Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Man kjenner om kjøttet har bakterier ikke sant?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-06-06, 16:57   #1
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Man kjenner om kjøttet har bakterier ikke sant?

Jeg har kalkunkjøtt som har stått ferdigstekt i en boks i kjøleskapet i en uke. Jeg luktet på det, og synes det luktet helt greit, så jeg brukte det i maten. Nå er jeg dårlig i magen, men det trenger ikke ha noe med kjøttet å gjøre siden magen min er på bærtur (irritert tarm med vekslende løs og hard mage). Men jeg synes liksom det var litt rart at det kom i forbindelse med måltidet. Kjøttet ble godt kokt/stekt før jeg spiste det også. (Kokte det med ris og grønsaker, og stekte dette på panne etterpå)

Det jeg spør om er vel om dere ikke er enige i at dersom det lukter helt greit, så er det helt greit også?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 26-06-06, 17:04   #2
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Man kjenner om kjøttet har bakterier ikke sant?

Siden det var gjennomstekt og luktet godt, kan jeg ikke skjønne at det kan være kjøttet som er problemet Lise....

Håper ikke du blir verre

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 26-06-06, 17:06   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Man kjenner om kjøttet har bakterier ikke sant?

Opprinnelig lagt inn av Anne

Siden det var gjennomstekt og luktet godt, kan jeg ikke skjønne at det kan være kjøttet som er problemet Lise....

Håper ikke du blir verre

Takk. Nei, jeg kan liksom ikke skjønne det. Også ville det vel være mer naturlig å kaste opp igjen enn å få diarè av det om det var dårlig ikke sant?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 26-06-06, 17:19   #4
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Man kjenner om kjøttet har bakterier ikke sant?

Husk at det ikke alltid er mulig å smake om det er bakterier i maten da...

  Svar med sitat
Gammel 26-06-06, 17:23   #5
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Man kjenner om kjøttet har bakterier ikke sant?

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Husk at det ikke alltid er mulig å smake om det er bakterier i maten da...

Så det kan være der uten at vi lukter det?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 26-06-06, 17:46   #6
Lotusia
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Alder: 40
Innlegg: 128
Lotusia har en fantastisk aura rundt segLotusia har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Man kjenner om kjøttet har bakterier ikke sant?

Alt jeg veit er at jeg fortiden ikke skal sipse restemat fordi den kan inneholde muggsopp. Om man kan bli syk av muggsopp veit jeg ikke. Men har hørt at kylling og sånt ikke kan oppbevares i kjøleskap over lang tid. Håper du blir bra snart da!

Lotusia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadietten, råvarer og kostillskudd Svar med sitat
Gammel 26-06-06, 18:05   #7
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Man kjenner om kjøttet har bakterier ikke sant?

Opprinnelig lagt inn av Lise

Så det kan være der uten at vi lukter det?

Ja, dessverre. Men hvis kjøttet er oppbevart forskriftsmessig (av deg altså) er det jo liten fare for det. Nevner det bare fordi alle de som er matforgiftet ofte ikke kjente det på smaken.

  Svar med sitat
Gammel 26-06-06, 18:12   #8
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Man kjenner om kjøttet har bakterier ikke sant?

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Ja, dessverre. Men hvis kjøttet er oppbevart forskriftsmessig (av deg altså) er det jo liten fare for det. Nevner det bare fordi alle de som er matforgiftet ofte ikke kjente det på smaken.

Hm.. men det er jo det jeg lurer litt på. Hva er forskriftsmessig? Jeg stekte kalkunsteken, lot den bli kald i ovnen, skrar den opp i biter, og hadde den i lukket boks i kjøleskapet i 6 dager... (også steker og koker jeg det jo igjen før jeg spiser det) Kan det ha vært galt? Jeg mener jeg har hatt det i 5 dager sånn før, men ikke en uke. Men det var jo gjennomstekt og alt... *usikker og paranoid*

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 26-06-06, 18:22   #9
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Man kjenner om kjøttet har bakterier ikke sant?

Spørsmålet ditt var om man kjenner at maten inneholder bakterier, og svaret mitt er nei, ikke alltid. Hvorvidt kjøttet ditt var trygt å spise aner jeg ikke, dessverre...

  Svar med sitat
Gammel 26-06-06, 18:53   #10
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Man kjenner om kjøttet har bakterier ikke sant?

En uke i kjøleskap høres lenge ut selv om det var stekt....

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 26-06-06, 20:22   #11
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Man kjenner om kjøttet har bakterier ikke sant?

Opprinnelig lagt inn av Georgine

En uke i kjøleskap høres lenge ut selv om det var stekt....

Ferskt stekt kjøtt bør ikke spises dersom det har stått i kjøleskap i mer enn 2 dager. Det er den tommelfingerregelen jeg som kokk har lært og brukt. Max to dager for alt kjøtt og fisk og skalldyr. Uansett om det er rått eller kokt eller stekt. Står kjøttet/fisken/maten udekket til i kjøleskapet så bør det kastes etter kun 1 døgn.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 26-06-06, 20:36   #12
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Man kjenner om kjøttet har bakterier ikke sant?

Å...

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Ferskt stekt kjøtt bør ikke spises dersom det har stått i kjøleskap i mer enn 2 dager. .

Kan jeg spørre hva som menes med ferskt stekt kjøtt?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 26-06-06, 20:39   #13
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Man kjenner om kjøttet har bakterier ikke sant?

Opprinnelig lagt inn av Lise

Å...
Kan jeg spørre hva som menes med ferskt stekt kjøtt?

Ferskt kjøtt som er nystekt..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 26-06-06, 20:49   #14
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Man kjenner om kjøttet har bakterier ikke sant?

Restemat bør unngås i så stor grad som mulig. Særlig hvis det er mer enn én dag gammelt. Når man steker mat dreper man bakteriene... men det er visse unntak. Listeria er en sykdomsfremkallende bakterie som liker seg godt ved stekevarme. Mat som varmes opp flere ganger, eller står og putrer på svak varme over lengre tid er ikke dumt å unngå.

Listeria er forresten den bakterien som gjør at all mat blir dårlig til slutt, selv om den ligger i kjøleskap. Kjøleskapet bremser imidlertid bakterieveksten ganske så bra. Men seks dager for mat som allerede er stekt er ikke bra.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 27-06-06, 12:51   #15
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Man kjenner om kjøttet har bakterier ikke sant?

Krydder kan til en viss grad dekke over dårlig smak.

Kjøttpålegg blir jo ofte liggende en uke før det blir oppspist. men de er jo tilsatt salt da

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 29-06-06, 05:35   #16
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Man kjenner om kjøttet har bakterier ikke sant?

Jeg tenker alltid på julepåleget, som jo ofte oppbevares i inntil halvannen uke før det er oppspist. . . Så jeg har en grense på ferdigstekt kjøtt på inntil en uke. Er det eldre, kaster jeg det, er det ikke så gammelt, og det blir gjennomkokt en gang til og ikke lukter dårlig, bruker jeg det.

Unntak hvis jeg har medium-stekte biff-rester - da setter jeg grensen lavere.

Men jeg tenker at man har nok gjort dette og verre ting enn dette før i tiden - uten at folk ble syke den gangen. Men kanskje tålte de mer, og kanskje er det andre bakterier nå for tiden, så dermed min 6-7-dagers-regel.

Men hvis det ikke lukter friskt og godt, da går det i bosset.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-06-06, 08:05   #17
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Man kjenner om kjøttet har bakterier ikke sant?

Pålegg er behandlet helt korrekt med tanke på avkjøling og pakking, og er i tillegg tilsatt en eller annen form for konserveringsmiddel. Det er også merket med en holdbarhetsdato jeg forholder meg til. For meg er det derfor en helt annen sak enn middagsrester.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Til dere som er kristne.. mofe Generell diskusjon 34 12-09-05 09:23
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no