Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Bøker > Andre bøker

Boktopp-liste

Andre bøker Leser du en god bok? Del den med oss!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-06-08, 23:12   #51
Levita
Medlem
 
Levita sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 422
Levita er en juvelLevita er en juvelLevita er en juvel

Sv: Boktopp-liste

Tja, kan og kan...kunne :-) Dessverre har masse gått i glemmeboka grunnet lite praksis, men har lest mye litteratur på originalspråket tidligere, og har store planer om å komme meg bortover igjen, slik at jeg kan "finne igjen" språket.

Hva som har gjort at Russland har fostret så mange store kunstnere er et godt spørsmål. Jeg vet ærlig talt ikke, men jeg innbiller meg at det må være landets kompleksitet og rike historie. Størrelsen på landet er av betydning, landets styresett opp gjennom tidene - tsarveldet med sin utbredte livegenskap, aristokratiet, de enorme forskjellene mellom rik og fattig, men også mellom rik og livegen, kommunismen med sine forsøk på å styre alle uttrykk i det offentlig, og tildels det private, rom. Folk har tildels vært svært religiøse, for så leve i en stat som ikke tillot religiøsitet. De har vært rike, for så bli fratatt eiendelene sine og i mange tilfeller til og med fengslet eller drept for sin tilknytning til de høyere samfunnslag. Naturen og de forskjellige kulturene har nok spilt en rolle. Det flate landskapet her vest for Ural, mens man i Kaukasus finner fjell og helt andre kulturer - muslimer, nomader osv. Dette har vært til inspirasjon for mange. Russland har vært veldig imperialistisk og opptatt av sin egen posisjon, samtidig som spesielt aristokratiet før kommunismen var veldig vestlig orienterte. Man har hatt motsetningen mellom de svært ortodokse kristne, gammelmodige og konservative, og de vestligvendte religiøse. Adelskapet snakket primært fransk, og ikke russisk. Sovjetstaten oppfordret til kultur, og støttet opp om balletten og musikken, og ikke minst sporten, da dette jo var god reklame utad og oppbyggende for innbyggerne.

Hmm...dette ble bare et virrvarr av tanker kastet ut en kveld jeg egentlig er for trøtt til å burde uttale meg om noe som helst. Og ikke ta noen av mine tanker for fakta, for det er mine egne små fablerier på spørsmålet

Forresten kan jeg anbefale en ørliten bok som heter "Nattely for en gylden sky", husker ikke forfatteren i farta, men kjøpte den på Ark. En helt utrolig historie om barnehjemsbarn i kommunismens tidlige år. Grusom og galgenhumoristisk, men samtidig en bok som gir litt innblikk i hvordan det kunne være i en tid hvor man flyttet hele folk til nye områder - enten man trengte folk et sted, eller av og til rett og slett fordi man ville bli kvitt noen...

Vel, vel, nok er nok, jeg er vel muligens i overkant interessert i Russland, og kunne holdt på med mine kaotiske tanker hele natta...

Levita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 23:23   #52
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Boktopp-liste

Så utrolig kjekt at du har interesse for, og kan så mye, om Russland og Russlands historie. Selv kan jeg altfor lite.. Jeg tror du peker på mange sentrale ting, og som nok ikke har vært uten betydning for "fostringen" av store kunstnere og tenkere. Har du bodd i Russland, om jeg får spørre? Del gjerne mer av dine tanker (jeg synes ikke de er kaotiske) når det måtte passe - jeg synes bare det er stas at andre deler min fascinasjon for Russland.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 23:39   #53
Levita
Medlem
 
Levita sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 422
Levita er en juvelLevita er en juvelLevita er en juvel

Sv: Boktopp-liste

Jeg har bodd der noen måneder her og der, men begynner å bli noen år siden dessverre. Russland er et land som fascinerer meg veldig, og jeg elske og irritere meg grenseløst over det landet på sammet tid. Jeg skulle ønske jeg var født bare noen år tidligere, så jeg kunne fått oppleve Russland under Sovjet-tida, men man kan jo ikke få alt her i verden ;-) Har lest veldig mye både historie, samfunnskunnskap og litteratur, og føler hele tida at jeg ikke har fått med meg mer enn en brøkdel. Men da går jeg jo heller aldri tom for noe å lære, heldigvis!

Levita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 23:49   #54
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Boktopp-liste

Jeg må innrømme jeg ikke har lest stort mer enn litteratur, og noe generell historie, og så liker jeg å tro at jeg har fått inn litt via musikk- og balletthistorien. Men fascinasjonen er det iallfall ingenting i veien med.

Det er rart med det - vet man intet eller ørlite grann om en ting, ser man straks at her er det mer å lære. Og når man så vet alt det man trodde det var å vite, føler man seg mer uvitende enn noen gang... Slik er det iallfall her i gården..

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 16:22   #55
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Boktopp-liste

Slenger meg på med noen av mine favoritter jeg også, elsker lister!

Klassikere:
Simone de Beauvoir: En lett og rolig død
Sylvia Plath: "The Bell Jar"
Emily Brontë: "Wuthering Heights"
Marguerite Duras: "The Lover"
Virginia Woolf: "Mrs. Dalloway" og "Orlando"
Knut Hamsun: "Sult"
Det meste av Beat-gjengen (Keruack, Ginsberg, Burroughs)

Norsk samtidslitteratur:
Dag Solstad: "Forsøk på å beskrive det ugjennomtrengelige", ""T. Singer", "Ellevte roman, bok atten", "Genanse og verdighet"
Carl Frode Tiller: Skråninga
Merete Morken Andersen: Hav av tid
Ingvar Ambjørnsen: "Dronningen sover", "Hvite niggere", "Dukken i taket"
Lars Saabye Christensen: "Amatøren", "Gutten som ville være en av gutta", "Beatles", "Bly"
Abo Rasul: Coca Hola Company

Britisk og amerikansk samtidslitteratur:
James Frey: "A million little pieces"
Elizabeth Wurtzel: "Prozac Nation"
Bret Easton Ellis: "American Psycho", "The Rules of Attraction", "Less than Zero", "Lunar Park"
Siri Hustvedt: "What I loved"
Donna Tartt: Secret History
Wally Lamb: "I know this much is true", "She's come undone"

Annen samtidslitteratur:
J.M. Coetzee: Disgrace
Mara Lee: Ladies (ny favoritt akkurat nå! )
Jacob Ejersbo: Nordkraft
Jon Ajvide Lindquist: La den rette komme inn
Michel Houllebeqc: Platform
Mirja Unge: Motsols

Memoarer og selvbiografier:
Åsa Moberg: Simone och jag
Jeanette Walls:The Glass Castle

Lett lesning: Marian Keyes er dronningen

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen

Sist redigert av Enid : 30-06-08 kl 18:11.
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 02:47   #56
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Boktopp-liste

Nydelig liste, Enid-snuppa!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 12:48   #57
Levita
Medlem
 
Levita sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 422
Levita er en juvelLevita er en juvelLevita er en juvel

Sv: Boktopp-liste

Lenge siden denne tråden var i bruk.

Siden sist har jeg lest "Vinter i Madrid", "Oppløsning", "Havets katedral" osv, osv osv...Nå skal jeg på ferie om ei uke og trenger tips til en 5-7 bøker jeg kan putte i kofferten. Noen som vil hjelpe meg å grave fram ferielitteratur?

Levita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 14:43   #58
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Boktopp-liste

Opprinnelig lagt inn av Levita, her.

Lenge siden denne tråden var i bruk.

Siden sist har jeg lest "Vinter i Madrid", "Oppløsning", "Havets katedral" osv, osv osv...Nå skal jeg på ferie om ei uke og trenger tips til en 5-7 bøker jeg kan putte i kofferten. Noen som vil hjelpe meg å grave fram ferielitteratur?


Jepp

Dianne Setterfield har skrevet en bok som heter "den trettende fortellingen" Fantastisk fengende og lettlest, samtidig som den er dyp...

litt sånn nåtidens Jane Austen vil jeg tro Veldig bra bok i allefall

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 01:13   #59
Levita
Medlem
 
Levita sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 422
Levita er en juvelLevita er en juvelLevita er en juvel

Sv: Boktopp-liste

Ja, den har jeg ikke lest, men har hørt er god. Takk for at du minnet meg på den :-) Da mangler jeg bare 4-5 på lista for å fylle ei uke med ferie....

Levita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 11:23   #60
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Boktopp-liste

Mark Haddons bøker er også bra Jeg har nevnt "the curious incident of the dog in the night-time" før, og nå har hann ei som heter "a spot of bother" (aner ikke hva den norske tittelen er) I tillegg er jo Per Pettersons "Ut å stjæle hester" En utrolig bra, men litt annerledes bok også da Den er skrevet på en litt spesiell måte, med korte setninger, men er en utrolig bra bok...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 12:26   #61
Levita
Medlem
 
Levita sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 422
Levita er en juvelLevita er en juvelLevita er en juvel

Sv: Boktopp-liste

Takk for flere tips.Mark Haddon tror jeg faktisk ikke jeg har hørt om... Per Petterson har jeg lest tre bøker av, og liker alle. Ut og stjæle hester er jo en liten genistrek :-) AKkurat nå leser jeg "Vindens skygge" og må si at jeg liker den veldig godt så langt. Men er bare halvveis, så kan ikke gi noen endelig dom.

Levita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 12:49   #62
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Boktopp-liste

Opprinnelig lagt inn av Levita, her.

AKkurat nå leser jeg "Vindens skygge" og må si at jeg liker den veldig godt så langt. Men er bare halvveis, så kan ikke gi noen endelig dom.

Å, den hadde jeg akkurat tenkt å foreslå Den er litt treg i starten, men man blir dratt mer og mer inn i historien.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 18:12   #63
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Boktopp-liste

Signerer jeef-micro på Mark Haddon's bøker - de er veldig underholdende samtidig som de både er innsiktsfulle og meget godt skrevet!

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vitaminer og mineraler - liste mofe Kosttilskudd 6 23-07-07 12:41
Noen her som går på Atkins som kan legge liste over hva de spiser de forskjelige dag? Aadna Spørsmål og svar 4 11-08-06 20:05
oppdatert liste og melkeerstatning kate Blodtypedietten 2 01-06-06 14:51
Liste over fiberinnhold i matvarer Tingeling Lavkarbo generelt 1 21-10-05 14:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no