Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Dette har jeg spist i dag. Gjør jeg riktig?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-02-13, 19:02   #1
Mimie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 16
Mimie er på en erverdig vei

Dette har jeg spist i dag. Gjør jeg riktig?

Jeg er på min 2.dag på lavkarbo (for å gå ned i fettprosent, ikke nødvendigvis gå ned i vekt, og grunnet andre helsefordeler )
Dag 1 begynte med at jeg følte meg veldig slapp/trøtt og hadde vondt i hodet, men fikk i meg en magnesiun, en krom og en kalium - pille før jeg la meg. Idag har jeg ikke følt på noe av dette!

Men; vil gjerne at dere ser på hva/hvordan jeg spiser og gir meg tilbakemelding, er litt usikker..

Frokost: Earl Grey te med en skvett fløte i + en liten dæsj steviosa.
Eggerøre med fløte og litt tørket gressløk, stekt i meierismør.

Lunsj: Salat(bladsalat+ruccola) med gravlaks, cherrytomater og egg. Dressing av; Creme Fraiche, majones, 1-2ss grov sennep, litt dijon-sennep, litt eddik og hakket dill. (Oppskrift fra boken matglede med lavkarbo av Annika Dahlqvist, smakte nyyyydelig!!)

Mellommåltid: Ca halv boks cottage cheese blandet med fløte, 4-5 paranøtter + noen få bringebær.

Skal trene etterpå, tenker å spise restene av salaten etter trening/til kvelds.
Og- drikker masse vann

Ser dette ok ut, eller?

Mimie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 19:19   #2
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Dette har jeg spist idag. Gjør jeg riktig?:)

Det ser bra ut, ja... og veldig veldig godt. o_O

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 23:26   #3
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dette har jeg spist idag. Gjør jeg riktig?:)

Syns også det høres helt greit ut. Lykke til videre

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 18:50   #4
Mimie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 16
Mimie er på en erverdig vei

Sv: Dette har jeg spist idag. Gjør jeg riktig?:)

Så bra! Tror jeg må passe meg så ikke jeg går opp i vekt jeg.. Er jo så mye gøøøørgodt!!

Mimie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 19:08   #5
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Dette har jeg spist idag. Gjør jeg riktig?:)

Jeg savner her litt kjøtt

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 23:56   #6
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Dette har jeg spist idag. Gjør jeg riktig?:)

Hva med middagen?
Eggerøre med fløte i stekesmør hørtes godt ut, men bare pass på fløtemengdene. Egg i seg selv er jo fet, så trenger kanskje ikke "drikke baconfettet"

Ellers ser det jo bra ut.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-02-13, 00:02   #7
Mimie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 16
Mimie er på en erverdig vei

Sv: Dette har jeg spist idag. Gjør jeg riktig?:)

Ok.. Bruker en del fløte ja.. Hvorfor må jeg passe på mengden (med fare for å virke heeelt bak mål) , og hvor mye fløte bør jeg maksimalt bruke på en dag? Er det bedre å blande eggerøren med vann evt. melk? Middag hadde jeg faktisk ikke, glemte det helt bort.. Var ikke så veldig sulten før trening, samt at jeg jobbet og dro rett for å trene, så da ble det bare mellommåltidet... Men tok resten av salaten etter trening/på kvelden da..

Mimie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 21-02-13, 00:20   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Dette har jeg spist idag. Gjør jeg riktig?:)

Det kommer an på retning du legger deg på og antall gram karbohydrater pr dag. Husk at fløten også har karber... Ligger du på mer enn rundt 70g pr dag bør du kutte ned på fettet.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-02-13, 00:23   #9
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Dette har jeg spist idag. Gjør jeg riktig?:)

Opprinnelig lagt inn av Mimie, her.

Ok.. Bruker en del fløte ja.. Hvorfor må jeg passe på mengden (med fare for å virke heeelt bak mål) , og hvor mye fløte bør jeg maksimalt bruke på en dag? Er det bedre å blande eggerøren med vann evt. melk? Middag hadde jeg faktisk ikke, glemte det helt bort.. Var ikke så veldig sulten før trening, samt at jeg jobbet og dro rett for å trene, så da ble det bare mellommåltidet... Men tok resten av salaten etter trening/på kvelden da..

Anbefaler deg å bare prøve deg fram litt nå i begynnelsen, samtidig som du leser om det grunnleggende ved din retning. Jeg synes det er litt for tidlig å skulle vurdere menge fett etc. Jeg ser at du skriver egendefinert under retning, men det er lettere å velge en retning og følge den oppskriften og sammensetning og fordeling av fett, karbohydrater og protein. Her inne følger vi så mange ulike retninger, og det er lett å bli forvirret. Jeg følger fedon for eksempel, så jeg spiser noe mer karbohydrater og mindre fett.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 21-02-13, 09:05   #10
Mimie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 16
Mimie er på en erverdig vei

Sv: Dette har jeg spist idag. Gjør jeg riktig?

Ok. Grunnen til at det står egendefinert er fordi jeg ikke visste helt hva jeg skulle velge. Vet det egentlig ikke enda.. Tenker at det vel er best med så lite karber som mulig? Synes det er litt vanskelig å holde styr på alt jeg får i meg.. Og hvis jeg både skal regne ut karber OG mengde fett per dag tror jeg det vil gå helt rundt for meg...:

Mimie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 21-02-13, 09:57   #11
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Dette har jeg spist idag. Gjør jeg riktig?

Ikke så lite karber som mulig, du bør uansett ikke gå under 15-20 gram per dag. Og du må nesten prøve deg litt frem, noen har bedre effekt av å ligge på 40 gram enn 20 for eksempel med tanke på vekttap. Så du bør legge litt energi i å veie og måle litt de første ukene, så du får en viss føling med hva du driver med...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 21-02-13, 10:38   #12
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Dette har jeg spist idag. Gjør jeg riktig?

Opprinnelig lagt inn av Mimie, her.

Ok. Grunnen til at det står egendefinert er fordi jeg ikke visste helt hva jeg skulle velge. Vet det egentlig ikke enda.. Tenker at det vel er best med så lite karber som mulig? Synes det er litt vanskelig å holde styr på alt jeg får i meg.. Og hvis jeg både skal regne ut karber OG mengde fett per dag tror jeg det vil gå helt rundt for meg...:

Neida, ikke vanskelig
Vektned.no har jeg nettopp blitt anbefalt. Veldig god! Her fører du inn alle måltidene, også blir det regnet ut for deg. Enkelt, praktisk og ganske kjekt

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 21-02-13, 21:56   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Dette har jeg spist idag. Gjør jeg riktig?

Syns det ser bra ut, men ville kuttet litt på fløten (0,5 - 1 dl pr dag burde være max). I tillegg burde du legge til litt mer proteiner - som kjøtt, fisk, skalldyr etc. Et optimalt måltid består av en proteinkilde, en antioksidant kilde (grønnsaker) og en fettkilde. Om du spiser ketogent vil det si at ca. 70-75 % av kaloriene er fett, 25% protein og 5 % karber. Dess mer karber du spiser, dess mindre fett.

70-75 % fett betyr IKKE at 70-75 % av måltidet består av fett altså, men at det er 70-75 % av energiinntaket !

Det har vist seg at å ligge under 20 karber pr dag for de fleste har liten hensikt. Snarere tvert i mot. Sjansene for platåer øker om man ligger for lavt. Nå er det jo mange som MÅ under 20 karber for å gå ned, men det hører til sjeldenhetene.

Det er heller ikke likegyldig hvor karbene kommer fra. De skal helst komme fra grønnsaker. Og dess grønnere dess bedre. Issalat og agurk er godt og friskt, men inneholder mye vann og lite næring !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 16:14   #14
Mimie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 16
Mimie er på en erverdig vei

Sv: Dette har jeg spist i dag. Gjør jeg riktig?

0,5-1dl?? Gud hjelpe meg! Nesten alle oppskrifter jeg lager mat etter (matglede med lavkarbo av Annika Dahlqvist) Inneholder ganske mye fløte. Og, sånn som her om dagen laget jeg en Chai Latte med oppskrift fra en av brukerne her på forumet (den var helt herlig forresten!) Så; da bør jeg ikke ha spist/drukket noe med fløte tidligere på dagen hvis jeg skal koose meg med en chai latte da... eller evt ha i mindre fløte da... ;-)

Åh, jeg som er så begeistret for fløte..! Suttern og..

Mimie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 18:24   #15
Mimie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 16
Mimie er på en erverdig vei

Sv: Dette har jeg spist i dag. Gjør jeg riktig?

0,5-1dl?? Gud hjelpe meg! Nesten alle oppskrifter jeg lager mat etter (matglede med lavkarbo av Annika Dahlqvist) Inneholder ganske mye fløte. Og, sånn som her om dagen laget jeg en Chai Latte med oppskrift fra en av brukerne her på forumet(den var helt herlig forresten!) Så; da bør jeg ikke ha spist/drukket noe med fløte tidligere på dagen hvis jeg skal koose meg med en chai latte da... Eller evt bruke mindre fløte i, men...
Åh suttern... Jeg som er så begeistret for fløte..!

Mimie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 03:12   #16
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Dette har jeg spist i dag. Gjør jeg riktig?

Jeg bruker ganske mye fløte selv i maten, og tenker som så at om TS trives med fløtemengden og får i seg variert mat + oppnår ønsket effekt av lavkarbo, så hvorfor ikke?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gjør jeg det riktig? Agnethe Ketolysekuren 5 14-03-11 22:29
Gjør jeg dette riktig? (Hvordan ser en normal ...) lillamumi Mer enn 30 kg overvekt 6 26-09-10 09:39
Gjør jeg dette riktig? Fofa Ketolysekuren 3 19-09-10 20:23
Har jeg spist riktig i dag? *lilje* Dr Lindbergs 10 27-01-05 22:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no