Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Hæh? Stemmer dette?

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-10-12, 19:10   #1
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hæh? Stemmer dette?

Viser til et innlegg i Dagbladet om barns sukkerforbruk. Joda, enig i at dette bør ned på generelt grunnlag og at karbohydrater primært bør komme fra grønnsaker og andre mer langsomme kilder. Barnelærdom..men i artikkelen sier de også at "Sosiale forskjeller viser seg også i kostholdet. De med lang utdanning og god økonomi spiser sunnere enn de med kort utdanning og dårlig økonomi.

Dette kan ikke stemme vel. Skal de sosiale forhold være så inngripende i vårt kosthold at man kan skylde på lav utdanning og dårlig økonomi? Det er da vel vesentlig billigere å lage mat selv av råvarene, enn å kjøpe ferdige produkter? Synes at de aller fleste programmer som fokuserer på matlaging har ihvertfall en ting til felles, og det er at man får mer for pengene enn om man handler på bensinstasjonen, burgersjappa etc.

Jeg vil vel heller si at tidsklemma for de med høy utdanning og en travel hverdag er en vel så stor faktor til at man velger lettvinte løsninger nettopp fordi man har god råd til å gjøre akkurat det. Lav utdanning for meg betyr da kun videregående og kanskje et par kurs i tillegg, eller gjerne da yrkesfaglig skole. Jeg har høyere utdanning, men har ikke akkurat fått spesielt mer opplæring i kosthold bare fordi man har studert på universitet eller høyskole. Ja, tjener kanskje noe over en gjennomsnittlig arbeiderlønn, men det betyr jo bare at vi har råd til å spise dyr hurtigmat hver dag om vi vil. Noe vi altså ikke velger gjøre. Det er forresten ikke en selvfølge at de med kun videregående skole har så forbasket mye mer tid i hverdagen heller, så tidsklemma er like gyldig for de. Kanskje med unntak av de som ikke jobber 100%. Jobber man 50-80% har man strengt tatt særdeles god tid til å fikse alt annet som oss andre må gjøre i tillegg til våre 100% på jobb.

Sosiale forskjeller har jeg derfor svært liten tro på og en slik undersøkelse faller på sin egen urimelighet.

I min tid på høyere utdanningsinstitusjon så var andelen av dårlig kosthold gjennomgående hos studenten med hurtigmat, grandis og denslags særdeles utbredt, selv om studentene levde på lån. Jeg var så heldig at jeg hadde full lønn og gratis bopel gjennom alle mine studieår, så min grandiosa og ferdigmat kostet ikke 3 ganger så mye som mine medstudenters, men utdanningen vår var lik.

http://www.dagbladet.no/2012/10/14/k...else/23867695/

  Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 20:08   #2
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Dårlig økonomi og dårlig kosthold går vel ofte hånd i hånd.
Det er jo dessverre sånn at pølser og annen usunn mat er billigere enn rene produkter.
Husker da godt da jeg var alenemor til tre barn for mange år siden. Penger var det lite av og med det så ble det mye fiskepinner, pølse, makaroni osv.
Og det ble lite frukt og grønt pga det var dyrt.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 20:13   #3
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Dårlig økonomi og dårlig kosthold går vel ofte hånd i hånd.
Det er jo dessverre sånn at pølser og annen usunn mat er billigere enn rene produkter.
Husker da godt da jeg var alenemor til tre barn for mange år siden. Penger var det lite av og med det så ble det mye fiskepinner, pølse, makaroni osv.
Og det ble lite frukt og grønt pga det var dyrt.

Fiskepinner, pølser og makaroni synes nå jeg er dyrt jeg da. En pølsepakke er jo grisedyr på vår Rema 1000 ihvertfall. Får bare 8-10 pølser og det holder til meg alene det. Dessuten er en pakke fiskepinner ca 1 middag for en person, kanskje 2 hvis den andre ikke er spesielt sulten.
2 pakker kjøttdeig, kremost, rømme, en squash, tomat, paprika en løk eller to samt litt ost blir jo en flott middag til 2 voksne-2 barn 2 dager på rad???

Men hvis du KUN hadde pølser uten noe annet tilbehør, ja da er det vel billigere antar jeg. Men hva med hurtigmat og pølse med brød etc fra den lokale bensinstasjonen? Inntrykk av at det går med en god del av slikt også, men det er ihvertfall grisedyrt. Mett blir man jo ikke heller

  Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 20:21   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Det har ikke bare med økonomi å gjøre, men også interesser, sosilaksept, evne til å tilegne seg kunnskap om kosthold osv.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 21:57   #5
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det har ikke bare med økonomi å gjøre, men også interesser, sosilaksept, evne til å tilegne seg kunnskap om kosthold osv.

Ja, kanskje det? Dette har mer med interesser å gjøre er jeg enig i. Kunnskap? Nja, tja, vi er vel alle utlevert med det vi har og jeg er ikke enig i at de med lavere utdanning eller dårligere økonomi bør ha mindre evner enn andre.

Det som kan være tilfelle er kanskje at de med litt bedre råd har mulighet til å delta på aktiviteter og treningssenter enn andre uten god råd. Gjennom det miljøet lærer de kanskje noe mer om kosthold og slikt maybe? Skal vel helt ærlig si at jeg ikke lærte så veldig mye om kosthold gjennom egen idrett før jeg kom i kontakt med eliteutøvere (regionale/nasjonalt gode utøvere). Men å adoptere deres kosthold var litt ekstremt, dog så fikk jeg jo noen prinsipper som jeg bruker den dag i dag. Og såååå kom jeg over ei kone som er over middels interessert i kosthold og ernæring.....ble vel miljøskadet kan man si. Er jo ikke helt fortapt dere som er her inne heller og har lært jævlig mye, unnskyld uttrykket, av folk her inne.

  Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 22:05   #6
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Opplever støtt og stadig mennesker fra middelklassen, om man kan bruke det uttrykket, som i fullt alvor tror at kroppen trenger cola, sjokolade, ris, poteter og korn, så jeg vil absolutt ikke se bort fra at det finnes ei stor gruppe der ute som tror at alle denne juksematen man kan kjøpe relativt rimelig, faktisk er sunn.
Jeg tror ingen foreldre som forer ungene med pølse og makaroni, frossenpizza, Mr.Lee, etc. er klar over at ungene blir feilernært og faktisk underernærte, så kanskje det er noe i at mennesker med lav utdannelse og dårlig økonomi faktisk ikke vet bedre?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 23:54   #7
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

"Sosiale forskjeller viser seg også i kostholdet. De med lang utdanning og god økonomi spiser sunnere enn de med kort utdanning og dårlig økonomi.

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Dette har mer med interesser å gjøre er jeg enig i. Kunnskap? Nja, tja, vi er vel alle utlevert med det vi har og jeg er ikke enig i at de med lavere utdanning eller dårligere økonomi bør ha mindre evner enn andre.

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg tror ingen foreldre som forer ungene med pølse og makaroni, frossenpizza, Mr.Lee, etc. er klar over at ungene blir feilernært og faktisk underernærte, så kanskje det er noe i at mennesker med lav utdannelse og dårlig økonomi faktisk ikke vet bedre?

Har lest det før, og at høyere utdanning er korrelert med bedre helse. En begrunnelse har vært at personer med høyere utdanning generelt er mer åpne for å søke opp kunnskap, inkludert kosthold og helse. Dette er på gruppenivå, og det er selvsagt stor variasjon innen gruppene.

Tror det stemmer for en god del, men ikke alle. Brus og junk er veldig billig ift elgsteik med rørte tyttebær og brokkoli. Hvis en person ikke skjønner at en grandiosa er usunn selv om den har nøkkelhull, vel, da kan det hende at denne personen heller ikke har høyere utdanning, men hvem vet. (Omvendt stemmer det ikke, mange med lite utdanning som skjønner det fint, men så er det dette med gjennomsnitt og gruppenivå.)

Men det er vel også vist at folk med høyere utdanning lettere får god legebehandling når de trenger det, av litt ulike grunner? Iallfall diskutert.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 23:56   #8
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Opplever støtt og stadig mennesker fra middelklassen, om man kan bruke det uttrykket, som i fullt alvor tror at kroppen trenger cola, sjokolade, ris, poteter og korn, så jeg vil absolutt ikke se bort fra at det finnes ei stor gruppe der ute som tror at alle denne juksematen man kan kjøpe relativt rimelig, faktisk er sunn.

Hm, høres ikke ut som middelklasse.

Jeg har hørt "jammen det selges jo i butikken, da kan det vel ikke være noe farlig", og "jammen korn er da ikke noe farlig, det er jo bare gress".

Ja, ta gresset ditt, du (og innta det i hvilken form du vil ).

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 02:03   #9
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Re: Hæh? Stemmer dette?

Det er muligens en sammenheng mellom intelligens og hvor godt man følger kostholdsråd? De fleste veit jo hva som er (u)sunt så det er jo ikke informasjon det står på.

Nå er jo dagbladet skrevet for å underholde og observasjonell forskning skal man alltid ta med en klype salt. Ja, det er et statistisk sammenheng mellom to ting, men det er nødvendigvis ikke hele historien. Akkurat som myten om at barn blir smartere av å drikke tran.

Det går da an å leve ganske rimelig på lavkarbo. Fett har ganske lav pris/kcal og det er ikke så mye proteiner man trenger. Største utgiften er muligens grønnsaker.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)

Sist redigert av sylwester : 19-10-12 kl 02:12.
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 10:05   #10
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Fiskepinner, pølser og makaroni synes nå jeg er dyrt jeg da. En pølsepakke er jo grisedyr på vår Rema 1000 ihvertfall. Får bare 8-10 pølser og det holder til meg alene det. Dessuten er en pakke fiskepinner ca 1 middag for en person, kanskje 2 hvis den andre ikke er spesielt sulten.
2 pakker kjøttdeig, kremost, rømme, en squash, tomat, paprika en løk eller to samt litt ost blir jo en flott middag til 2 voksne-2 barn 2 dager på rad???

Vi spiser tydeligvis veldig forskjellig hos deg og hos meg. En pølsepakke på 10 pølser holder til 2 unger + meg dersom vi har hjemmelaget potetmos til (jeg spiser heller kikerter og grønnsaker da), en pakke fiskepinner inneholder vel 15-16 pinner og det holder i lange baner til mine to tenåringer (12 og 14 år). Spiser du virkelig 10 pølser eller 16 fiskepinner på ett måltid?!

Kjøttdeig-gryta du beskriver hadde blitt to middager for Lille Gubben og meg, men da hadde det ikke blitt noe på ungene nei, kanskje hadde det blitt en lunsj på meg i tillegg.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 10:16   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Det er også en link mellom dårlig økonomi og tid til å lage mat fra bunnen av (de fleste tror jo det tar så lang tid). Mange av de med dårlig økonomi er aleneforsørgere som tyr til halvfabrikata.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 10:23   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Ser ikke helt linken mellom bensinstasjonsmat og fattigdom.. Tviler sterkt på at folk som lever under fattigdomsgrensa handler nevneverdig mye pølse i brød på den lokale bensinstasjonen eller hamburger på fastfoodsjappa.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 10:28   #13
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Fiskepinner, pølser og makaroni synes nå jeg er dyrt jeg da. En pølsepakke er jo grisedyr på vår Rema 1000 ihvertfall. Får bare 8-10 pølser og det holder til meg alene det. Dessuten er en pakke fiskepinner ca 1 middag for en person, kanskje 2 hvis den andre ikke er spesielt sulten.
2 pakker kjøttdeig, kremost, rømme, en squash, tomat, paprika en løk eller to samt litt ost blir jo en flott middag til 2 voksne-2 barn 2 dager på rad???

Men hvis du KUN hadde pølser uten noe annet tilbehør, ja da er det vel billigere antar jeg. Men hva med hurtigmat og pølse med brød etc fra den lokale bensinstasjonen? Inntrykk av at det går med en god del av slikt også, men det er ihvertfall grisedyrt. Mett blir man jo ikke heller

Da spiser du nok mere enn oss gitt. 8 pølser feks er mere enn nok til gubben og to av våre unger. Med grønnsaker og feks potetmos til.

Dessverre ER det slik at dårlig økonomi og billig og dårlig mat går hånd i hånd. Jeg kjøper ikke billige kjøttpølser og fiskepinner av andre grunner enn økonomi. Velger selvsagt mest mulig feks seiblokk til 20kr for 600g da, fremfor fiskepinnene. Men når det gjelder pasta, så får man 500g penne av durumhvete på rema til 3.50kr, dette er to middager til de 4 pastaspisende her i huset.. Det går MYE i frossen brokkoli til 9kr for en pose med 500g. Men man må hele tiden tenke for å klare å velge de billige alternativene. Jeg raider kjøttdiskene for kjøttdeig som blir satt ned, også kjøper jeg alle pakkene og fryser ned.
Den billige kyllingfileten som alle klager over pga den er sprøytet med vann ER billigere, trekker man fra vannet og regner kiloprisen, så er den billigere pr kg, så ja, det går med mye av den også, billigere mat.

Men selv om vi bruker både ren kylling og ren fisk, så ender vi opp med noe pølser osv. 16pølser koster drøyt 20kr på rema..

Det handler ikke om kunnskap, jeg anser meg selv som kunnskapsrik ang. mat. Men kunnskap og inntekt matcher ikke alltid dessverre.

Det sagt, våre unger spiser nok mye renere mat enn mange av de ungene her i grenda der foreldrene har dobbelt eller tredobbelt så mye inntekt som oss. I barnehagen er det opplest og vedtatt av de er en sunn barnehage, så de er nei til sukker og serverer tomatsuppe fra pose. De kan sannsynligvis ikke engang lage noe så busenkelt som hjemmelaget tomatsuppe. Vi er de eneste som har reagert på at ungene har vært servert tomatsuppe fra pose og falukorv som varmmat.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 10:33   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Middelklassen, faktisk! Jeg kommer fra arbeiderklassen, og med en mor som jobbet nattskift fem ganger i uka samt tok seg av morfaren min, og en far som jobbet ute fire fem dager i løpet av uka (ingen av dem har høyere utdannelse, men det er det mange grunner til, og ingen av dem har med intelligens å gjøre. ), så var det ikke mye overskudd eller energi igjen til å lage mat fra bunnen av hver eneste dag. Med én butikk i hele bygda, var det også veldig dyrt med frukt og grønt. Jeg og mine to søstre er helt klart såkalte "Toro-barn". Ting måtte skje fort, det måtte være billig etc.
Nå som begge er pensjonister og økonomien er jevnet ut, så er da også kostholdet noe helt annet. Nå lager de jammenmeg alt fra bunnen av. Dette som et enkelt eksempel, men så vidt jeg vet, ikke uvanlig.

Jeg tror vel forskjellene ikke er SÅ tydelige i Norge som f.eks. i USA, hvor f.eks. McDonalds-mat er vulgært billig, mens ren ubearbeidet mat er sykt dyrt (og kvaliteten er temmelig variabel). Fedmeepidemien har helt uten diskusjon slått hardest ned hos de som er rent økonomisk lengst nede på rangstigen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 10:46   #15
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Jeg vokste nå opp i en "middelsklasse" type. Nok penger til mat hadde de ihvertfall. Likevel ble jeg flasket opp på spaghetti og pizza grandiosa. Bortsett fra søndagsmiddagene da, som var "skikkelige". Men jeg tenker at det er en forskjell på foreldre nå og foreldre da, altså for 20 år siden. Det er vel mye mer fokus på rett kosthold nå, enn det var da? Mamma er ikke dum, men hun var nok uvitende. Tviler på at jeg fikk grandiosa 3 dager i uka fordi at hun mislikte meg.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 16:34   #16
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det har ikke bare med økonomi å gjøre, men også interesser, sosilaksept, evne til å tilegne seg kunnskap om kosthold osv.

For min del hadde det utelukkende med økonomi å gjøre. Pølse, fiskepinner,ol, var billig. Rene produkter var dyrt.
Samme med pålegg, syltetøy o. var billig mens kjøttpålegg var dyrt.
Noen år siden dette her da, men så vidt jeg kan se så er rene produkter billigere i dag også enn hva pølser og annen farsemat er.
Det står iallefall ikke på kunnskap på kosthold hos meg, for jeg ble utdannet kokk for mange år siden og kan svært mye om kosthold

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 16:36   #17
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Fiskepinner, pølser og makaroni synes nå jeg er dyrt jeg da. En pølsepakke er jo grisedyr på vår Rema 1000 ihvertfall. Får bare 8-10 pølser og det holder til meg alene det. Dessuten er en pakke fiskepinner ca 1 middag for en person, kanskje 2 hvis den andre ikke er spesielt sulten.
2 pakker kjøttdeig, kremost, rømme, en squash, tomat, paprika en løk eller to samt litt ost blir jo en flott middag til 2 voksne-2 barn 2 dager på rad???

Men hvis du KUN hadde pølser uten noe annet tilbehør, ja da er det vel billigere antar jeg. Men hva med hurtigmat og pølse med brød etc fra den lokale bensinstasjonen? Inntrykk av at det går med en god del av slikt også, men det er ihvertfall grisedyrt. Mett blir man jo ikke heller

Spiser du 8-10 pølser eller en hel pakke fiskepinner alene? Synes jeg høres grusomt mye ut jeg da. Og uansett hvordan du snur og vender på det så er farsemat billigere enn rene produkter

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 16:39   #18
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Vi spiser tydeligvis veldig forskjellig hos deg og hos meg. En pølsepakke på 10 pølser holder til 2 unger + meg dersom vi har hjemmelaget potetmos til (jeg spiser heller kikerter og grønnsaker da), en pakke fiskepinner inneholder vel 15-16 pinner og det holder i lange baner til mine to tenåringer (12 og 14 år). Spiser du virkelig 10 pølser eller 16 fiskepinner på ett måltid?!

Kjøttdeig-gryta du beskriver hadde blitt to middager for Lille Gubben og meg, men da hadde det ikke blitt noe på ungene nei, kanskje hadde det blitt en lunsj på meg i tillegg.

Jeg reagerte også veldig på mengden her. For når jeg var alenemor for mange år siden så holdt en pakke tynnpølser til meg og 3 barn.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 19:34   #19
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Spiser du 8-10 pølser eller en hel pakke fiskepinner alene? Synes jeg høres grusomt mye ut jeg da. Og uansett hvordan du snur og vender på det så er farsemat billigere enn rene produkter

Eehm ja, jeg bruker sette til livs 15 fiskepinner alene ja, som oftest med remulade oppå. NB! Ikke noe annet tilbehør riktignok...

Pølser holdt nok litt lengre, kunne glatt spise mellom 5-8 stk ja og da gikk det uansett med 2 pakker for 2 voksne og 2 barn.

Men dette var før i tiden. Nå spiser jeg hverken fiskepinner eller pølser lengre.

Hvis vi også kjøpte slike wienersnitzler så spiste jeg gjerne 2 stk av de også (2 i hver pakke).
Matvrak? Ja tror det, men har et høyt aktivitetsnivå også.

  Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 09:21   #20
tassa69
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 327
tassa69 er ny på veien

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Vel, jeg er nok det som kan kalles lavtlønnet, og ikke veldig høy utdannelse....men merker stadig!! at vårt kosthold er mye sunnere en mange av barnefamiliene vi har kontakt med, som er såkal høyt utdannede...leger, ingeniører, advokater osv....tror nok det er mye det med en travel hverdag, at det er lettere å ta de *enkle valgene*, mye farser, pizza, og tilby ketchup på alt?.....men en hvers valg, jeg tilbyr min sønn sunne måltider, stort sett spiser han, noen ganger ikke...*nei takk mamma, i dag liker jeg ikke brokkolimos lenger*(men selvfølgelig har økonomi noe å si, før da jeg spiste høykarbo, kunne en ukehandel ligge på 5-600.....nå ligger den oppunde 1000, for min sønn og meg:-)

tassa69 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 10:43   #21
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 55
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Opprinnelig lagt inn av tassa69, her.

Vel, jeg er nok det som kan kalles lavtlønnet, og ikke veldig høy utdannelse....men merker stadig!! at vårt kosthold er mye sunnere en mange av barnefamiliene vi har kontakt med, som er såkal høyt utdannede...leger, ingeniører, advokater osv....

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 11:33   #22
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Tror ikke det går like mye på lønn som på sosial status. Altså at folk med lav sosial status spiser oftere mer usunn mat enn folk med høyere sosial status. Og folk med lav sosial status tjener ofte ikke så mye. En tidligere nabo f eks, de spiste Grandiosa til middag hver dag. Og en annen mor til et barn i barnehagen drakk cola hver dag, mangfoldige flasker. Ungene spiste snop hver dag og hadde brune melketenner før de begynte på skolen. En gutt i klassen til min sønn drakk kaffe med masse sukker til frokost hver dag. Alle disse foreldrene tilhører en lav sosial klasse, de er sosialklienter, og to av disse foreldrene ble fratatt foreldreretten til barna. Så man må jo se det i en større sammenheng her tenker jeg.
Samtidig er det jo store variasjoner, ingenting er gitt og ingen ting er en sannhet her. Mange lavtlønte har et bra og gjennomtenkt kosthold, sånn som du Tassa69, og du er jo også oppegående og reflektert ellers. Og mange som tjener fett har et rævva kosthold. Men statistisk sett kan man se disse tendensene, og det har vært kjent i mange år.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 14:01   #23
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Dette er da ikke noe nytt, alle undersøkelser i Norge og "land det er naturlig å sammenligne seg med" viser det samme. Det er flest røykere i gruppen med lite utdannelse og dårlig råd også, selv om det beviselig ER dyrere å røyke enn å la være.

Og la oss minne om at statistikk som gjelder befolkningsgrupper ikke kan motbevises av at noen ikke kjenner seg igjen. Anekdotiske bevis og motbevis er akkurat det, anekdoter.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 14:26   #24
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Dette er da ikke noe nytt, alle undersøkelser i Norge og "land det er naturlig å sammenligne seg med" viser det samme. Det er flest røykere i gruppen med lite utdannelse og dårlig råd også, selv om det beviselig ER dyrere å røyke enn å la være.

Og la oss minne om at statistikk som gjelder befolkningsgrupper ikke kan motbevises av at noen ikke kjenner seg igjen. Anekdotiske bevis og motbevis er akkurat det, anekdoter.

Høres sant ut, jeg fikk det bare ikke til å stemme så veldig bra i mitt hode. Så liksom ikke helt sammenhengen med lang utdanning som stereotypi for et sunnere kosthold enn de uten lang utdanning.

Å ta en lang utdanning er bra det hvis man har ønsker om å jobbe innenfor yrker hvor slik utdanning kreves, men kostholdsveiledning og forståelse handler vel mer om interesse/livserfaring enn lang utdanning?

Hadde vært interessant å tatt en snittundersøkelse av studenter med lang utdanning kontra de med kort utdanning for å se om det er forskjeller om det er sammenheng. Eller om det har mer sammenheng med det "å leve lengre, bli mer moden og få mer innsikt over tid", ja kall det gjerne realkompetanse. Et populært uttrykk å bruke som erstatning for lang akademisk utdanning. Jeg leser nemlig her lang utdanning som "lang akademisk utdannelse, og ikke lang realkompetanse"?

  Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 14:55   #25
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hæh? Stemmer dette?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Å ta en lang utdanning er bra det hvis man har ønsker om å jobbe innenfor yrker hvor slik utdanning kreves, men kostholdsveiledning og forståelse handler vel mer om interesse/livserfaring enn lang utdanning?

Med lang utdanning har man også lært å tilegne seg informasjon, vurdere alternativer opp mot hverandre og trekke ut det viktige, noe som selvfølgelig vil hjelpe når det gjelder å vurdere diverse kostråd og livsstiler.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stemmer dette? Yrla Artikler 6 27-08-12 11:04
Stemmer dette da? Babalotta Ketolysekuren 3 13-08-07 23:39
Stemmer dette? Sanko Spørsmål og svar 3 29-01-07 15:54
Stemmer dette ? marchus Lavkarbo generelt 2 24-03-06 13:35
Stemmer dette? Beatemor Lavkarbo generelt 3 02-06-05 11:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no