Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-02-11, 23:18   #1
sols
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 53
sols er ny på veien

Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Hei til alle som er interessert.

Jeg spiser LCHF, altså blir det mer kjøtt, fisk og egg. Men jeg kjenner jeg får vondt i magen av hvordan vi tar det som en selvfølge at det kommer på bordet hver dag, og i relativt store mengder.
Det er vanskelig og bortforklare med at vi har et vektproblem også, synes jeg..
noen som har en mening om dette?

http://www.youtube.com/watch?v=iBbYUdvGWk0

sols er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 23:41   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Jeg orker egentlig ikke å begynne på noen diskusjon her inne i "kjøtt-land", for jeg vet hva det ender i, men jeg ble altså vegetarianer på sekundet etter å ha sett filmen du linker til samt denne talen. Jeg fatter ikke at noen kan RØRE kjøtt etter å ha sett det. Men det er bare min personlige mening altså. Jeg er ferdig med kjøtt, fisk og fugl for resten av livet, og blir også veganer på sikt. Fy faen!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 23:43   #3
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

såg første 20 sek. vil ikke se mer.. bedre å ikke vite da ja :/ huff.. grønnsaker kan jeg ikke leve på.. hvordan i all verden får du i deg nok proteiner da uten noe kjøtt eller fisk eller noe?? Lavkarbo og bare grønnsaker funker vel dårlig? Hm...

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 23:46   #4
sols
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 53
sols er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg orker egentlig ikke å begynne på noen diskusjon her inne i "kjøtt-land", for jeg vet hva det ender i, men jeg ble altså vegetarianer på sekundet etter å ha sett filmen du linker til samt denne talen. Jeg fatter ikke at noen kan RØRE kjøtt etter å ha sett det. Men det er bare min personlige mening altså. Jeg er ferdig med kjøtt, fisk og fugl for resten av livet, og blir også veganer på sikt. Fy faen!

Kjære deg, er bare interessert og ivrig på å finne en løsning for meg når det gjelder dette.
Hvordan klarte du da å gå ned så mange kilo uten kjøtt, fisk og egg.
Jeg føler meg uvel og skamfull å bare hoppe over dette.
Takk for at du svarte

sols er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 23:59   #5
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Hun er vektoperert...

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 01:04   #6
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Jeg tør ikke se på ,men har vært veggis mesteparten av livet. Nå elsker kroppen min fisk, og jeg tenker at det beste ville vært å spise fisk, egg og ost som animalsk proteinkilde, og ikke kjøtt. Jeg har ikke blitt glad i egg så jeg kjøper fortsatt kylling. Og jeg vet at de blir dårlig behandlet. Sukk.Men jeg har blitt flinkere til å spise fisk. Det skjer daglig nå, og det er en forbedring ihvertfall.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 01:58   #7
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av sols, her.

Hei til alle som er interessert.

Jeg spiser LCHF, altså blir det mer kjøtt, fisk og egg. Men jeg kjenner jeg får vondt i magen av hvordan vi tar det som en selvfølge at det kommer på bordet hver dag, og i relativt store mengder.
Det er vanskelig og bortforklare med at vi har et vektproblem også, synes jeg..
noen som har en mening om dette?

http://www.youtube.com/watch?v=iBbYUdvGWk0

Jeg klarer ikke se ferdig denne filmen, begynner å gråte. Helt forferdelig! , og jeg som elsker dyr. Jeg forstår ikke hvordan mennesker kan behandle dyr på en så grusom måte!!

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 04:12   #8
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Det er det verste jeg har sett. Ikke på "jeg blir veggis" måten, men dette minner meg veldig om propaganda-film, hvor man dramatiserer noe voldsomt og får ting til å se 100 ganger verre ut en hva virkeligheten er. Kjøttindustrien er brutal ja - dyra må faktisk dø før vi spiser dem. Jeg tror virkelig ikke at det vi så her er noe som tilhører normaliteten i kjøttindustrien.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 06:55   #9
picasso
Medlem
 
picasso sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: I sol og varme:)
Alder: 44
Innlegg: 220
picasso er på en erverdig vei

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Har problemer med det ja!

Spiser kun økologisk kjøtt. Og er heldog å bo et sted der man fortsatt har lokale slaktere og kan vite med sikkerehet hvor kjøttet er fra og hvordan dyrene blir behandlet. Kan også kjøre ut på landet og kjøpe direkte fra de økologiske bøndene.

Bruker my penger på mat, men det er det eneste kompromisset jeg kan leve med.

__________________
url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wPQSOP1/]

[/url]
Min Journal
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39304[/url]
picasso er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg/Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 07:51   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Jeg verken tror eller mener alle skal bli vegetarianere, men jeg synes (og jeg har jo gjort det selv, så på en måte skjønner jeg det) det er grufullt at de fleste bare lukker øynene for hva kjøtt egentlig er, går og kjøper en pakke kjøttdeig i butikken og ser for seg en lykkelig ku som spaserer rundt på ei norsk eng. Jeg synes i hvert fall folk burde være litt mer kritiske og kanskje holde seg til kjøtt de VET hvor kommer fra. Vilt er jo bedre, det har i hvert fall levd i naturen og hatt det greit frem til de plutselig blir skutt. Og jeg regner med økologisk kjøtt stort sett er bedre. Nei, dette er bare for vondt å tenke på. Jeg orker ikke å støtte industrien lenger whatsoever så lenge jeg ikke vet 100 % hvordan dyret jeg spiser er blitt behandlet, og siden jeg jo ikke kan vite det overhodet så unngår jeg det konsekvent. Men jeg er jo et uhyre følsomt menneske også, og veldig veldig glad i dyr.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 08:15   #11
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Jeg er helt overbevist om at dette faktisk er ekte bilder, og at enkelte bønder behandler dyrene sine sånn. Det er det helt sikkert i Norge også; fra tid til annen leser vi jo om en eller annen bonde som har tilta og lar dyrene stå og dø på båsen i sin egen dritt. Men betyr det at alt kveg blir behandlet sånn? Nei.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 10:36   #12
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Jeg er helt overbevist om at dette faktisk er ekte bilder, og at enkelte bønder behandler dyrene sine sånn. Det er det helt sikkert i Norge også; fra tid til annen leser vi jo om en eller annen bonde som har tilta og lar dyrene stå og dø på båsen i sin egen dritt. Men betyr det at alt kveg blir behandlet sånn? Nei.

Enig med deg, jvb.
Orket ikke se hele filmen, det der var ikke dyrehold, men dyremishandling på det groveste.

Noe som er rart å tenke på, er at norske myndigheter er med på å vedta dyremishandling i form av hvor langt en dyreflokk skal kunne fraktes til et slakteri. Og når man i tillegg tar med standarden på norske veier (særlig her oppe!!), så må det være forferdelig for de å bli humpet av gårde 50 mil eller mer.
Hvorfor er det ikke mobile slakterier, så vi kunne spist kjøtt direkte i fra nærmeste gård??

Og som en siste digresjon: jeg kjenner ingen bønder som behandler dyrene sine noe i nærheten av det der!!!!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 10:55   #13
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Jeg skal ikke argumentere mot filmen, og jeg skal ikke argumentere mot det at noen velger å bli vegetarianere, og selvfølgelig ønsker jeg at dyr skal bli behandlet så bra som mulig.

Men når vi nå snakker om hvordan dyr har det, hvordan er arbeidsforholdene for de menneskene i de landene hvor all importert frukt og grønt kommer fra?
Jeg husker at jeg så en dokumentar om noe slik for en del år siden, og jeg husker at jeg tenke at akkurat den grønnsaken programmet handlet om ønsket jeg ikke å kjøpe igjen.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 11:04   #14
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Jeg kommer ikke til å se videoen, for jeg kan godt tenke meg hva den inneholder, og jeg er fullt klar over virkeligheten fra før av.

Jeg er vokst opp blandt gårder og vet veldig godt at ikke alt dyrehold er dyreplageri. Derfor velger jeg å ikke skylde dyrenes lidelse på det faktum at jeg spiser kjøtt, men på det faktum at jeg kjøper kjøtt uten å tenke igjennom kildene til kjøttet!

Valgene vi tar som forbruker påvirker produsentene, det er det ingen tvil om. Dersom vi kjøper mat fra lokale produsenter, og gjerne økologisk, kommer det flere lokale produsenter med økologisk mat og godt dyrehold (det kan man jo faktisk sjekke med et lite besøk!).
Dersom jeg kjøper billigmerker med ukjent opphav vet jeg at oddsen er stor for at de kronene jeg sparer er på bekostningen av et dyrs velferd. Så enkelt er det.

Jeg synes ikke det er en løsning å bli vegetarianer fordi man ikke påvirker produsentene. Du påvirker dem ved å belønne de som gjør det rett økonomisk. Money talks.

Et annet poeng er at de fleste vegetarianere (og også de fleste lavkarboere) bruker soyaprodukter. Skal man tenke økologi og ikke bare dyrevelferd er soya noe av det mest ødeleggende man kan spise. Det er årsak til at enorme mengder skog raseres årlig for å dyrke stadig mer soya til vårt enorme konsum.

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 11:37   #15
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Jeg kan nok ikke se den filmen. Jeg er av oppfatning av at vi er en del av øko-systemet, og dermed skal spise kjøtt. Hadde jeg kunne VALGT! hadde jeg skutt kjøttet mitt selv i skogen (hjort, rådyr, elg osv) og på viddene (storfugl), og jeg hadde hatt høner/kyllinger og gris og sau og ku selv. Helt sant! Men jeg kan ikke det her jeg bor - og jeg har ikke tid fordi jeg må på jobb og tjene penger til å betale huslånet

Jeg er dessverre også så overfølsom og lar meg påvirke så sterkt av propaganda (ja, jeg kaller det propaganda, fordi selv om jeg ikke har sett filmen antar jeg den viser EN side av dyrehold.). Akkurat som jeg ikke klarer å forholde meg til barnemishandlingssaker, trafficking, sult og nød og tortur i andre deler av verden - rett og slett fordi jeg ville blitt lagt rett inn på institusjon i fosterstilling med diagnosen "verdens-depresjon".

Har jeg av og til dårlig samvittighet fordi jeg ikke vet ALT kjøttet jeg spiser til middag har blitt utsatt for? Nei, det har jeg ikke. Jeg KAN ikke ha det - for som sagt - rett i fosterstilling... så for å klare å leve et noenlunde ok liv der jeg prøver å ha omsorg for mine nærmeste, pluss et par fadderbarn gjennom plan og redd barna - må jeg stenge en del av informasjonen fra verden ute... dessverre. Jeg er bare et menneske, og jeg gjør hver dag så godt JEG kan

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 11:38   #16
sols
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 53
sols er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”
-Homer Simpson

Det er jo vi også da? vi blir jo ikke spist!!!

sols er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 11:43   #17
sols
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 53
sols er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Takk for mange svar og meninger. Uansett om en ser filmen eller ikke, så har jeg tro på at vi blir mer bevisste ved å tenke over disse tingene.

sols er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 12:11   #18
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av sols, her.

”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”
-Homer Simpson

Det er jo vi også da? vi blir jo ikke spist!!!

Å joda. Det er en del mennesker som bilr spist av rovdyr.
Men stort sett står vi øverst på næringskjeden

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 12:12   #19
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Jeg hadde sommerjobb på Stabburet for ørten år siden og har jobbet noen år på på Gilde....
Spiser fortsatt kjøtt med stor glede

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 14:20   #20
Jorkla
Medlem
 
Jorkla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Drammen sammen med <3 Kjetil <3
Alder: 36
Innlegg: 383
Jorkla har en fantastisk aura rundt segJorkla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

OK - kanskje en propaganda film, men kan med hånden på hjertet si at ostekjeksen med egg og salami ikke smakte særlig godt nå.. Stakkar dyra.. Jeg blir skikkelig sint - og kvalm.. Ikke det at jeg blir vegetarianer el noe sånt men det var grusomt å se...

Jorkla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så lite karbohydrater som mulig. Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 14:46   #21
trio
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 41
Innlegg: 33
trio er på en erverdig vei

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Mear, her.

Et annet poeng er at de fleste vegetarianere (og også de fleste lavkarboere) bruker soyaprodukter. Skal man tenke økologi og ikke bare dyrevelferd er soya noe av det mest ødeleggende man kan spise. Det er årsak til at enorme mengder skog raseres årlig for å dyrke stadig mer soya til vårt enorme konsum.

Kunne du være så snill å legge ut en link på dette? Tusen takk

__________________


trio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 15:55   #22
tinkerbella
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 12
tinkerbella er på en erverdig vei

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Mear, her.

Et annet poeng er at de fleste vegetarianere (og også de fleste lavkarboere) bruker soyaprodukter. Skal man tenke økologi og ikke bare dyrevelferd er soya noe av det mest ødeleggende man kan spise. Det er årsak til at enorme mengder skog raseres årlig for å dyrke stadig mer soya til vårt enorme konsum.

Jeg er helt enig med deg i at soya er et dårlig valg økologisk sett. Men størsteparten av soyaproduksjonen går ikke til vegetarianere, men til dyrefor. Blant annet blir "kortreist norsk storefekjøtt" foret med soya fra regnskogene i Brasil.
Det er helt greit å ikke være vegetarianer, men å beskylde dem for de økologiske problemene er bare helt borti staur og vegger feil. De gjør oss alle en tjeneste ved å spare miljøet for noe av kjøttproduksjonen, uavhengig av dyrevern.

tinkerbella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 16:56   #23
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Den filmen er det værste jeg har sett.. Ble kvalm, deprimert, og forbanna. Men det er vel med dette som all annen elendighet her i verden, Et resultat av kynisk kapitalistime hvor profitt er det eneste som betyr noe..
Mennesker kan blir meget syke av penger...

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 17:09   #24
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av sols, her.

”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”
-Homer Simpson

Det er jo vi også da? vi blir jo ikke spist!!!

Vi spiser kjøtt, men spiser (ihvertfall fra gammelt av, forhold i enkelte land er en annen diskusjon) ikke dyr som selv spiser kjøtt. Risikoen i det er for eksempel kugalskap, og hvorfor kyr ikke bør fores av av døde kyr. Samme problematikken som med kanibalisme. Enn annet blir triklosiner (tror det var noe sånt) som er farlig og hoper seg opp i hver kjedeledd. Altså om ett dyr spise ett annet og vi spiser det igjen øker risikoen. Det spiser jo gjerne ikke bare ett i løpet av livet - derfor mye økt risiko. Derfor må du skrive under på ansvarsfraskrivelse om du skulle spise isbjørnkjøtt på Svalbard som det kan servere dersom ett dyr er skutt ved ett uhell. Kunne ihvertfall før, usikker på om det gjeder ennu.

Altså vi spiser vegtarianere i dyreverden. Spise selv kjøtt, da der er mye nering i det. Har ikke dårlig samvittighet da avskoging er vel så kjipt for dyr i naturen. Men som ved religion, hva andre gjør er opp til dæm. Vi har alle våre prioriteringer og meninger, ikke vet jeg hva som er rett

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 17:10   #25
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Mear, her.


Jeg synes ikke det er en løsning å bli vegetarianer fordi man ikke påvirker produsentene. Du påvirker dem ved å belønne de som gjør det rett økonomisk. Money talks.

Selvsagt påvirkes kjøttindustrien av at flere og flere blir vegetarianere og veganere? Dessuten kan man med den ytterste glede boikotte den kyniske industrien der. Jakt er naturlig, slakterier er så langt fra naturen og så jævlig kynisk som det går an å få blitt, og jeg nekter å støtte det bare fordi jeg liker smaken av kjøtt. Jo mer og mer jeg tenker på det, jo mer hårreisende er det i mitt hode.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kiwi sitt fantastiske fredagstilbud (kjøtt og fisk)! Iset Generell diskusjon 25 23-03-09 08:15
Kjøtt, fisk og annet kre soladi Induksjonen 7 13-01-09 12:15
Vilt kjøtt/fisk Nike Generell ernæringsdebatt 9 24-06-08 15:18
Regner man 1 gr karbo pr 100 g i kjøtt, fisk, skalldyr og bacon? Madeleine Ketolysekuren 9 25-03-08 20:20
Hva er din favoritt innen kjøtt og fisk? Fjonken Lavkarbo generelt 11 04-07-06 16:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no