Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Trening - karbohydrater og kondisjonstrening

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-11-12, 20:02   #1
jntdrm
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2012
Innlegg: 1
jntdrm er på en erverdig vei
Question

Trening - karbohydrater og kondisjonstrening

Etter en het, men kort, diskusjon på fitnessforumet er jeg veldig nysgjerrig på hva dere mener om følgende påstander.

Trådstarter bad om rad da hun ikke hadde gått ned i vekt på 3 uker selv om hun lå på et kaloriunderskudd og trente løping tre ganger i uka.

Følgende svar ble gitt av en person:

- "Jogging senker stoffskiftet ditt og vil ikke endre kroppsfasongen din, bare gjøre den større eller mindre, eller hos 99% av joggende kvinner, ingenting".

- "Kroppen jobber i rykk og napp. Den fjerner fett på underskudd, men den fyller fettcellene med vann til den føler det er på tide å liksom wooshe det ut. Derfor kan det gå lange tider mellom hver gang man ser endringer selv om det skjer i kroppen."

MEG - Hvorfor mer karbohydrater?? Hvofor slutte å jogge??

-"Fordi karbohydrater stimulerer kroppen til å bygge seg opp mye raskere enn proteiner og fett. Fordi karbohydrater også stimulerer insulinet bedre enn de andre makroene og insulinet fungerer som en slags blokker på stresshormonet kortisol - som altfor mange jenter er rammet av med skyhøye nivåer av kortisol. Karbohydrater er også det næringsstoffet som hjelper best til å stabilisere ett fint lite hormon kalt leptin (antakelig ett av kroppens viktigste hormon), som i korte drag er det som styrer f.eks fettreduksjon, etc. Leptin reduseres med 50% bare etter ett par dager på diett (liten modifikasjon, leptin reduseres ikke like lett hos de med høyere fettprosent) og da får man i fettreduksjonssammenheng en fin liten situasjon som best kan uttrykkes som å kjøre i full fart framover med håndbrekket på og foten på bremsa.

Jogging og mye høyintensitetskardio senker stoffskiftehormonet T3. Ironisk nok stabiliserer det seg etter en pause i høyintensitetstrening.

Insulin er ett fettlagringshormon, men det er også en fin blokker mot kortisol - noe du ikke lot til å forstå sammhengen i. Kortisolet i seg selv gjør til at kroppen jobber mot deg, og skyhøye nivåer av dette er ikke spesielt bra. Da er det fint å justere det litt, og karbohydrater er effektivt i sådann. Du overså også helt hvordan karbo virket på leptin i kroppen. En balansert diett for en person som trener er mye mer gunstig enn en diett hvor det ene makronæringsstoffet er lavt eller borte. Man blir ikke oppblåst av alle karbo, man blir ikke feit av karbo i seg selv, man blir ikke feit av insulinet. Man blir feit fordi man spiser for mye og feil i forhold til aktivitetsnivået sitt."



Og nå lurer jeg på hva dere mener om dette.

jntdrm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 21:45   #2
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trening - karbohydrater og kondisjonstrening

Jeg mener nok det er sant som sies, for en som ikke trenger gå ned så mange kilo så bør man nok spise mer karbohydrater ifm løpetrening og i den hensikt forbedre ens yteevne. Men nå er det jo en forskjell på holde seg til 10gram og 150-200 gram pr dag. Det er liksom ikke "enten eller". Det er jo forskjeller fra person til person. For en som er overvektig vil jeg heller gjort motsatt av hva ts fikk til svar, nemlig ikke fokusert så mye på kaloriunderskudd, men heller spist en større andel av fett i kosten og kuttet i all vesentlighet ned på karbohydrater, dette for vektnedgang. Dette vil jo på sikt stabilisere blodsukkeret og insulinnivå følgelig ikke bli skyhøyt som et høykarbokosthold vil kunne gi. Men noen må faktisk også telle kcalorier selv på lavkarbo for vektnedgang, men her inne virker disse å være i mindretall. Kutt i karbs på generelt grunnlag ser ut til å gi gode resultater.

Nå er kanskje den jevne bruker av fitnessbloggen (var det der du hentet diskusjon fra?) mer opptatt av kroppsforming enn kondisjonsbedring. Det er vanskelig å forme kroppen til type atletisk fitness og samtidig være en konkurranseløper. Kostholdet for de to idrettene vil kunne være variabelt mht hva en vil oppnå.

Det jo ikke snakk om å slutte å jogge, men heller variere hvordan du jogger. Høyintensitet for ofte og for mye er ikke bra og vil stresse kroppen unødig, så hvis man har et kosthold med alt for lite karbohydrater så vil mengden av kortisol i kroppen sørge for at du rett og slett ikke oppnår den ønskede effekt (vektnedgang) gjennom løpingen. Karbohydrater til et visst nivå i antall gram vil motvirke denne effekten fordi kroppen trenger karbohydrater etter min mening om du er ute etter løpsformen. Husk nå igjen at jeg snakker om for en som ikke er overvektig. Er du kraftig overvektig så vil du sannsynligvis være svært følsom for karbihydrater uansett type og da bør de unngås.

Videre så kan mengden av stress ellers i livet også påvirke vektnedgangen om du er på et kaloriunderskudd kombinert med høyintensitets trening(som i seg selv er svært stressende for kroppen).

Er man normalvektig og kondisjonsutøver med kan man derfor vurdere å øke karbohydratmengden nok til man ligger på et nivå hvor kroppen får senket streesnivå og vektnedgang. Blir nok litt sånn prøve seg frem. Jeg har selv brukt denne metoden og opprettholder fettprosenten (12-14%) året rundt ved å variere karbs inntaket ut fra hva jeg skal og hvordan jeg trener.

Er man overvektig, så er nok ikke hard løping det mest ideelle for å gå ned i vekt? Mer gåturer over lang tid på lav intensitet kanskje. Redusert karbohydratinntak og typisk LCHF med tung styrketrening kan vise seg være mer optimalt, både for vekten og for antall centimeter i kroppsfasong. Så det kan jo være noe i det han andre brukeren sier, at en del overvektige nok har spist på seg sin fedme fordi de har spist feil ift makronæringsstoffer og type trening/aktivitetsnivå.

Det finnes gode eksempler på nett hvor man må ha overskudd av kcal og næring for å både redusere fettprosent og forme kroppen. Med det resultat at man faktisk går opp i vekt, men reduserer fettprosenten vesentlig. Men da må man ha et energioverskudd (aka spise nok). Gjelder vel dog ikke for overvektige personer.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Effektiv kondisjonstrening BitTorres Trening 21 05-05-11 13:01
Karbohydrater etter trening? sta Lavkarbo generelt 9 03-04-11 19:04
Trening og karbohydrater Lille Rosin Spørsmål og svar 2 15-11-08 21:25
Karbohydrater før trening på ketolyse Lisekir Trening 28 30-05-08 01:36
Trening + karbohydrater = usant Zincite Nyheter / media 20 16-05-08 22:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no