Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Mensforstyrrelser - PCOS - Metformin

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-04-05, 13:20   #1
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Mensforstyrrelser - PCOS - Metformin

Jeg har omtrent fem hundre tusen spørsmål som prøver å komme ut på en gang her nå - men skal prøve å sortere Håper noen her kan svare sånn litt underveis jaffal....

Etter hva jeg har forstått er mensforstyrrelser et SYMPTOM som kan komme av PCOS - riktig? Stemmer det at insulinresistens ofte også er til stede, eller er det bare noe som kommer i tillegg for noen?

PCOS er kort fortalt cyster på eggstokkene, riktig?

Hva slags cyster er det? Hva er de fylt av? Er de der konstant? Kan de sprekke? Kan de gjøre noen skade?

Jeg har nå brukt Metformin (som en test) siden begynnelsen av februar - og dette blir jo bare mer og mer "umulig" når det gjelder mensen i hvert fall. Noen andre som har opplevd at det blir værre først eller? Eller er nå kroppen min HEEEEEEELT på bærtur og på vei til en annen planet?

Nå spora jeg av - men kommer kanskje på sporet igjen om en stund.

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 11-04-05, 15:30   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Etter hva jeg har forstått er mensforstyrrelser et SYMPTOM som kan komme av PCOS - riktig?

Riktig.

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Stemmer det at insulinresistens ofte også er til stede, eller er det bare noe som kommer i tillegg for noen?

De fleste overvektige PCOS'ere har insulinresistens, men også normalvektige kan ha det. Faktisk så har enkelte normalvektige UTEN insulinresistens hatt god virkning av Metformin.

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

PCOS er kort fortalt cyster på eggstokkene, riktig?

Ikke riktig. PCO er cyster på eggstokkene, har man en eller annen tilleggslidelse har man SYNDROMET, altså PCOS. Det være seg manglende/sjelden mens, økt hårvekst, kviser osv. Det er faktisk så mange som 10% av Norges kvinnelige befolkning som har PCO i en eller annen form, mens en del av disse igjen har syndromet.

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Hva slags cyster er det? Hva er de fylt av? Er de der konstant? Kan de sprekke? Kan de gjøre noen skade?

Det er litt misvisende å kalle dem cyster, for egentlig er de egg som ikke har løsnet helt under eggløsning og som istedet kapsler seg inn på eggstokken. Jeg vet faktisk ikke om de kan sprekke.

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Jeg har nå brukt Metformin (som en test) siden begynnelsen av februar - og dette blir jo bare mer og mer "umulig" når det gjelder mensen i hvert fall. Noen andre som har opplevd at det blir værre først eller? Eller er nå kroppen min HEEEEEEELT på bærtur og på vei til en annen planet?

Jeg har bare hatt positive erfaringer med Metformin, og det har de fleste andre jeg kjenner til. Er det blitt verre? Hvordan verre?

Bare spør hvis det er mer du lurer på, her er et felt jeg føler meg hjemme på!

  Svar med sitat
Gammel 11-04-05, 16:09   #3
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Jeg har bare hatt positive erfaringer med Metformin, og det har de fleste andre jeg kjenner til. Er det blitt verre? Hvordan verre?

Bare spør hvis det er mer du lurer på, her er et felt jeg føler meg hjemme på!

Takk skal du ha, Albertine!! Jeg spør i vei jeg

Jeg skal ikke påstå at jeg har blitt verre av å bruke Metformin, men menssyklusen min har i hvert fall - om mulig - blitt enda mer tullete...

Hør nå her:

Jeg har i 2 1/2 år nå hatt mensen regelmessig hver måned - men den har vart i 2-3 uker hver gang. Dvs. at jeg har hatt 1-2 ukers pause mellom hver gang, og det er ikke morsomt. Veeeeldig slitsomt.

En "normal" periode for meg nå er at jeg først har en uke med vanlige blødninger - og så får jeg liksom mensen med ENORME blødninger og masse smerter. (Vi ler litt av det her hjemme for tiden, for gubben har full oversikt på når det skal begynne og stoppe med den "unormale" og den "vanlige" blødninga ) Nå har det imidlertid skjedd noe unormalt igjen *sukker tungt* For nå har jeg fått mensen en uke før jeg skal ha den første blødningen som ikke er mensen men som kommer en uke før mensen - om du skjønner? I tillegg har jeg veldig vondt - nei ikke vondt, men akkurat som et stort press i magen (nederst i magen liksom) og er knallhard lissom på en måte.....

O, store PCO eller PCOS-orakel - kan du gi meg en diagnose pr. forum og helbrede meg for denne dritten??

.....trenger kanskje ikke si at mine PMS-plager blir mer og mer og mer og mer håpløse og sterkere og sterkere og sterkere og sterkere.......

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 11-04-05, 16:16   #4
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Ehm, nå blir jeg veldig personlig her, så jeg sender deg en PM isteden...

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En kort innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 96 14-02-15 20:30
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Pcos jeef-micro PCOS og karbohydratkontroll 13 14-05-05 09:55
Metformin Therese74 Atkins kosthold 0 21-07-04 13:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no