Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Sukrin, aspartam, aceculfan?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-01-11, 00:38   #1
hufsa89
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: fredrikstad
Innlegg: 2
hufsa89 er på en erverdig vei

Sukrin, aspartam, aceculfan?

Lurer så fælt på hva som er best.. Jeg har Ketolyseboka, og der skriver han at de to sistnevnte har bedre smak.. :S

Jeg takler ikke smaken på Natreen sukkeret. Synes det smaker utrolig bittert, og funker dårlig i ''mengder'' (moderate såklart) og funker dårlig å bli oppvarmet.. noen som har lyst til å hjelpe meg?

Har så ille lyst på noe godt!

hufsa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 02:04   #2
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Sukkrin, aspartam, aceculfan?

Definitivt sukrin. Aspartam er gift for kroppen. Så det anbefales ikke. Jeg syns det er best å blande sukrin og stevia.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 02:39   #3
barfor
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Telemark
Alder: 42
Innlegg: 83
barfor er på en erverdig vei

Sv: Sukkrin, aspartam, aceculfan?

Jeg foretrekker aspartam, fremdeles ikke bevist at det er skadelig i det hele tatt.

__________________


barfor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 09:20   #4
christine76
Medlem
 
christine76 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 426
christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sukrin, aspartam, aceculfan?

Får man kjøpt aspartam til å bruke i hjemmelaget mat?

__________________

Har gått ned ca 40 kg og driver og vedlikeholder
christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 09:21   #5
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Sukkrin, aspartam, aceculfan?

Opprinnelig lagt inn av barfor, her.

Jeg foretrekker aspartam, fremdeles ikke bevist at det er skadelig i det hele tatt.

Jeg nekter å tro at kjemikalier er sunt for kroppen i det hele tatt og så lenge kroppen min reagerer med magesmerter og luft i magen på det så tolker jeg det som at den prøver å fortelle meg at dette vil den ikke ha fordi det slettes ikke er sunt for den.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 10:49   #6
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin, aspartam, aceculfan?

Ville gått for sukrin og Stevia var jeg deg. Er det jeg har best erfaring med selv, men det hender at jeg bruker kunstig søtning dersom det ikke finnes andre alternativer (f.eks kjøper te/kaffe på cafe of vil ha litt søtt i).

Drikker også litt lightbrus og det har jo ogsåå kunstig søtning. Jeg kjenner at jeg ikke må ha for mye for da blir jeg oppblåst og kan får vondt i hodet. Splenda tåler jeg overhodet ikke, men det er nok for det at det er så mye klorforbindelser i og jeg er hypersenistiv for klor.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 11:26   #7
hufsa89
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: fredrikstad
Innlegg: 2
hufsa89 er på en erverdig vei

Sv: Sukrin, aspartam, aceculfan?

Jeg mener på smaken.. Derfor jeg lurer.. Pga smaken, ikke hva som er best og ikke.. jeg drikker lightbrus og det går fint.. Tenker kun på smak, er så sjeldent jeg skal bruke det, men da vil jeg ha noe som smaker allright.

PÅ Rema1000 her får jeg bare kjøpt natreen, og jeg takler ikke smaken av det.. bitter og grusomt.. er ikke sukrin bittert?

Hvor kan jeg få kjøpt de andre? Heter selve ''sukkeret'' aspartam, eller er det bare inholdet?

Natreen er jo Sakkarin og cyklamat, liksom.. Hvis dere skjønner..?=P

hufsa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 12:22   #8
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Sukrin, aspartam, aceculfan?

Jeg liker best smaken av kombinasjonene sukrin og stevia. Jeg syns at ting søtet med aspartam smaker drit. Men dersom du liker lettbrus, liker du det sikkert. Jeg har sett at du kan kjøpe aspartampulver på amerikanske nettbutikker. Kanskje på iherb.com. Sukrin alene kan ha en kald ettersmak og stevia alene kan være bitter, men i kombinasjon syns jeg de er det nermeste jeg kommer sukker. Jeg har også blandet disse to og splenda. Det var også ok. Men splenda alene smaker drit og jeg får vondt i hodet av det. Så derfor unngår jeg det så godt jeg kan..

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 12:25   #9
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Sukrin, aspartam, aceculfan?

Sukrin og stevia kan du få kjøpt på helsekost. Men det er mye billigere på for eksempel iherb.com. Da viloe jeg gått for KAL eller NuStevia som skal være de steviane med best smak. Sukrin heter erythirol på utenlandske nettsider. For oppskrifter på skikkelig lavkarbosnadder anbefaler jeg: http://healthyindulgences.blogspot.com/

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 13:12   #10
barfor
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Telemark
Alder: 42
Innlegg: 83
barfor er på en erverdig vei

Sv: Sukrin, aspartam, aceculfan?

Opprinnelig lagt inn av christine76, her.

Får man kjøpt aspartam til å bruke i hjemmelaget mat?

Jeg trodde natreen brukte aspartam men når jeg sjekka nå så stemte ikke det. Fant noe om nutrasweet som bruker det, men virker ikke som det selges her.

__________________


barfor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 15:26   #11
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin, aspartam, aceculfan?

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Jeg liker best smaken av kombinasjonene sukrin og stevia. Jeg syns at ting søtet med aspartam smaker drit. Men dersom du liker lettbrus, liker du det sikkert.

Jeg liker lettbrus, men er ikke glad i andre ting med kunstig søtning. Har prøvd å bake med det (bl.a. splenda) men føsj det var fælt. Bruker heller stevia evt blandet med sukrin.

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Sukrin alene kan ha en kald ettersmak og stevia alene kan være bitter, men i kombinasjon syns jeg de er det nermeste jeg kommer sukker.

Enig med deg i det, men hvorvidt stevia er bitter kommer ann på kvaliteten. Får man tak i ren, høy kvalitets stevia er det lite bittersmak i den. Og pris henger sammen med kvalitet her, det er ihvertfall min erfaring.

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Sukrin og stevia kan du få kjøpt på helsekost. Men det er mye billigere på for eksempel iherb.com. Da viloe jeg gått for KAL eller NuStevia som skal være de steviane med best smak. Sukrin heter erythirol på utenlandske nettsider.

Tviler på om du får tak i Stevia på helsekost her hjemme, for i EU er det lov å selge Stevia, men ikke som menneskeføde (kommer nok snart ettersom USA har godkjent det både som kosttilskudd og tilsetning i mat). Sukrin får du tak i uten problemer.

Dersom du velger å kjøpe Stevia fra utenlandske nettsider og bl.a. Iherb, anbefaler jeg deg og sjekke nøye om det er ren stevia eller om den er blandet ut med noe. Iherb har veldig billig Stevia men det er for at den som oftest er så utblandet og ofte med ting som man ikke bør ha på lavkarbo.
Husk også at for handel fra utlandet må man betale moms på kjøp over kr.200. Jeg har forøvrig funnet ut at det er billigere for meg å kjøpe ren stevia og sukrin fra helsekosten og blande selv enn å bestille fra utlandet. Smaker bedre gjør det også.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 16:10   #12
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Sukrin, aspartam, aceculfan?

joa stevia får du på helsekost her i norge!! Jeg kjøpte for noen uker siden. De får selge så lenge de merker det som DYREFOR. Sunkost hadde Og det var jo svindyrt men.. De hadde i alle fall

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 18:04   #13
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sukrin, aspartam, aceculfan?

Sukrin smaker bedre enn stevia, men det er mulig å blande de to. Det finnes forhandlere som selger en blanding av disse som sikkert ikke er dum i smak. Natreen suketter smaker vel bedre enn natreen pulver, tror jeg. Jeg har smeltet suketter i litt kokt vann og tilsatt deigen. Men natreen er skadelig i mengder. Da er nok sukrin sunnere. Men jeg har fått løs mage av det. Det kan jo være kjekt å bruke splenda man får kjøpt i matbutikkene, om man ikke er veldig imot de kaloriene det medfølger, da.Har ikke smakt det selv men mange bruker den og er fornøyd med det. Det finnes noe lignende på apoteket også, av sukralose. Husker ikke navnet.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 20:30   #14
martita
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 43
martita er på en erverdig vei

Sv: Sukrin, aspartam, aceculfan?

Sukrin har ein litt kald smak, syns eg, men det funke bra i t.d sjokoladebakst, altså om det har masse smak som skjule sukrinen.
Eg prøvd meg på pavlova - æsj, men lena beatrice sine pepperkaketrøflar eller lisbeth sine scones med jordbær og sjokolade var fortreffelege.

__________________


martita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 21:25   #15
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Sukrin, aspartam, aceculfan?

Canderel er laget på aspartam.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 22:10   #16
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin, aspartam, aceculfan?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Sukrin smaker bedre enn stevia, men det er mulig å blande de to.

Det er jo smak og behag da Selv foretrekker jeg stevia, men må nok en gang påpeke at det kommer ann på kvaliteten på steviaen. Jeg har brukt stevia i mange år, fra ulike produsenter og har smakt myr rart der. Er mye som er utrolig dårlig og bittert og mye er så utblanda (med bl.a. maltose og maltodextrin) at det knapt kan kalles stevia. Er bedre å kjøpe kvalitetsstevia og blande med sukrin selv, da vet man hva man får.

Jeg betaler 199 SEK for 50 g hvit stevia, mange synes det er fryktelig dyrt, men tatt i betraktning at jeg har hatt boksen i nesten ett år og bare har brukt omtrent halvparten (og da sølte jeg ut en del og jeg bruker den nesten daglig) så koster det ikke mange kronene. Eneste som kan være litt vanskelig med så ren og søt stevia er doseringen, men det er jo en vanesak egentlig.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 02:53   #17
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Sukrin, aspartam, aceculfan?

De har stevia på kinsarvik. Men den syns jeg ikke er så god. Jeg kjøpte min på nett. Fra sverige var det kanskje.. Hmmm. Husker ikke helt. Den er helt ok, men kanskje litt bitter..

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 11:46   #18
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sukrin, aspartam, aceculfan?

Jeg kjøpte en dyr variant på nettet som skulle være kun av en del av planten som ikke var bitter. Men selv den var bitter. Når coca cola kompaniet begynner å bruke stevia i sine drikker klarer de sikkert å få til at den bitterheten blir borte. Da vil vi få bedre og billigere stevia etterhvert tror jeg.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 14:24   #19
Geitekillingen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Fjellet
Innlegg: 1
Geitekillingen er på en erverdig vei
Talking

Sv: Sukrin, aspartam, aceculfan?

Brukte Sukrin en stund og har funnet ut at utslettet i ansiktet som plutselig kom stadig forsvinner fordi jeg sluttet med det for noen uker siden. Jeg bruker ikke søtning lenger. Man kan venne seg av med det. Jeg synes at nøtter er veldig søtt. Spesielt mandler. Akkurat nå nyter jeg en drink med bare mandelmelk og multer <3 Søtt og godt <3

Geitekillingen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 17:39   #20
Atmosphere
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 2
Atmosphere er på en erverdig vei

Sv: Sukrin, aspartam, aceculfan?

Åh, håper jeg en vakker dag kommer til det punktet at nøtter er søtt nok...
Er skikkelig sukkeravhengig. Men har greid en uke uten sjokolade nå, og har veldig god innstilling for å greie meg videre med mindre og mindre sukker

Er forresten helt ny her, så.. hei

__________________
Atmosphere er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Alt Med Måte Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 20:36   #21
mym
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 20
mym er på en erverdig vei

Sv: Sukrin, aspartam, aceculfan?

Er jo så sykt mye søtningsmidler.. blir jo ikke klok av dette.. må vel bare prøves ut..
men noen som har erfaring med bjørkesøt? og Agavesirup,kan dette brukes som søtning i stedet for alt dette andre. prøver sette meg inn i lavkarboverden, men det er ikke lett. er jo så sykt mye man skal bytte ut og vansklig få tak i og ikke misnt sinnsykt dyrt..

mym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert, blir vel en form av lavkarbo. vet bare ikke hvilke enda, Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 02:13   #22
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Sukrin, aspartam, aceculfan?

Bjørkesøt er xylitol og jeg tror det fungerer litt som sukker i kroppen. Mener å ha lest det. Agavesirup har mye fruktose så vidt jeg vet. Yakonsirup skal være litt bedre, men jeg tror ingen av dem egner seg på et ketogent kosthold. Ser du har Extravagansa som kostholdsfilosofi. Sånn meg bekjent er vel det en very low calorie diet. Så der tror jeg ingen av disse egner seg.
Sukrin og stevia er de, for meg bekjent, sunneste og mest lavkarbovennlige søtningsstoffene.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
aceculfan, aspartam, natreen, sukkrin


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
FBI NRK: om aspartam Impulsiw Spørsmål og svar 82 16-09-08 21:42
Hva er det med Aspartam! Veggpryd Generell ernæringsdebatt 14 01-06-08 20:30
Aspartam Televimsen Induksjonen 3 13-03-07 22:42
Aspartam musikeren Spørsmål og svar 7 10-05-06 16:27
Aspartam Dorothy Generell ernæringsdebatt 1 10-05-06 16:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no