Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Sulten!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-03-14, 21:23   #1
Dunderhonning
Juniormedlem
 
Dunderhonning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 26
Dunderhonning er på en erverdig vei

Sulten!

Jeg syns det har skjedd mye rart med kroppen min siden jeg startet med lchf for 5 uker siden.

For første gang på mange år klarer jeg nå å kjenne meg sulten, og da kan jeg ikke drøye det lenge før jeg spiser. Har aldri hatt det slik før.

Spiser greit med fett og proteiner og ligger på rundt 20 khb om dagen. Men hva gjør jeg med sulten? Den kommer jevnt rundt hver tredje time og er påtagelig på kvelden. Blir liksom ikke helt mett på dette tidspunktet.

Kan sikkert spise både ost og andre hyggelige kveldsmåltider, men skal det være sånn? Skal jeg ikke egentlig være mett hele tiden?

Dunderhonning er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 23:13   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Sulten!

Hva du kan gjøre med sulten? Spise vel! Det er ikke uvanlig å spise mye i begynnelsen, men dette jevner seg ut når kroppen finner ut at den får den næringen den trenger. Spis noe fett når du blir sulten, men vær litt forsiktig med melkeproduktene....

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 23:22   #3
synsegulla
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 575
synsegulla har en fantastisk aura rundt segsynsegulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sulten!

Jeg opplever det samme. Derfor spiser jeg mye fett den første tida, så kommer metthetsfølelsen etter noen dager, og da er det lett å skru litt ned på spisingen �� Lykke til ��

__________________




Følg min vei ned i vekt på bloggen min synsegulla.wordpress.com
synsegulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse på vei mot paleo Svar med sitat
Gammel 12-03-14, 06:52   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sulten!

Index har noen gode poenger. Og spiser du nok til hvert måltid? For del fleste på ketogent kosthold holder det med 2-4 måltider om dagen, men dette er selvfølgelig individuelt.
Noe jeg synes er verdt å tenke på er hva som skjer rundt måltidssituasjonen. Det å ha både matro, og spise i et greit tempo. Det er ikke så uvanlig at man blir bråmett dersom man f.eks. bare hiver innpå maten. Om dette skulle gjelde deg, så prøv om du kan å roe ned på tempoet. Tygg maten godt og passe langsomt, og svelg unna den maten du har i munnen før du spiser mer. For mange kan dette avhjelpe å få den "skikkelige" metthetsfølelsen, den som ikke er stappa eller slunken, men sånn akkurat passe behagelig.
Drikker du nok vann/væske? Det kan også være med på å forvirre sultfølelsen. Om du blir fort sulten igjen, prøv om du kan få i deg et glass vann eller noe, det er mulig du bare var tørst?!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-03-14, 10:21   #5
Dunderhonning
Juniormedlem
 
Dunderhonning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 26
Dunderhonning er på en erverdig vei

Sv: Sulten!

Takk for svar.

Jeg skjønner at jeg bør spise når jeg er sulten altså, men samtidig sover jeg ofte veldig urolig om jeg spiser for sent på kvelden.
Så det hadde vært fint om jeg fant en løsning som gjorde at jeg slapp å ta siste måltid for dagen i 22.30 tiden...

Spiser ikke så mye melkeprodukter gjennom dagen om man ser bort fra smør. Og jeg drikker 3 liter vann fra flaske om dagen (4 x 0.75), samt vann til hvert måltid og kanskje et glass brus på kvelden. Så tørst skal jeg kanskje heller ikke være.
I ketose er jeg også.

Når det kommer til spisingen min blir den gjerne litt hektisk ved middagstider med stor og sulten familie. Men jeg hjelper ungene først, slik at det blir litt mer ro til meg når jeg setter i gang å spise. Men jeg kaster på ingen måte maten inn i magesekken, men spiser i greit tempo.

En middag kan bestå av en hel nakkekotelett, brokkoli med ost og smør og en saus av tomater og litt fløte. Hele tallerkenen er full og jeg kjenner meg god og mett etterpå men 3 timer etterpå er jeg helt klart sulten igjen. Da er klokken 20-20.30. Så spiser jeg noe da, og når jeg går og legger meg kl 23 er jeg helt hul innvendig igjen. Rare greier!

Men kanskje jeg får i meg for lite fett da. Vil det hjelpe med en skje kokosolje i tillegg til middag tror dere?

Dunderhonning er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-14, 09:37   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Sulten!

Høres ut som forbrenninga di er i ferd med å speede opp rett og slett. Jeg har det sånn i perioder, særlig i begynnelsen, og i andre perioder blir jeg uvel av tanken på mat. Spis så mye, evt ofte kroppen vi l de første ukene.
En kopp te med cocosa kan hjelpe på hul-følelsen på kvelden.

Du sier du blir urolig av å spise sent, gjelder det på lavkarbo også? Karbohydrater er kjent for å kunne forstyrre ssøvn.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-14, 11:33   #7
Dunderhonning
Juniormedlem
 
Dunderhonning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 26
Dunderhonning er på en erverdig vei

Sv: Sulten!

Whohoo da går jeg for forbrenning på speed! 😜😜 Ellers testet jeg ut te med cocosa i går kveld, og det fungerte bedre.

Når det gjelder mat og søvn virker det ikke som om det er karbostyrt. Virker bare ikke som om kroppen min vil jobbe om natta. Blir urolig, drømmer mye, og våkner lett opp. Har vært sånn siden barndommen. Kan ikke spise noe Sterling etter kl 21.30 - 22

Dunderhonning er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-14, 15:04   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Sulten!

Kroppen bruker tid på å lære seg å forbrenne fett som hovedkilde til energi, så kanskje den tror den sulter siden du gir den lite av det? Jeg ville spist masse grønnsaker og bær for å få en myk overgang. Vet du om du får i deg passe med kalorier? Legger du inn på diett.no eller tilsvarende? Får du i deg mer energi enn tidligere? I begynnelsen trodde jeg at jeg inntok mer kalorier enn før, men det gjorde jeg egentlig ikke, fordi brød, frukt etc spiste jeg mer av i gram enn jeg gjorde av kjøtt, ost, egg og fisk..Men jeg var mindre sulten på lavkarbo likevel, jeg da, så jeg ville lagt inn maten på diett.no om jeg var deg. I begynnelsen er det lurt å sjekke der om fordelingen av næringsstoffer er tilnærmet ideell. Nei, du skal ikke egentlig være mett hele tiden. Det er feilinformasjon. Du skal bli mindre "lavt blodsukker-sulten".

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-14, 19:27   #9
Dunderhonning
Juniormedlem
 
Dunderhonning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 26
Dunderhonning er på en erverdig vei

Sv: Sulten!

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Kroppen bruker tid på å lære seg å forbrenne fett som hovedkilde til energi, så kanskje den tror den sulter siden du gir den lite av det? Jeg ville spist masse grønnsaker og bær for å få en myk overgang. Vet du om du får i deg passe med kalorier? Legger du inn på diett.no eller tilsvarende? Får du i deg mer energi enn tidligere? I begynnelsen trodde jeg at jeg inntok mer kalorier enn før, men det gjorde jeg egentlig ikke, fordi brød, frukt etc spiste jeg mer av i gram enn jeg gjorde av kjøtt, ost, egg og fisk..Men jeg var mindre sulten på lavkarbo likevel, jeg da, så jeg ville lagt inn maten på diett.no om jeg var deg. I begynnelsen er det lurt å sjekke der om fordelingen av næringsstoffer er tilnærmet ideell. Nei, du skal ikke egentlig være mett hele tiden. Det er feilinformasjon. Du skal bli mindre "lavt blodsukker-sulten".


Jeg er helt klart mer romle i magen sulten og mindre blodsukkersulten.

Ligger på et sted mellom 15-1800 kalorier. Og blir mett til måltidene. Jeg legger inn på shape up appen på mobil. Fordelingen ser egentlig også fin ut. 15-20 G karbo, 90 G proteiner og resten fett.

Når det gjelder grønnsaker spiser jeg det jeg kan av dette. Veldig glad i blomkål og brokoli for eksempel. Spiser noe til hvert måltid.

Føler meg fin og mett til hvert måltid. Men langmett er jeg altså ikke :-)

Dunderhonning er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva spiser man om man er sulten mellom måltidene?? (er alltid sulten) rumbero Induksjonen 2 01-04-10 20:35
Sulten! Nerthus Lavkarbo generelt 6 13-10-09 18:19
Jeg er så sulten! aprikose Dr Lindbergs 11 01-10-09 19:04
Sulten - veldig sulten! Sophie Lavkarbo generelt 17 20-08-09 21:43
Sulten dag? LilNoor Ketolysekuren 10 27-02-05 20:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no