Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Høyt blodtrykk, kolestorol og urinsyre - 7 mnd lavkarbo

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-02-14, 23:09   #1
PrincessBubblegum
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 2
PrincessBubblegum er på en erverdig vei
Exclamation

Høyt blodtrykk, kolestorol og urinsyre - 7 mnd lavkarbo

Jeg er på desperat jakt etter tilbakemeldinger, råd og hjelp i forhold til blodprøver jeg har fått tilbake i det siste.

Om meg:
- 21 år
- 164 cm
- 64 kg
Kosthold:
- Ketolyse kur fra Juni 2013-Desember 2013
- Generelt lavkarbo kosthold med masse grønnt fra Desember 2013

Hver 3. mnd tar jeg blodprøver i forhold til at jeg har Ichthyose og bruker Acitretin (Retinol tabl.) for å holde det i sjakk.

Lille Julaften fikk jeg telefon fra legen om at han hadde fått svar paå blodprøver og kolestorolet var 270. Det har alltid ligget rett rundt 190. Ikke nok med det, urinsyren var også forhøyet for første gang i mitt liv.

Jeg bestemmte meg for å spise mer grønnsaker samt mosjonere mer, og la disse prøvene bak meg.

I kveld dro jeg til en ny lege som i hui og hast ville veie meg, samt måle blodtrykk. (Dette er i England, forrige var i Norge.) Han målte blodtrykket mitt til 175/80, noe som kom som ett sjokk! Jeg har arvelig lavt blodtrykk, og har aldri målt høyere enn normalen. Han mente min vekt (jeg har aldri vært slankere, og er langt fra overvektig), var en faktor og mente jeg burde begynne en sunnere livsstil... Problemet er bare det at jeg KUN spiser grønnsaker, kjøtt, egg og litt melkeprodukter, samt går minst 5 km hver dag.

Burde jeg bekymre meg? Hvordan burde jeg gripe disse resultatene ann?
Fysisk og psykisk har jeg alrdig følt meg bedre, men legen mener jeg holder på aå dø..

De var kjempefornøyde før jeg snudde livet, da veide jeg 78kg, trente skjeldent og levde av frossenpizza og kinamat...

**Beklager skriveleif, skriver uten Norsk tastatur m. Engelsk stavekontroll**

PrincessBubblegum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Just Eat Real Food Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 00:02   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Høyt blodtrykk, kolestorol og urinsyre - 7 mnd lavkarbo

Vel, noe er galt. Helt klart. Men kostholdet er det neppe, etter hva jeg kan se så spiser du helt normal lavkarbomat som ikke gjør noen syke. Trimmer gjør du også, så alt burde være bra. Men hva kan det så være? Mange opplever forhøyet kolesterol når man går ned i vekt på lavkarbo, men dette pleier å stabilisere seg når vekten gjør det samme. Jeg spiser omtrent det samme som deg og har perfekt kolesterol, blodtrykk og blodsukker. Så her bør nok legen lete andre steder etter syndebukker, kostholdet har neppe skylden. Rart at du føler deg helt topp da, mens legen mener du er syk...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 00:19   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Høyt blodtrykk, kolestorol og urinsyre - 7 mnd lavkarbo

Hva sier blodprøvene om magnesium, kalium, d-vitamin og b12? ++++

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 08:36   #4
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Høyt blodtrykk, kolestorol og urinsyre - 7 mnd lavkarbo

Ny lege er mitt svar.
Hvis legen kan sitte og si at vekten din er en faktor (hva nå det egentlig skal bety) hadde jeg virkelig vurdert kompetansen til denne legen. Utfra hva du oppgir er du helt normalvektig og lever sunt og godt, men det er klart det er mye bakenforliggende utenom kosthold/trening som kan gi merkelige utslag på prøver, så en ny vurdering er kanskje det beste så slipper du å bekymre deg syk?

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 10:21   #5
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Høyt blodtrykk, kolestorol og urinsyre - 7 mnd lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Ny lege er mitt svar.
Hvis legen kan sitte og si at vekten din er en faktor (hva nå det egentlig skal bety) hadde jeg virkelig vurdert kompetansen til denne legen. Utfra hva du oppgir er du helt normalvektig og lever sunt og godt, men det er klart det er mye bakenforliggende utenom kosthold/trening som kan gi merkelige utslag på prøver, så en ny vurdering er kanskje det beste så slipper du å bekymre deg syk?

Signerer Lillemy, finn deg en ny lege

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 10:51   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Høyt blodtrykk, kolestorol og urinsyre - 7 mnd lavkarbo

Jeg er i grunn enig med Lillemy her, men å gi noe helt godt svar er ikke helt enkelt.
Jeg forsto ikke helt dette med "hui og hast", hva var det som hastet i legetimen din? Min lege har for vane, når han skal måle blodtrykket mitt, å måle minst tre gange, og gjerne med litt tid i mellom. Dette fordi at en legetime i seg selv kan være en stressende affære, selv om man kjenner legen fra før, og dette vil jo lett påvirke noe såpass stressensitivt som blodtrykket. På den annen side - du har også målt høy urinsyre - det er jo gjerne noe man kan se i sammenheng med blodtrykket. Om det har noe å gjøre med kostholdet å gjøre skal jeg være forsiktig med å uttale meg om, men du lever jo utvilsomt sunnere nå enn du gjorde før du la om. Med tanke på at du har en alvorlig (som jeg forstår det) hudsykdom, og går på en medisin med såpass mange bivirkninger (som jeg er fullstendig ukvalifisert til å uttale meg om), ville jeg nok ha tatt turen til en annen lege og fått gått gjennom alle faktorer.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 11:10   #7
Ciss
Seniormedlem
 
Ciss sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Akershus
Alder: 59
Innlegg: 15.894
Ciss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastisk

Sv: Høyt blodtrykk, kolestorol og urinsyre - 7 mnd lavkarbo

Det jeg leser om bivirkninger av Acitretin er at medisinen både kan øke fettverdiene i blodet og påvirke lever- og nyrefunksjon. Høyt blodtrykk er også nevnt, og ved varig forhøyet blodtrykk anbefales det å minske medisindosen. Ettersom medisinering gjøres på bakgrunn av vekt er det nærliggende for en legmann uten medisinsk kompetanse å tro at vektnedgangen din kan ha betydning for hvordan medisinen virker - men det burde jo sikkert legen din tenke på.
Men i og med at nettopp disse tingene er nevnt som bivirkning til medisinen du tar ville jeg nok tatt opp dette med legen, tror jeg. Har du gått på denne medisinen lenge?

__________________
Ciss
Ciss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogent Svar med sitat
Gammel 13-02-14, 15:08   #8
PrincessBubblegum
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 2
PrincessBubblegum er på en erverdig vei

Sv: Høyt blodtrykk, kolestorol og urinsyre - 7 mnd lavkarbo

Oi, her var det mange gode svar!

Takk for hjelp alle, skjønner jo at ny lege og ny vurdering er lurt! Måtte bare sjekke at det ikke er meg som er "gal"

Carisma: Alle vitaminer og mineraler ser bra ut!

Photobscura: Lege "timen" tok totalt 5 minutter da klokken nermet seg 7 på kvelden og legen trolig ville hjem... Så da ble jo målingen litt i 'hui og hast", men det er vel da jeg burde skjønt at det ikke var den beste legen!

Ciss: Jeg har brukt Acitretin i over 10 år, og bruker kun 10mg om dagen. Men er absolutt enig i at det kan være en forklaring, det virker bare så rart at noe skulle endre seg etter så mange år. Kommer til å ta det opp med ny lege!

PrincessBubblegum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Just Eat Real Food Svar med sitat
Svar

Emneord
blodtrykk, hjelp, kolesterol


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyt blodtrykk og lavkarbo bjørnemor Fysisk og mental helse 10 16-07-13 15:10
For høyt blodtrykk Camomilla Fysisk og mental helse 8 20-01-11 01:58
Høyt blodtrykk Kamilla Fysisk og mental helse 5 03-11-10 10:11
Høyt blodtrykk! safran Ketolysekuren 20 08-09-10 14:56
Høyt blodtrykk Labomba Fysisk og mental helse 13 29-05-07 21:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no