Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Festmat, helst med flere retter

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-11-11, 00:32   #1
Vienna
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 17
Vienna er på en erverdig vei

Festmat, helst med flere retter

Jeg skal arrangere endel venne/familie-middager nå før jul og jeg serverer alltid flere retter. Har både googlet etter lavkarbogourmet og spesielt søkt rundt på sidene her, men finner for det meste lavkarbohverdagsmat.
Er det noen som har noen gode, lekre gourmetoppskrifter å dele, for jeg vil og skal absolutt holde meg vekk fra karbohydratene
På min liste til nå står:

Carpaccio m/ olivenolje, sitron, pinjekjerner, ruccola og parmesan. Servert m/ walnøttkrem

Stekt torsk m/ bearnaise saus og lettkokt brokkoli og aspargesbønner

Stekt ørret m/ sabayonne med kokt hodesalat & dijonsennep og løyrom m/ chili, shalottløk og gressløk

Stekte kamskjell m/ ertepurè(den tar jeg bare bittelitt av), karriolivenolje og lime-kokosmelksaus

Venter i spenning

Vienna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, under 20gr karbohydrater pr. dag Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 00:43   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Festmat, helst med flere retter.

Nesten alle oppskrifter på matprat kan med enkle grep gjøres lavkarbo. Bare å bytte ut tilbehøret ofte.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 08:37   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Festmat, helst med flere retter

Torsk med bearnaise? Den var ny! Trodde man hadde hollandaise til fisk, jeg!

Lavkarbosupper til forrett feks!

Ellers er det som Carisma sier ofte bare å endre/supplere tilbehøret for å gjøre maten mer lavkarbo.
Har du settt på Nannahs oppskrifter her inne?
Sjekket ut Lisbeths blogg eller LenaBeatrice sin?

Denne
ser fantastisk god ut, syns jeg, og skal serveres som hovedrett i Gubbens bursdag neste uke!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 08:43   #4
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Festmat, helst med flere retter

Går heilt fint med bearnaise til fisk. Eg veit det er hollandaise som er mest brukt, men eg har ete mykje steikt laks med bearnaise, det er nam!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 08:50   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Festmat, helst med flere retter

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Går heilt fint med bearnaise til fisk. Eg veit det er hollandaise som er mest brukt, men eg har ete mykje steikt laks med bearnaise, det er nam!

Elsker bearnaise, så det må prøves!

Ellers kom jeg akkurat over denne bloggen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 09:45   #6
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Festmat, helst med flere retter

Synes det er lettere å spise lavkarbo på fancy restauranter enn på hverdagssteder, så burde egentlig være grei skuring.

Ost i alle varianter er jo en god mellomrett, enkel å tilberede, og lavkarbovennlig!

Ellers er jo de fleste retter i et større måltid stort sett et stykke kjøtt eller fisk og noen lekre grønnsaker, kanskje med linser eller bønner til. Sjekk menyen på et par restauranter du liker for inspirasjon? Bare som et eksempel:
http://www.oslo-spiseforretning.no/i...-la-carte.html
Spiste der for ikke så lenge siden, og det var stort sett lavkarbo. Kan forresten anbefale Jordskokk- og kamshatkakrabbe, en av de beste suppene jeg har smakt!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 11:09   #7
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: Festmat, helst med flere retter

Jeg vil slå et slag for den gode, gamle fonduegryta til selskapsbruk.

Jeg pleier å samle gode venner på nyttårsaften og har i de siste åra servert fondue (oljefondue). Jeg marinerer godt kjøtt (indrefilet og lam), har scampi, kamskjell mm og sopp, løk, minimais og annet "grønt" som kan gå i gryta. Som tilbehør har jeg deilige dipps og sauser, oliven, fetaost, salat mm

Jeg synes fondue passer fint i små selskaper (maks 6 på en gryte) - det er litt "langsom" mat og praten går livlig mens vi lager vår egen favorittmeny.

Mine fonduselskaper starter alltid med en liten brannøvelse der alle får faste oppgaver hvis noe skulle skje med gryta (ingen problemer så langt, heldigvis). De som inntar rødvin eller andre alkoholholdige drikker har kun en oppgave i tilfelle brann: Berge drikkevarene og holde seg vekk!

Jeg har investert i elektrisk, termostatstyrt fondugryte, noe som gjør det hele både enkelt og tryggere.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 11:18   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Festmat, helst med flere retter

Jeg synes det meste jeg spiser er luxusmat jeg da, biff på en hverdag

Jeg pleier i blandt å lage til et bord fult av varme og kalde retter, feks steker kyllingklubber og lager ratatoulie( herlighet, jeg aner ikke hvordan det skrives), asparges med parmesan og spekeskinke, et par gode oster som hvit castello og brie, tomat og mozzarellasalat, lavkarbo focatcia med oliven, soltørket tomat og parmesan, kjøttboller eller karbonader servert med løk eller champinogn innkokt i fløte... Gjestene er alltid skikkelig imponerte over festmaten.

Eller hva med å gå for julemat ala ribbe med surkål, poteter til de spom spiser det, hjemmelagede medisterkaker og kok ut panna med litt kraft og fløte og jevn med feks johannesbrødkjernemel, så du får brun saus?

Eller kalkun med rosenkål, fløtesaus( brun innamten i en gryte/panne og lag sausen på det gode som brenner fast i panna), waldorfsalat look alike uten epler, eller med litt om du vil.. Jeg serverer molded sallad( jeg har ikke oppskriften for hånd, men si i fra så kan jeg legge den ut, den består av sitrongele, majones, egg, purre, stangselleri og selv om det høres sært ut, så er den fantastisk! Jeg har en far fra canada, så tradisjonen med molded sallad lever videre.

Mulighetene er store! Nå for tiden er det hyggelig med julemat synes jeg, og for meg er kalkun den optimale julematen, ikke noe bedre enn det!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 11:21   #9
Vienna
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 17
Vienna er på en erverdig vei

Sv: Festmat, helst med flere retter

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Torsk med bearnaise? Den var ny! Trodde man hadde hollandaise til fisk, jeg!

Jo da bearnaise er superdigg til fisk
Se f.eks Hellstrøms ”Stekt Torsk Furnes med varm béarnaise”

http://www.klikk.no/mat/spise/article698407.ece

Vienna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, under 20gr karbohydrater pr. dag Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 11:30   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Festmat, helst med flere retter

[quote=Vienna;1259115]

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Torsk med bearnaise? Den var ny! Trodde man hadde hollandaise til fisk, jeg!

Jo da bearnaise er superdigg til fisk
Se f.eks Hellstrøms ”Stekt Torsk Furnes med varm béarnaise”

http://www.klikk.no/mat/spise/article698407.ece

Må jammen si i fra til min mor at det mangler en vesentlig del av min oppdragelse! Tenk å aldri fortelle meg at man kan spise bearnaise til fisk!

Ellers er nok problemet at Gubben ikke tåler fisk, så det blir lite av det til middag her i huset! Kun når han ikke skal ha middag og det er ikke ofte!

Så omstendig som Hellstrøm lager ikke jeg bearnaise, da. Digger Isets lettevinne variant som jeg lager med stavmikser. Da skiller den seg ikke:

Lettvint bearnaisesaus
75 g meierismør
1 dl kremfløte
2 eggeplommer
1 1/2 ss bearnaiseessens (selges i velassorterte dagligvareforretninger)
1/2 ts estragon, finhakket
1 ss kruspersille, finhakket
(Noen dråper sitron)

Bland alt i en kjele og rør mens sausen tykner over svak varme.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 11:39   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Festmat, helst med flere retter

... og der åkte denne tråden inn i oppskriftsabonnementslista mi, gitt... Hjemmelaget bernaise har jeg aldri turt (før).

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 11:51   #12
Vienna
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 17
Vienna er på en erverdig vei

Sv: Festmat, helst med flere retter

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Elsker bearnaise, så det må prøves!

Ellers kom jeg akkurat over denne bloggen!

Tusen takk Kitt! Denne bloggen likte jeg

Vienna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, under 20gr karbohydrater pr. dag Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 12:14   #13
Vienna
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 17
Vienna er på en erverdig vei

Sv: Festmat, helst med flere retter

[quote=Kitt;1259124]

Opprinnelig lagt inn av Vienna, her.

Så omstendig som Hellstrøm lager ikke jeg bearnaise, da. Digger Isets lettevinne variant som jeg lager med stavmikser. Da skiller den seg ikke:

Lettvint bearnaisesaus
75 g meierismør
1 dl kremfløte
2 eggeplommer
1 1/2 ss bearnaiseessens (selges i velassorterte dagligvareforretninger)
1/2 ts estragon, finhakket
1 ss kruspersille, finhakket
(Noen dråper sitron)

Bland alt i en kjele og rør mens sausen tykner over svak varme.

Har til i går laget bearnaise med klaret smør, men i går prøvde jeg denne fra "Bølgen & Mois store bok om mat og vin". Den er mer lettvint og like god, synes nå jeg.

2 sjalottløk
1/2 dl frisk estragon
1/2 dl estragonedikk eller hvitvinseddikk (jeg tok 1/4 av hver, for da var det
slutt på estragonedikken)
1 dl tørr hvitvin
2 eggeplommer
250 gr smør
Salt og nykvernet svart pepper

1. Ha finhakket sjalottløk og estragonedikk i en kjele. Hell på drikk og vin og la det trekke noen minutter til det nesten blir som marmelade.
2. Trekk kjelen fra plate, tilsett eggeplommene og pisk godt til plommene begynner å tykne. Tilsett klumper av klart smør, litt og litt om gangen og rør dem inn - stadig på svak varme. Pass på at sausen ikke nærmer seg kokepunktet! Skiller sausen seg tilsett 1 ss kaldet vann og bispedømme godt. Smak til med salt og pepper.

Vienna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, under 20gr karbohydrater pr. dag Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 14:22   #14
Sprettball
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Sprettball har en fantastisk aura rundt segSprettball har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Festmat, helst med flere retter

Forretter:
- Ceviche med (salma)laks. Kan varieres etter smak.
- 1/2 avokado fylt med hvitløksdressing og reker
- Blomkålsuppe/spinatsuppe/asparegessuppe

Hovedretter:
- Lammelår med ovnsbakte grønnsaker
- Kveitesteik med dampede grønnsaker (inkludert aspareges!) og enten hollandaise eller sandefjordsmør

Desserter:
- Dronning Maud fromasj http://www.matogdrikke.no/content/view/3873/26/ (bytt ut sukker med sukrin)
- Hjemmelaget iskrem
- De vanvittig gode LCHF sjokoladefondantene som det ligger oppskrift på her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=47414 (jeg har laget dem uten kakao, med bare sjokolade)

Koselig med middagsselskap!

Klem fra Sprettball.

Sprettball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 17:00   #15
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Festmat, helst med flere retter

Her er også en svensk blogg, hun bruker litt mer karbohydrater enn mange andre - men det ser ut som hun lager mye godt med rene råvarer
Buffétretter - du finner det i høyremargen - kanskje har noe du får lyst til å prøve

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det flere enn meg som går på vekta flere ganger om dagen? marjusen Ketolysekuren 15 08-09-10 11:34
Favoritt-retter? Budeia Ketolysekuren 11 01-04-08 23:42
Festmat -hjelp?! Katrine Generell diskusjon 2 16-11-05 20:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no