Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Barn på LCHF

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-03-11, 08:08   #26
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Her er hva Torkil har å si om saken:


Jeg stoler på han og Fedon, som jo faktisk har tatt seg bryet med å skrive ei bok om dette. Stoler fullt og helt på at jeg gir det mest verdifulle jeg har - barnet mitt, en fantastisk start på livet. Lavkarbo, men langt i fra ketogent.

Teoretisk er det mulig at du har 100% rett, men barn er nå barn og det er mye mer enn bare teorien ved dem gitt. Det vet vel du, som tross alt har noen selv. Dattern min hadde f.eks ikke spist på 4 dager i går, så da fikk hun det eneste jeg vet hun vil spise, havregrøt med blåbær og sukker. Jeg burde kanskje heller ventet i 3-4 dager til, til hun ville spise noe rent kjøtt?

Skal like å se det barnet som kun spiser kjøtt, grønnsaker og en porsjon bær om dagen igjennom hele oppveksten.. Det er jo også miljømessige faktorer som spiller en STOR rolle i hva barn og ungdom spiser. Burde kanskje ikke være sånn, men det er ikke en faktor man bare kan pusle vekk og overse.

Er det spesielle grunner til å spise ketogent, klart man skal prøve å få det til, men hva er poenget med at små barn, helt uten overvektsproblemer, skal spise ketogent? De sulter ikke på næringsstoffer ved å spise karbohydrater, så lenge det holdes på et fornuftig nivå.


Men du stoler altså ikke på Gary Taubes for eksempel, som også har skrevet en bok (mursteinsbok), og som har tatt for seg ekstremt mange vitenskaplige dokumentasjoner - det er jo det som er hele basisen for boka.

Man leser det man ønsker å se. Jeg skrev at ingen barn TRENGER ris, brød osv osv. Ikke at det er skadelig med litt ris, brød osv osv. Bønner er uansett ikke menneskemat - spør Dag Viljen om hvorfor, hvis du lurer. Men spiser jeg og min familie bønner? Ja, 3-4 ganger i året, om vi har lyst på noen ekstra til Taco`n. Spiser jeg brød? Ja, nesten ei skive hver dag, altså Fedons grove så klart - greit å ha noe å suge opp smøret og eggegulen med som siver ut av stekte egg.

Det er utallige mennesker som har vokst opp på 100 % kjøtt kosthold, og som ikke har hatt mangel på noe som helst. Som Scartz sier, vi er utrolig tilpasningsdyktige, kanskje det mest tilpasningsdyktige dyret på planeten. Mange eskimoer og inuitter levde slik, det vet vi av Vilhjalmur Steffansson og Helge Ingstads bøker. Masaier spiser litt mer grønt, men fortsatt så lite at det er verdt å bemerke, fortrinnsvis fordi de mener at det er mat for kuer, ikke for mennesker. Mange slanke mennesker, barn og voksne er i ketose om natten, simpelthen fordi de kanskje har spist litt lite dagen før, og fordi de har en sunn fettforbrenning. Men innlegget mitt handlet ikke om ketose og at barn må/bør/bør ikke være i det.
Det handlet om - at barn IKKE TRENGER/MÅ HA/ brød, pasta, ris osv osv.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 16:01   #27
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Bønner er uansett ikke menneskemat - spør Dag Viljen om hvorfor, hvis du lurer.

Jeg ble litt nyskjerrig, vil gjerne vite hvis du vet svaret! Jeg har ikke noe direkte kontakt med kostholdsekspertene

Jeg ser hva du mener, og jeg er enig. Men om man hadde hatt så "strengt" kosthold til barnet, er jeg litt redd hva som hadde skjedd når barnet blir sosial? Barnehage, skole osv? Ikke at skole og hvordan andre barn spiser forsvarer nugatti og loff, tenker mer på grove og langsomme karbohydratkilder i moderate mengder. Jeg er redd at det å spise "streng" lavkarbo kan rett og slett gi et grunnlag for mobbing for noen barn

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:05   #28
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Men du stoler altså ikke på Gary Taubes for eksempel, som også har skrevet en bok (mursteinsbok), og som har tatt for seg ekstremt mange vitenskaplige dokumentasjoner - det er jo det som er hele basisen for boka.

Man leser det man ønsker å se. Jeg skrev at ingen barn TRENGER ris, brød osv osv. Ikke at det er skadelig med litt ris, brød osv osv. Bønner er uansett ikke menneskemat - spør Dag Viljen om hvorfor, hvis du lurer. Men spiser jeg og min familie bønner? Ja, 3-4 ganger i året, om vi har lyst på noen ekstra til Taco`n. Spiser jeg brød? Ja, nesten ei skive hver dag, altså Fedons grove så klart - greit å ha noe å suge opp smøret og eggegulen med som siver ut av stekte egg.

Det er utallige mennesker som har vokst opp på 100 % kjøtt kosthold, og som ikke har hatt mangel på noe som helst. Som Scartz sier, vi er utrolig tilpasningsdyktige, kanskje det mest tilpasningsdyktige dyret på planeten. Mange eskimoer og inuitter levde slik, det vet vi av Vilhjalmur Steffansson og Helge Ingstads bøker. Masaier spiser litt mer grønt, men fortsatt så lite at det er verdt å bemerke, fortrinnsvis fordi de mener at det er mat for kuer, ikke for mennesker. Mange slanke mennesker, barn og voksne er i ketose om natten, simpelthen fordi de kanskje har spist litt lite dagen før, og fordi de har en sunn fettforbrenning. Men innlegget mitt handlet ikke om ketose og at barn må/bør/bør ikke være i det.
Det handlet om - at barn IKKE TRENGER/MÅ HA/ brød, pasta, ris osv osv.

Synes du det er rart vi er skeptiske til din referanse av denne mursteinsboken? Jeg har aldri hørt om han før jeg. Og jeg er vel ikke den eneste som er skeptisk til denne mursteinsboken? Siden de kostholdsrådene myndighetene her til lands opererer med ikke akkurat er kjernen av innholdet i denne boken og disse studiene.

Men hvorfor inneholder morsmelken som er barnets primærnæring de første 6 mnd 40 % karbohydrater? Jeg vil tro at maten kroppen skaper til sitt avkom er den optimale ernæringen?

Og du svarer heller ikke på om dine referanser har gjort studier på barn i vekst? Jeg er skeptisk på at barn bare trenger kjøtt. Selv om inuittene kanskje levde kun på kjøtt. I andre kulturer levde man på kun frukt i steinalderen.

For meg blir det noe underlig å fremme dette synet om at barn ikke trenger annet enn kjøtt, at de ikke trenger karbohydrater. Jeg er mye mer for en konstruktiv debatt her inne om optimalt kosthold for barn i vekst. Da Hexeberg var her i Bergen fikk hun spørsmål angående barn og kosthold, og hun også lener seg på Fedon Lindbergs kostholdsråd om at barn trenger noe karbohydrater. Hun snakket om ca 70 gram langsomme karbohydrater. (Men i den settingen var jo 70 gram veldig LITE da)

Det er ikke disse 70 grammene som er årsaken til fedmeproblematikken i vesten. Det er all hurtigmaten, all skjulte sukker i poser og krydder. I butikkene står det palle på palle med billig sjokolade, boller og cola. Her inne tenker jeg vi er mange foreldre som velger en mye sunnere livsstil for sine barn. Jeg hadde hatt en interesse for en diskusjon rundt det optimale lavkarbokosthold for de små i vekst. Ikke en diskusjon om at du ved å velge "alt med måte" eller velger å stole på Torkil eller Fedon nærmest oferer ditt barns helse pga alle karbene våre barn får velte seg i. De får til og med bønner!!!!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 10:07   #29
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Synes du det er rart vi er skeptiske til din referanse av denne mursteinsboken?


Ja, siden du selv har valgt et lavkarbokosthold og er medlem på dette forumet er det mer enn rart!

Du er åpenbart interessert i egen helse og kosthold. Les boken "Good Calories, Bad Calories" av Gary Taubes. Til tross for at du ikke har hørt om hverken boken eller forfatteren, er den et referanseverk innenfor det du interesserer deg for. Etter å ha lest den, har du grunnlag for å vurdere om du skal være skeptisk til den eller ikke.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 10:38   #30
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Jeg har heller ikke lest "Good Calories, bad calories". Jeg har hørt om den, men jeg gidder ikke lese den. Jeg har lest mange nok bøker om lavkarbo og steinalderkost til at jeg er overbevist om at det er et mer naturlig og bra kosthold enn hva staten anbefaler, og studien(e) i den mursteinsboken underbygger sikkert dette enda mer. Det jeg stiller spørsmål ved er om denne boken sier noe som helst om barn og ketogent kosthold.

Greit BitTorres, mulig budskapet med innlegget ditt var at barn ikke trenger eller må ha brød, pasta og ris. Det er det da heller ingen av oss som betviler. Men det kostholdet du skisserer opp som det optimale i ditt første innlegg er et ketogent kosthold, og du kommer med påstander om at barn vil ha et forsprang (forsprang til hva da?). Det er det jeg stiller spørsmålstegn ved.

Så vidt meg bekjent er det ingen andre enn Fedon Lindberg som faktisk har tatt seg bryet med å si noe som helst om Barns kosthold sett i et "lavkarbisk" perspektiv, og jeg velger å lene meg på hans kunnskap når det kommer til kostholdet til min sønn.


Sist redigert av Cyan : 04-03-11 kl 12:40.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 10:38   #31
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Ja, siden du selv har valgt et lavkarbokosthold og er medlem på dette forumet er det mer enn rart!

Du er åpenbart interessert i egen helse og kosthold. Les boken "Good Calories, Bad Calories" av Gary Taubes. Til tross for at du ikke har hørt om hverken boken eller forfatteren, er den et referanseverk innenfor det du interesserer deg for. Etter å ha lest den, har du grunnlag for å vurdere om du skal være skeptisk til den eller ikke.


-


Mens rådene Torkil gir skal jeg være skeptisk til, eller det jeg har lært gjennom å gå hos Hetland på Lindbergklinikken? For ikke å snakke om det jeg har lest i boken om lavkarbo for barn av Lindberg?
Jeg setter meg ikke ned for å lese en murstein av en bok for å opplyses. Jeg synes det er hårreisende at kostholdet jeg velger til min datter, basert på kunnskap jeg har fått gjennom fire år på lavkarbo, liksetilles med å servere henne tobakk og alkohol. Bare fordi jeg er uenig i at rødt kjøtt og innmat er tilstrekkelig for barn i vekst.
Enda er det ingen her som kan si meg om Gary Taubes henter sin forskning fra kosthold for BARN.
Ikke jeg som voksen. BARN i vekst.
Jeg betviler ikke at Taubes har mye bra for seg, og at denne boken er meget kunnskapsrik om lavkarbokosthold.
Men dette blir bare for dumt!
Jeg spør igjen, hvorfor inneholder mormelk 40% karbohydrater?????
Kanskje dere definerer morsmelk som innmat, og derfor ikke gidder å dvele ved denne problemstillingen?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 10:50   #32
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Men hvorfor inneholder morsmelken som er barnets primærnæring de første 6 mnd 40 % karbohydrater?

Morsmelk inneholder ca 7.2% karbohydrater. Energiprosenten er (ca-tall):
Fett: 52%
Karbo: 40% (Edit: ingenting av dette er korn...)
Protein: 8%
Dette er trolig en blanding som er perfekt for maksimal (og sunn) vekst. Det betyr ikke at det er en ideelt sammensetning for barn over f.eks. to år?

Potetgull har ca samme energisammensetning, forøvrig.

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg vil tro at maten kroppen skaper til sitt avkom er den optimale ernæringen?

Det er jo avhengig av hva mor spiser (og drikker), men jeg er helt enig i det

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 11:05   #33
Mona S
Medlem
 
Mona S sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 269
Mona S er ny på veien

Sv: Barn på LCHF

Sitat:

Mange eskimoer og inuitter levde slik, det vet vi av Vilhjalmur Steffansson og Helge Ingstads bøker. Masaier spiser litt mer grønt, men fortsatt så lite at det er verdt å bemerke, fortrinnsvis fordi de mener at det er mat for kuer, ikke for mennesker.

Jeg syns det er på sin plass å bemerke at i disse samfunnene blir barna ammet veldig lenge, gjerne opp til 3 års alder og kanskje lenger. Dette gir dem jo, slik Vibeke sier, tilgang på karbohydrater. Så å sammenligne vårt kosthold med deres blir ikke fruktbart. Og det er nå en gang slik at man spiser det man har tilgang på. Det er ikke sånn at Masaiene og Eskimoene har valgt dette kostholdet bevisst. de har spist det naturen kunne gi dem. Hadde de hatt tilgang på mer karbohydrater hadde de spist det. Garantert!

Mona S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 11:23   #34
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Hvis man ser det i et evolusjonært perspektiv for pattedyr; er det logisk at naturen har innrettet seg slik at opphav og avkom skal ha forskjellig mat etter at ammeperioden er over?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 11:23   #35
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Sakset fra Fedon Lindbergs hjemmeside:

Sitat:

Vanlig babygrøt som røres ut i vann eller melk, er ikke annet enn en karbohydratbombe som kan klassifiseres som kakedeig. Dette høres sikkert provoserende ut, men poenget er å spisse budskapet for å virkelig vekke folk opp. Hele 86% av ett-åringer i Norge spiser grøt, kun noen få av disse får hjemmelaget grøt. Kjøpegrøtene inneholder mellom 15% og 37% tilsatt sukker, og andelen karbohydrater er totalt dominerende pga alt melet. Ja, det er mel – ikke helkorn som de ynder å skrive på pakningen… Melk, sukker og mel – hva mangler vi så for å få en kakedeig? Jo, om man tilsetter et par egg, så kan kaken stekes. Eggene ville vært sunne, men de tilsetter vi ikke. Vi fôrer barna med tre tallerkener melk-, sukker- og mel-blanding hver dag, fordi det er anbefalt. Grunnen til at foreldre ikke tør tenke selv og ikke tør sette seg opp mot anbefalingene, er ofte pga at det er jern i grøten. Men hva hjelper det med tilsatt jern, når vi vet at dette uorganiske jernet tas dårlig opp i kroppen, og i tillegg er det store mengder med sukker som er en mineralrøver i tarmen. Er det naturlig å spise en suppe laget av mel, melk og sukker tre ganger om dagen? Ville voksne ha gjort det? Hvorfor gir vi ikke heller mat som er naturlig rik på jern, slik som brokkoli og kjøtt?
Hvorfor anbefales det å gi babyene grøt hvis det ikke er sunt, spør du kanskje. Vi har ikke noe godt svar. Men sukker og hvetemel er de to billigste råvarene man kan få tak i. Å selge det dyrt i små poser til usikre småbarnsforeldre er meget god butikk. Selv om det ikke bare er produsentene av babygrøt som gir råd om å bruke det flere ganger om dagen, så er det med barnemat som med voksenmat: rådgivende institusjoner formidler et budskap som er mer enn farget av politikk og næringsinteresser.
Ideelt bør den første maten ligne på morsmelken i sammensetning. Morsmelk inneholder som nevnt i forrige kapittel 52 energiprosent fett, 40 energiprosent karbohydrater (lavglykemisk laktose) og 8 energiprosent protein. Dersom vi skulle ha komponert og skreddersydd et måltid som har en energifordeling som morsmelken, kunne det ha sett ut som følger:
¼ avokado
• 10 gram kokt kjøtt
• 60 gram kokt gulrot
• 20 gram kokt potet
• 1 ts olivenolje
• Og til dessert en halv moset banan.

Det er her jeg har hentet 40% karbohydrater fra, men ser jeg har forståptt dette feil.
Likevel, han anbefaler både potet, gulrot og banan!!!! Og kanskje en hotshot til dessert?

Det er her jeg mener det er en opplysningsjobb å gjøre, den maten jeg serverer min datter er variert, sunn og god. Jeg er bevisst å velge lavglykemisk kosthold, men varert sammensetning av nødvendige næringsinnhold. Jeg lager grøten selv, all maten lager vi fra bunn av (stort sett), og hun drikker kun vann og melk. Frukten hun spiser er økologisk og det samme er eggene. Og jeg ammer enda, og kommer til å fortsette med dette til hun er minst to år.
Likevel blir dette fremstilt her som en diett hvor jeg velger en lettvint løsning med mye karbohydrater.
Den vanlige måten å fø små barn på er kjøpegrøt og middag ferdige på glass. Det er det som realiteten, det er det som er virkeligheten.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 11:27   #36
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg setter meg ikke ned for å lese en murstein av en bok for å opplyses.


Nei, ingen kan tvinge kunnskap inn i deg.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 11:33   #37
tøffeliten
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 10
tøffeliten er på en erverdig vei

Sv: Barn på LCHF

Uansett hvor mange karbo eller et barn trenger, så er det nå slik at det vi trenger for å vokse, for å kunne fungere godt, er mer enn bare karbo, protein og fett. Vi kunne levd på 5matvarer for å dekke alle næringsbehovene vi har, brisling, lammelever, grønnkål, egg og valnøtter. Men selv om vi får alle næringsstoffene vi trenger ved å spise kun disse, så består maten av så mye mer enn bare det. Man trenger variert kosthold også for å styrke immunforsvaret og holde skumle sykdommer på avstand, så å bare leve på kjøtt har jeg lite tro på er godt nok. F:eks kål er med på å forebygge kreft bare for å ta et eksempel.

Jeg har tro på variert kosthold til oss alle, og heller holde oss unna rent sukker og kunstige tilsetningsstoffer som finnes i alt for mye mat for tiden. Det er det som er skadelig for barna, ikke grønnsaker og grovt brød.

tøffeliten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: usikker Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 11:36   #38
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg synes det er hårreisende at kostholdet jeg velger til min datter, basert på kunnskap jeg har fått gjennom fire år på lavkarbo, liksetilles med å servere henne tobakk og alkohol.

Nå har diskusjoner omkring barn og kosthold en tendens til å bli ganske opphetede her på forumet, og det er kanskje ikke så rart.

Men, når man diskuterer slik som du gjør her blir det unødvendig dumt. Det er jo absolutt ingen som noensinne har sidestilt kostholdet du velger til din datter med å servere henne tobakk og alkohol. Hvilke briller bruker du når du leser innleggene?

I ett innlegg ble det tatt tak i begrepet "alt med måte", for å vise hvor dumt det kunne bli hvis man tok dette begrepet bokstavelig. Det var faktisk alt. Du klarer å lage en hel hønsefarm av en fjær.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 11:39   #39
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Nå har diskusjoner omkring barn og kosthold en tendens til å bli ganske opphetede her på forumet, og det er kanskje ikke så rart.

Men, når man diskuterer slik som du gjør her blir det unødvendig dumt. Det er jo absolutt ingen som noensinne har sidestilt kostholdet du velger til din datter med å servere henne tobakk og alkohol. Hvilke briller bruker du når du leser innleggene?

I ett innlegg ble det tatt tak i begrepet "alt med måte", for å vise hvor dumt det kunne bli hvis man tok dette begrepet bokstavelig. Det var faktisk alt. Du klarer å lage en hel hønsefarm av en fjær.


-

Mulig jeg diskuterer på en dum måte, men jeg synes det er rimelig latterlig å trekke inn snus og tobakk og alkohol i en tråd som handler om barns kosthold. Da hisser jeg meg opp.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 11:46   #40
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av tøffeliten, her.

Jeg har tro på variert kosthold til oss alle, og heller holde oss unna rent sukker og kunstige tilsetningsstoffer som finnes i alt for mye mat for tiden. Det er det som er skadelig for barna, ikke grønnsaker og grovt brød.

Grovt brød er i beste fall en avsporing - men hvis du lager det selv og lar det heve i flere omganger så er det iallefall bedre enn kjøpebrød. Gluten ER ikke bra for noen, selv om ikke alle tar skade av det på kort sikt (eller i det hele tatt). Tviler på det er noe gøy med feks parkinsons i høy alder, men pytt sann, det er jo leeenge til.

Nullkorn er bedre enn fullkorn

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 11:56   #41
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Barn på LCHF

jeg mener Gary Taubes refereres mye til i filmen "Fat Head", samt boka hans "Good Calories, Bad Calories". Så jeg tipper at forfatter og regissør Tom Naughton har hentet mye av sin lavkarbo info til filmen fra boka. Men det sies ikke noe i filmen om kosthold direkte til barn da...

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 11:57   #42
tøffeliten
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 10
tøffeliten er på en erverdig vei

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Grovt brød er i beste fall en avsporing - men hvis du lager det selv og lar det heve i flere omganger så er det iallefall bedre enn kjøpebrød. Gluten ER ikke bra for noen, selv om ikke alle tar skade av det på kort sikt (eller i det hele tatt). Tviler på det er noe gøy med feks parkinsons i høy alder, men pytt sann, det er jo leeenge til.

Nullkorn er bedre enn fullkorn

Siden så mange blir rammet av parkinsons mener du? Man kan alltids finne ting som gir medhold til ditt syn, så det var i beste fall et dårlig argument.

ja jeg baker brødene selv, så grovt som mulig og med langtidsheving.

I tillegg, har jeg ikke lest at på ketogen kost burde man ta kosttilskudd for å få å få dekt alle næringsstoffene man trenger? Er det bedre med kunstig næring enn naturlig gjennom maten vi spiser?

tøffeliten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: usikker Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 12:01   #43
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Mulig jeg diskuterer på en dum måte, men jeg synes det er rimelig latterlig å trekke inn snus og tobakk og alkohol i en tråd som handler om barns kosthold. Da hisser jeg meg opp.

Det er jo bare for å understreke poenget: det som hver enkelt oppfatter som bra mat er ikke nødvendigvis riktig. Alle vet at tobakk ikke er bra, men ikke alle har fått med seg at feks korn ikke inneholder noe kroppen ikke får fra andre kilder.

* "Alt med måte"
* "Alt med måte av det som ikke er skadelig på kort sikt"
* "Alt med måte av det som er beviselig bra"
JEG ville valgt siste alternativ

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 12:03   #44
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av tøffeliten, her.

Er det bedre med kunstig næring enn naturlig gjennom maten vi spiser?

Nei, tilskudd er ikke bedre enn maten vi spiser. Derfor lever, innmat og fisk er på menyen istedet.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 12:12   #45
tøffeliten
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 10
tøffeliten er på en erverdig vei

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Nei, tilskudd er ikke bedre enn maten vi spiser. Derfor lever, innmat og fisk er på menyen istedet.

Men ketolysekuren anbefaler jo tilskudd av noen vitaminer, sink mener jeg blant annet? Må jo være en grunn til det?

tøffeliten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: usikker Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 12:16   #46
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av tøffeliten, her.

Men ketolysekuren anbefaler jo tilskudd av noen vitaminer, sink mener jeg blant annet? Må jo være en grunn til det?

Jeg skjønner ikke hva du mener: Mangler ketolysekuren viktige næringsstoffer?

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 12:19   #47
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Barn på LCHF

Men mener dere virkelig at barn som spiser slik som flere mødre her har forklart, vil risikere mangel på ernæring? Lavkarbo med typiske Fedon-kilder til karbohydrater?

Jeg tipper ingen av oss på dette forumet på alder over 20 ble fôret lavkarbo i oppveksten. Betyr det at vi er i stor risiko for følgesykdommer, til tross for at vi nå spiser lavkarbo med hver sin variant?

Jeg syntes at barna som er beskrevet i denne tråden har et glimrende utgangspunkt for sunn og frisk oppvekst...

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 12:26   #48
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Men mener dere virkelig at barn som spiser slik som flere mødre her har forklart, vil risikere mangel på ernæring? Lavkarbo med typiske Fedon-kilder til karbohydrater?

Det er ingen her som har gitt uttrykk for å mene noe slikt, så vidt jeg kan lese meg frem til.

En matvare behøver ikke være skadelig eller gi mangel på ernæring, selv om man ikke trenger den. Det kommer jo an på mengder og hva denne matvaren eventuelt fortrenger.

Brød, for eksempel, kan mange spise uten å merke noe helsemessig problem. Men, ingen trenger brød.



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 12:28   #49
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

HER er en link til noe om barn(?) skrevet av Taubes. Jeg har ikke lest det selv og vet ikke om det står noe fornuftig der i det hele tatt.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 12:33   #50
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Det er jo bare for å understreke poenget: det som hver enkelt oppfatter som bra mat er ikke nødvendigvis riktig. Alle vet at tobakk ikke er bra, men ikke alle har fått med seg at feks korn ikke inneholder noe kroppen ikke får fra andre kilder.

* "Alt med måte"
* "Alt med måte av det som ikke er skadelig på kort sikt"
* "Alt med måte av det som er beviselig bra"
JEG ville valgt siste alternativ

Og du vet hva som er beviselig bra og det korrekte kostholdet, tydeligvis?

Livet handler ikke kun om å leve det på minst farlige og skadelige måten. Ikke for voksne og ikke for barn. Jeg tror det er dette jeg reagerer sånn på i denne tråden her. Man ¨må finne en gylden middelvei, og det er det som er så flott med et lavkarbokosthold. Eller kan være flott. Man kan finne en sunn vei som er gylden, som man fint kan leve med. Også som barn.
Min datter går i en barnehage. Hun er nå 19 måneder og en livsglad jente. Hun elsker mat, men spiser ikke så mye. I barnehagen serverer de ett måltid om dagen. Som oftest er det brød de baker selv. To ganger i uka er det varm mat. I dag får hun fiskeboller i hvit saus med potet og gulrøtter. Om jeg skulle ha fulgt rådene i denne tråden, kunne ikke hun ha deltatt i disse måltidene. Hun måtte ha hatt med sin egen mat. Ikke pga av sykdom eller allergi, neida. Pga at jeg mente det ikke var bra for henne å spise dette.
I seg selv blir dette helt feil, at barna da ikke skal spise helt vanlig mat. Barnehagen er en sukkerfri barnehage, så hun får ikke i seg mye sukker. Men å delta i fellesmåltid i barnehagen er et viktig sosialiseringsverktøy. Og spesielt viktig for min datter som av natur er meget sky og sjenert! Måltidet, å sitte sammen med de andre barna og dele maten, er viktig for henne, det er her hun har begynt å prate med de andre, det er her hun har begynt å tø opp og tørre å være litt mer åpen.
Og jeg som mor mener at dette er viktig. Dette er livet. Barnet er et lite menneske med sin egen vilje og sin egen personlighet. Det er ingen maskin vi kan programmere til å spise og gjøre akkurat det vi mener er best.
Optimalt kosthold for barn handler også om dette. Å legge opp til et kosthold bare bestående av kjøtt, fisk og innmat, samt bær, går ikke, uansett. Det kan godt hende at et barn fint hadde klart å vokse seg stor og sterk på dette kostholdet. Jeg kan ikke nok om dette. Men det er ikke det det handler om i livet. SÅ hvordan kan vi legge til rette for et optimalt kosthold i dagens samfunn? Vi har tross alt flyttet ut av hulene som steinalderfolket bodde i for en god stund siden.
Jeg mener blant annet at det er bra for barn å gå i en sukkerfri barnehage. Allerede der er man kommet langt, og hun har faktisk aldri fått kake, bolle, is eller brus der (men en gang fikk hun to rosiner )
Jeg mener det bra for barn med opplyste foreldre som lager mat fra bunnen av, som unngår sukker, som tilbyr økologisk mat, som ikke salter for mye osv. Det er også bra for barn å delta på lik linje med andre barn når det ikke er grunn for å forhindre dette. f eks å få spise kake når det er bursdag.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det farlig med lchf på barn på lang sikt? hope10 Barns kosthold 29 06-03-11 18:21
Lchf/ketolyse Nero Generell diskusjon 12 01-11-10 20:03
En uke med lchf sk1974 Livets lyse side 4 24-10-10 22:29
LCHF og CLA StegforSteg Generell diskusjon 2 27-04-10 09:49
Ny på LCHF Virgo2 Generell diskusjon 6 26-01-10 21:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no