Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hvordan vet man at man er i ketose?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-04-08, 21:25   #1
Miriell
Juniormedlem
 
Miriell sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 43
Innlegg: 40
Miriell er på en erverdig vei
Smile

Hvordan vet man at man er i ketose?

Hei, sambo og jeg er igang med easylifedietten som er ketosebasert. Første kurskveld sa instruktøren at etter ca tre dager kommer ketosen i gang... Hun sa imidlertid ikke noe om hvordan man merker det... Leste her inne om ketostiks eller noe sånt og dro håpefullt på apoteket, men de hadde ikke inne nå.
Er det noe annet man kan merke det på?
Litt nyskjerrig på HVA ketose egentlig er også, så hvis noen har mulighet og ork til å forklare blir jeg kjempelykkelig!

Alle svar mottas med stor takk

__________________



Miriell er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 22:00   #2
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Hvordan vet man at man er i ketose??

Fra ketose.no:

Sitat:

Når du først slutter å tilføre kroppen karbohydrater og erstatter dem med proteiner og fett vil metabolismen endre seg for å tilpasse seg dette. Denne første prosessen kalles lipolyse, og kroppen instiller seg på å bruke fett istedet for karbohydrater som drivstoff.

Ketose, er den andre delen av denne prosessen, og det er nå kroppen virkelig begynner å brenne fett for å dekke sitt energibehov. Navnet ketose, eller ketolyse, er relatert til selve prosessen hvor fett blir brutt ned til ketoner i leveren. Disse brukes så til energi av kroppen. Dannelsen av ketoner er en helt normal prosess som foregår i kroppen hele tiden, gjerne om natten, eller om det er gått lang tid siden siste måltid og det derfor er behov for ekstra energi.

Ketose fører ikke til tap av muskelmasse, med mindre du ikke har fett i kroppen, og dette er spesiellt gunstig siden større muskelmasse krever mer energi som igjen forbrenner mer fett. Når ketose først inntreffer kan du ta av utrolig mye fett på bare et par uker. Bivirkninger av ketose kan være dårlig ånde ved at det blir en acetonlignende lukt av ånden,samt at du kan føle deg slapp og litt trøtt. Dårlig ånde skyldes at overskuddet av ketoner skilles ut gjennom pusten. Det er dog ikke alle som opplever denne bieffekten. Mesteparten av ketonene skilles ut via urinen, og du kan derfor benytte spesielle strips forå sjekke om du har oppnåd ketose. Disse kalles ketostix eller ketonstix.

Ketose må ikke forveksles med diabetisk ketoacidose som oppstår hos diabetespasienter og er en helsefarlig tilstand. Såkalt diettindusert ketose som er det man ønsker å oppnå for å ta av kiloene er ikke farlig, og er en prosess som er helt naturlig for kroppen.

Håper det var utfyllende nok... Nå følger du jo ikke ketolysekuren, så hvorfor du poster i ketolyseforumet vet jeg ikke... Foreslår dog at du får tak i ketostix så du får målt om du er i ketose eller ei

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 22:23   #3
Miriell
Juniormedlem
 
Miriell sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 43
Innlegg: 40
Miriell er på en erverdig vei

Sv: Hvordan vet man at man er i ketose??

Tusen takk for svar Jeg skrev innlegg her fordi dietten vi går på er ketosebasert, og spørsmålene jeg hadde er relatert til ketose. Tenkte at inne på ketoseforumet finnes de som har best greie på det. Håper det ikke var galt av meg å skrive her, tenkte ikke over det på den måten

Takk for svaret ditt, det var akkurat det jeg lurte på

mvh Miriell

__________________



Miriell er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 22:42   #4
Xenia
Medlem
 
Xenia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Ringsaker, Hedmark
Alder: 55
Innlegg: 147
Xenia er ny på veien

Sv: Hvordan vet man at man er i ketose??

Jeg merket godt da jeg gikk over i ketose... Fikk lett hodepine, og litt svimmelhet... Det gikk fort over...

Xenia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alt du har ønsket å vite om ketose Nille Atkins kosthold 110 14-03-14 08:59
Syntetisk - organisk, hvordan ser man forskjellen? KatjaBlå Kosttilskudd 5 16-02-08 18:18
Hvordan måler man ketose?? NettaMamma Atkins kosthold 7 27-11-04 23:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no