Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

OE-litt komplisert?

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-06-07, 18:29   #1
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

OE-litt komplisert?

Jeg er inne på teoriene til Lindberg, Atkins, Torkil, Fredrik Paulun osv, men har enda ikke lest " Bedre uten brød".

Det virker litt knotete å hele tiden passe på at næringsstoffene står i rett forhold til hverandre, at man får den eksakte menge fett f.eks. Hvordan gjør dere dette?

Og dette med å spise 72 gram karber- gjelder det for alle?

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 09-06-07, 21:08   #2
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: OE-litt komplisert?

jeg synes også at OE virker komplisert, det krever ihvertfall notering og telling trur jeg.

Jeg lånte bedre uten brød på bibloteket synes den var veldig tung og lese (veldig faglig) men på samme tid veldig motiverende

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 09-06-07, 22:53   #3
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: OE-litt komplisert?

Handler Bedre uten brød og den tilhørende filosofien mest om helse, med vekttap som "bivirkning" av å spise riktig?

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 09-06-07, 23:00   #4
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: OE-litt komplisert?

Opprinnelig lagt inn av Zen, her.

Handler Bedre uten brød og den tilhørende filosofien mest om helse, med vekttap som "bivirkning" av å spise riktig?

Ja, sånn oppfattet jeg boka i alle fall. Men jeg syns bedre uten brød er litt rar. OE virker litt bedre definert. Litt klarere retningslinjer.

Regning på næringsstoffer blir det mest av i begynnelsen. Etter hvert vet du hvilke matvarer du kan spise hvor mye av. Da blir det ikke så slitsomt. Man lærer seg jo også hva slags næringsforhold de ulike matvarene inneholder etter hvert.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 10-06-07, 12:33   #5
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 53
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: OE-litt komplisert?

Slik jeg forstår det, så bygger Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi, optimal ernæring, på mye av arbeidet til Wolfgang Luthz. Så boken bedre uten brød fremmer en kostholdsfilosofi som er annerledes enn OE. Men det er ikke så mye som skiller heller. Men det er altså noe annet. Når jeg leste bedre uten brød fikk jeg inntrykk av at den var rettet mot folk i helsevesenet, slik at disse kunne få opp øynene for annet enn høykarbo. Dette bærer boken preg av i form av fagsjargong og referanser til studier i øst og vest. Dette likte jeg meget godt, men det er det kanskje ikke alle som gjør.

OE tar utgangspunkt i de biokjemiske prosesser i kroppen, slik at maten som inntas gir mest mulig næring i forhold til hvor kostbart det er for kroppen å bryte ned, benytte seg av maten samt å kvitte seg med det som ikke blir benyttet (eksosen). Videre er det jo endel andre faktorer inne i bildet, bla. skal insulinet holdes i sjakk, ved å aldri trigge denne med høyt karboinntak (økt blodsukker). På denne måten (veldig forenklet forklart) mener OE folket at man får optimal ernæring. Bivirkningene av en et slikt kosthold er bla. vekttap, bedre helse, høyere livskvalitet. Så om Knut Hamsun hadde gått på lavkarbo i sine yngre dager, ville det neppe blitt noe av hans gjennombruddsbok: "Sult".

Er så OE en avansert og vanskelig kostholdsfilosofi? Ja, det er det. I begynnelsen. Men det er faktisk alle lavkarbokurene etter som jeg kan bedømme. Den vanskelige parten er jo nemlig å omstille seg fra tidligere vaner. Men er man intressert i å gjøre noe med kostholdet sitt, så er OE en fullt farbar vei for alle som ønsker. Det er bare å sette i gang. Så lærer man litt hver dag. Og etterhvert så kommer mann inn i riktig spor. For det er en ting som er viktig å merke seg. Ingen er like. Vi er alle individer med forskjellige utgangspunkt. Så det som fungerer hos noen, fungerer ikke automatisk hos andre. Man må prøve å feile litt før man finner det som er optimalt for en selv. Og da er dette forumet utrolig god hjelp for mange. Inklusive meg selv. For jeg sliter litt for tiden. Men jeg skal nok finne ut av det.

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 07:15   #6
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: OE-litt komplisert?

Trodde "bedre uten brød" var boken for "optimal ernæring". Hvor er OEboka hen da

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 11:31   #7
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: OE-litt komplisert?

http://www.wgp.com.pl/index.php?id_s=205&id_j=en

Her! Bestilles direkte fra forlaget i Polen.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nyt på nytt nalana Åpne dagbøker 26 21-11-06 14:16
Gidder noen å se litt på menyen min? LilleVille Lavkarbo generelt 22 08-09-06 00:25
Kjenner at jeg er litt redd..... therese1972 Eurodiett 2 21-08-06 11:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no