Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Lavkarbo og kampsport

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-03-13, 12:34   #1
Fettnok
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 11
Fettnok er på en erverdig vei

Lavkarbo og kampsport

Hei! Har hatt en pause på lavkarbo, men er "tilbake" nå. Jeg prøver bare å unngå karber og kjører ikke på med en haug fett slik jeg gjorde under ketolysekuren helt i starten av forrige runde. Jeg er ikke overvektig, men har et blodsukker som svinger voldsomt, og det ble helt kurert sist jeg holdt meg unna raske karber. Karbene har sneket seg inn siste året, og problemet er tilbake...Trener nå aktivt kampsport (konkurerer), og da er jeg ganske avhengig av et stabilt blodsukker. Er det noen andre her som trener kampsport som også spiser lavkarbo? Hvordan synes dere dette lar seg kombinere? Skulle gjerne gått ned en vektklasse, og det er jo lett å miste vekt på lavkarbo når man er overvektig, men det er jeg ikke, trenger bare dette for å bli litt raskere i bevegelsene. Hvordan gjøres dette på lavkarbo når jeg ikke spiser store mengder fett, bare det som er normalt dvs f.eks smør på lavkarbobrød som inneholder endel olje, og andre kilder som er naturlig fettholdig, bare ikke alt dette ekstra fettet som bare gjør meg kvalm?

Fettnok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 13:19   #2
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: lavkarbo og kampsport

Opprinnelig lagt inn av Fettnok, her.

Hei! Har hatt en pause på lavkarbo, men er "tilbake" nå. Jeg prøver bare å unngå karber og kjører ikke på med en haug fett slik jeg gjorde under ketolysekuren helt i starten av forrige runde. Jeg er ikke overvektig, men har et blodsukker som svinger voldsomt, og det ble helt kurert sist jeg holdt meg unna raske karber. Karbene har sneket seg inn siste året, og problemet er tilbake...Trener nå aktivt kampsport (konkurerer), og da er jeg ganske avhengig av et stabilt blodsukker. Er det noen andre her som trener kampsport som også spiser lavkarbo? Hvordan synes dere dette lar seg kombinere? Skulle gjerne gått ned en vektklasse, og det er jo lett å miste vekt på lavkarbo når man er overvektig, men det er jeg ikke, trenger bare dette for å bli litt raskere i bevegelsene. Hvordan gjøres dette på lavkarbo når jeg ikke spiser store mengder fett, bare det som er normalt dvs f.eks smør på lavkarbobrød som inneholder endel olje, og andre kilder som er naturlig fettholdig, bare ikke alt dette ekstra fettet som bare gjør meg kvalm?

Tror ikke kostholdet er løsningen her. Antakelig ikke en del av løsningen ift å bli raskere i bevegelsene.

Da må du nok trene særskilte styrkeøvelser og vekttrening som øker evnen din til å produsere maks hurtighet på kort tid. Selvsagt kombinert med et kosthold basert på rene matvarer for å bevare fettprosenten din på et så lavt nivå (konkurransenivå) som mulig.

Selv trente vi med vektvester, lodd og slikt på armer bein. Det hjalp i tillegg trente vi styrketrening med fokus på baseøvelser.

Men både smidighet og koordinasjon ar elementer som ble vektlagt.

Husk at du som konkurranseutøver ikke må frykte karbohydrater, men du må være bevisst på hva, når og hvorfor du spiser de karbohydratene du gjør i konkurranse og treningssituasjon. Eksplosivitet som er over på 2x2minutter (en kamp) er vanskelig å få tak i fra kun fett, men det vet du jo sikkert. Musklene dine trenger kort og godt "sukker" for å utvikle den eksplosivitet du trenger for å slå, sparke hardest, raskest og kortest mulig i brøkdelen av et sekund. Temmelig forskjellig fra en som skal gå en fjelltur over 10 timer mao.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 14:14   #3
Fettnok
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 11
Fettnok er på en erverdig vei

Sv: lavkarbo og kampsport

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Tror ikke kostholdet er løsningen her. Antakelig ikke en del av løsningen ift å bli raskere i bevegelsene.

Da må du nok trene særskilte styrkeøvelser og vekttrening som øker evnen din til å produsere maks hurtighet på kort tid. Selvsagt kombinert med et kosthold basert på rene matvarer for å bevare fettprosenten din på et så lavt nivå (konkurransenivå) som mulig.

Selv trente vi med vektvester, lodd og slikt på armer bein. Det hjalp i tillegg trente vi styrketrening med fokus på baseøvelser.

Men både smidighet og koordinasjon ar elementer som ble vektlagt.

Husk at du som konkurranseutøver ikke må frykte karbohydrater, men du må være bevisst på hva, når og hvorfor du spiser de karbohydratene du gjør i konkurranse og treningssituasjon. Eksplosivitet som er over på 2x2minutter (en kamp) er vanskelig å få tak i fra kun fett, men det vet du jo sikkert. Musklene dine trenger kort og godt "sukker" for å utvikle den eksplosivitet du trenger for å slå, sparke hardest, raskest og kortest mulig i brøkdelen av et sekund. Temmelig forskjellig fra en som skal gå en fjelltur over 10 timer mao.

Kostholdet trenger jeg fordi kroppen min generelt fungerer MYE bedre uten særlig karber, men har ikke hatt slikt kosthold når jeg var konkuranseutøver før. Vet ikke om det funker å spise lavkarbo "til hverdags" og litt mer treningsvennlige karber før trening? Hva slags tilskudd ville da være lurt før trening, noe som ikke får blodsukkeret til å stige og synke så raskt? Bare noe veldig grovt "vanlig" brød??

Fettnok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 14:17   #4
Fettnok
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 11
Fettnok er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og kampsport

Eller spm stilt på en annen måte; hvordan trene eksplosiv kondisjonstrening på lavkarbo???

Fettnok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 14:18   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og kampsport

Boka og bloggen til Pål jåbekk sier vel endel om det?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 14:21   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og kampsport

Kroppen din tar jo energien fra to kilder. Fett eller karbohydrater. Skal du bli eksplosiv så kan du ikke kutte masse ned på begge deler..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 14:48   #7
Fettnok
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 11
Fettnok er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og kampsport

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Kroppen din tar jo energien fra to kilder. Fett eller karbohydrater. Skal du bli eksplosiv så kan du ikke kutte masse ned på begge deler..

Men hvilken karbokilde ville da være den beste?

Fettnok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 14:51   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og kampsport

Opprinnelig lagt inn av Fettnok, her.

Men hvilken karbokilde ville da være den beste?

Aner ikke hva som er best karbohydratkilde for deg. Går vel ofte i karbohydratrik frukt, som et par bananer.

Hvis du prøver å være i ketose så er det vel heller fettkilde du bør finne. F.eks en god dose kokosfett før trening skal være bra. Eller bare spis et skikkelig fettrikt måltid før trening.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 14:59   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og kampsport

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Eller bare spis et skikkelig fettrikt måltid før trening.

med avokado og rekesalat gikk hvertfall doble spinningtimer som en lek.
Thomas alsgård sa at på en karbomengde som holder deg gående i 1,5 t kan du gå 11t på tilsvarende kalorimengde i fett.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 16:35   #10
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Lavkarbo og kampsport

Jeg tar meg noen skjeer med MCT eller cocosa før trening + vann med salter før og under trening.
Karbs blir jeg daff av.

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 17:20   #11
Fettnok
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 11
Fettnok er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og kampsport

Opprinnelig lagt inn av nøtteliten:-), her.

Jeg tar meg noen skjeer med MCT eller cocosa før trening + vann med salter før og under trening.
Karbs blir jeg daff av.

MCT? Hva er det? og mener du cocosa fett? bare spise fettet? høres motbydelig ut....

Fettnok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 17:35   #12
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Lavkarbo og kampsport

Litt om MCT her :http://helseterapeuten.blogspot.no/2...er-mettet.html

cocosa fett ja,noen vil sikkert slite litt med å få det i seg pga konsistens.
Jeg syns det er nesten som sjokoladen bounty uten sjokolade da.

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 20:47   #13
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Lavkarbo og kampsport

MCT olje tas opp like raskt som karbohydrater i kroppen og kan gi deg en energiboost, men MCT er en kraftig olje, så vær forsiktig med opptrapping. Spiser du den anbefalte mengde på 1-3x15ml daglig med mat så kan det gå bra uten diare, men kjører du på så kan jeg nesten garantere deg diare nærmeste døgnet :-) Trapp opp gradvis.

Det er flere som har prøvd i praksis MCT og det fungerer veldig bra, men kan være hardt for magen.
Her er en blogg lavkarboliv.no fra Ronnie W. Mathisen. Han har gjort noen interessante funn på hvordan lavkarbo under 20gr pr dag ikke er særskilt bra om du ønsker yte maksimalt under konkurranse/hard trening. Han må tilføre karbohydrater for å klare holde ut over lang tid og ha nødvendig eksplosivitet når det trengs. Men siden han ikke ønsker "krype til korset" og bruke energibarer etc, så nytter han MCT olje istedet. Ser ut til å fungere bra for han, smertefullt, men det fungerer ;-)

http://lavkarboliv.no/2012/07/29/var-jeg-i-ketose/

Det som er viktig å skille er jo at han kun bruker karbo/MCT når han trenger det og ikke ellers. Kan fint leve på 20 gr karb om dagen men hive innpå karb/MCT under høyintensitetstrening for å rett og slett klare holde ut.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 21:14   #14
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Lavkarbo og kampsport

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

MCT olje tas opp like raskt som karbohydrater i kroppen og kan gi deg en energiboost, men MCT er en kraftig olje, så vær forsiktig med opptrapping. Spiser du den anbefalte mengde på 1-3x15ml daglig med mat så kan det gå bra uten diare, men kjører du på så kan jeg nesten garantere deg diare nærmeste døgnet :-) Trapp opp gradvis.

Det er flere som har prøvd i praksis MCT og det fungerer veldig bra, men kan være hardt for magen.
Her er en blogg lavkarboliv.no fra Ronnie W. Mathisen. Han har gjort noen interessante funn på hvordan lavkarbo under 20gr pr dag ikke er særskilt bra om du ønsker yte maksimalt under konkurranse/hard trening. Han må tilføre karbohydrater for å klare holde ut over lang tid og ha nødvendig eksplosivitet når det trengs. Men siden han ikke ønsker "krype til korset" og bruke energibarer etc, så nytter han MCT olje istedet. Ser ut til å fungere bra for han, smertefullt, men det fungerer ;-)

http://lavkarboliv.no/2012/07/29/var-jeg-i-ketose/

Det som er viktig å skille er jo at han kun bruker karbo/MCT når han trenger det og ikke ellers. Kan fint leve på 20 gr karb om dagen men hive innpå karb/MCT under høyintensitetstrening for å rett og slett klare holde ut.

Jeg har faktisk til gode å merke noe som helst på magen ved inntak av MCT så lenge karbo inntaket er lavt.
Når det kommer til utholdenhet er god fettforbrenning alfa omega.
Noen av mine beste økter på sykkel har jeg faktisk kjørt med 6 timer faste før økten,føler jeg aldri går tom.
Har til gode å kjenne positiv effekt av karbo,for mange år siden følte jeg att fravær av karbo gav reduksjon i intensiv toppytelse men ikke nå lengre.

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 11-03-13, 14:57   #15
Fettnok
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 11
Fettnok er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og kampsport

Opprinnelig lagt inn av nøtteliten:-), her.

Jeg har faktisk til gode å merke noe som helst på magen ved inntak av MCT så lenge karbo inntaket er lavt.
Når det kommer til utholdenhet er god fettforbrenning alfa omega.
Noen av mine beste økter på sykkel har jeg faktisk kjørt med 6 timer faste før økten,føler jeg aldri går tom.
Har til gode å kjenne positiv effekt av karbo,for mange år siden følte jeg att fravær av karbo gav reduksjon i intensiv toppytelse men ikke nå lengre.

Utholdenheten min var og utmerket forrige periode jeg brukte lavkarbo, men da trente jeg ikke kampsport.... Jeg skal kunne gi 150% i tre min., og da trenger jeg vel karbo??? Eller si en trening i 1,5 timer med masse tøffe intervaller, og si jeg gjør det 5 dager i uka og jeg skal spise karber før trening blir det jo mye i gjennomsnitt? ELLER er det slik at karber rett før kraftig fysisk aktivitet blir "brent opp" slik at det ikke teller med resten av dagens måltider???

Fettnok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-03-13, 15:35   #16
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Lavkarbo og kampsport

Opprinnelig lagt inn av Fettnok, her.

Utholdenheten min var og utmerket forrige periode jeg brukte lavkarbo, men da trente jeg ikke kampsport.... Jeg skal kunne gi 150% i tre min., og da trenger jeg vel karbo??? Eller si en trening i 1,5 timer med masse tøffe intervaller, og si jeg gjør det 5 dager i uka og jeg skal spise karber før trening blir det jo mye i gjennomsnitt? ELLER er det slik at karber rett før kraftig fysisk aktivitet blir "brent opp" slik at det ikke teller med resten av dagens måltider???


Jeg trodde selv att jeg trengte karbohydrater for noen år siden, noe som resulterte i ødelagt fettforbrenning.
Fordi fettforbrenningen ikke var optimal følte jeg at jeg kun klarte å gi si 90% av topp ytelse i intensiv trening.Jeg fylte derfor på med litt karbs før trening noe som syntes å hjelpe, men som jeg merket var negativt for optimal fettforbrenning.
Man brenner opp karbs men når de er brent da blir det tungt fordi det tar tid å gå over på fett igjen.
For meg er i alle fall karbohydrater en negativ opplevelse enter det er før eller etter trening uansett intensitet.

Når kroppen forventer lang varighet, fører det til at kroppens fettforbrenning bremses så jeg kjører nesten alltid høy intensitet.

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 16-03-13, 10:40   #17
Fettnok
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 11
Fettnok er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og kampsport

Nå har jeg hatt to treninger med rask og eksplosiv styrke uten karboinntak før trening, og formen er super!!! Til og med etter to økter, var jeg superfokusert og kunne holdt på enda lenger. Så dette med inntakt av karber rett før hard eksplosiv trening er nok veldig individuelt. Men er superfornøyd med at dette foreløpig har fungert for meg. Søtsuget er nesten helt borte, og det er så deilig å slippe å stadig være fysen på noe og ha et stabilt blodsukker. Nytt liv.

Fettnok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? hermanlizm Spørsmål og svar 11 24-02-11 15:55
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? Jolly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 03-02-11 20:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no