Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-04-10, 23:41   #1
Trin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 40
Trin er på en erverdig vei

Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Til frokost og lunsj bruker jeg:
- Blanding av spinat, ruccola og isbergsalat
- Agurk
- Squash
- Litt paprika

Til middag bruker jeg det samme eller brokkoli/blomkål.

Noen forslag til hva annet som kan brukes for å få variasjon i næringsstoffene?

Trin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 00:07   #2
crystall
Seniormedlem
 
crystall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 35
Innlegg: 672
crystall er ny på veien

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Jeg bruker veldig mye sopp, da spesielt champinjong. Stekt sopp eller soppstuing passer lisksom til det meste, pluss det er lett å kaste oppi sånn pytt i panne og div. gryteretter
Ellers er det jo greit med litt løk, det syns jeg setter god smak på det meste!
Minimais er jo også en fin ting, siden jeg savner vanlig mais.. hjertesalat er jo godt, og litt mer næring i enn isberg.. Kinakål i salat funker bra!

Hmh..jeg er egentlig ganske dårlig på grønnsaker selv jeg, men håper det kan være litt til hjelp..

__________________
Delmål 1: 90 kg - Delmål 2: 85 kg- Delmål 3: 80 kg - Delmål 4: 75 kg - Det ultimate målet: 70 kg


Min Journal
crystall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 00:21   #3
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Hei,
En annen variasjon ligger jo i tilberedelsen; rå, wokke, kokte, bakte, grilla, mos…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 00:56   #4
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Jeg liker også godt gresskar.
Bruker denne varianten:
Den kalles butternut squash på engelsk svenskene kaller den myskpumpa men jeg har ikke klart å finne noe norsk navn. De har den som regel på innvandrerbutikker her i Bergen i hvertfall. Synes den er veldig god bakt eller som en grønnsak i gryteretter.
Og aubergine er godt.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 07:45   #5
matitt
Medlem
 
matitt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Grenland
Alder: 46
Innlegg: 394
matitt er ny på veien

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Opprinnelig lagt inn av crystall, her.

Minimais er jo også en fin ting, siden jeg savner vanlig mais.. hjertesalat er jo godt, og litt mer næring i enn isberg.. Kinakål i salat funker bra!

Hmh..jeg er egentlig ganske dårlig på grønnsaker selv jeg, men håper det kan være litt til hjelp..

Minimais?? Kan vi spise det?

__________________


matitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 08:49   #6
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Opprinnelig lagt inn av matitt, her.

Minimais?? Kan vi spise det?

Jupp!

Jeg synes en blanding av løk, minimais, squash, paprika og andre stekbare grønnsaker stekt i panne er godt

Og du har prøvd blomkålmos håper jeg? Det er noe HELT annet enn kjedelig kokt blomkål altså! Det er digg!

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 09:33   #7
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Ser at det meste er nevnt, men her går det mye i SOPP!!!, squash, brokkoli/blomkål, litt løk, aubergine, paprika, kål og bambusskudd

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 15:23   #8
Trin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 40
Trin er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Takker for svar
Ser at jeg egentlig er innom det meste her, bortsett fra den mystiske gresskarsaken. *prøve å få tak i*
Har også brukt mye sopp, men mannen er så lei sopp nå at han har bedt om å få slippe...

Koker, baker, steker, lager gratenger osv osv.
Laget masse mos, både av blomkål og brokkoli. Tilsetter litt smør, fløte og litt hvitløk. I brokkolimosen pleier jeg også bruke litt chili. Godt, men man trenger variasjon.

Trin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 16:43   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Flate sukkererter kan man spise. Godt å surre i wok eller bare ha rett i salat.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 17:07   #10
Namba
Seniormedlem
 
Namba sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 607
Namba er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Jeg bruker brokkoli, blomkål, paprika, løk, minimais, rå og kokt kinakål, hvitløk, salat, agurk, purre, sopp og squash.

Namba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LKHF Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 19:57   #11
Superteddy
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Lillehammer
Alder: 42
Innlegg: 239
Superteddy er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Raspe blomkål og steke kjapt i en god slump smør og ha på litt grillkrydder!
Det smaker kjempegodt og går utrolig kjapt!

__________________


Superteddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 20:05   #12
emilie_lavkarbo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: vestfold
Innlegg: 15
emilie_lavkarbo er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

stekte aspargestopper er godt ved siden av middag osv! Rå også.

emilie_lavkarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysediett Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 23:01   #13
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Blomkålris er veldig godt til middag, mye bedre enn bare dampet blomkål.

Avokado gir en spennende smak i feks salat og den inneholder bra med fett. Jeg bruker avokado, vårløk/purre, agurk, noen ganger tomat, revet parmesan, pinjekjerner og har i egg eller kylling.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 19:17   #14
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Opprinnelig lagt inn av LineJM, her.

Jeg liker også godt gresskar.
Bruker denne varianten:
Den kalles butternut squash på engelsk svenskene kaller den myskpumpa men jeg har ikke klart å finne noe norsk navn. De har den som regel på innvandrerbutikker her i Bergen i hvertfall. Synes den er veldig god bakt eller som en grønnsak i gryteretter.
Og aubergine er godt.

Butternut på engelsk. I norge går den under navn Flaske gresskar, flaske hals gresskar, moskuss greskar, men den heter egentlig Muskatt gresskar på norsk.

Er nokså høy i kb.

Jeg lever av butternut squash og hokkaido squash. Kan fint spise 1 kg av dem til dagen

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 23:59   #15
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Bruker en del av det samme som dere, men bruker i perioder stangseleri og litt reddik i salat også.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 00:19   #16
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Stangselleri Det er grønnsaken sin det! Er kjempegodt med diverse ost på: blå/hvit castello, brie etc etc....

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 06:35   #17
Brimstone
Seniormedlem
 
Brimstone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 767
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Blomkålmos ala Nannah! Fett og deilig!

__________________
Det er min legg, og jeg driter når jeg vil!
Brimstone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman light Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 07:03   #18
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Opprinnelig lagt inn av LineJM, her.

Stangselleri Det er grønnsaken sin det! Er kjempegodt med diverse ost på: blå/hvit castello, brie etc etc....

Ah jeg hadde heeeelt dilla en stund på stangselleri med hvitløksost

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 08:49   #19
Elizabeth
Medlem
 
Elizabeth sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Moss <3
Alder: 39
Innlegg: 262
Elizabeth er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Jeg bruker stanseleri med baconost! LOVE IT!

Elizabeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: My style Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 00:00   #20
Gange
Medlem
 
Gange sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: bergen
Innlegg: 79
Gange er ny på veien

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Rapid/isbergsalat, brokkoli, sopp, agurk.

Litt lauk og tomat, prøver å spisa mindre av det. Tenkte skaffa litt blomkål.

__________________


Gange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og trening Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 00:29   #21
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Sopp er favoritten her. Mannen min liker ikke blomkål og brokkoli, det er ganske frustrerende, i grunnen. Men jeg og barna liker det da.
I helgene pleier jeg å lage fylt løk, da koker jeg hele skrelte løker i ca. 10 minutter, før jeg skjærer av toppen og graver ut endel av innmaten med skje. Så kan man fylle oppi feks. stekt kjøttdeig og ost og sånt, eller feks. en blanding av hakket løk (bruk innmaten som er tatt ut), baconbiter, timian og parmesan og litt fløte, ha det i hulrommet og strø litt ost over og steke i ovnen. Surr gjerne bacon rundt løken før steking. Naaam.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 13:42   #22
crystall
Seniormedlem
 
crystall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 35
Innlegg: 672
crystall er ny på veien

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

I helgene pleier jeg å lage fylt løk, da koker jeg hele skrelte løker i ca. 10 minutter, før jeg skjærer av toppen og graver ut endel av innmaten med skje. Så kan man fylle oppi feks. stekt kjøttdeig og ost og sånt, eller feks. en blanding av hakket løk (bruk innmaten som er tatt ut), baconbiter, timian og parmesan og litt fløte, ha det i hulrommet og strø litt ost over og steke i ovnen. Surr gjerne bacon rundt løken før steking. Naaam.

Namme nam! Takk for tipset, det vil hvertfall jeg prøve!

__________________
Delmål 1: 90 kg - Delmål 2: 85 kg- Delmål 3: 80 kg - Delmål 4: 75 kg - Det ultimate målet: 70 kg


Min Journal
crystall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 18:12   #23
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Jeg slår et slag for fennikel , helst ovnsbakt

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 11:24   #24
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Salat med cottage cheese som dressing er digg. Kutt opp alle mulige grønnsaker som: issalat/spinat/ruccola, agurk, tomat, brokkoli, blomkål, sukkererter og løk og bland i cc som du først har saltet og krydret. Dijonsennep er uten sukker og kan brukes i også, og sitronsaft. Jeg brukte cc før men nå bruker jeg heller avokado som dressingerstatning. Ikke glem hvitløk og ingefær opphakket, pluss dill,organo, urtegårdkrydder og evnt karri om du liker det. Kald salat liker jeg å drikke varm te til for å få normal temperatur i magen. Å rive opp en ferdigstekt kyllingfilet i biter og blande inn i salaten blir digg. Kokte egg, finnbiff eller tunfisk kan brukes istedet.

Jeg spiser dette til middag ved siden av stekt kyllingfilet, kokt ørret med sennep, dill og sitron eller finnbiff. Noen ganger woker jeg grønnsaker og blander oppi ruccolasalat etter steking. Da bruker jeg andre grønnsaker: løk, grønn squash, aubergine, brokkoli,sukkererter, champignong og blomkål.

Grønnsaker er fint å få i seg ved å koke de i suppe med grønnsaksbuljongterning for hver halvliter vann du bruker, for å ikke bli lei av salat.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 16:34   #25
wevi
Medlem
 
wevi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Ullerøy
Alder: 46
Innlegg: 349
wevi har en fantastisk aura rundt segwevi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Bruker også mye blomkålris. Og så har jeg hele tidenen salat med ruccola, kinakål og paprika i kjøleskapet, så varierer æ med andre ting underveis. Ellers så har jeg fått litt dille på hodekål/spisskål med en blanding av epleeddik og avokadolje med masse deilig urtekrydder og hvitløk. Den rasper jeg med gulrotskrelleren og lar blandingen stå litt før jeg spiser den. Kjapp coleslaw som går like fint til fiskegrateng og grillmat osv.

Tror jeg vil prøve den der gresskarvarianten. Får stikke innom ultra og se om de har den der. Neppe på rema.. der så dem bare dumt på meg når jeg etterlyste spisskål..

__________________



wevi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tidligere ketolyse, men har gått over til noe omtrent som Fedon. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Inspirasjon! (Før- og etterbilder) Bambolona Generell diskusjon 3 22-01-09 10:55
Trenger motivasjon og inspirasjon! lily Induksjonen 2 27-03-08 13:33
Salat inspirasjon guro Middag 1 06-01-05 12:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no