Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Diabetes 2?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-05-10, 16:52   #1
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Diabetes 2?

Har dessverre diabetes 2 og har brukt ganske mye medisin for å holde blosukkernivået sånn noenlunde i sjakk.
Har gått ned betraktelig på medisineringen etter at jeg skiftet til lavkarbo-kosthold.

Mitt spørsmål i den anledning er hvor lavt ligger dere i daglig inntak av karbo, og hvor lang tid tok det før dere kunne kutte ned på medisinen.

Takknemlig for svar.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk

Sist redigert av Borghild : 15-05-10 kl 11:56.
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 17:41   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Diabetes 2??

Du bør gjøre dette i samråd med legen din.

Etter hva jeg har forstått, så trenger man ikke ta insulin hvis ikke blodsukkeret blir påvirket av kosten og dette kan du vel måle selv?
Det er vel ikke direkte avhengig av hvor mange karber du spiser, men hva du spiser og hvor mye den maten påvirker blodsukkeret.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 17:46   #3
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes 2??

Ja. jeg gjør det i samråd med lege, og måler blodsukkeret flere ggr pr døgn.
Spiser i dag rundt 6 - 7 gr karbo pr døgn og har gjort det en drøy uke, men blodsukkeret er fortsatt høyt om jeg ikke tar tablettene, insulinet er en sagablott.

Så det er vel av nysjerrighet jeg lurte på kvantum karbos og tid for dere som i dag klarer dere uten noen medisin for sin Diabetes.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 18:06   #4
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Diabetes 2??

Hei,
Diabetes er ikke akkurat mitt fagfelt, men tenkte jeg skulle tipse deg om boka Bedre uten brød av Lutz. Boka kan du få lånt på biblioteket, den er utsolgt på de fleste online bokhandlerne men skal visstnok komme ut i nytt opplag i løpet av året.

Et lite innblikk i boka Bedre uten brød

http://lillemaane.no/katalog/bedre_uten_brod.html

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 18:20   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes 2??

Jeg har hatt dia2 i 5 år og klarte meg fint uten metformin den første tiden jeg spiste ketogent, allerede fra dag 5.
Så sluttet jeg å røyke, la på meg 12 kg og brått har blodsukkeret gått bananas! Selv med under 30g karber om dagen.
Bruker metformin 850mgx2 nå og holder bls under 10 enn så lenge!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 18:49   #6
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes 2??

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg har hatt dia2 i 5 år og klarte meg fint uten metformin den første tiden jeg spiste ketogent, allerede fra dag 5.
Så sluttet jeg å røyke, la på meg 12 kg og brått har blodsukkeret gått bananas! Selv med under 30g karber om dagen.
Bruker metformin 850mgx2 nå og holder bls under 10 enn så lenge!

Ja kiloene raser på når man slutter å røyke. Sluttet for 4 år siden og la på meg nesten 13, men det har kommet fler kilo i etterkant.
Trives godt på lavkarbokosthold og gjør det nok til en livsstil.
Gjør du?

Det blir jo feil å si at jeg er glad det ikke bare er mitt blodsukker som ikke "oppfører" seg, men felles skjebne er felles trøst. Men selvfølgelig ønsker jeg deg et stabilt bs.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 18:51   #7
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes 2??

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hei,
Diabetes er ikke akkurat mitt fagfelt, men tenkte jeg skulle tipse deg om boka Bedre uten brød av Lutz. Boka kan du få lånt på biblioteket, den er utsolgt på de fleste online bokhandlerne men skal visstnok komme ut i nytt opplag i løpet av året.

Et lite innblikk i boka Bedre uten brød

http://lillemaane.no/katalog/bedre_uten_brod.html

Ja kanskje jeg skal kjøpe den boka også. Må være en av de få jeg ikke har.
Så at Kenn Hallstensen hadde skrevet etterord, gøy, har gått på kurs med han for maaaange år siden.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 02:25   #8
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Diabetes 2??

Interessant lesning, har selv diabetes type 1 og har hatt det i 7-8 år nå. Per Statens kostholdsråd må jeg ta 20-30 enheter hurtigvirkende insulin til hvert måltid (selvfølgelig avhengig av karboinnhold) og 26 enheter nattinsulin. Blodsukkeret har vært DØNN umulig å regulere godt nok med mindre jeg måler før, og et par timer etter hvert eneste måltid hver eneste dag.

På lavkarbo tar jeg 20-25 enheter 12-timers insulin hver morgen. That's it! Blodsukkeret er mer stabilt enn det noengang har vært, og da leverens sukkerlager er helt tømt (som det jo er på ketose) er fastende blodsukker (morgenen) mer eller mindre akkurat det samme som det er på kvelden.

Så takk, Norsk Ernæringsråd, for at dere utdanner og ansetter leger og ernæringsfysiologer som liksom skal være diabetesspesialister men anbefaler 50-60% av energiinntaket fra karbohydrater.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 11:55   #9
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes 2??

"Så takk, Norsk Ernæringsråd, for at dere utdanner og ansetter leger og ernæringsfysiologer som liksom skal være diabetesspesialister men anbefaler 50-60% av energiinntaket fra karbohydrater."

Ja Plastbox, de gambler med folks helse og livskvalitet. Og de fremstilles som eksperter.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 12:11   #10
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Diabetes 2??

Det er ikke snakk om gambling engang, det er ren og skjær sabotasje! Gambling hadde vært om det var noen som helst usikker het rundt temaet men det er vel bortimot 90 år siden vi oppdaget insulin. Det er absolutt ingen tvil om at diabetes er lettere å regulere med mindre karbohydrat i kosten, så at Staten anbefaler det stikk motsatte er ikke gambling..

..det er mord.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 12:37   #11
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes 2??

OK, tok ikke hardt nok i. Har ofte tenkt på at det ikke hjelper stort å diskutere det i fora som dette. Nyttig for oss, ja, men det når jo ikke "ekspertenes" ører. Kanskje vi med diabetes skulle samles foran Stortinget og kreve endringer hos bl.a. Ernæringsrådet med tanke på kosthold.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 12:45   #12
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Diabetes 2??

Det hadde jeg absolutt vært med på, men sjansene er smale for at det blir noe av når selv Norges Diabetesforbund danser etter Statens fløyte. Jeg ringte og mailet rundt til helseminister, Norsk Diabetesforbund, apotek, sykehus osv. for å høre hvorfor det ikke er mulig å få tak i disse blodsukkermåleapparatene man fester, også måler de ca. hvert 5. minutt i 3-7 dager (avhengig av type). Ingen, ikke engang Norsk Diabetesforbund hadde så mye som hørt om dette og jeg fikk mer eller mindre til svar at de trodde jeg hadde drømt det... -__-'

Men er for all del med på en protest! Hadde det blitt stort nok hadde kanskje en eller to av disse nordiske lavkarbo-legene blitt med som talsmenn?

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 13:24   #13
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes 2??

Kan i allefall undersøke litt. Faren er vel at ikke folk stiller opp. Vi er jo et mindretall vi på lavkarbo/ketose, og mange vil ikke involveres. Men sender i vei noen mails jeg da.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 13:28   #14
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Diabetes 2??

Har du lest Lars Erik Litsfeldts bøker? Han ble medisinfri på bare noen dager, og har gitt ut et par bøker om lavkarbo og diabetes. "Fettskrämd" og "Diabetes - Inte".

http://www.litsfeldt.se/

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 17:01   #15
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Diabetes 2??

Hei,

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Det hadde jeg absolutt vært med på, men sjansene er smale for at det blir noe av når selv Norges Diabetesforbund danser etter Statens fløyte. Jeg ringte og mailet rundt til helseminister, Norsk Diabetesforbund, apotek, sykehus osv. for å høre hvorfor det ikke er mulig å få tak i disse blodsukkermåleapparatene man fester, også måler de ca. hvert 5. minutt i 3-7 dager (avhengig av type). Ingen, ikke engang Norsk Diabetesforbund hadde så mye som hørt om dette og jeg fikk mer eller mindre til svar at de trodde jeg hadde drømt det... -__-'

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.


Men er for all del med på en protest! Hadde det blitt stort nok hadde kanskje en eller to av disse nordiske lavkarbo-legene blitt med som talsmenn?



Opprinnelig lagt inn av Borghild, her.

Kan i allefall undersøke litt. Faren er vel at ikke folk stiller opp. Vi er jo et mindretall vi på lavkarbo/ketose, og mange vil ikke involveres. Men sender i vei noen mails jeg da.


Dere burde ta en titt på denne foreningen: Kostreform

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 17:25   #16
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes 2?

Hei Veggpryd og takk for tips. Har herved bestilt Diabetes Inte.

___________________

Arnakristin; KOS var en av de jeg har tenkt å sende en mail til. Takk for tipset.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 13:31   #17
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes 2?

Jeg er så kjempe glad og fornøyd. Nå har jeg vært uten noen form for medisin for min dia2 i 3 dager. Helt utrolig deilig. Våkner med 5,2 - 5.4.

Hadde et langtidsblodsukker på 14 siste måling. Gleder meg til å se legens ansikt neste gang.

Tror ikke lenger lavkarbo skal bli en livsstil, den er det. Tralala

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 18:46   #18
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Diabetes 2?

Så utrolig bra! Du får holde oss oppdatert, blir spennende å se hvordan dette går!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 19:29   #19
Pusemor
Medlem
 
Pusemor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 184
Pusemor er på en erverdig vei

Sv: Diabetes 2?

Jeg har diabetes 2 og lurer på en ting.. Ligger man litt på seg hver gang blodsukkeret blir for høyt? Jeg føler at vist jeg spiser mat med mye karbohydrater så går jeg opp i vekt med en gang blodsukkeret blir for høyt

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w8x44Bk/]
Pusemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 20:37   #20
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes 2?

Opprinnelig lagt inn av Pusemor, her.

Jeg har diabetes 2 og lurer på en ting.. Ligger man litt på seg hver gang blodsukkeret blir for høyt? Jeg føler at vist jeg spiser mat med mye karbohydrater så går jeg opp i vekt med en gang blodsukkeret blir for høyt

Kroppen styres av hormoner, og insulin er et av de sterkeste. Så jo mer uregelmessig blodsukkeret er, jo lettere er det å legge på seg. Bruker en i tillegg insulin går vekta stort sett bare en vei. OPP.

Så å etterstrebe et så jevnt blodsukker som mulig er helt klart å foretrekke, enten en har diabetes eller ikke. Og karber trigger blodsukkeret.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diabetes? icarus Stoffskifte / hormonproblemer 4 02-04-11 13:46
Diabetes Tidl. medlem Spørsmål og svar 7 22-02-09 17:32
Diabetes 2 Grovsnus Generell diskusjon 1 27-01-09 11:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no