Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Noen må si det

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-02-06, 18:58   #1
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Noen må si det

Hei
Jeg har med interesse fulgt Skaldeman feberen som herjer. Hele opplegget er jo fantastisk. Denne journalist fra Sverige forteller at han ved ren trøstespising over sin egen fedme, uten noen impulser fra omverdenen, kom frem til en ny måte å slanke seg på .
Han har angivelig ikke lest et ord om Banting, Bassøe, Kwasniewski, Atkins eller Ketolysekuren, cut the carbs,etc. men kom på dette helt av seg selv.
Det høres like sannsynlig ut som om et trykkeri skulle springe i luften og alle bokstavene tilfeldigvis dale ned og danne en bok med et budskap om en helt ny slankekur.

Skaldemann hørte jeg første gang på P4, der han bastant forklarte at man bare skulle spise fett, gjerne bare en gang om dagen, mosjon og grønnsaker var aldelse unødvendig og alle eksperter har tatt feil når det gjelder ernæring, kun Skaldeman selv vet hva som er korrekt.
Skaldeman fortjener stor ære og ros for sin markedsføring. Det er ikke noe tabloidpressen og de raske medier elsker mer en ekstreme standpunkter, og det ved journalisten, Skaldeman.
At uttalelsene ikke holder vann skjønner man når man leser boken og finner alle moderasjonene av de ekstreme uttalelser.


Når det gjelder selve slankemetoden, så er det intet nytt, bortsett fra en sterkere vektlegging av behovet for fett når man benytter seg av kostindusert ketose som slankemetode. Det er ikke tvil om at kuren faktisk kan virke, men er det den tryggeste form for kostindusert ketose?
Hva sir Skaldeman selv? jo på første side i boken " Følger du mine anbefalinger, gjør du det på eget ansvar". Da han heller ikke viser til vitenskaplige undersøkelser eller annen dokumentasjon, kan han neppe henges opp på noe om noen skulle bli skadelidende.

Selve boken er på 319 sider, i største laget for det enkle budskap etter min mening. Det er utrolig mye gjentakelser, noe som jo kan rettferdfiggjøres i en oppslagsbok, men her blir det lett kjedelig.
Jeg mener oppriktig at Skaldeman har klart å sette slankemetoden
"kostindusert ketose" på kartet, bedre en noen før ham. Og han har en del morsomme sleivespart til både den ene og den andre.Dette fortjener ros, alle de offisielle eksperter vegrer seg om å snakke om ketose, mens 200.000 Normenn har erfaringer med slike slankekurer i forskjellige varianter.

Det jeg savner allermest i boken er en holdning til vitaminer og mineraler, de er svært viktige for energiomsetningen i kroppen og med Skaldeman sin kost kan det lett bli så ensidig at mangler kan oppstå.

Ketolysekuren er basert på kostindusert ketose. Jeg anbefaler varierte grønnsaker og blandet salat, nøtter og krydder for å få tilstrekkelig med
vitaminer og mineraler, og anbefaler dessuten kosttilskudd for å dekke kroppens behov. Sammensetningen av kosttilskudd kan diskuteres, jeg viser til vitenskaplige artikler og amerikanske anbefalinger. Med Atkins i noen tiår, har de stor erfaring på området i USA. OK jeg kan lett bli anklaget for økonomiske interesser når jeg anbefaler kosttilskudd, men så får jeg tåle det. Alle produkter jeg selger er kommer til på grunn av etterspørsel fra de som benytter ketolysekuren.Men jeg tar den anklage når den kommer.

Av de som jeg personlig har sjekket før og på ketolysekuren viser alle fallende totalkolesterolverdier og bedre fordeling mellom dårlig og godt kolesterol. Dette gjaldt imidlertid IKKE for de som var i ketose, men utelukkende spiste kjøtt og fett, for dem stiger kolesterolverdiene. Så benytter du Skaldemankuren anbefaler jeg sjekk av kolesterol når du har gått på den kuren en stund.

Uten varierte grønnsaker og blandet salat er det min erfaring, at mange oppleve stagnasjon i vekttapet. Men kostindusert ketose kan faktisk gjennomføres uten, da må man blott opprettholde den svært høye fettprosent.
Så vidt jeg kan se er det allerede mange som sliter med Skaldemankuren her i forumet og man kan bare gjette på hvor mange det er utover landet. Vi vil neppe høre om det. Folk står gjerne frem og forteller om sine slankesuksesser, men jeg har ennå ikke hørt noen stå frem og fortelle om enda et mislykket forsøk.

Hva den enkelte velger er kanskje ikke så farlig - skaldeman med en evig jakt på høy fettprosent eller ketolysekuren med mye gode og smakfulle grønnsaker og salater i tillegg til kjøtt og fisk.

En siste stor bekymring gjelder selve starten på Skaldemankuren, jeg mener ikke å huske noen anbefalinger av hverken kalium, natrium, magnsium eller kalsium. For friske unge personer vil starten neppe være farlig, men mange pasienter med lett hjertesvikt, dårlig kondisjon, diverse medisiner, nyresyksdommer, latente hjerterytmeforstyrrelser etc.kan forstyrrelsene i væske- og saltbalansen i begyndelsen av kuren være fatale.

Jeg ønsker ikke å ta motet fra de som benytter Skaldemankuren, får de det til er det al ære verdt. Men hvis man sliter, anbefaler jeg å forsøke kosttilskudd og varierte grønnsaker og blandet salat for å skaffe kroppen tilstrekkelig med vitaminer og mineraler slik at forbrenningen kan optimaliseres.

Vennlig Hilsen
Torkil P. Andersen
Lege


Sist redigert av Torkil : 21-02-06 kl 20:21.
Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 19:09   #2
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen må si det

Flott at du skriver dette! Jeg og flere med meg har prøvd å advare mot Skaldeman-kuren på dette forumet før, med det resultat at man blir valset ned og fremstilt som en trangsynt kverulant. Dessverre blir dette forumet dominert av noen få, bortimot fanatiske debattanter som latterliggjør de som måtte prøve å stille spørsmål ved Skaldeman's teorier.

Det som er mest synd ved dette er at de nye som kommer inn på lavkarbo.no kan komme til å la seg villede av de etablerte "sannhetene" på forumet.

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 19:09   #3
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Noen må si det

Jeg er en av dem som sliter med Skaldemankuren, og jeg har allerede gjort så mange endringer at jeg ikke lenger kan si at jeg følger hans prinsipper. Etter fire uker har jeg innsett at jeg må følge min kropps signaler, og ikke holde meg slavisk til en eller annen kur. Grønnsaker er en av de tingene jeg øker, pluss at jeg endrer fettfokus. Litt mer oljer, litt mindre melkefett.
Det tror jeg er veien å gå for meg.

  Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 19:17   #4
Nena
Seniormedlem
 
Nena sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nordpå
Innlegg: 2.451
Nena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastisk

Sv: Noen må si det

Tror uansett at man på prøve seg fram til hva som virker på sin egen kropp - Skaldeman, ketolysekur, Atkins, Montignac, Lindberg eller hva det nå er - vi er alle forskjellige, og det finnes ikke en standardløsning som går for alle. Det minner meg på hvorfor jeg ikke begynte å studere biologi i sin tid - det var altfor lite reproduserbarhet i de biologiske systemene til at det passet meg - måtte jobbe med noe det var mer "styr" på !
Jeg har prøvd meg fram, er fortsatt undervegs, og heller nok til at Albertines vei også er den veien som passer meg og MIN kropp. Men det kan man ikke vite uten å bruke seg selv som prøvekanin... Har i alle fall bestilt meg MCT-olje i dag, for olje ser ut til å fungere bra for meg. Det blir verre å kutte ned på meieriprodukter ja...

__________________
~ Nothing happens until you decide ~

Nena
Nena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nena inspirert av Skaldeman, Lutz, OE... Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 19:36   #5
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Noen må si det

jeg liker seriøse og velfunderte innlegg. takk til torkil. Så får man heller være uenige og diskutere. det må vi tåle.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 19:58   #6
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Noen må si det

Blir spennende å se hva Skaldeman selv sier til denne "analysen" Selv tør jeg ikke legge meg ut med meninger og mot fordi jeg kjenner de forskjellige lavkarbodiettene for lite. Men jeg beunder de som virkelig tørr å stå opp for sin vurdering og sin mening. Sånt skaper sunne debatter og det er bra!

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 20:02   #7
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Noen må si det

Opprinnelig lagt inn av Torkil


Uten varierte grønnsaker og blandet salat er det min erfaring, at mange oppleve stagnasjon i vekttapet. Men kostindusert ketose kan faktisk gjennomføres uten, da må man blott opprettholde den svært høye fettprosent.

Ja, det har vi sett endel her inne, at mange gjerne må litt mer opp på karbene og spise mer grønnsaker for å gå ned i vekt.



Sitat:


En siste stor bekymring gjelder selve starten på Skaldemankuren, jeg mener ikke å huske noen anbefalinger av hverken kalium, natrium, magnsium eller kalsium. For friske unge personer vil starten neppe være farlig, men mange pasienter med lett hjertesvikt, dårlig kondisjon, diverse medisiner, nyresyksdommer, latente hjerterytmeforstyrrelser etc.kan forstyrrelsene i væske- og saltbalansen i begyndelsen av kuren være fatale.

Kan du utdype dette litt? Og kan det tenkes at det i alle tilfeller kan være lurt å trappe ned litt og litt når en skal begynne på en kur? Jeg gjør meg noen tanker om at det ikke blir så dramatisk for kroppen når den får en gradvis tilvenning.

Sitat:

Jeg ønsker ikke å ta motet fra de som benytter Skaldemankuren, får de det til er det al ære verdt. Men hvis man sliter, anbefaler jeg å forsøke kosttilskudd og varierte grønnsaker og blandet salat for å skaffe kroppen tilstrekkelig med vitaminer og mineraler slik at forbrenningen kan optimaliseres.

Veldig bra og viktig!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 20:16   #8
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Noen må si det

Hei
Jeg tror ikke man kan gjøre overgangen til Ketose gradvis. Ketose oppstår relatvit brått når det er for lite karbohydrat og protein til å opprettholde en normal forbrenning. Overgangen består i dannelse av talrike enzymer som må aktiviseres for å nedbryte kroppens fett til ketoner, det krever noen dager, og siden et par uker for å fungere optimalt.
I mens tømmes først kroppens glykogenlagre i forsøket på å skaffe sukker, der frigjør noen kilo vann, så nedbrytes noe muskler før ketosen sørger forat forbrenningen legges om til fettforbrenning - ketose.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 20:18   #9
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt
Talking

Sv: Noen må si det

Fantastisk innlegg Torkil! Jeg prøvde høyfett-metoden, men ble så dårlig så dårlig. Nyrene verket og de 3 l. vann jeg drak om dagen ble bare sittende i kroppen. Til slutt måtte jeg ta vanndrivende medisin et par dager og spise mye mer grønnsaker. Nå har jeg det helt topp igjen og tisser uten medisin. Jeg synes det er flott at Skaldeman har klart det vekttap han har og jeg forstår hans iver over at dele det med andre. Jeg liker imidlertid ikke hans Jeg-alene-vite mentalitet og Jeg-alene-vite-hva-som-er-riktig filosofi. Men det gjelder vel alle kostholdsfilosofier. Ikke alt er riktig for alle. Vi er alle forskjellige, og det som passer for Viggo, passer ikke nødvendigvis for Olga.

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 20:20   #10
Miroslav
Medlem
 
Miroslav sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Los Angeles
Alder: 52
Innlegg: 98
Miroslav er ny på veien

Sv: Noen må si det

Noen maa si det sier du, men dette har du jo sagt mer eller mindre rett ut ihvertfall saa lenge jeg har vaert paa dette forumet.

Jeg er en sylfersk lavkarbospiser og har aldri hatt noe til overs for lavkarbodietter som jeg har ansett som nymotens tullball og fanatisk matfacisme. Det var foerst etter aa ha lest Skaldemanns nettintervju i VG eller dagbladet at jeg fattet oen som helst interesse for denne typen dietter. Skaldemann har altsaa greid aa selge budskapet bedre enn de fleste andre som har lignende filosofier. Blandt annet ved aa presentere meget enkle diettregler som jeg trodde jeg kunne ha en mulighet til aa gidde aa gjenomfoere.

Naar jeg leser mange av Torkils innlegg om Skaldemans teorier er det en ting som slaar meg, og det er at det altid skal referes mot ketolyse kuren, hvordan de er nesten like bare at ketolysekuren er litt bedre. Hvordan kostholdet absolutt burde supplementeres med kosttilskudd (gjett hvor de har det beste utvalget av 'kostindusert ketolyse tabletter' ....), det eneste som mangler er at man forsoeker aa pushe latterlige urinstix ogsaa som jeg ser at noen av en eller annen grunn synes de maa bruke.

Min reaksjon naar jeg leser endel av disse innleggene er at motivasjonen er minst like mye oekonomisk drevet som oensket om aa hjelpe folk til en sunnere diett (for ordens skyld, jeg har mye av det samme inntrykket av Skaldeman ogsaa, hans svar paa spoersmaal om dietten er meget ofte "Det staar i boka"). Jeg blir ogsaa sittende med ett inntrykk av at det er viktig aa beskyttet merkenavnet 'ketolyse' og at det irriterer at det er kommet andre filosofier paa banen som har en annen innfalsvinkel og som utfordrer ketolyseprinsippene.

Det kan hende at jeg tar feil, men banneret med en smilende Dr Torkil som kan tilby verdensnyheter til bare 499 kroner paa toppen av denne siden er ikke med paa aa overbevise meg om hensiktene. Av disse grunnene tar jeg alle slike innspill som det foerste innlegget i denne traaden med en stor kype salt, og fortsetter min personlige soeken etter ett kosthold som gir meg velvaere og bedre helse, uten tabletter og sticks.

Miroslav er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 20:34   #11
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Smile

Sv: Noen må si det

Hei
Jeg forstår din skepsis og forventet jo slikt, det er ikke lett å kaste med stein når man selv bor i et glasshus. Jeg har dog vært med her i vel et år, og håper enkelte har fått hjelp av mitt nærvær, uten de har kjøpt seg fattige på den side du vet.
Så lenge jeg har de billigste produkter og den kuren du vet med BOK, STIX,TABLETTER,DVD-KURS OG SOYAPROTEIN Koster mindre enn ett Grete Roedekurs så sover jeg rimelig godt. De som har vært med her en stund vet at produktene jeg selger,der du vet, er for salg etter anmodning fra slankere her eller på ********forumet.
Hvis du leser alle mine innlegg, føler jeg mer beæret, og da vil du kanskje se at jeg ikke bare hjelper de som følger den kuren du vet, og at jeg gang på gang har tatt til orde for at enhver må finne sin vei, også du.

Ketose er en forbrenningsmåte vi alle har innebygget, siden ca 1863 har det vært kjent at en spesiell sammensetning av maten kan medføre ketose - altså fettforbrenning- og dermed være slankende.
Ketose er en ypperlig måte å slanke seg på ,spesiellt for de med insluinresistens og kraftig overvekt. Det finnes i hvert tilfelle 10 varianter, Skaldemankuren er en av dem. Man får velge selv.
Hvorfor sluttet du forresten med Skaldemankuren?
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 20:44   #12
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Noen må si det

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Hei
Jeg tror ikke man kan gjøre overgangen til Ketose gradvis. Ketose oppstår relatvit brått når det er for lite karbohydrat og protein til å opprettholde en normal forbrenning. Overgangen består i dannelse av talrike enzymer som må aktiviseres for å nedbryte kroppens fett til ketoner, det krever noen dager, og siden et par uker for å fungere optimalt.
I mens tømmes først kroppens glykogenlagre i forsøket på å skaffe sukker, der frigjør noen kilo vann, så nedbrytes noe muskler før ketosen sørger forat forbrenningen legges om til fettforbrenning - ketose.

Vennlig Hilsen
Torkil

Jeg mente som i å spise gradvis mindre karbohydrater. Å trappe ned på den måten istedet for å gå i fra å spise en halv kilo godtepose om dagen og potetchips til middag og loff med nugatti på til å smokke rett over på å spise 15 g karber og gå i ketose. Jeg tror ikke at noen brå overganger er heldig. På samme måte som at man ikke hiver seg på 10 mils joggetur når man er totalt utrent, eller for den del slutter å røyke brått når man har en lungesykdom. Min mor har hatt angst for å slutte å røyke de siste ti årene, fordi hun kom hjem fra et opphold på lungesanatorium der tre av dem hun var kjent med som sluttet å røyke der borte døde plutselig. Og det samme skjedde med min mors søster som sluttet å røyke, hun døde brått.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 20:51   #13
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Noen må si det

Hei
Da forsto jeg deg kanskje ikke helt. Det kan tenkes at det kan være en fordel med gradvis overgang på den måte du skisserer? Men jeg vet ikke om noen som har undersøkt det- hmm interesant og lett å gjøre en undersøkelse på.
Jeg har samme erfaring når det gjelder røyking, i et tilfelle der jeg som ung lege anbefalte røykestopp til en dame som røykte 60 sigaretter daglig. Hun døde 2 uker etter av hjerteinfarkt - kanskje stressutløst?
Jeg har siden lurt fælt på om var et tilfeldig sammentreff.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 20:58   #14
Miroslav
Medlem
 
Miroslav sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Los Angeles
Alder: 52
Innlegg: 98
Miroslav er ny på veien

Sv: Noen må si det

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Hei
Det finnes i hvert tilfelle 10 varianter, Skaldemankuren er en av dem. Man får velge selv.
Hvorfor sluttet du forresten med Skaldemankuren?
Vennlig Hilsen
Torkil

Jeg har aldri begynt med Skaldemankuren, jeg har ikke lest boka og kommer ikke til aa gjoere det. Jeg har derimot komponert ett eget opplegg som jeg vet jeg greier aa foelge, der jeg er veldig oppmerksom paa karbohydrater men tar det mindre alvorlig med andre faktorer. Jeg drikker f.eks. gjerne lettbrus og gidder ikke regne forholdstall mellom protein og fett osv. Jeg er heller ikke helt groennskasparanoid, men spiser det som passer seg saa lenge jeg synes karbohydratinnholdet er akseptabelt. For alt jeg vet ligger jeg kasnkje tettere til det kostholdet du anbefaler enn Skaldeman, det vet jeg lite om siden jeg ikke har lest noen av boekene deres. Men veien inn i dette kostholdet skylder jeg til Skaldeman, det var hans historie som inspirerte meg till aa see paa mitt eget kosthold og hvordan det fungerete for meg.

Etter litt over en maaned med eksprementering er jeg ganske sikker paa at fettrik mat er bra for min kropp, og littegrann groennsaker virker som det gir ett ytterligere gir for forbrenning, hvor dette plaserer meg i landskapet er jeg ikke saa opptatt av, jeg ville bare paapeke ett poeng som jeg synes jeg har sett i noen av dine innlegg. Det er sikkert nok av folk som er enige i det du skrev, saa da setter jeg meg paa den andre siden av dumpehuska saa det blir en slags balanse

Miroslav er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 21:03   #15
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Noen må si det

Når noen tar en langvarig høyere utdannelse, og jobber med spesialiserte tema, så tror jeg vi kan være rimelig trygg på at de brenner for det de gjør. Og når noen i tillegg har mange års erfaring med det de gjør, som støtter oppunder det de har lært og jobber med og tror på, så er det vel naturlig at man refererer til det. Det er jo der vedkommende er.
Selvsagt refererer Tokil til ketolysekuren. Selvsagt ytrer Fedon sine erfaringer, selvsagt tjener de penger på jobben sin, og dersom de gjør saken litt lettere for dem som leter etter lettere utveier ved å tilby produkter i en butikk som de mener er bra, så skal de jo ha penger for den jobben, og selvsagt skal de ha betaling for dem som kommer til konsultasjon osv.
Jeg synes egentlig ikke det er noe argument, at man tjener penger på utdannelsen en har investert i, kunnskapen en har ervervet, og villighet til å etterkomme forespørsler fra folk som vil ha det litt enklere, og ikke minst kreativitet. En politimann og en psykolog få også betalt for sin kunnskap og utdannelse.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 21:04   #16
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Noen må si det

TAKK TORKIL - FLOTT INNLEGG !
Du setter ord på de følelsene jeg har prøvd å gi uttrykk for i både min "anmeldelse" av boka og i opptil flere innlegg her inne. Ikke det at det nytter så mye, - jeg har ingen tyngde som "fagperson". Jeg er glad for at du som lege kan uttale deg om kuren på et faglig nivå. De fleste her inne er så oppegående at de skjønner at du har ikke bare har ett, - men opptil flere innmari gode poenger. At Skaldemans erfaringer er hans erfaringer er det ingen som tviler på, og hva han har klart og hva han har oppnådd er ikke mindre enn fantastisk. Men at han i sin kamp for bedre helse og lavere vekt, - og i egenskap av undersøkende journalist aldri har lest om høyfett/lavkarbo metoden på forhånd, - vel, det er iallefall et hån i mot min intelligens, men ham om det.

Jeg er også enig i at Skaldeman skriver drivende godt, at han er en god journalist og markedsfører. Men som amerikanerne sier "who died and made you God ?" .... Litt ydmykhet og forståelse for at hans måte ikke nødvendigvis ER den eneste rette for alle - ja, det hadde gjort seg.

Skaldeman får tåle kritikk han også. På samme måte som han selv kritiserer. Din kritikken er saklig og jeg ser iallefall ikke på den som surmaget kritikk fra en konkurrent. Jeg tror derimot du setter ord på ting mange tenker og føler (men færre tør å gi utrykk for).

Jeg har gjentatt til det kjedsommelige, - det finnes ikke noe fasitsvar. Det finnes ikke bare en måte å gjøre ting på, det finnes ikke bare en måte å slanke seg på. Det er vi levende bevis på her inne.

Jeg forstår at Skaldeman har det travelt med ny bok og ikke har tid til å tilbringe så mye tid på forumet her om dagen, men jeg kunne ønske at han kunne ta seg tid til å hjelpe de som bruker hans metode og som sliter nå. Jeg er frustrert på deres vegne.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 21:12   #17
Miroslav
Medlem
 
Miroslav sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Los Angeles
Alder: 52
Innlegg: 98
Miroslav er ny på veien

Sv: Noen må si det

Opprinnelig lagt inn av Lise

Når noen tar en langvarig høyere utdannelse, og jobber med spesialiserte tema, så tror jeg vi kan være rimelig trygg på at de brenner for det de gjør. Og når noen i tillegg har mange års erfaring med det de gjør, som støtter oppunder det de har lært og jobber med og tror på, så er det vel naturlig at man refererer til det. Det er jo der vedkommende er.
Selvsagt refererer Tokil til ketolysekuren. Selvsagt ytrer Fedon sine erfaringer, selvsagt tjener de penger på jobben sin, og dersom de gjør saken litt lettere for dem som leter etter lettere utveier ved å tilby produkter i en butikk som de mener er bra, så skal de jo ha penger for den jobben, og selvsagt skal de ha betaling for dem som kommer til konsultasjon osv.
Jeg synes egentlig ikke det er noe argument, at man tjener penger på utdannelsen en har investert i, kunnskapen en har ervervet, og villighet til å etterkomme forespørsler fra folk som vil ha det litt enklere, og ikke minst kreativitet. En politimann og en psykolog få også betalt for sin kunnskap og utdannelse.

Men du ser kanskje at naar man benyttter sin hoeye utdannelse til aa kritisere alternativer til egene teorier, saa staar man tryggere plantet dersom man ikke samtidig har oekonomiske interesser direkte knyttet til en av teoriene? Det er mulig jeg er i skrikende mindretall har, men jeg tolker alle Torkils innlegg om ernaering og fettforbrenning i lys av at han har oekonomiske interessert i ketolysekuren, paa samme maate som jeg tolker Skaldemans innlegg i lys av at han selger en bok.

Miroslav er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 21:22   #18
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Noen må si det

Opprinnelig lagt inn av Miroslav

Det er mulig jeg er i skrikende mindretall har, men jeg tolker alle Torkils innlegg om ernaering og fettforbrenning i lys av at han har oekonomiske interessert i ketolysekuren, paa samme maate som jeg tolker Skaldemans innlegg i lys av at han selger en bok.

Sånn tolker ikke jeg Torkil. Ikke synes jeg det er galt å tjene sine penger på sin kunnskap heller. Enten vedkommende heter Torkil, Fedon eller Skalderman....

Jeg er glad for Torkils uttalelser om dette. Det er verd å merke seg.Takk for balanseringen, Torkil

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn

Sist redigert av Anne : 21-02-06 kl 21:34.
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 21:23   #19
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Noen må si det

Akkurat det der har jeg kommentert før, Miroslav. Det er lettere å motta råd fra en fagperson når det ikke samtidig henvises til et produkt samme person selger. Da får man en liten bismak i munnen. Misforstå meg rett, Torkil, jeg synes det er flott at du er her, men akkurat som Skaldemans prinsipper ikke er for alle så er det kanskje ikke alle som har utbytte av ketolysekuren heller.

  Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 21:25   #20
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Noen må si det

Jeg mener nå ikke å være nedlatende eller no' annet her, men når jeg ser på utsagnet ditt nedenfor.....

Opprinnelig lagt inn av Miroslav

jeg tolker alle Torkils innlegg om ernaering og fettforbrenning i lys av at han har oekonomiske interessert i ketolysekuren, paa samme maate som jeg tolker Skaldemans innlegg i lys av at han selger en bok.

.....så tenker jeg at det må være slitsomt å være så mistenksom. Og jeg skulle gjerne ha truffet noen som jobber med noe de tror på, som kun driver med veldedighet og ikke tjener penger på det. Finnes de?

Det er nesten som de som kritiserer Fedon fordi han har kommet med produkter (mat-alternativer) som passer til hans kostholdsfilosofi - fordi han "bare gjør det for å tjene penger".

Lurer på om Gilde produserer sin mat av en annen grunn?
Eller Tine?
Eller Maarud?
Eller Ringnes?

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 21:34   #21
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Noen må si det

Opprinnelig lagt inn av Miroslav

men jeg tolker alle Torkils innlegg om ernaering og fettforbrenning i lys av at han har oekonomiske interessert i ketolysekuren, paa samme maate som jeg tolker Skaldemans innlegg i lys av at han selger en bok.

Så mistenksom orker iallefall ikke jeg å være. Da kan man ikke følge noen filosofier. Noen trenger en "rettesnor" og regler å følge. Det er ikke alle som tør, vil, orker eller kan finne ut av ting på egenhånd, slik som deg. Det ser vi godt av alle spørsmålene fra nybegynnere her inne.

Alle som utgir bøker om kostholdsretninger tjener jo penger ! Torkil har nå faktisk ydmykhet nok til å innrømme at ketolysekuren ikke nødvendigvis er det eneste riktige for alle. Jeg har lest alle svarene han har gitt både her og i ketolyseforumet og de er etter min mening balanserte og åpne for at andre har andre meninger. Det kan ikke sies om alle .....

Alle kan kjøpe reklameplass her på forumet. Skaldeman har gjort det og Torkil har gjort det. Dette er ingen diskusjon om hvem som har rett eller hvilken kur som er den beste eller mest korrekt. Det handler om å sette et kritisk blikk på en diett hvor flere av de som går på den sliter noe voldsomt......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 21:39   #22
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Noen må si det

Opprinnelig lagt inn av Miroslav

Men du ser kanskje at naar man benyttter sin hoeye utdannelse til aa kritisere alternativer til egene teorier, saa staar man tryggere plantet dersom man ikke samtidig har oekonomiske interesser direkte knyttet til en av teoriene? Det er mulig jeg er i skrikende mindretall har, men jeg tolker alle Torkils innlegg om ernaering og fettforbrenning i lys av at han har oekonomiske interessert i ketolysekuren, paa samme maate som jeg tolker Skaldemans innlegg i lys av at han selger en bok.

Det er jo jobben deres. Og jeg tror ikke at noen steilt står på sine teorier for å tjene penger, eller kives om kunder. Jeg er kansje naiv, men jeg hadde aldri prøvd å overbevise noen om at noe jeg selv ikke engang trodde på var sant for å tjene penger.

Jeg leste innlegget mitt til mannen før jeg skulle poste, og fikk beskjed om at ja, jeg var rimelig naiv. Og spørsmål om jeg trodde Drewon feks ville legge ned arbeidet sitt dersom han fikk tilstrekkelig med bevis for at det motsatte kunne være sant, eller om hans ære ville styrt ham til å fortsette.
Godt poeng. Men samtidig, så tenker jeg også at man MÅ jo være rimelig overbevist for å orke å gå på tvers av ærnæringsmyndighetene, og allt det slitsomme det fører med seg.
Men nå har jeg snakket meg langt på viddene tror jeg. Jeg vet ikke lengre om vi snakker om alle som markedsfører en lavkarbodiett, eller alle i det hele tatt som markedsfører en diettteori. Sikkert det siste, og da skjønner jeg jo at jeg kan være ganske naiv, men mitt ugangspunkt var alle folks latterliggjøring av lavkarodietter fordi Fedon og Torkil tjener penger på det, men jeg tror egentlig de tjener mindre penger enn det visse andre gjør, og jeg unner dem å tjene penger på jobben de gjør, og jeg har tiltro til faglige argumenter. Og så lenge argumentene er faglige og ikke sånn "jeg vet best for jeg er lege og du har bare å høre på autoriteter", så er alt fint for meg.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 21:43   #23
Miroslav
Medlem
 
Miroslav sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Los Angeles
Alder: 52
Innlegg: 98
Miroslav er ny på veien

Sv: Noen må si det

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Jeg mener nå ikke å være nedlatende eller no' annet her, men når jeg ser på utsagnet ditt nedenfor.....



.....så tenker jeg at det må være slitsomt å være så mistenksom. Og jeg skulle gjerne ha truffet noen som jobber med noe de tror på, som kun driver med veldedighet og ikke tjener penger på det. Finnes de?

Det er nesten som de som kritiserer Fedon fordi han har kommet med produkter (mat-alternativer) som passer til hans kostholdsfilosofi - fordi han "bare gjør det for å tjene penger".

Lurer på om Gilde produserer sin mat av en annen grunn?
Eller Tine?
Eller Maarud?
Eller Ringnes?

Det er ikke slitsomt i det hele tatt

For ordens skyld, det er ikke noe galt i aa tjene penger paa sine kunnskaper, jeg gjoer det selv hver eneste dag. Det er foreksempel ikke noe problem at Torkil reklamerer for sine egene produkter og egene lavkarbofiosofi. Problemet oppstaar naar han gaar ut med synspunkter om andre filosofier og kritiserer dem og kommer med anbefalinger om forbedringer av en diett. Saa lenge disse anbefalingene foerer i retning av Torkils egen webshop eller bok saa aapner det for at man kan begynne aa mistenke at oekonomisk gevinst er ett av motivene og det faglige innholdet i en slik kritikk blir undergravet av dette poenget.

Enten dette er tilfelle eller ikke saa er det bare naturlig aa tenke slik. Jeg vil faktisk snu det rundt aa si at det maa vaere slitsomt aa ikke gjoere seg opp slike tanker om verden man lever i, da vil man jo vaere usannsynlig utsatt for aa bli utnyttet av baade den ene og den andre.

Miroslav er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 22:17   #24
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Noen må si det

sitat fra Nille
"Alle som utgir bøker om kostholdsretninger tjener jo penger ! Torkil har nå faktisk ydmykhet nok til å innrømme at ketolysekuren ikke nødvendigvis er det eneste riktige for alle. Jeg har lest alle svarene han har gitt både her og i ketolyseforumet og de er etter min mening balanserte og åpne for at andre har andre meninger. Det kan ikke sies om alle ....."

Vil bare si Nille, jeg er stort sett enig med deg i det meste du har skrevet her, og er imponert over den kunnskapen du har. Jeg er selv utdannet sykepleier, men kan ikke si at jeg har klart å forstå alt om kosthold, for det er så mange teorier at man kan bli totalforvirret hele tiden. Men da er det godt at det fins mennesker med erfaringer, som også undersøker og forsker på emnet og som kan henvise til ting som er forsket på, skrevet og "bevist" og jeg suger til meg av alt dette. OG:En stor takk til Torkil som viser interesse og ydmykhet, og som selvfølgelig som alle andre skal få forsvare sine egne erfaringer og kunnskaper.
Han tåler jo også kritikk, det er det ikke alle i helesevesenet som gjør!!

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 22:18   #25
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Noen må si det

Jeg vil si at jeg synes det er flott at Torkil er inne og komenterer dette. Jeg har også forståelse for at han samtidig er inne og "reklamerer"forsine produkter og sin filosofi. Han har kommet med en filosofi, og ønsker å tjene penger. Jeg ville gjort akkurat det samme dersom jeg ikke hadde vært så lat. Skaldeman gjør det samme.

Samtidig som Torkil selger varer, er han også utdannet lege, og kommer med anbefalinger som lege. All ære for det, for i allefall jeg har ikke så mye peiling på hva som skjer i kroppen, så det er greit å få vite litt om hvorfor man bør ta tilskudd av ulike vitaminer og mineraler (uavhengig av merke).

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 19:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no