Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-02-13, 12:10   #1
Mimie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 16
Mimie er på en erverdig vei

Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Jeg er ny i lavkarboverdenen og har en del spørsmål rundt dette. Jeg er en jente på snart 23år, er 166 høy og veier 55kg. Har holdt på med trening en stund, med hovedfokus på å bli strammere og mer definert. Altså- mitt mål er ikke å slanke meg, men å bli mer fit. Har litt for mye i fettprosent spesielt rundt mage, og dette sliiiter jeg med å få bort. Har hørt en del om- og lest litt om lavkarbo, og det er noe jeg lenge har hatt lyst til å prøve. Per dags dato prøver jeg å ligge i kaloriunderskudd, og det gjør at jeg går endel sulten.. Samt at jeg prøver å ligge mest mulig unna karbohydrater.
Mine spørsmål rundt lavkarbo er; vil det "fungere" på meg, som er slank, men vil ned i fettprosent? Eller vil jeg legge på meg mer fett? Er redd for å gå mer opp i fettprosent. Og - hvordan virker alt fettet man får i seg inn på hjerte/blodårer/lever/nyrer osv. ? Ser for meg at dette må være "betong" for kroppen?

Sikkert dumme spm, men jeg vet ikke så mye om dette.. Hjelp og forklaringer mottas med stor takknemlighet!:-)

Mimie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 13:52   #2
Mimie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 16
Mimie er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring:-)

Ok, gjorde.visst en nybegynnerfeil og stilte spørsmål før jeg leste rundt;-) Har nå funnet en del svar, men jeg finner ikke noe sted spørsmål fra folk som allerede er slanke/ikke nødvendigvis vil ned i vekt. Kan noen svare meg på det hadde jeg blitt glad!:-) Og - er det om og gjøre og spise det feteste av det fete?:-) Bacon, seterrømme, ekte majones(eeelsker majones), meierismør osv osv.? Er så redd for å legge på meg i fett istedet for å gå ned i fett... :-/

Mimie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 14:27   #3
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring:-)

Min personlige mening er at dersom du ikke har behov for å gå ned i vekt eller noe problem med karbohydrater (fordøyelse, velvære, klarhet i hode osv), så ser jeg ingen grunn til at du skulle måtte gå på lavkarbo. Du sier du vil bli kvitt magefettet, men jeg tror ikke lavkarbo er bedre eller verre til det enn hva lavkalori er.

Når det er sagt, tror jeg det er tips og triks du kan låne fra lavkarbo som kan være til hjelp: mettende mat! Det trenger ikke være høyt i fett (altså energi) for å være mettende. Det er nok individuelt hva som er mettende. For eksempel nevner mange avokado, men der kjenner jeg meg ikke igjen. Selv finner jeg følgende mat god på metthetsfølelse: egg, kylling, kalkun, kikerter, nøtter, tomat!, spinat, tunfisk, bønner, blomkål, brokkoli, rosenkål...

Men dette er som sagt min personlig mening. Andre her vil sikkert sverge til at lavkarbo som livsstil for både de tykke og de smale er å anbefale. Jeg vet ærlig talt ikke selv.

Jeg har merket en generell tendens til at de som har begynt fra normalvekt til lavkarbo har lagt på seg, og at de som startet som overvektig har måttet følge med på kalorinivået når de nærmer seg målet sitt.

Helt til slutt (burde vel egentlig ha sagt dette først), så trenger du virkelig ikke gå ned i vekt. Du har samme høyde, alder og kjønn som meg, så om jeg ikke husker helt feil så er du 4-5 kilo unna undervekt. Enda en grunn til å anta at lavkarbo vil gjøre at du legger på deg, i hvertfall litt. Jeg håper du tar det i beste mening når jeg sier: vær fornøyd med hvordan du er.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg

Sist redigert av Ziltoidia : 17-02-13 kl 14:39.
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 15:00   #4
Mimie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 16
Mimie er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring:-)

Takk for svar! Ja, vet at alle de matvarene du ramser opp er mettende, men som sagt, så vil jeg ikke legge på meg i fett. Hvis du leser det jeg skrev i innlegget -står det at jeg [b]ikke er ute etter å slanke meg[b], men jeg vil ha en strammere kropp. Selvom man er slank kan man ha for mye i fettprosent. Ja, skjønner også hva du mener med at jeg skal være fornøyd med den jeg er, men når magefettet henger på utsiden når jeg har på stramme bukser, og tre valker legger seg nedover fra under brystene og ned til bukselinningen når jeg sitter, klarer jeg desverre ikke være fornøyd. Og da gjør jeg noe med det. Har trent lenge uten å se resultater på disse områdene, både styrke og utholdenhet.

Som sagt - jeg er ikke ute etter å slanke meg. For min del kan jeg gjerne gå opp i vekt, men da skal det være i muskler - ikke fett. Beklager hvis jeg virker krass, men jeg er så lei av alle som skal fortelle meg hvor tynn, nesten undervektig jeg er. For det er ikke vekten jeg har problemer med. Det er det overflødige fettet. Som gjør at jeg ikke kan kle meg i det jeg vil, eller som gjør at jeg føler meg ukomfortabel på stranda. For min del kan jeg like godt veie 65kg, men med en kropp som er fit og med muskler, og ikke med overflødig fett.

Mimie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 15:15   #5
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring:-)

Opprinnelig lagt inn av Mimie, her.

Takk for svar! Ja, vet at alle de matvarene du ramser opp er mettende, men som sagt, så vil jeg ikke legge på meg i fett. Hvis du leser det jeg skrev i innlegget -står det at jeg [b]ikke er ute etter å slanke meg[b], men jeg vil ha en strammere kropp. Selvom man er slank kan man ha for mye i fettprosent. Ja, skjønner også hva du mener med at jeg skal være fornøyd med den jeg er, men når magefettet henger på utsiden når jeg har på stramme bukser, og tre valker legger seg nedover fra under brystene og ned til bukselinningen når jeg sitter, klarer jeg desverre ikke være fornøyd. Og da gjør jeg noe med det. Har trent lenge uten å se resultater på disse områdene, både styrke og utholdenhet.

Men... hvis du er ute etter å ha mindre fettprosent, så ER det å gå ned i vekt. (Økning/kompensering i vekt med muskler kommer av trening, ikke mat) Den eneste måten å gå ned i fettprosent (så vidt jeg vet. Her er det jo ulikt syn på det) er å gå i energiunderskudd - derfor foreslår jeg mettende mat som folk på lavkarbo ofte spiser.

Opprinnelig lagt inn av Mimie, her.

Som sagt - jeg er ikke ute etter å slanke meg. For min del kan jeg gjerne gå opp i vekt, men da skal det være i muskler - ikke fett. Beklager hvis jeg virker krass, men jeg er så lei av alle som skal fortelle meg hvor tynn, nesten undervektig jeg er. For det er ikke vekten jeg har problemer med. Det er det overflødige fettet. Som gjør at jeg ikke kan kle meg i det jeg vil, eller som gjør at jeg føler meg ukomfortabel på stranda. For min del kan jeg like godt veie 65kg, men med en kropp som er fit og med muskler, og ikke med overflødig fett.

Det var derfor jeg skrev at jeg håper du tar det i beste mening. Det siste jeg vil er å være blant de som dikterer hvor tynn man får lov til å være. Uten personlig erfaring, har jeg inntrykk av at enkelte har skamløst lav terskel for å lire av seg ting som "Nei nå er du FOR tynn!"

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 15:25   #6
Mimie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 16
Mimie er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring:-)

Takk:-)
Synes det er noe av det som gjør alt så vanskelig. Ingen skjønner hvorfor jeg skal være så opptatt av hva jeg spiser eller trener, "fordi du er jo så tynn". Men det er greit å være tynn, er veldig fornøyd med at jeg er det. Men vil at kroppen min skal se ålreit ut også, uten dvaskent fett som henger og slenger.. ;-) Og begynner å bli så fortvilet over å ikke se noe forandring på fettprosenten, enda jeg trener og trener, og er ganske flink med kostholdet..

Mimie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 15:34   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring:-)

Hvis det er reelt, og ikke bare i hodet, at du har fett på magen selv om du er slank ellers er lavkarbo helt klart det rette. De som lett legger på seg rundt magen har lettere for å utvikle insulinresistens og diabetes over tid.
Og det er ikke fettet du legger på deg av, det er bare brensel for kroppen. Du legger på deg når du spiser fett og karbohydrater sammen, da øker insulinet som må til for at fettet skal lagres.
I tillegg vil det være nyttig med trening som gir sterk kjernenuskulatur, f.eks yoga.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 15:50   #8
Mimie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 16
Mimie er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring:-)

Tusen takk for svar Carisma:-) Kan garantere at det ikke ligger i hodet. Skulle gjerne lagt ut et bilde, men vil liksom ikke dele det med alle og enhver;-) Har snakket med veileder på treningstudioet også, og hun ser det samme for meg. Jeg er slank/tynn ja, men har overflødig fettprosent. Ok, har du noen nybegynnertips på hva jeg kan spise? Skal straks spise middag, kyllingfilet surret med bacon og salat. Er dette et greit måltid? Bør jeg ha mer fett? Og hva bør jeg holde meg langt unna, foruten de innlysene tingene som brød/ris/pasta osv?:-) Er det mye karbohydrater i poteter? Og hvilken lavkarboretning bør jeg følge? :-)

Mimie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 22:25   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring:-)

Opprinnelig lagt inn av Mimie, her.

Tusen takk for svar Carisma:-) Kan garantere at det ikke ligger i hodet. Skulle gjerne lagt ut et bilde, men vil liksom ikke dele det med alle og enhver;-) Har snakket med veileder på treningstudioet også, og hun ser det samme for meg. Jeg er slank/tynn ja, men har overflødig fettprosent. Ok, har du noen nybegynnertips på hva jeg kan spise? Skal straks spise middag, kyllingfilet surret med bacon og salat. Er dette et greit måltid? Bør jeg ha mer fett? Og hva bør jeg holde meg langt unna, foruten de innlysene tingene som brød/ris/pasta osv?:-) Er det mye karbohydrater i poteter? Og hvilken lavkarboretning bør jeg følge? :-)

Sjekk ut Primal Blueprint på siden Marks Daily Apple. Det er lavkarbo på steinaldervis. Ser ut til å virke veldig bra for folk som trener etter testemonials-sidene. Og det er utvilsomt et sunt kosthold.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 08:39   #10
Mimie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 16
Mimie er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Tusen takk!:-) Har litt flere spørsmål;-) Har nå så vidt begynt, vil virkelig teste ut dette. Gjør også dette pga alle 'helsegevinstene' jeg har lest om rundt lavkarbo. Har hatt en hverdag hvor jeg ble mye trøtt og slapp, særlig etter lunsj hvor det fordet meste gikk i brød, noen ganger knekkebrød. Sliter også endel med hodepine. Ble/blir også ofte oppblåst og får kramper/knip i magen. Håper at dette kan bli bedre ved et kosthold som dette?
Begynte igår med middag; kyllingfilet surret med bacon rundt, saus av creme fraiche og stekesky, - salat med brokkoli, slangeagurk, stangselleri, ruccola. Frokost idag; Bacon (stekt i litt meierismør) og eggerøre laget med lettmelk. Lettmelk og creme fraiche er det eneste jeg hadde, men det burde vel heller vært helmelk/fløte og seterrømme...?:-)
Nå som jeg har begynt kjenner jeg at jeg får litt kalde føtter og 'angst'. Føler liksom at jeg legger på meg ved hvert måltid jeg spiser, blir så rart og unaturlig med så mye fett..

Hvilke bivirkner bør jeg regne med/forvente i starten og når vil jeg merke 'effekten' av å ha lagt om til dette kostholdet? Kan jeg trene som vanlig?:-) Og - MÅ jeg unnvære kaffe i to uker?:-)

Mimie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 08:57   #11
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Fett er ikke unaturlig, det er den energikilden vi er laget for å bruke! Og når du har kuttet ut sukker (dvs karbo) må du jo hente energien fra et sted, ikke sant?

Du vil kanskje merke at det blir litt tungt å trene de første par ukene, og jeg for min del hadde en litt "ullen" følelse i hodet den første tiden. Dessuten kan du oppleve ketoseånde, en litt metallisk smak i munnen. Dette pleier å gi seg etter et par måneder. Men det tar ikke mange ukene før kroppen er 100% omstilt til å gå på fett i stedet for sukker, og du får gleden av en kropp i balanse og et energinivå du ikke trodde ville være mulig å oppnå!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 09:49   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Opprinnelig lagt inn av Mimie, her.

Tusen takk!:-) Har litt flere spørsmål;-) Har nå så vidt begynt, vil virkelig teste ut dette. Gjør også dette pga alle 'helsegevinstene' jeg har lest om rundt lavkarbo. Har hatt en hverdag hvor jeg ble mye trøtt og slapp, særlig etter lunsj hvor det fordet meste gikk i brød, noen ganger knekkebrød. Sliter også endel med hodepine. Ble/blir også ofte oppblåst og får kramper/knip i magen. Håper at dette kan bli bedre ved et kosthold som dette?
Begynte igår med middag; kyllingfilet surret med bacon rundt, saus av creme fraiche og stekesky, - salat med brokkoli, slangeagurk, stangselleri, ruccola. Frokost idag; Bacon (stekt i litt meierismør) og eggerøre laget med lettmelk. Lettmelk og creme fraiche er det eneste jeg hadde, men det burde vel heller vært helmelk/fløte og seterrømme...?:-)
Nå som jeg har begynt kjenner jeg at jeg får litt kalde føtter og 'angst'. Føler liksom at jeg legger på meg ved hvert måltid jeg spiser, blir så rart og unaturlig med så mye fett..

Hvilke bivirkner bør jeg regne med/forvente i starten og når vil jeg merke 'effekten' av å ha lagt om til dette kostholdet? Kan jeg trene som vanlig?:-) Og - MÅ jeg unnvære kaffe i to uker?:-)

Bruk fullfete produkter, men du trenger ikke å gå til lengder for å tilføre fett dersom du passer på å bruke varer som har naturlig fett i seg. Skjønner du forskjellen? Spis gjerne egg og bacon, men du trenger ikke å steke bacon i smør eller heller baconfettet over olivenene... om du skjønner forskjellen.
Og halve måltidet bør være i form av grønnsaker.

Når du går rett over til ketogent - som det ser ut for at du gjør - så kan du nok regne med 1-4 uker med slapphet og til tider lett hodepine. Du har en karbohytrat-vant kropp til "avrusing". Flere har erfart at dette går raskere/lettere over med
- nok vann
- nok salt
- vitamintilskudd. Ketolysetilskuddene er spesielt tilpasset den oppbyggingen kroppen din trenger fra å forbrenne karbohyddrater til å forbrenne fett så bruk gjerne disse i minst 1-2 måneder.

Unaturlig med fett? Nei - det som ikke er naturlig er det vi har gjort de siste 20 årene - å fettet ut av mat som vi har spist i tusenvis av år... Som "lett"- melk. I den grad man drakk/brukte lettmelk før i tiden var det fordi man laget smør/rømme som man også spiste. Så i sum spiste man "helmelk" - bare i to separate deler. Og fete dyr var den flotteste maten. Men selvfølgelig bør mengden mat og aktivitet passe til hvor mye man spiser. For de fleste går dette "av seg selv" på lavkarbo fordi dette er mat som ikke kødder med mettheten på samme måte som lettprodukter og mye lettfordøyelige karbohydrater gjør.

Om du er usikker så anbefaler jeg deg dessuten å låne eller kjøpe noen bøker om kostholdet. Et ubetenkt lavkarbo har nok potensiale til å være nesten like skadelig som andre typer kosthold - og når man har litt kunnskap bak det man gjør så vil det være lettere å gjennomføre og ikke minst forstå hva og hvorfor.

Lykke til.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 10:30   #13
Mimie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 16
Mimie er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Ok, tusen takk:-) Ja jeg har visst det, det har jeg egentlig gjort ubevisst. ;-) Hvor mange karbohydrater kan jeg maks spise per dag? Og jva bør jeg spise før/etter trening? Er livredd for karbohydrater jeg nå..;-)

Mimie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 11:05   #14
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Opprinnelig lagt inn av Mimie, her.

Ok, tusen takk:-) Ja jeg har visst det, det har jeg egentlig gjort ubevisst. ;-) Hvor mange karbohydrater kan jeg maks spise per dag? Og jva bør jeg spise før/etter trening? Er livredd for karbohydrater jeg nå..;-)

Du kan spise inntil 150g karbohydrater og kalle det lavkarbo. Men de fleste oppnår nok vekttapet ett eller annet sted under 100g. Av de som ligger under 100g så varierer det veldig. Noen lykkes best i ketose (som kan opptre fra ca 50-20 - for de fleste), mens andre lykkes best utenfor ketose.

Det er viktigst at du er kritisk til hvilke karbohydrater du velger å spise. Og jo lavere du velger å ligge på karbohydratene jo viktigere er det at du bruker karbohydratene til grønnsaker (og bær).

Se her - her er en link om gode fettkilder og hvorfor vedkommende velger disse. http://solveigs-smil.blogspot.no/201...ettkilder.html
Akkurat den samme vurderingen bør gjøres for karbohydrater også. De karbohydratene du spiser bør være trege (inneholde vannløselig fiber), og komme sammen med en pakke andre næringsstoffer... og ikke bare være søte og fylle magen som sukker, seigmenn eller ris - som verken inneholder vitaminer, antioksidanter eller mineraler i noen grad.

Før trening spiser du som ellers, nok til å være passe mett. Etter trening - om du trenger noe da kan du jo f.eks lage en smoothie av kokosmelk, eggeplomme, 1-2ss bær og litt flytende vaniljestevia.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 13:02   #15
Mimie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 16
Mimie er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Egentlig, når jeg har tenkt litt og lest litt, bør vel ikke jeg gå over til ketogent,eller? Jeg skal jo ikke nødvendigvis gå ned i vekt, men ned i fettprosent.. veier jo bare 55kg, men har som sagt endel overflødig fett som jeg har vanskeligheter med å få bort..

Mimie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 16:34   #16
HerbaLinn
Juniormedlem
 
HerbaLinn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Elverum
Alder: 39
Innlegg: 35
HerbaLinn er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Opprinnelig lagt inn av Mimie, her.

Egentlig, når jeg har tenkt litt og lest litt, bør vel ikke jeg gå over til ketogent,eller? Jeg skal jo ikke nødvendigvis gå ned i vekt, men ned i fettprosent.. veier jo bare 55kg, men har som sagt endel overflødig fett som jeg har vanskeligheter med å få bort..




Jeg ville ikke gått over på et ketogent kosthold. Vanlig lavkarbo og trening tror jeg vil hjelpe deg bedre enn akkurat det.
Kutt kjappe karbohydrater (brød, ris, pasta, potet ol)

Spis nok grønnsaker, drikk masse vann, spis fett og nok proteiner.
Formen din vil nok bli bedre, med bedre treningsresultater.
Lykke til!

__________________


Etter en rask titt i speilet, ser jeg at jeg har kropp som en Gud! Riktignok en Buddah, men likevel en gud!
HerbaLinn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 17:08   #17
Mimie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 16
Mimie er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Opprinnelig lagt inn av HerbaLinn, her.

Jeg ville ikke gått over på et ketogent kosthold. Vanlig lavkarbo og trening tror jeg vil hjelpe deg bedre enn akkurat det.
Kutt kjappe karbohydrater (brød, ris, pasta, potet ol)

Spis nok grønnsaker, drikk masse vann, spis fett og nok proteiner.
Formen din vil nok bli bedre, med bedre treningsresultater.
Lykke til!

Ok, det var bra, tusen takk

Hvordan regner jeg ut karbohydrater i forskjellige varer? F.eks i fløte? Eller i brokkoli? Og hvor mange karbohydrater bør jeg maks spise iløpet av dagen? Bør jeg legge meg på så lite som mulig?

Og, et siste spørsmål (i dette innlegget ) Er det dumt å bruke steviosa som søtning? Leste at det var 98karbohydrater per 100g!? Eller er jeg helt på jordet nå?

Mimie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 17:19   #18
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Opprinnelig lagt inn av Mimie, her.

Ok, det var bra, tusen takk

Hvordan regner jeg ut karbohydrater i forskjellige varer? F.eks i fløte? Eller i brokkoli? Og hvor mange karbohydrater bør jeg maks spise iløpet av dagen? Bør jeg legge meg på så lite som mulig?

Og, et siste spørsmål (i dette innlegget ) Er det dumt å bruke steviosa som søtning? Leste at det var 98karbohydrater per 100g!? Eller er jeg helt på jordet nå?

Skaff deg kjøkkenvekt! La oss si at du måler 84 gram fløte, og fløten har 3,4 gram karbohydrater per 100 gram fløte (jeg bare finner opp tall her alså), da ganger du 0,034 med 84. Har du 242 gram fløte, så ganger du 0,034 med 242.

Det er ingen regel for hvor mye karbohydrater man bør ligge på hver dag, jeg har vært i lengre perioder på både 20g hver dag, og 150g hver dag. Nå aner jeg ikke, men ser for meg 30-50g per dag. Så, siden det er en slags mellomting, kan du jo starte med det.

Karbohydratene i Steviosa teller ikke, så vidt jeg vet, men her kan sikkert andre gi deg et bedre svar.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 20:13   #19
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Her finner du alt du trenger å vite og vel så det: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 08:58   #20
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Opprinnelig lagt inn av Mimie, her.

Egentlig, når jeg har tenkt litt og lest litt, bør vel ikke jeg gå over til ketogent,eller? Jeg skal jo ikke nødvendigvis gå ned i vekt, men ned i fettprosent.. veier jo bare 55kg, men har som sagt endel overflødig fett som jeg har vanskeligheter med å få bort..

Å gå over til lavkarbo er ikke farlig på den måten at du kommer til å bli undervektig. Spiser du nok blir du ikke det. Du vil antakeligvis se bedre ut om du erstatter karbohydrater med fett (kalorimessig, ikke gram for gram) fordi du mister vann i kroppen av det. vann under huden kan se ut som fett. Spis lavkarbo en uke og se om du liker kroppen din bedre da. Alle har godt av lavkarbo. Kaffe kan du fortsette med.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 09:06   #21
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Å gå over til lavkarbo er ikke farlig på den måten at du kommer til å bli undervektig. Spiser du nok blir du ikke det. Du vil antakeligvis se bedre ut om du erstatter karbohydrater med fett (kalorimessig, ikke gram for gram) fordi du mister vann i kroppen av det. vann under huden kan se ut som fett. Spis lavkarbo en uke og se om du liker kroppen din bedre da. Alle har godt av lavkarbo. Kaffe kan du fortsette med.

What she said!

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 22:56   #22
Mimie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 16
Mimie er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Ok! Det var et oppløftene svar!:-) Føler meg faktisk bedre allerede, sånn rent helsemessig.. Mulig det er psykisk, men føler meg i mye bedre humør og at jeg er mer utholden og klarer å puste bedre under trening. Vet ikke om det er mulig så umiddelbart, men jeg føler det ihvertfall slik:-) Har en del vondt i hodet, men det er jo normalt.. Magnesiumen hjelper, på det verste ihvertfall.. :-) Tar krom, kalium og magnesium. Vil noen forklare spesifikt hvorfor dette bør taes/er nødvendig på lavkarbo?:-)

Mimie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 21-02-13, 08:59   #23
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Opprinnelig lagt inn av Mimie, her.

Ok! Det var et oppløftene svar!:-) Føler meg faktisk bedre allerede, sånn rent helsemessig.. Mulig det er psykisk, men føler meg i mye bedre humør og at jeg er mer utholden og klarer å puste bedre under trening. Vet ikke om det er mulig så umiddelbart, men jeg føler det ihvertfall slik:-) Har en del vondt i hodet, men det er jo normalt.. Magnesiumen hjelper, på det verste ihvertfall.. :-) Tar krom, kalium og magnesium. Vil noen forklare spesifikt hvorfor dette bør taes/er nødvendig på lavkarbo?:-)

Ikke helt spesifikt, men kan gi deg en bred forklaring:
Å forbrenne karbohydrater (og proteiner) krever andre ensymer enn det å forbrenne fett og proteiner. I kroppen vår vil det kontinuerlig skje tilpasninger - oppbygging og nedbygging av ensymer utifra hva vi har behov for. Et godt eksempel på dette er at de fleste ikke-vestlige voksne mister evnen til å spalte melk engang i eldre barndom. Det samme gjelder for mange vestlige dersom vi tar melk utav kosten i lengre tid (flere år), selv om mange av oss har en genetisk endring som gjør det mulig for oss å fortsette å produsere dette ensyment selv i voksen alder. Altså - if you don't use it, you loose it...

Dette gjelder også for evnen til å spalte fett. Når vi går over til et mer fettrikt kosthold må kroppen vår bygge opp evnen til å produsere de ensymer den trenger til fettspaltingen sånn at det matcher fettmengden vi spiser - og sånn at vi får nok energi. Det er til denne ombyggingen vitaminer og spesielt mineraler er veldig viktig. Magnesium er det mineralet som man vet inngår i flest prosesser i kroppen og en slik ombygging vil dermed øke behovet sterkt. (Husk nå at det jeg beskriver bare er det jeg vet, og jeg vet bare en brøkdel av hva som finnes av kunnskap - og det er helt sikkert masse som ingen vet ennå...)
Krom er kjent for å være spesielt viktig for å flate ut blodsukkeret. Et flatere blodsukker reduserer cravings kraftig og vil dermed være fornuftig å bruke i en periode hvor kroppen kanskje ikke klarer å nyttegjøre seg fettet og savner karbohydrater (og energi).
Kalium har jeg ikke satt meg noe inn i, så den kan jeg ikke si noe om direkte, men det er helt sikkert gode argumenter for å bruke den også - spesielt i overgangsfasen.

Jeg vil vel si at dersom du spiser en variert, næringstett lavkarbo (etter ombyggingsfasen på 2 uker til 3 mnd) som inneholder et bredt spekter av grønnsaker, fisk og kjøtt og gjerne også lever... så er det kun magnesium som du kan få mindre av enn en høykarber. (Magnesium finnes mest i nøtter(?) og frø, så man må nesten spise en del sånt - gresskarkjerner er bra - for å oppnå nok på lavkarbo.)

Og så vil jeg vel påstå at de aller fleste høykarbere også hadde hatt godt av et vitamintilskudd, det er bare det at vi "klarer" oss uten... men "optimalt" er en annen sak. Siden det ikke er til å komme bort fra at måten vi driver landbruk på via gjenbruk av jord (= utarming av mikronæringsstoffer), kun tilbakeføring av næring via kunstgjødsel (= vi tilfører bare de grunnstoffene vi vet er mest prekære, ikke alle de "spormineralene" som bidrar til å gjøre maten næringstett for mennesker) og vi "hurtigdyrker" (= planten får ikke vokse i naturlig hastighet) så inneholder grønnsakene færre vitaminer/mineraler enn før. Vitamin- og mineralehovet vårt (for at vi skal føle oss på topp og være friske) har nok ikke blitt redusert ... men vi overlever godt(?) uten...

For vondt i hodet:
Pass på at du får i deg nok vann, nok salt og nok fett (det er ikke godt å si om hodepinen kan komme av at du ikke får i deg nok fett, eller om du spiser nok, men ikke får nyttegjort deg fettet)...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 21-02-13, 11:01   #24
Lich
Seniormedlem
 
Lich sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 607
Lich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snill

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Smgj du er helt uvanlig dyktig til å forklare komplekse ting på en forståelig måte,respekt til deg

Lich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 07:43   #25
Annala
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Ringerike
Innlegg: 176
Annala har en fantastisk aura rundt segAnnala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Opprinnelig lagt inn av Lich, her.

Smgj du er helt uvanlig dyktig til å forklare komplekse ting på en forståelig måte,respekt til deg

Signerer denne

__________________

Annala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En skikkelig nybegynner, som trenger litt hjelp! Isasa Atkins kosthold 10 29-12-10 09:38
Nybegynner trenger litt hjelp ... bjørnemor Lavkarbo generelt 4 02-06-10 14:02
Nybegynner som trenger litt hjelp lolliduck Spørsmål og svar 0 25-02-10 18:25
Hei. Trenger litt nybegynner hjelp Happiness Spørsmål og svar 11 05-10-09 06:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no