Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Periodisk faste

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-09-11, 18:40   #26
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Periodisk faste

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Avstår man fra vann også når man periodefaster?

Nei.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 18:42   #27
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Periodisk faste

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nei.

Enda godt.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 18:48   #28
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Periodisk faste

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Enda godt.

Hehe, ja. Faste handler kun om å avstå fra det som har energi/kalorier, og det har jo ikke vann i så måte. Jeg drikker sogar kaffe i fastetida. (Når jeg faster, da. Ikke vært så flink til det i det siste, men det går passe greit likevel, da målet mitt var å ikke gå for mye sulten).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 19:00   #29
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Periodisk faste

Jeg fikser nok ikke mye faste pr i dag (trøtt småbarnsmamma... ), men det var fint å ha lest om det på MarksDailyApple-sidene for noen mnd siden for å få bekreftet at det faktisk er helt ok å skippe et måltid i ny og ne.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 15:56   #30
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Periodisk faste

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Jeg fungerer også dårlig om jeg skal vente med å spise før lunsj-tider. Blir slapp og får tendenser til hodepine, så her blir det fortsatt litt frokost.

Avstår man fra vann også når man periodefaster?

Ut ifra det jeg har lest på fitnessbloggen sitt forum, så inntar de fleste både vann og andre drikker før de spiser. Noen tar kaffe, andre pepsi max/sukkerfri-drikke osv..å avstå fra alt tror jeg ikke jeg ville klart

Nå har jeg ikke testa pf så veldig godt enda..jeg er litt treg. Men jeg skal, for jeg tror det funker veldig greit for meg, hvis jeg bare får måltidene store nok (jeg sliter faktisk med å få i meg nok mat..ligger på rundt 1200 kcal til dagen nå)

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 23:40   #31
pjolle
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2007
Alder: 39
Innlegg: 22
pjolle er på en erverdig vei

Sv: Periodisk faste

Jeg er periodisk faster.. Spisevinduet mitt er 11-17.. Fungerer helt supert.. Vann og kaffe svart inngår ikke i periodisk faste og kan inntas hele døgnet periodisk faste er genialt.. Jeg lever også etter lchf og ketogent.. Dette er over middels samførlig

__________________
DETTE FUNKER
Don't u ever give up!
pjolle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-05-13, 10:03   #32
Lich
Seniormedlem
 
Lich sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 607
Lich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snill

Sv: Periodisk faste

Men jeg tror ikke helt jeg forstår hvorfor....
Hva er det for noen store fordeler man oppnår ved å spise i løpet av færre timer ?

Lich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-05-13, 10:44   #33
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Periodisk faste

Opprinnelig lagt inn av Lich, her.

Men jeg tror ikke helt jeg forstår hvorfor....
Hva er det for noen store fordeler man oppnår ved å spise i løpet av færre timer ?

Jeg tror man rett og slett forlenger den ketogene perioden kroppen kommer inn i når den faster - uten å måtte avstå fra mat i dagesvis. Når vi sover kommer vi jo ofte i ketose - og venter man med f.eks. frokost vil man forlenge tiden man tærer av eget fett til drivstoff. Hvis man i tillegg starter fasteperioden tidligere (jeg spiste lenge fra kl. 11-19), blir det mange timer der kroppen nyttiggjør seg av opplagsnæringen

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 28-05-13, 10:56   #34
Lich
Seniormedlem
 
Lich sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 607
Lich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snill

Sv: Periodisk faste

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Jeg tror man rett og slett forlenger den ketogene perioden kroppen kommer inn i når den faster - uten å måtte avstå fra mat i dagesvis. Når vi sover kommer vi jo ofte i ketose - og venter man med f.eks. frokost vil man forlenge tiden man tærer av eget fett til drivstoff. Hvis man i tillegg starter fasteperioden tidligere (jeg spiste lenge fra kl. 11-19), blir det mange timer der kroppen nyttiggjør seg av opplagsnæringen

Så klart, det høres helt logisk ut når du sier det slik takk for forklaring.

Lich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-05-13, 11:23   #35
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Periodisk faste

Det kan også virke som at periodisk faste er fordelaktig for insulinsensitiviteten, uavhengig av total mengde kalorier gjennom døgnet.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-05-13, 14:24   #36
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Periodisk faste

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Og jeg har tenkt å bruke det av helt motsatt grunn, for å få bukt med storspistheten min. Jeg går nemlig mye småsulten fra frokost og frem mot lunsj uten at hverken størrelsen på frokost eller sammensetning ser ut til å ha noen betydning. Jeg mistenker at det er frokosten som sparker i gang denne fysenheta, så jeg håper at IF kan gi meg litt mer kontroll på dette

Jeg har det på samme måte, det første måltidet starter sultfølelsen virker det som. Kan sitte og spise masse egg og bacon til frokost, men er sulten som en ulv etter få timer og måker dermed nedpå en alt for stor lunch, sto middag og snacks innimellom.

De gangene jeg har prøvd meg på IF har jeg hatt spisevindu mellom 11-19, sånn ca og har da hatt rundt 3 solide måltider. Funker for meg og jeg går ikke rundt med den der fyse, har lyst på, sultfølelsen hele tiden. Når jeg klarer å gjennomføre dette klarer jeg som oftest og holde kaloriene nede også.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 30-05-13, 17:26   #37
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Periodisk faste

Jeg kan jo avsløre at IF definitivt ikke var min greie Ble bare enda mer sulten av det og fungerte rett og slett ikke, så jeg er nok en av dem som må ha frokost.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 19:54   #38
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Periodisk faste

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Jeg kan jo avsløre at IF definitivt ikke var min greie Ble bare enda mer sulten av det og fungerte rett og slett ikke, så jeg er nok en av dem som må ha frokost.

Jeg har alltid spist sånn uten å vite det med spisevindu 16-17 timer
og trives så godt med det

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 19:57   #39
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Periodisk faste

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Jeg har alltid spist sånn uten å vite det med spisevindu 16-17 timer
og trives så godt med det

Har du et spisevindu på 16-17 timer, så er det ikke periodisk faste du driver med. Om du derimot har en fasteperiode på 16-17 timer, så stemmer det nok bedre.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 20:14   #40
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Periodisk faste

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Har du et spisevindu på 16-17 timer, så er det ikke periodisk faste du driver med. Om du derimot har en fasteperiode på 16-17 timer, så stemmer det nok bedre.

Hahaha jeg skrev feil det var fastevindu
Takk Photo

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-07-13, 08:50   #41
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Periodisk faste

Jeg trenger som regel frokost og når jeg spiser to egg med godt med smør så kan jeg gå til langt over lunsj-tid før jeg spiser igjen, gjerne i 2-3-tiden.

Jeg får heller fysingen utpå kvelden - og etter litt logging (har nettopp begynt med MyNetDiary - veldig brukervennlig og med en del norske matvarer lagt inn av andre brukere) har jeg sett at kalori-inntaket har vært såpass lavt at det kan forklare fysingen. Har gjerne vært 1000-1300 kalorier.. I går kveld fylte jeg på med en liten bit omelett - rester fra middag (stekt i masse smør og med en del revet ost) og litt kokosolje. Dermed ble det null sjokolade og kakao og slikt som jeg gjerne ender opp med.
I morges hadde jeg vondt i magen, følte ikke egentlig sult, men det hjalp betraktelig med mat - jeg kunne IKKE ventet til f.eks. kl 11, så vi er nok forskjellige. Men klart - hvor mye og når man spiste dagen før spiller sikkert inn. Egg hele dagen i går - det gjør meg mer sulten enn om jeg skulle spist kjøtt.


For meg er logging av maten av og til gull verdt. Veldig lenge siden jeg gjorde det sist. Det sitter litt lengre inne å ta den sjokoladebiten eller spise det wasa-knekkebrødet eller hva det nå måtte være når jeg ser svart på hvitt hva hver matvare utgjør.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 13:03   #42
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Periodisk faste

Periodisk faste hadde nok ikke fungert for meg - jeg hadde garantert blitt så opphengt i klokka at jeg hadde spist som en gal like før spisevinduet "lukkes" for å holde til det "åpnes" igjen selv om jeg ikke hadde vært spesielt sulten og ikke klart å tenke på annet frem til jeg hadde hatt "lov" til å spise igjen.

Men for de det fungere for er det sikkert flott.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Erfaringer med periodisk faste taraquin Generell ernæringsdebatt 49 28-11-11 14:12
Faste Nike Ketolysekuren 6 20-05-08 09:44
Må faste 2 dager - hva gjør jeg? Up-and-down Lavkarbo generelt 8 28-02-08 07:50
Mct-faste...mulig? Borealis Kosttilskudd 2 12-02-07 22:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no