Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-11-10, 17:07   #1
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

http://www.bt.no/sprek/Er-det-ett-fett-1186796.html

Hva tror dere? Er det håp om endring i Statens syn på kosthold?

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 17:12   #2
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

Det må jo være en begynnelse iallefall

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 17:15   #3
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

Ja, det tenker jeg også! Alle slike saker er positivt synes jeg. Og hvis folkehelseinstituttet begynner å få øynene opp for hva som er gamle myter og hva som faktisk er realiteten, er vi jo godt på vei

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 18:27   #4
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

Morsomt og se at det er overvekt av pro-lavkarbo-kommentarer til artikkelen også. Er kanskje de som er mest interessert i en sånn artikkel, og ikke "mannen i gata", men likevel

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 18:45   #5
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

Dårlig studie... De som gikk på lavkarbo gikk bare på dietten i 3 måneder, før de måtte gå i vedlikeholdsprogrammet. Mens lavfettgruppen slanket seg i 2 år. Hadde lavkarbogruppen holdt på i 2 år, så hadde resultatet blitt en annen.
Desutten var det flest personer i lavkarbogruppen som holdt seg til endt studie.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 18:53   #6
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

Synes kloke hoder her inne burde gå ut og svare de tullete innlegg som kommer..

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 18:58   #7
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

Er forsåvidt enig i at kvaliteten på studien kan diskuteres. Det er heller ikke det jeg ville frem til med denne tråden. Det jeg ville fremheve var at mennesker som i utgangspunktet er skeptiske til lavkarbo plutselig får en "åpenbaring" som igjen kan føre til positive ting "down the line" hvis du skjønner. Spesielt når disse menneskene er folk med litt makt angående landsdekkende anbefalinger og slikt

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 23:32   #8
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Dårlig studie... De som gikk på lavkarbo gikk bare på dietten i 3 måneder, før de måtte gå i vedlikeholdsprogrammet. Mens lavfettgruppen slanket seg i 2 år. Hadde lavkarbogruppen holdt på i 2 år, så hadde resultatet blitt en annen.
Desutten var det flest personer i lavkarbogruppen som holdt seg til endt studie.

Lavkarbogruppen fulgte et Atkins kosthold, som står beskrevet i Dr Atkins New Diet revolution.
De startet på 20 gram karbo/dag, Etter 3 mnd økte de på med karbohydrater, med 5 gram karbo/uke.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 06:27   #9
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Lavkarbogruppen fulgte et Atkins kosthold, som står beskrevet i Dr Atkins New Diet revolution.
De startet på 20 gram karbo/dag, Etter 3 mnd økte de på med karbohydrater, med 5 gram karbo/uke.

Induksjon i 3 måneder, og økte 5 gram kh daglig/uke til de var fornøyde med vekta. Tja... og du ser ikke noe galt med det? ellers har jeg misset noe

__________________



Sist redigert av Greddy : 04-11-10 kl 06:39.
Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 10:09   #10
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Induksjon i 3 måneder, og økte 5 gram kh daglig/uke til de var fornøyde med vekta. Tja... og du ser ikke noe galt med det? ellers har jeg misset noe

De fulgte den vedvaredestigen som Nille skriver om for Atkins her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4338

De startet etter 3 mnd med å øke karbo i form av grønnsaker.
Så introduserte de litt frukt i kostholdet, og til slutt mindre mengder helkorn.

Så hva er galt med det?

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 15:14   #11
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Dårlig studie... De som gikk på lavkarbo gikk bare på dietten i 3 måneder, før de måtte gå i vedlikeholdsprogrammet. Mens lavfettgruppen slanket seg i 2 år. Hadde lavkarbogruppen holdt på i 2 år, så hadde resultatet blitt en annen.
Desutten var det flest personer i lavkarbogruppen som holdt seg til endt studie.

Vektnedgangen var lik hele veien, det var ikke sånn at lavkarbogjengen gikk raskt ned og holdt seg mens høykarbogjengen brukte 2 år på nedgangen.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 18:12   #12
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

La meg forklare litt mer

Sitat:

Induksjon i 3 måneder, og økte 5 gram kh daglig/uke til de var fornøyde med vekta.

Lavkarbo gruppen spiser 20g kh/dag i 12 uker.(3mnd)
Da begynner de å øke 5g kh/dag for hver uke.
Etter 24 uker (6mnd)(12uker*5g=60g/dag + 20g/dag) ligger de på 80g kh/dag.
Etter 52 uker (1 år) ligger de på (28 uker*5 =140g/dag + 80g kh/dag) =220g kh/dag, samtidig som de spiser så mye de vil . Da sluttet de å spise lavkarbo etter den 38. uke (9.5 mnd), da bikker de over maxgrensen 150g kh/dag.
Er det ingen som reagere på det? Så i 14.5 måned spiste de høykarbo samtidig som de spiste liberalt med tanke på kcal. De begynte jo å gå opp igjen etter 6 mnd.

Til sammenligning, så måtte lavfett holde et strikt kcal inntak mellom 1200-1800 kcal, hvor bare 30% av kcal kommer fra fett i over 2 år.


Etter min mening så burde de kjørt 20g kh/dag i to år, eller kjørt fase 1+2 i 2 år og ikke gå tilbake til vedlikeholdprogrammet etter et år.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 18:22   #13
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

La meg forklare litt mer

Lavkarbo gruppen spiser 20g kh/dag i 12 uker.(3mnd)
Da begynner de å øke 5g kh/dag for hver uke.
Etter 24 uker (6mnd)(12uker*5g=60g/dag + 20g/dag) ligger de på 80g kh/dag.
Etter 52 uker (1 år) ligger de på (28 uker*5 =140g/dag + 80g kh/dag) =220g kh/dag, samtidig som de spiser så mye de vil . Da sluttet de å spise lavkarbo etter den 38. uke (9.5 mnd), da bikker de over maxgrensen 150g kh/dag.
Er det ingen som reagere på det? Så i 14.5 måned spiste de høykarbo samtidig som de spiste liberalt med tanke på kcal. De begynte jo å gå opp igjen etter 6 mnd.

Til sammenligning, så måtte lavfett holde et strikt kcal inntak mellom 1200-1800 kcal, hvor bare 30% av kcal kommer fra fett i over 2 år.


Etter min mening så burde de kjørt 20g kh/dag i to år, eller kjørt fase 1+2 i 2 år og ikke gå tilbake til vedlikeholdprogrammet etter et år.

Står det virkelig det i studien at de spiste høykarbo i 14,5 måneder?
Det jeg har lest er at de spiste lavkarbo, etter Atkins prinsiper, i 2 år.
Jeg har ikke funnet de tallene du skriver over her.
Selv om man øker med 5 gram karbo/uke, etter Atkins prinsipper, så betyr ikke det at man øke i det uendelige.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 18:36   #14
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

Det er jo ingen som har sagt at de har økt på med karbohydrater i det uendelige

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 18:43   #15
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

Tja...

Sitat:

Low-Carbohydrate Diet Approximately half of the participants (n = 153) were assigned to a low-carbohydrate diet, which limited carbohydrate intake but allowed unrestricted consumption of fat and protein. During the first 12 weeks of treatment, participants were instructed to limit carbohydrate intake to 20 g/d in the form of low–glycemic index vegetables. After the first 12 weeks, participants gradually increased carbohydrate intake (5 g/d per week) by consuming more vegetables, a limited amount of fruits, and eventually small quantities of whole grains and dairy products, until a stable and desired weight was achieved. They followed guidelines described in Dr. Atkins’ New Diet Revolution (15) but were not provided with a copy of the book. Participants were instructed to focus on limiting carbohydrate intake and to eat foods rich in fat and protein until they were satisfied. The primary behavioral target was to limit carbohydrate intake.

kilde:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti...og%24=activity
Svart på hvit.

Ser du på blodprøvene angående fett og kolesterol, så begynner den positive endringsraten på nivåene skiftet over til negativt trend, etter 6mnd for lavkarbo gruppen, ettersom mer og mer karbohydrater blir innført.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 18:45   #16
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

Oi en liten hermegås der

Hvis de har fulgt Atkins sine prinsipper med å øke med 5 karbs pr uke, og teste ut en ny gruppe hver uke så har de ikke spist høykarbo Da har de stoppa der grensa deres for nedgang går..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 19:18   #17
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Oi en liten hermegås der

Hvis de har fulgt Atkins sine prinsipper med å øke med 5 karbs pr uke, og teste ut en ny gruppe hver uke så har de ikke spist høykarbo

Der er jeg ikke helt med

Sitat:

Da har de stoppa der grensa deres for nedgang går..

Det er det jeg er redd for at de ikke har gjort.

Hadde de hold strikt med 20g kh/dag i 2 år eller lengre enn 6 mnd, hadde resultatet vært annerledes.

Forskerene innrømmer til og med at de ikke ville se hvordan en langvarig ketogent diet ville føre hen på en lengre periode enn 3 mnd. Så alle startet med å øke karbene etter 3 mnd.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 20:39   #18
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Der er jeg ikke helt med

Det er det jeg er redd for at de ikke har gjort.

Hadde de hold strikt med 20g kh/dag i 2 år eller lengre enn 6 mnd, hadde resultatet vært annerledes.

Forskerene innrømmer til og med at de ikke ville se hvordan en langvarig ketogent diet ville føre hen på en lengre periode enn 3 mnd. Så alle startet med å øke karbene etter 3 mnd.

Har du lest boken til Atkins?

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 16:03   #19
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Og da var vi enda et skritt nærmere... BT idag

Jeg må innrømme at jeg ikke har lest boken, men jeg trodde at jeg fikk med meg at man skulle øke karbene (etter fase 1) til man når grensen på karbinntaket når vekttapet stopper opp, og så stå litt under maks inntaket under vektvarendetapperioden (fase2)?

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
lavkarbo, ny studie


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Første skritt lazyme Mer enn 30 kg overvekt 12 04-08-10 12:39
Skritt for skritt, dag for dag, uke for uke! Merete A Trening 32 02-10-06 16:25
Hvor mange skritt? Summer Trening 8 06-07-06 14:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no