Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ketolyse eller lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-05-08, 12:58   #1
Fideline
Medlem
 
Fideline sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 56
Innlegg: 51
Fideline er på en erverdig vei
Question

Ketolyse eller lavkarbo

Nå har jeg lest en del her noen dager, jeg har fått ketolyseboka, jeg har testet ut en del mat på min mann som skal ned i vekt, men i og med at jeg selv ikke bør ned noe mere enn max1-3 kg og jeg skal følge hans matprogram, er det da lurt og ikke følge ren ketolysekur?

Ketolyse i 2-3 uker og så over på lavkarbo med 50 g karbo for han om dagen og 50-100 g for meg?

Siden det kan bli for mye fett i ren ketolyse mat med 50- 100 g karbo, hvordan bør jeg sette opp kaloriene?

Noen som har et eks på den slags grense?

Jeg har "mat på data" som jeg regner ut på.

Mitt ønske er jo at vi skal kunne gjøre dette så felles som mulig, slik at min mann og jeg kan spise litt likt. Jeg er hjemmeværende og han jobber skift, så jeg kan spise mine ekstra karber når han er på jobb, slik at det ikke blir for vanskelig for han i begynnelsen.

Noen forslag til en som er skikkelig usikker men som vil hjelpe sin bedre halvdel til et bedre og lettere liv

__________________
Fedon må vel bli bra for oss to "middelaldrende"
Fideline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon ser det ut til :) Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 13:14   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse eller lavkarbo

Jeg skal ikke ned i vekt men min mann skal ned 20-25 kg og han følger noe ala ketolyse. Jeg gjør ikke men prøver å leve sunt, og da altså lavkarbo. Det vi gjør, er at jeg lager middager etter ketolyseprinsippet, men spiser mer grønnsaker selv, og evt. litt grov pasta eller ris til. Jeg holder kanskje igjen litt på sausen selv mens min mann fråtser i den. Til de andre måltidene går det ofte i salat og eggeretter, eller knekkebrød og lavkarbobrød. Da spiser vi jo det pålegget vi selv vil, og har på så mye dressing som passer.

Det er egentlig ganske enkelt, man må bare bruke sunn fornuft.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 13:27   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse eller lavkarbo

Så lenge karbohydratkildene dine ikke er raske, så behøver du ikke å tenke så kjempemye på fettmengden, noe av det regulerer seg selv også via metthetsfølelsen.

Det kan være greit å forberede seg på "resten av livet" alt nå, og lese litt litteratur som er mer generell enn ketolyse, blant Fedons eller Kwaskiewski og Lutz' litteratur kan du finne mye interessant

Synes mannen din er heldig som har ei kone som stiller sånn opp! (Gjelder deg også, Iset )

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 13:34   #4
Fideline
Medlem
 
Fideline sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 56
Innlegg: 51
Fideline er på en erverdig vei
Smile

Sv: Ketolyse eller lavkarbo

Har man en ektefelle som man er glad i så gjør man det man kan for at de skal "vare" lenge.
At min mann er overvektig plager ikke meg for det er innsiden som har gjort meg så glad i han men siden han har blitt "farlig" og plagsomt overvektig, for sin egen del, så ser jeg det som min oppgave å støtte han. Kjøkken og mat er kun mitt domene og han kan knapt steke et egg selv (flaut for hans mor synes nå jeg, he he he) men han er oppdratt slik og da er det bare å legge seg i selen for å hjelpe og for å lære han opp ved kjøkkenbenken slik at han kan få et sunnere forhold til mat.

Vi traff hverandre for 6 år siden så nå er det på tide å lage gode kjøkkenvaner for han også.

Tusen takk for tålmodige svar på mine spørsmål. Det er veldig godt å ha dere å rådføre meg med slik at jeg kommer i gang og kan klare dette videre.

__________________
Fedon må vel bli bra for oss to "middelaldrende"
Fideline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon ser det ut til :) Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 13:51   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse eller lavkarbo

Det er bare å spørre! Kult at du henger med du også, som jeg nevnte et annet sted så kan du også ha noe å vinne på å spise lavkarbo. Det er ikke alle som spiser det for å slanke seg, men for å bli friske/føle seg bedre/få bedre helse etc. Jeg ble bla.a kvitt alle allergiene mine, migrenen min samt at jeg sover godt om natten, i stedet for å våkne hver time som jeg stort sett gjorde før.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 14:21   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse eller lavkarbo

Skulle bare mangle. Jeg har tross alt vært der selv (jeg skulle jo ned så mye som 60 kg) og at han holdt ut med meg i alle de årene jeg var sykelig overvektig og deprimert er jeg så takknemlig for at jeg ikke har ord. Så jeg står gladelig og lager ketolyse-lunsjer og middager til min elskede.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 14:43   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse eller lavkarbo

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 23:45   #8
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse eller lavkarbo

Dere er heldige på begge sider vil jeg tro

Min "mann" (kjæreste) vil ikke prøve dette pga kolesterolet, som han mener fyker til værs, og han har høyt fra før, har ikke funnet noe som overbeviser ham ennå...

men lykke til, dette går så bra så

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 13:32   #9
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Ketolyse eller lavkarbo

Tullehøna, da må du si at det er ikke kolesterol som er farlig, for det er et naturlig stoff vi trenger i kroppen. Det er feil kosthold og lite mosjon som er ugunstig. Alle som bedrer kostholdet og mosjonerer mer får bedre helse.

Men lavfett eller høyfett, så snakker man lav GI, mye grønsaker, grovt korn, ren mat, fisk og å ta bort margariner og ferdigmat. Det funker uansett også for kolesterolet.

men regner med at du vet dette :-) Stå på....

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett Ziggy Optimal Ernæring 139 16-11-13 12:33
Vann og vanndrikking slaskalainen Generell ernæringsdebatt 13 21-06-10 21:09
Hva synes du om lavkarbo? Manina Lavkarbo generelt 27 03-03-10 17:53
Er jammen mye sært der ute ... Nike Generell ernæringsdebatt 10 24-05-08 17:57
Lurer på om jeg skal gå over til ketolyse ... Eller er jeg allerede der? Pastajunkie Ketolysekuren 3 27-04-08 17:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no