Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Sellerirot. Er det sesongvare?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-11-11, 03:04   #1
debutanten
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 8
debutanten er på en erverdig vei

Sellerirot. Er det sesongvare?

Eller, kan man få tak i den i butikk hele året?

Sikkelig dumt spørsmål, men jeg har akkurat oppdaget denne rotfrukten og aner nada om den.

debutanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 06:37   #2
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

den norske er. men jeg fant sellerirot fra belgia i februar, så den er nok import utenom sesong.

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 07:42   #3
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

I følge frukt.no er det norsk sesong frå august til april.

Det er etter mi meining ein skam at sellerirota blir oppdelt og lagt i plast her i landet. Eg vil ha heil sellerirot, UTAN plast, som ingen har skore i. Då held ho seg lenger også. Eg har sagt frå på nokre butikkar, og har til og med vore i kontakt med bama. Dei sa det er mogleg å bestille heil rot til butikken, men også at det noko slikt som "ikkje er marknad for heil sellerirot". Kanskje vi lavkarbofolket kan gjere noko med det? Sellerirot til folket!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 08:39   #4
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Det står ikke noe om hvor du bor, men over grensen - i alle fall på Nordby - har de hele røtter hele året. Pleier være fine.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 10:17   #5
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Det er etter mi meining ein skam at sellerirota blir oppdelt og lagt i plast her i landet. Eg vil ha heil sellerirot, UTAN plast, som ingen har skore i. Då held ho seg lenger også. Eg har sagt frå på nokre butikkar, og har til og med vore i kontakt med bama. Dei sa det er mogleg å bestille heil rot til butikken, men også at det noko slikt som "ikkje er marknad for heil sellerirot". Kanskje vi lavkarbofolket kan gjere noko med det? Sellerirot til folket!

Jeg kjøper hele sellerirøtter på innvandrerbutikker, så hvis det finnes noe sånt i nærheten av der du bor, er det verdt å sjekke ut!

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 10:20   #6
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Hvordan bruker dere disse sellerirøttene? Jeg har bare pleid å bruke det i lapskaus før, og det er jo fymat nå...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 10:21   #7
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

I følge frukt.no er det norsk sesong frå august til april.

Det er etter mi meining ein skam at sellerirota blir oppdelt og lagt i plast her i landet. Eg vil ha heil sellerirot, UTAN plast, som ingen har skore i. Då held ho seg lenger også. Eg har sagt frå på nokre butikkar, og har til og med vore i kontakt med bama. Dei sa det er mogleg å bestille heil rot til butikken, men også at det noko slikt som "ikkje er marknad for heil sellerirot". Kanskje vi lavkarbofolket kan gjere noko med det? Sellerirot til folket!

Jeg kjøper også hele, fine sellerirøtter på innvandrersjappa, til en langt bedre pris enn både rema og kiwi!

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 10:26   #8
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Takk for tips! Det er to asiamatsjapper her, men eg har ikkje funne sellerirot der enno. Generelle innvandrarsjapper har eg ikkje funne, det må eg nesten forhøyre meg om.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 10:28   #9
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Irriterer meg også grønn av den oppdelinga. Men dette med grønnsaker over og under bakken, gjelder det ikke for sellerirot? Hva med persillerot, pastinakk, jordskokk?

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 10:33   #10
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Sei frå i butikken, om det er fleire som klagar, kanskje dei etterkvart høyrer etter?

Sellerirota veks over bakken faktisk... Eg har saksa frå brimiland.no: "Sellerirot er klassifisert som rotgrønsak, men er eigentleg ein oppsvulma del av stilken som veks over bakken".

Jordskokk er vel lov (dia-venleg då den inneheld inulin), persillerot og pastinakk er vel ganske høge i karbohydrat, trur eg. Har ikkje brukt dei sjølv.

Sellerirot er nydeleg som stappe, enten rein eller i blanding med blomkål, med plenty muskat i, ein kan vel prøve å fløtegratinere det, det går an å lage "røsti" ved å raspe og blande med ost, og så steike (finst oppskrift på forumet).

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 10:33   #11
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Irriterer meg også grønn av den oppdelinga. Men dette med grønnsaker over og under bakken, gjelder det ikke for sellerirot? Hva med persillerot, pastinakk, jordskokk?

Jeg vet ikke hvordan det er med alle de du nevner, men hvertfall jordskokk er forsåvidt full av karbohydrater, men da av typen inulin. Inulin blir ikke tatt opp av menneskekroppen, og er dermed ok for oss.

Rettelse, ny feil følger:
Sellerirot inneholder nok ikke inulin

__________________

Sist redigert av <insert_scary_name_here> : 04-11-11 kl 10:43.
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 10:37   #12
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here>, her.

Jeg vet ikke hvordan det er med alle de du nevner, men hvertfall jordskokk og sellerirot er forsåvidt fulle av karbohydrater, men da av typen inulin. Inulin blir ikke tatt opp av menneskekroppen, og er dermed ok for oss.

Inneheld også sellerirota inulin? Eg toler nemlig ikkje jordskokk, magen blir heilt koko, men sellerirot går heilt fint.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 10:40   #13
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Hm, ser at sellerirot har 2,8 g kh/100 g ifølge diett.no, jordskokk 12,9.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 10:41   #14
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Inneheld også sellerirota inulin? Eg toler nemlig ikkje jordskokk, magen blir heilt koko, men sellerirot går heilt fint.

Mener da jeg har lest det et sted. Men ikke skyt meg om jeg tar feil. (hvertfall ikke med noe verre enn luftpistol e.l....)

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 10:43   #15
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Har retta opp innlegget

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 10:45   #16
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here>, her.

Mener da jeg har lest det et sted. Men ikke skyt meg om jeg tar feil. (hvertfall ikke med noe verre enn luftpistol e.l....)

Hihi, ingen fare! Eg skyt ikkje, men eg KAN bite dersom nokon ber veldig fint!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 10:56   #17
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Men dere som teller karber, hvordan legger dere inn jordskokk hos diett.no for eksempel? Er det andre ting som inneholder inulin?

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 11:23   #18
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Irriterer meg over oppdelt sellerirot jeg også. Og nå har prisen gått opp.

MEN nå har knutekål kommet i butikken!!!!! Og på mega kostet den16kr her om dagen! Knutekål synes jeg er enda bedre til røsti og fløtegratinering. Og smaken er mye mildere. Så her i huset går det i knutekål nå, gjelder å følge med på sesongvarene. Knutekål i røsti sammen med litt revet løk, stekt lenge over svak varme gir en røsti som ikke langt unna smaken på de med poteter. Jeg bruker ost i en 1ts johannesbrødkjernemel og et egg til en kvart knutekål.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 11:31   #19
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Du får nok kjøpt importert vare hele året, men den norske er best og er du heldig får du den til en grei pris nå på høsten.

Min lokale butikk hadde sellerirot til kr 8,-/9,- pr stk for noen uker siden og jeg bunkret. De hadde til og med forsatt bladverket inntakt. Sellerirota holder seg godt i lagring, så det går godt an å kjøpe en del hvis man kommer over tilbud.

Min favoritt er sellerirotmos. Jeg koker selleriterninger i fløte og moser det med stavmikser. Rører inn litt smør og krydder etterpå og bruker den på samme måte som potetmos. Kan også blande inn litt blomkål.

Ellers finner du oppskrifter her på røstiselleri, sellerizza (selleri i pizzabunn) og du kan også bruke selleriroten fritert ala pommes frites. Pluss til wok, lappskaus mm selvfølgelig.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 11:40   #20
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Jeg irriterer meg også over de forbaska sellerirotbitene i plast. De er ikke engang skrella, da kunne jeg skjønt det. Har noen ganger funnet hel sellerirot uten plast på Rema 1000 og på Coop Extra. Bruker også endel ingefær, og i min nærbutikk selger de den innpakka i plast - og det er nesten uten unntak mugg på. Kjøper derfor store biter på innvandrerbutikk. Der finner jeg også hvitløk i "store" nett - i hvert fall mye større enn de i butikken, men til ca samme pris.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 11:49   #21
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Eg seier det igjen, sei frå om irritasjonen i butikken, kanskje det kan skje noko! Send epost til bama og klag! Er vi mange nok som gjer det, så kanskje det hjelper...

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 13:13   #22
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

I følge frukt.no er det norsk sesong frå august til april.

Det er etter mi meining ein skam at sellerirota blir oppdelt og lagt i plast her i landet. Eg vil ha heil sellerirot, UTAN plast, som ingen har skore i. Då held ho seg lenger også. Eg har sagt frå på nokre butikkar, og har til og med vore i kontakt med bama. Dei sa det er mogleg å bestille heil rot til butikken, men også at det noko slikt som "ikkje er marknad for heil sellerirot". Kanskje vi lavkarbofolket kan gjere noko med det? Sellerirot til folket!

Jeg er så enig.Den i plast er dårlig før den kommer i handlekurven, usj......i det siste har rema og Mega hatt hele røtter. og jeg har fråtsa og kosa meg

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 13:21   #23
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Jeg er så enig.Den i plast er dårlig før den kommer i handlekurven, usj......i det siste har rema og Mega hatt hele røtter. og jeg har fråtsa og kosa meg

Så bra! Eg må tydelegvis ta meg ein tur og sjekke igjen...

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 13:25   #24
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Så bra! Eg må tydelegvis ta meg ein tur og sjekke igjen...

Kan hende det er bare her altså.Jeg er enig i at vi bør klage på sellerirota.Har du en mailadresse vi kan sende klage til?

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 13:41   #25
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Sellerirot. Er det sesongvare?

Bare et hjertesukk fra meg - fordi det irriterte meg :

Her mente damen på Rema at den hele kostet mer per kilo enn den oppdelte. Dette var tidligere i høst. Jeg tenker den i utgangspunktet er verdt mer, men siden det ikke er noe jobb forbundet med oppdeling og innpakning kjøper jeg ikke helt den forklaringen.. Den var bare feilmerket mente hun, det sto 17kr per stk. Men hele skulle de koste 38 kr per kilo. For det kom frem i kassen. Etterpå har jeg bare kjøpt i Sverige. 11 sek per kilo sist, og stor og fin rot.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no