Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Innmat og annen OE-kost

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-05-09, 18:41   #1
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Innmat og annen OE-kost

Noen her som har gode oppskrifter på lever, nyrer, grise hud osv. som OE anbefaler og som smaker godt og er enkelt? hadde sottet veldig stor pris på det

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 18:45   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Innmat og annen OE kost

Hei og unnskyld på forhånd, men jeg kunne ikke la være tenke på disse tørka griseøra som er beregnet som kos for hunder!

Griselever er ganske stram... DET har jeg fått med meg etter å ha prøvd å lage noe selv av den.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 19:01   #3
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Innmat og annen OE kost

La lever ligge èn time i eddikvann. Dette fjerner stram smak. Brun løk og poteter i pannen, tilsett lever i biter og noen skiver bacon. Putt gjerne i flere grønnsaker, som paprika ller purreløk. Dekk med masse smør og tøm over fløte. Tilsett gjerne tomatpurè, krydderier eller flådde tomater. La det putre så lenge du vil.

Du kan også lage en god patè. Stek 200 gram flesk i biter eller bacon i pannen. Tilsett dernest mer smør, en liten løk i biter og litt hvitløk. Stek til det er gyldent. Tilsett 150 gram kyllinglever i biter. Skru ned varmen, tilsett litt alkohol (gjerne cognac), cayenne, basillikum og andre krydderier. Put alt i en blender med ca. 25-50 gram kokt kald ris eller brødsmuler. Putt alt i en blender (utenom svinekjøttet) og kjør til en slags farse. Putt i flesket og blend mer. Pakk farsen i en beholder og dekk med 125-150 gram smør.

Lever er den viktigste innmaten. Se også om du kan få hånd om litt lungemos. Lungene lever i et reaktivt oksygenrikt miljø; det må være noe godt i dem som gir beskyttelse.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.

Sist redigert av danish : 13-05-09 kl 19:07.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 00:02   #4
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Innmat og annen OE kost

hjertlig takk. Som sagt så skal jeg kvitte meg med astmaen nå så jeg er 4-7 dager uten melkeprodukter så 1 dag med osv. Så får vel lage meg all innmaten på denne dagen.
Kanon ide me eddik vann, skal absolutt gjøre dette. Synes okselever er mye mindre stam enn griselever.
Skal se om jeg kan finne noen bra oppskrifter på lungemos, hadde vært vidunderlig å fått all innmaten til å smake veldig godt.
En ting jeg lurte på ang all grisekjøttet er fette i gris er jo mer flerumettet fett enn f.eks okse fett o.l. Vet ikke om Jan K har nevnt noe om dette? kan være at det er pga hvordan grisene blir foret nå til dags men ville bare kaste det opp i dagens lys siden flerumettet fett egentlig skal holdes ganske lavt. Egg plumme, bacon og grisefett er vel de kildene me høyest flerumettet fett.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 00:24   #5
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Innmat og annen OE kost

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

hjertlig takk. Som sagt så skal jeg kvitte meg med astmaen nå så jeg er 4-7 dager uten melkeprodukter så 1 dag med osv. Så får vel lage meg all innmaten på denne dagen.
Kanon ide me eddik vann, skal absolutt gjøre dette. Synes okselever er mye mindre stam enn griselever.
Skal se om jeg kan finne noen bra oppskrifter på lungemos, hadde vært vidunderlig å fått all innmaten til å smake veldig godt.
En ting jeg lurte på ang all grisekjøttet er fette i gris er jo mer flerumettet fett enn f.eks okse fett o.l. Vet ikke om Jan K har nevnt noe om dette? kan være at det er pga hvordan grisene blir foret nå til dags men ville bare kaste det opp i dagens lys siden flerumettet fett egentlig skal holdes ganske lavt. Egg plumme, bacon og grisefett er vel de kildene me høyest flerumettet fett.

Ja, oksefett er mindre flerumettet og mer mettet. Kwasniewski har dessverre ikke tatt denne diskusjonen, såvidt jeg vet. Jeg kan ikke polsk, og får dermed ikke med meg samtidsdebatten på Optimala-fora. I boken sier Kwasniewski at gris er best fordi det er biokjemisk likt vår egen kropp, men jeg vet ikke helt om dette er rett. Gris har en proteinkvalitet rundt 75-79, som er lavere enn både biff og cashewnøtter.

Eggeplomme er ikke flerumettet (4,2 gram per 100 gram). Det virker dessuten som mettet fett motvirker de negative effektene av flerumettet fett. (Jeg skal se om jeg finner noen studier om dette senere.)

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 01:02   #6
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Innmat og annen OE kost

Er veldig interesant. Men når det gjelder protein kvalitet osv. så vet man jo aldri helt hva som er rett osv. i og med studiene er så korrupte nå til dags. Hvem som helst kan jo få hva som helst til å være "sunt".
Jeg har lest en del på forumene pga bruker oversettelses program er ganske enkelt. Men har enda ikke sett noe ang det temaet. Skal prøve å poste nå når accounten min er blitt akseptert.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 01:05   #7
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Innmat og annen OE kost

glemte å nevne, Jan K sier at det beste proteinet man kan spise er egge plomme og innmat, kjøtt er dårlig protein kvalitet.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 09:37   #8
Juve
Juniormedlem
 
Juve sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: østlandet et sted
Alder: 34
Innlegg: 23
Juve er på en erverdig vei

Sv: Innmat og annen OE kost

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

glemte å nevne, Jan K sier at det beste proteinet man kan spise er egge plomme og innmat, kjøtt er dårlig protein kvalitet.

Hva menes med bra og dårlig proteinkvalitet? Har det noe å gjøre med hvordan kroppen benytter seg av det?

__________________
Konsentrer deg om å være den personen du vil være, istedenfor å irritere deg over den personen du har blitt=)
Juve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 23:12   #9
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Innmat og annen OE kost

Opprinnelig lagt inn av Juve, her.

Hva menes med bra og dårlig proteinkvalitet? Har det noe å gjøre med hvordan kroppen benytter seg av det?

Det stemmer. Proteinkvalitet er biologisk verdi, som måler hvor mye av proteinet som benyttes i kroppen.

Interessant nok har ris like bra proteinkvalitet som kjøtt. Risgrøt kokt på ekstra mye fløte er ganske optimalt: stivelse (fremfor sukker), protein av høy kvalitet og masse fett.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som har vekslet mellom ketolyse og annen sunn kost? MoaMoa Ketolysekuren 6 23-10-08 17:36
Grønnsaker eller innmat - hva er best? tnutt Lavkarbo generelt 32 24-03-07 20:01
Hva betyr 100 g innmat pr.dag? Sanne:) Induksjonen 1 22-09-06 13:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no