilskudd - jeg sier at det ikke burde være nødvendig når man spiser skikkelig mat. Veldig mange kobler lavkarbo med slanking - og igjen slanking med lite næring. Det er jo ikke sånn det fungerer med lavkarbo. Man får bedre helse - i tillegg til at man går ned i vekt.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 20:23   #6
Fishi2009
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Norges beste vestkant
Innlegg: 107
Fishi2009 er på en erverdig vei

Sv: Arrrrrrrrrrrrrrrgh...

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

På LCHF er det helt individuelt hvor mye karber du ønsker å ha pr. dag. Ketolyse har 15 pr. dag hvis jeg ikke tar helt feil, og LCHF har opp til 60. Ønsker man best effekt, holder man karbene så lavt som mulig. Trenger du ikke å gå ned i vekt, kan du fint spise fra 20-60 karber om dagen - men det er jo også helt individuelt. Man må bare prøve seg fram og se hva man trives med, og hva som funker.

Jeg ser det er en del forvirring her angående antall karber, men hvis man tar utgangspunkt i boken "Bedre uten Brød" av Lutz, så anbefaler han maks 72 g. karber pr. dag, for at helsa skal holde, eller bli bedre hvis den ikke er god fra før. (For noen er 72 altfor mye, og det påvirker vektnedgangen hvis det er formålet).

Ketosen kommer hvis karbene holdes lavt nok. For mange er det ikke nødvendig å være i ketose for å gå ned i vekt. Alt avhenger av hva kroppen trives med, og den vet å si ifra! Spiser du etter LCHF-prinsippet, skal det være unødvendig å spise kosttilskudd. Det er de som spiser "normal norsk sunn kost" som trenger tilskudd. Det er de som ikke får i seg viktige vitaminer og mineraler! Så lenge vi holder oss unna margarin, brød, kornprodukter og sukker og heller spiser naturlig fett som meierismør, godt kjøtt, fet fisk, fete oster osv. får vi de vitaminene vi trenger. (Husk at Torkil Andersen er forretningsmann, og han tjener godt på å selge kosttilskudd).

Tusen takk for en veldig god tilbakemelding, Veggpryd! Det setter jeg stor pris på. Jeg gikk ned ujevnt og trutt på ketolyse, men kjenner at jeg ikke er skapt for å telle karber... Teller du karber?

Jeg lurer også på noe annet: Hva med for eksempel Dobbel 0 yoghurt fra Yoplait, fra 6-10 karber per 100 gram, er det åpning for sånne ting på LCHF, eller er det like "strengt" som ketolyse? Jeg hadde mye stress når jeg fikk for få karber, det likte ikke kroppen min. Nå trives kroppen, men jeg går ikke ned... Hm...

Jeg ønsker å gå ned ca 12 kg til, veier nå ca 81 og er 170 cm høy. Idealvekta mi er nok under 70 også, men 70 kg er mitt første mål...

Jeg vil også sjekke ut boka "Bedre uten brød". Den høres ut som en bok etter min smak

Fishi2009 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 21:44   #7
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Arrrrrrrrrrrrrrrgh...

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Det er de som spiser "normal norsk sunn kost" som trenger tilskudd. Det er de som ikke får i seg viktige vitaminer og mineraler! Så lenge vi holder oss unna margarin, brød, kornprodukter og sukker og heller spiser naturlig fett som meierismør, godt kjøtt, fet fisk, fete oster osv. får vi de vitaminene vi trenger..

Dessverre får nok nesten alle av oss alt for lite vitaminer og mineraler, da frukt, grønsaker og korn fra dagens utarmede jord har nesten ingenting igjen av opprinnelig næringsinnhold.

Man har estimert at selv med et optimalt kosthold vil man ligge langt under det som mange mener er nødvendig for få maksimal helseeffekt

[IMG]file:///Users/sigridbrte/Library/Caches/TemporaryItems/moz-screenshot.jpg[/IMG]

Vedlagte bilder
Filtype: png Bilde 5.png (139,8 KB, 13 visninger)
__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no