Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Julemarsipan

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-12-10, 14:33   #1
e84
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 112
e84 er på en erverdig vei

Julemarsipan

Ingredienser:
90 g mandelmel
60 g SukrinMelis
2 eggehviter
(1-3 dråper mandelessens)

Topping:
20 g mørk sjokolade

Slik gjør du:
Bland SukrinMelis, mandelmel, eggehviter og mandelessens. Smak på marsipanen etter hvert som du knar den sammen, og tilsett mer mandelmel eller SukrinMelis ettersom hvor søtt du liker å ha det. La deigen hvile i ca. 15 minutter, del den i 12 like biter og trill kuler.

Del sjokoladen i biter og putt de i en plastpose, smelt i varmt vann. Klipp av tuppen og dekorér marsipanbitene med deilig mørk sjokolade

e84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og trening Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 14:38   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Julemarsipan

Den har jeg tenkt å prøve til helgen. Muligens bounty-sjokoladen fra "Bakeglede uten sukker" også.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 15:45   #3
e84
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 112
e84 er på en erverdig vei

Sv: Julemarsipan

åååå, bounty sjokolade?? yum...ligger en oppskrift på det her et sted også, gjør det ikke? mener jeg har sett det tidligere...

e84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og trening Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 15:47   #4
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: Julemarsipan

Så flott at de har fått Sukrinmelis på markedet nå, det må jeg teste ut.

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 15:52   #5
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Julemarsipan

Opprinnelig lagt inn av e84, her.

åååå, bounty sjokolade?? yum...ligger en oppskrift på det her et sted også, gjør det ikke? mener jeg har sett det tidligere...

Bounty har alltid vært en av sjokoladefavorittene mine (sammen med hobby, men den blir kanskje hakket verre å lage selv!) og den ser ikke så vanskelig ut å lage heller.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 16:15   #6
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Julemarsipan

Hmm.. den skal testes!!
Lager du den for hand, eller i en eller annen kjøkkenmaskin?

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 16:22   #7
bibi
Seniormedlem
 
bibi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.028
bibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastisk

Sv: Julemarsipan

Ja denne oppskriften må testes!!

__________________


Journalen min
Har gått ned 13 kilo på Fedon-vis tidligere. Har nå 11 kilo igjen å miste
bibi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 17:35   #8
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Julemarsipan

Må mandelmelet være av skolde mandler?

Tro om man kan lage marsipan av kokosmel....?

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 20:56   #9
e84
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 112
e84 er på en erverdig vei

Sv: Julemarsipan

jeg har lagd av det mandelmelet som selges i helsekosten. kan sikkert funke med kokosmel også, jeg har ikke prøvd men give it a try!

jeg har bare lagd den for hand ja

e84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og trening Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 21:59   #10
Kjersti`en
Juniormedlem
 
Kjersti`en sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Os i Hordaland
Innlegg: 17
Kjersti`en er på en erverdig vei
Wink

Sv: Julemarsipan

Vanligvis lager man marsipan på følgende måte:

500 g mandler, skåldes (dvs.du har de i en gryte, heller kokende vann over, venter litt og så er det bare til å sette seg ned og "poppe" av skallet.
Mandlene uten skall legger du så utover i en langpanne og "tørker" forsiktig på svak varme i ovnen noen timer.
SÅ kan du ha de i hurtigmikseren og male de veldig veldig fint.
Deretter tømmer man oppi 500 g melis(her bruker jeg sukrin-melis) og en til to eggehviter.
That`s it!

Hvis du IKKE tar av skallet på mandlene, men bruker samme oppskrift, får du en enkel form for kransekake ;-)
Både marsipan og kransekake kan steikes i ovnen.
Trill en tykk pølse og skjær skiver av den, stek midt i ovnen på rundt 200*C til de blir gylne. Nam nam!

Kjersti`en er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 22:37   #11
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Julemarsipan

Opprinnelig lagt inn av Mellon, her.

Må mandelmelet være av skolde mandler?

Neida, jeg vet ikke hvorfor man sier mandlene må skoldes før man lager marsipan. Antagelig for at marsipanen da blir mye hvitere og finere å se på? Den er da minst like god om mandlene beholder skallet på.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 22:29   #12
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Julemarsipan

Opprinnelig lagt inn av Mellon, her.

Tro om man kan lage marsipan av kokosmel....?

Hm, interessant tanke

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 06:26   #13
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Julemarsipan

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Hm, interessant tanke

Da smaker det nok ikke mandel marsipan

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 08:36   #14
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Julemarsipan

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Da smaker det nok ikke mandel marsipan

Det vet jeg, men man får jo konsistensen. Og jeg liker kokos, og den er jo naturlog søt, så kan bli en søt god masse. Bareen ide jeg fikk, siden kokosmel oppfører seg gamske likt som mandelmel på mange måter

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 14:15   #15
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Julemarsipan

Da har jeg laget den etter oppskriften i siste VOF, men de opererte med 250 g mandler og 1/2-1 eggehvite... Måtte ha 2,5 eggehvite jeg. Da ble den muligens litt for løs og det smakte merkelig nok lite mandler av den, selv om jeg hadde i bare 4 ss sukrinmelis, skulle nok hatt i litt mandelessens også, men gjort er gjort. Får notere det i boka og huske det neste år. Dyppet kulene i smeltet mørk kokesjokolade med en liten dæsj cocosa (kunne droppet den) og de ble gode, men smakte altså ikke nok marsipan.

Har også prøvd å lage bountysjokolade, men kokosmassen ble for myk til å kunne formes til noe som helst så jeg endte opp med å ha den i muffinsformer og helle smeltet sjokolade over. Men det ble godt da!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 20:27   #16
Debbie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 34
Debbie er på en erverdig vei

Sv: Julemarsipan

Opprinnelig lagt inn av e84, her.

Ingredienser:
90 g mandelmel
60 g SukrinMelis
2 eggehviter
(1-3 dråper mandelessens)

Topping:
20 g mørk sjokolade

Slik gjør du:
Bland SukrinMelis, mandelmel, eggehviter og mandelessens. Smak på marsipanen etter hvert som du knar den sammen, og tilsett mer mandelmel eller SukrinMelis ettersom hvor søtt du liker å ha det. La deigen hvile i ca. 15 minutter, del den i 12 like biter og trill kuler.

Del sjokoladen i biter og putt de i en plastpose, smelt i varmt vann. Klipp av tuppen og dekorér marsipanbitene med deilig mørk sjokolade

Hvor kjøpes sukrinmelis, tro?

Debbie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 20:36   #17
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Julemarsipan

helsekost har det

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no