Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hva tåler dere av kos?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-02-13, 10:15   #51
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Her er det snakk om å kverulere for å kverulere.



Du må justere kveruleringsradaren din, den gir falsk alarm.

Det du kaller kverulering er et innspill fra min side i en diskusjon, for – om mulig – å belyse et sakskompleks fra en litt annen vinkel. På en heldig dag kan det utvide horisonten til diskusjonen. Hvis du er uenig i mitt innspill er det selvsagt helt greit, men det bidrar med svært lite i en diskusjon å avfeie en ytring med beskyldningen om kverulering.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 10:57   #52
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva tåler dere av kos?

Det er ikke det minste merkelig at mat er kos, synes jeg. Vi skal like å spise, for slik overlever vi. Men det blir selvfølgelig et problem hvis man fortsatt synes det er koselig å spise etter at man er mett. Eller hvis man er insulinresistent, og kroppen derfor ikke fungerer helt som den skal, men lagrer unna så mye den kan som fett for så å bli sulten med en gang igjen.

I går koste jeg meg sammen med ei venninne med reker og litt hvitvin. Jeg må være veldig forsiktig med karbohydratene pga. insulinresistens og nedsatt glukosetoleranse (er vel like før diabetes type 2 her), og etter at jeg begynte med metformin kommer det bare i retur hvis jeg spiser for mye av det og det er ikke akkurat fristende. Men andre som tåler det bedre må da få lov å spise mer av det, og jeg kan forstå behovet for å lage seg regler for at det ikke skal flyte ut. For det er i hvert fall min erfaring at det er veldig fort gjort.

Vi er ikke helt like, og det som passer for en, er ikke nødvendigvis det beste for en annen.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 11:29   #53
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av amritam, her.

Det er ikke det minste merkelig at mat er kos, synes jeg. Vi skal like å spise, for slik overlever vi. Men det blir selvfølgelig et problem hvis man fortsatt synes det er koselig å spise etter at man er mett. Eller hvis man er insulinresistent, og kroppen derfor ikke fungerer helt som den skal, men lagrer unna så mye den kan som fett for så å bli sulten med en gang igjen.

Joda, men vi overlever også ved å puste - og jeg skal være under vann en stund før jeg synes pusting er "kos".

Jeg har ingen problemer med å se på mat som kos - men jeg synes det er verdifullt å gjøre som Kula også - å ta et skritt tilbake og se om ikke denne typen kos kanskje er noe man skal holde et øye med... På samme måte som jeg gjerne koser meg med et glass vin - men vet godt at dette er en kos som man skal følge litt med på - fordi det kan bli rett så ukoselig...

Kos finnes rett og slett i ulike kategorier - sannsynligvis de helt ufarlige ... til de som man skal porsjonere ut og behandle med respekt.

Og uansett om man velger å kose seg uten mat, eller med mat så er det iallfall verdifullt å ha et gjenomtenkt forhold til det. Matkos er jo rett og slett den motsatte siden av trøstespising...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 08-02-13 kl 13:29. Årsak: Stavefeil
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 11:53   #54
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Hva tåler dere av kos?

Men de som diskuterer her inne i utgangspunktet har vel et ganske gjennomtenkt forhold til mat, tenker jeg. For meg blir det nesten som man har en litt ovenfra og ned-holdning hvor man tror at vi som da har slike utskeielser egentlig ikke vet hva vi driver med. Vi som har utskeielser tenker jo selvfølgelig BARE på sukker og har ingen innsikt. Mhm.

Fy og fy, jeg er et forferdelig tåpelig menneske som følger min egen kropp og vet hva jeg faktisk tåler.


Sist redigert av Sweet Pink Kitty : 08-02-13 kl 11:59.
Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 12:08   #55
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Sweet Pink Kitty, her.

Men de som diskuterer her inne i utgangspunktet har vel et ganske gjennomtenkt forhold til mat, tenker jeg. For meg blir det nesten som man har en litt ovenfra og ned-holdning hvor man tror at vi som da har slike utskeielser egentlig ikke vet hva vi driver med. Vi som har utskeielser tenker jo selvfølgelig BARE på sukker og har ingen innsikt. Mhm.

Fy og fy, jeg er et forferdelig tåpelig menneske som følger min egen kropp og vet hva jeg faktisk tåler.

Jeg vil vel heller si at det er stor forskjell på om en person med f.eks 100+ innlegg og 2 år her inne sier at man skal kose seg og planlegger en utskeielse enn om en person med 3 innlegg (hvorav ett var for å spørre hva ketose er, det andre var for å spørre om alt fettet virkelig er nødvendig og det tredje for å spørre om det er vanlig å få et platå 3.dje uke) spør om man kan kose seg i helga...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 12:13   #56
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg vil vel heller si at det er stor forskjell på om en person med f.eks 100+ innlegg og 2 år her inne sier at man skal kose seg og planlegger en utskeielse enn om en person med 3 innlegg (hvorav ett var for å spørre hva ketose er, det andre var for å spørre om alt fettet virkelig er nødvendig og det tredje for å spørre om det er vanlig å få et platå 3.dje uke) spør om man kan kose seg i helga...

Det at man nylig er registrert eller har få innlegg sier da ingen verdens ting om kunnskap. Man kan ha lest her inne i en evighet uten at man har giddet å skrive noe som helst. Og for å komme innom et forum som dette så er man vel ha en viss bevissthet.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 12:40   #57
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Sweet Pink Kitty, her.

Jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal gjerne koblingen mellom kos og mat jeg da men, men så har det aldri vært et problem for meg heller.

Hmmm... jeg har i hvert fall ikke anbefalt deg å fjerne koblingen mellom kos og mat. Det jeg har vært kritisk til er å definere kos som inntak av sukkerbomber. Du nevnte jo nettopp dette som din definisjon av «skikkelig kos»:

Opprinnelig lagt inn av Sweet Pink Kitty, her.

...når jeg definerer skikkelig kos, så er det mat jeg vanligvis ikke kan spise i det daglige.

Med mat du vanligvis ikke kan spise i det daglige, har jeg forstått som mat som inneholder mye sukker og som gjør blodsukkeret ditt ustabilt. Mulig jeg har misforstått?


Pleier du å reagere på uenighet i diskusjon på denne måten?:

Opprinnelig lagt inn av Sweet Pink Kitty, her.

Fy og fy, jeg er et forferdelig tåpelig menneske som følger min egen kropp og vet hva jeg faktisk tåler.


Jeg har i hvert fall ikke gitt deg noen grunn til å få et slikt dårlig selvbilde, jeg sier tvert imot at:

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Nå virker det jo som om du har stålkontroll på de enogtredve kosedagene dine i året, så det er jo helt sikkert ikke noe problem for deg.


Jeg har åpenbart tråkket på noen ømme tær, og det kan være bra en gang i blant å finne ut at man faktisk har ømme tær...

Kos dere videre, jeg vil bare avslutte med essensen av hva jeg har forsøkt å få frem i denne diskusjonen.

For veldig mange er det svært uheldig at definisjonen av "skikkelig kos" er inntak av ting som kjører blodsukkeret i været.

Hverken mer eller mindre...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 13:28   #58
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Sweet Pink Kitty, her.

Det at man nylig er registrert eller har få innlegg sier da ingen verdens ting om kunnskap. Man kan ha lest her inne i en evighet uten at man har giddet å skrive noe som helst. Og for å komme innom et forum som dette så er man vel ha en viss bevissthet.

Når man ser på de spørsmålene som kommer så "kan" man ha lest i en evighet, men jeg vil våge å påstå at det ikke gjelder flertallet. For meg ser det ut for å være samvariasjon med aktivitet og kunnskap - selv om det alltid vil kunne finnes enkelteksempler på det motsatte.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 14:20   #59
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Joda, men vi overlever også ved å puste - og jeg skal være under vann en stund før jeg synes pusting er "kos".

Jeg har ingen problemer med å se på mat som kos - men jeg synes det er verdifullt å gjøre som Kula også - å ta et skritt tilbake og se om ikke denne typen kos kanskje er noe man skal holde et øye med... På samme måte som jeg gjerne koser meg med et glass vin - men vet godt at dette er en kos som man skal følge litt med på - fordi det kan bli rett så ukoselig...

Kos finnes rett og slett i ulike kategorier - sannsynligvis de helt ufarlige ... til de som man skal porsjonere ut og behandle med respekt.

Og uansett om man velger å kose seg uten mat, eller med mat så er det iallfall verdifullt å ha et gjenomtenkt forhold til det. Matkos er jo rett og slett den motsatte siden av trøstespising...

Enig i alt dette også, jeg. Det eneste er at jeg synes pusting havner i en litt annen kategori fordi det er en mer automatisk mekanisme. Men jeg var vel ikke så tydelig heller. Selvfølgelig er ikke alt vi gjør for å overleve kos, men jeg synes det virker nærliggende at mat blir det i og med at vi gjerne vil det skal smake godt og dermed får en nytelse ut av det.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 16:55   #60
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Hva tåler dere av kos?

Merkelig diskusjon egentlig og en merkelig tråd. Jeg har ikke peiling, men etter å ha lest masse tråder på lavkarboforum så er det iallefall èn ting som er mer fremtredende i trådene.

Jeg trodde forumet var temmelig variert, men min forståelse av de aller fleste brukere her inne, så er det flertall av mennesker som er overvektige og som har en daglig kamp med vekt, trivsel og helse vs MATKOS.

Så da å dra inn kos som en god bok, fyr i peisen, gå en tur virker for meg noe merkelig da ts helt TYDELIG snakker om KOS=mat av typen usunn.

Det er IKKE fyr i peisen eller en god bok som har gjort 8 av 10 her inne overvektige, det er vel snarere å bruke mat som KOS.

Derfor er det jo interessant å høre hvordan andre sjonglerer hverdagen da mht matkos opp i mot kjernen i utfordringen; å vedlikeholde vekten, eller det å faktisk gå ned på en helsemessig sunn måte. At varme tøfler foran peisen er hyggelig og koselig med en god bok eller film er mao totalt uvesentlig ift det trådstarter tar opp vel? tror de aller fleste tåler veldig mye den type kos uten å bli overvektige...

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 19:38   #61
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Jeg trodde forumet var temmelig variert, men min forståelse av de aller fleste brukere her inne, så er det flertall av mennesker som er overvektige og som har en daglig kamp med vekt, trivsel og helse vs MATKOS.

Lykke til videre i din kategorisering av medlemmene her på forumet. Hvis du har plassert meg i din kategori "aller fleste brukere" har du tatt grundig feil. Andre får svare for seg selv.


Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Så da å dra inn kos som en god bok, fyr i peisen, gå en tur virker for meg noe merkelig da ts helt TYDELIG snakker om KOS=mat av typen usunn.

Du vet, det er en velkjent hersketeknikk å angripe premissene for diskusjonen.



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 20:34   #62
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Hva tåler dere av kos?

Oi. Kula, snakker om ømme tær. Beklager om jeg tråkka på dine nå, det var ikke meningen.
Jeg har selvsagt ikke lest ALLE tråder her inne og ALLE journaler. Sitter nå allikevel igjen med et generelt inntrykk av at det er et stort slanke, vekt og overvektsfokus hos flertallet av brukerne, men ikke nødvendigvis hos deg. Det er jo ikke negativt det, er det vel? Jeg ble bare litt overrasket over det fokuset siden dette er et lavkarboforum og ikke et overvektsforum.

Men TS sitt åpningsinnlegg handler jo åpenbart om matkos, å omskrive det til noe annet eller å tolke det anderledes ser iallefall ikke jeg.

Jeg har selv vært overvektig og kjenner meg godt igjen i mange tanker her inne. Det er mat som kos og min ikke-eksisterende evne til å holde igjen som gjorde meg tjukk, enkelt og greit.
Jeg tåler ikke kos da blir jeg feit og jeg har ikke lyst til å bli feit igjen, derfor kan jeg ikke kose meg slik jeg gjorde før. Jeg ble IKKE feit av å kose meg med bøker, blader og fyr i peisen. Ikke ble jeg feit av å gå lange koselige turer med kjæresten heller.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 21:40   #63
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Kan vi begynne på nytt her og please svare på det trådstarter spør om:
Hva du tåler av kos (UANSETT TYPE) Istedenfor å plukke hverandres svar fra hverandre og "tolke" hvert svar ihjel ?

Om man vil diskutere videre på hva man skal få lov til å kalle kos foreslår jeg at dere starter en egen tråd til det formålet.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 23:15   #64
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Synes i grunnen det er ganske relevant, jeg, å diskutere hva man definerer som kos. Jeg er ikke en av de som la på meg av å kose meg for mye med snop. Jeg spiste nesten ikke noe med sukker i, men la likevel på meg masse på grunn av PCOS. Spiste vel generelt lite, men la likevel på meg og ble syk.
Men etter mange år på lavkarbo, er jeg i dag frisk og nesten normalvektig. Jeg vet at om jeg begynner å spise mat med raske karbohydrater igjen, så legger jeg på meg og blir syk. Men siden c-peptid nivået er så lavt nå, så tåler jeg godt en brownie når noen har bursdag for eksempel. Det skjer ikke så ofte. Hadde en periode i sommer hvor jeg slakket for mye. Brød flere ganger i uka, italiensk is og pasta etc. Raskt gikk jeg opp 4 kg. Så det går bare ikke.
Spiste det ikke fordi det er mer kos enn lavkarbomat, men pga at det var tilgjengelig og enklere på ferie.
Samtidig unner jeg meg en troika hvis jeg innimellom har lyst på det. Det går helt greit.

Jeg synes forøvrig det er greit å poengtere at man kanskje bør reflektere over hva man definerer som kos. Men det holder kanskje å nevne det i ett innlegg, framfor å diskutere videre på det?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 01:06   #65
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Sånn enda litt mer på siden så er faktisk stress en viktig faktor til overvekt. Så kanskje det ikke er så dumt å innlemme litt annen, stressenkende, kos i hverdagen også? I stedet for å stresse enda mer med hva man ikke kanskje spise?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 08:57   #66
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Det er ikke MATBRUK som har gjort "de fleste" overvektige, det er matMISbruk.

__________________

Sist redigert av nellie : 10-02-13 kl 10:03.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 10:00   #67
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Jeg har i hvert fall ikke blitt feit fordi jeg har kost meg meg mat, men heller fordi sukkerheksa kommer og tar meg og jeg dytter innpå alt spisenes i altfor store mengder - og det er som Nellie sier, ikke kos men matMISbruk.

Forøvrig: Hvis noen spør om vi skal kose oss litt i kveld, så tenker jeg på mat, mens mannen tenker på helt andre ting

On nei - jeg tåler ikke særlig kos (av den typen man spiser) hvis jeg skal ned i vekt. Hm... ved nærmere ettertanke så lurer jeg på om ikke mannens definisjon av kos også medfører vektoppgang på sikt

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 10:07   #68
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Du må justere kveruleringsradaren din, den gir falsk alarm.

Det du kaller kverulering er et innspill fra min side i en diskusjon, for – om mulig – å belyse et sakskompleks fra en litt annen vinkel. På en heldig dag kan det utvide horisonten til diskusjonen. Hvis du er uenig i mitt innspill er det selvsagt helt greit, men det bidrar med svært lite i en diskusjon å avfeie en ytring med beskyldningen om kverulering.


-

Og du må bruke kunnskapen din til noe annet enn bølling.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 11:52   #69
Annala
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Ringerike
Innlegg: 176
Annala har en fantastisk aura rundt segAnnala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Forøvrig: Hvis noen spør om vi skal kose oss litt i kveld, så tenker jeg på mat, mens mannen tenker på helt andre ting

On nei - jeg tåler ikke særlig kos (av den typen man spiser) hvis jeg skal ned i vekt. Hm... ved nærmere ettertanke så lurer jeg på om ikke mannens definisjon av kos også medfører vektoppgang på sikt

Eeeh Dietta, sånn kos Mååå ikke føre til vektoppgang asså...hvis du ikke vil Trenger du nærmere info kan jeg prøve å hjelpe....hehe Ellers har jeg også lest at det kan føre til vektNEDgang, bedre rygg og greier, såååå tror egentlig den typen kos er å foretrekke selv om jeg må innrømme at jeg ikke har merket veldig mye til de positive bivirkningene som nevnt her

for å holde meg til det ts lurte på: Jeg tåler veldig lite kos, blir lett til at da må jeg bare, også bare, og littegrann er ikke farlig, osv osv. Så prøver heller å holde meg unna slik at jeg ikke skeier heeelt ut i vidotta

__________________

Annala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 12:16   #70
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Sånn enda litt mer på siden så er faktisk stress en viktig faktor til overvekt. Så kanskje det ikke er så dumt å innlemme litt annen, stressenkende, kos i hverdagen også? I stedet for å stresse enda mer med hva man ikke kanskje spise?

Dessverre, kan ikke skylde på stress, sykdom eller noe annet. Det er Matkos eller matmisbruk gjennom å spise mat med høyt innhold av sukker, karbs og ferdigmat i mengder kombinert med fullstendig stillesittende liv som gjorde utslaget for meg. En sjokolade ble ikke bare til en, den ble bare til en liten bit til, eeen liiiten til og vips så var hele plata borte gitt. Så ble veeeldig flink til å rettferdiggjøre overfor meg selv etterhvert. Nå har du vært flink og gått en laaang tur, så en liiiiten sjokolade fortjener du fordi nå har du jo forbrent så masse kcal.... Jaja, og vips så våkna jeg opp en dag og va tjukk.
Da var det og er det utrolig godt å skylde på insulinresistens, stress, genetikk, sykdom osv. Men sannheten for meg var rett og slett matmisbruk, overspising, god apetitt og overdreven rettferdiggjøring med kos. Altså jeg brukte mat som belønning og derfor kos om du vil. Da kan jeg ikke lengre fortsette slik fordi jeg ble jo tjukk av å holde på slik enkelt og greit. Man blir ikke tjukk fordi man ikke tar hensyn til hvordan man er. Kan ikke skylde på noe annet. Er man disponert for fedme ja da kan man altså ikke leve slik andre som ikke er disponert for fedme. Vanskeligere enn det er det ikke og veldig viktig å forstå for meg. Jeg KAN altså ikke leve slik som andre fordi min kropp ikke tåler det, da er det hvordan jeg forholder meg til det som avgjør om jeg blir tjukk igjen eller ikke. Det er ikke stress, eller insulinresistens, men meg og hvordan jeg velger takle dette faktum. Derfor tåler jeg svært lite matkos og jeg tåler enda mindre matmisbruket jeg har vært igjennom.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 12:21   #71
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Dessverre, kan ikke skylde på stress, sykdom eller noe annet. Det er Matkos eller matmisbruk gjennom å spise mat med høyt innhold av sukker, karbs og ferdigmat i mengder kombinert med fullstendig stillesittende liv som gjorde utslaget for meg.

Men nå snakket ikke jeg kun om det, men om den generelle hverdagen. Uansett hvordan man har blitt stor så hjelper det definitivt ikke å ha høyt stressnivå i tillegg!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 15:17   #72
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men nå snakket ikke jeg kun om det, men om den generelle hverdagen. Uansett hvordan man har blitt stor så hjelper det definitivt ikke å ha høyt stressnivå i tillegg!

Kan hende det carisma, men stress i hverdagen har vel de aller fleste i en viss alder. Synes ikke det er unikt jeg da. Stress blir man ikke tjukk av, hva jeg spiser, når og hvor mye/lite derimot.... DET blir JEG tjukk av iallefall. Er jeg disponert for stress, hormonelle, arvelige lidelser eller annet som gjør at jeg er fysiologisk disponert for overvekt, ja da må jeg ta særdeles store hensyn til dette i min hverdag da. Dessverre ikke så enkelt alltid, men det er for meg ikke stresset som gjør det. Er mine valg som har gjort meg feit dessverre. På samme måten som det er mine valg som gjorde meg slank også til tross for en stresset hverdag, tvangstanker, matmisbruk og merkelig forhold til mat som kos/belønning.
Er litt som narkomisbruk, har du vært misbruker, ja så er du alltid en misbruker og følgelig må jeg unngå disse små fristelsene fordi det kan få meg på kjøret igjen.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 15:17   #73
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Oi. Kula, snakker om ømme tær. Beklager om jeg tråkka på dine nå, det var ikke meningen.


Hvordan visste du det? Du har helt rett – jeg har forferdelig ømme tær – men det er ikke din skyld, det er ikke du som har tråkket på dem. Jeg var i 50-årslag i går og brukte altfor trange pensko


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 15:20   #74
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Hva tåler dere av kos?

Men enig, stress i hverdagen hjelper jo ikke. Men vi har vel alle veldig ulike oppfatninger av hva som stresser oss. Noen blir jo stresset bare ved tanken på å gå utenfor døra, mens andre først blir stresset om man havner i livstruende situasjoner.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 15:36   #75
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Kan hende det carisma, men stress i hverdagen har vel de aller fleste i en viss alder. Synes ikke det er unikt jeg da. Stress blir man ikke tjukk av, hva jeg spiser, når og hvor mye/lite derimot.... DET blir JEG tjukk av iallefall. Er jeg disponert for stress, hormonelle, arvelige lidelser eller annet som gjør at jeg er fysiologisk disponert for overvekt, ja da må jeg ta særdeles store hensyn til dette i min hverdag da. Dessverre ikke så enkelt alltid, men det er for meg ikke stresset som gjør det. Er mine valg som har gjort meg feit dessverre. På samme måten som det er mine valg som gjorde meg slank også til tross for en stresset hverdag, tvangstanker, matmisbruk og merkelig forhold til mat som kos/belønning.
Er litt som narkomisbruk, har du vært misbruker, ja så er du alltid en misbruker og følgelig må jeg unngå disse små fristelsene fordi det kan få meg på kjøret igjen.

Er det ikke likegyldig om det er unikt eller ei å leve et stressende liv? Jeg synes Carisma kommer med en ganske nyttig informasjon her, selv om det er på siden av "kos" debatten. Det er kanskje noen som ikke er klar over kortisolets virkning på kroppen?
Selv er jeg inne i en ganske så stressende periode på jobben, og jeg merker det utrolig godt på kroppen! Pølsa rundt magen har blitt enda mer markert og tydelig, enda jeg er kjempeflink med kostholdet og klarer å trene noe. For å si det sånn, jeg tåler mye mer "kos" i form av mat med raske karbohydrater enn stress. Nå bare klistrer fettet seg fast, forflytter seg til magen. Kanskje jeg tåler mindre stress pga PCOS, da er det ikke så enkelt å bare holde seg unna stress på grunn av sykdom, for eksempel. Synes du forenkler bildet over her.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dere som ikke tåler melk Newstart Spørsmål og svar 12 11-08-11 20:27
Nespressomaskin, tåler den fløte? Peppa Gris Generell diskusjon 2 26-05-11 11:33
Jeg tåler ikke ketose kamp Lavkarbo generelt 0 01-05-11 12:53
MCT - tåler den varme? Spungeworthy Spørsmål og svar 2 30-04-07 09:34
... tåler jeg ikke øl mer? janmesi Lavkarbo generelt 5 22-04-06 15:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no