Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hva med kalorier?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-06-10, 12:29   #1
Betty00boop
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 19
Betty00boop er på en erverdig vei

Hva med kalorier?

Til alle som spiser lavkarbo; jeg lurer på hvordan dere ligger an kalorimessig pr dag? Kommer dere veldig høyt i antall kalorier, eller ligger dere på anbefalt dagsbehov der?

Betty00boop er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 12:31   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hva med kalorier?

Det kommer an på om det er ketosebasert eller ikke.
Ketosebaserte dietter anbefaler høyt kaloriinnhold
Jeg spiser meg mett til hvert måltid, er ikke redd for fettet. Jeg lever LCHF

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 12:36   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hva med kalorier?

Jeg er splitter ny på dette selv, men har så langt ikke telt en eneste kalori. Spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett. Enkelt og greit. Er mett hele tiden hadde jeg nær sagt, bortsett fra når det er så lenge siden siste måltid at det faktisk er på tide med påfyll. Jeg har alltid vært sulten så dette er en ny opplevelse for meg!

De første 10 dagene gikk jeg ned 2,5 kg uten å telle noe som helst. Så økte jeg på litt karber av ulike grunner og i helga var jeg på tur og skeiet helt ut og spiste på meg halvannen kg. Men på 2 dager på det jeg kaller moderat lavkarbo (spiser noe grovt-grovt brød, havreknekkebrød og linser / kikerter f.eks.) har 900 g forsvunnet igjen.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 12:37   #4
Betty00boop
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 19
Betty00boop er på en erverdig vei

Sv: Hva med kalorier?

Jeg tenker på ketosebasert ja... Men hvor mange kalorier kommer du opp i pr dag tror du?

Betty00boop er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 12:38   #5
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hva med kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Betty00boop, her.

Jeg tenker på ketosebasert ja... Men hvor mange kalorier kommer du opp i pr dag tror du?

Aner ikke. Har ikke telt en eneste kalori siden jeg startet

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 12:40   #6
Betty00boop
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 19
Betty00boop er på en erverdig vei

Sv: Hva med kalorier?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg er splitter ny på dette selv, men har så langt ikke telt en eneste kalori. Spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett. Enkelt og greit. Er mett hele tiden hadde jeg nær sagt, bortsett fra når det er så lenge siden siste måltid at det faktisk er på tide med påfyll. Jeg har alltid vært sulten så dette er en ny opplevelse for meg!

De første 10 dagene gikk jeg ned 2,5 kg uten å telle noe som helst. Så økte jeg på litt karber av ulike grunner og i helga var jeg på tur og skeiet helt ut og spiste på meg halvannen kg. Men på 2 dager på det jeg kaller moderat lavkarbo (spiser noe grovt-grovt brød, havreknekkebrød og linser / kikerter f.eks.) har 900 g forsvunnet igjen.

Jeg teller heller ikke kalorier egentlig, men ble nysgjerring pga jeg legger inn alt jeg spiser på diett.no, og da kommer det opp hvor mange kalorier man har fått i seg.. da så jeg at det var noe over anbefalt inntak...

Betty00boop er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 14:13   #7
mamma87
Medlem
 
mamma87 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: trondheim
Innlegg: 412
mamma87 har en fantastisk aura rundt segmamma87 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva med kalorier?

ca 1400-2000

regna på det i noen dager:

Onsdag12
Energi:1463
Fett:124
Karbs:7
Proteiner:76

Torsdag13
Energi:1490
Fett:125
Karbs:4
Proteiner:85

Fredag14
Energi:1622
Fett:140
Karbs:9
Proteiner:79

Lørdag15
Energi:1803
Fett:157
Karbs:11
Proteiner:80

Søndag16
Energi:1929
Fett:167
Karbs:13
Proteiner:94

Mandag17
Energi:1489
Fett:118
Karbs:14
Proteiner:87

Tirsdag18
Energi:1736
Fett:148
Karbs:11
Proteiner:83

__________________
mamma87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 14:44   #8
Betty00boop
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 19
Betty00boop er på en erverdig vei

Sv: Hva med kalorier?

Opprinnelig lagt inn av mamma87, her.

ca 1400-2000

regna på det i noen dager:

Onsdag12
Energi:1463
Fett:124
Karbs:7
Proteiner:76

Torsdag13
Energi:1490
Fett:125
Karbs:4
Proteiner:85

Fredag14
Energi:1622
Fett:140
Karbs:9
Proteiner:79

Lørdag15
Energi:1803
Fett:157
Karbs:11
Proteiner:80

Søndag16
Energi:1929
Fett:167
Karbs:13
Proteiner:94

Mandag17
Energi:1489
Fett:118
Karbs:14
Proteiner:87

Tirsdag18
Energi:1736
Fett:148
Karbs:11
Proteiner:83

Ok, takk for svaret! Vet du hva ditt anbefalte daglige energi inntak er da?

Betty00boop er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 15:10   #9
mamma87
Medlem
 
mamma87 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: trondheim
Innlegg: 412
mamma87 har en fantastisk aura rundt segmamma87 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva med kalorier?

under 1600 (etter sånn kalkulator) får å gå ned i vekt

__________________
mamma87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 06:48   #10
lille_Venn
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 56
lille_Venn er på en erverdig vei

Sv: Hva med kalorier?

Jeg spiser altfor få Sliter veldig med matlysten rett og slett, magen føles så full hele veien Dager jeg trener er det spesielt vanskelig å få i seg nok! Har observert flere ganger at jeg fint kunne stansa på 6-700 kalorier (som er det jeg trener bort ca...), og da er det bare presse i seg mer uansett hvor lite lyst jeg har på mat Dager jeg trener legger jeg alt inn på diett.no slik at jeg kan kontrollere kaloriinntaket, i mitt tilfelle blir det å sjekke at jeg får i meg NOK

__________________


lille_Venn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 09:14   #11
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Hva med kalorier?

Aner ikke! Det er en befrielse å ikke tenke kcalorier i det hele tatt, det har jeg gjort i ca 20 år og det holder!!

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 11:40   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva med kalorier?

Jeg bryr meg døyten om kalorier. Jeg vet at jeg pleier å ligge på ca 1300-1800 ford jeg noen ganger legger inn maten min på mat på data, noen ganger ligger jeg høyere, det har med aktivitetsnivå o.l å gjøre. Om jeg er mye i bevegese, spiser jeg naturlig nok mer.
Kalorier har ikke så mye å si på et ketogent kosthold, med mindre du sliter å med å tolke sultsignaler og/eller overspiser. Men det er ikke noe å tenke på før det eventuelt viser seg å bli et problem.
Om du først konsentrerer deg om å spise når du kjenner du er sulten, og spiser til du er passe mett -ikke stappmett, men heller ikke sånn at du fortsatt er sulten, sørger for å få i deg nok vann og nok fett, så er mye gjort.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 12:12   #13
barfor
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Telemark
Alder: 42
Innlegg: 83
barfor er på en erverdig vei

Sv: Hva med kalorier?

Ligger vel på rundt 1500 om dagen i gjenomsnitt vil jeg anta. Jeg går ned i vekt på lavkarbo gjennom at jeg blir mindre sulten og derfor spiser mindre.

__________________


barfor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 12:21   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva med kalorier?

Opprinnelig lagt inn av barfor, her.

Jeg går ned i vekt på lavkarbo gjennom at jeg blir mindre sulten og derfor spiser mindre.

Nå vet jeg ikke hvordan du spiser, men det er jo mest sannsynlig en sannhet med modifikasjoner. Når man kutter i karbohydratene så skjer det også noe hormonelt, blodsukkeret blir jevnt lavere sånn at produksjonen av insulinet (det fettlagrende hormonet) synker, noe som gjør at kroppen kan frigi kroppsfett til forbrenning.
Det er jo dette som er selve nøkkelen til vektregulerng og helsefordeler på et lavkarbokosthold .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 12:59   #15
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva med kalorier?

På atkins.com står det at man skal ikke være redd for å spise fett på lavkarbobaserte dietter, men man må også huske på at det er lov å bruke sunt folkevett mht på kaloriinntaket. Jeg er ikke helt sikker på om det var gjennomsnittelig kaloriintak de liste opp, eller om det var anbefalt kaloriinntak, men det var 1500 -1800 for damer og 1800-2100 for menn.

Selv har jeg problemer med å komme over 1500 selv på ketolyse :O

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 13:40   #16
Betty00boop
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 19
Betty00boop er på en erverdig vei

Sv: Hva med kalorier?

Jeg ser at jeg har spist bortimot 2000 kalorier de siste dagene. Fått dilla på paranøtter!! Men det er ikke farlig så lenge jeg holder meg under 20g karber pr dag? Merker jeg blir litt usikker... Paranøtter har tross alt over 600 kcal pr 100g.... Huffameg!!

Betty00boop er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 13:43   #17
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Hva med kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Betty00boop, her.

Jeg ser at jeg har spist bortimot 2000 kalorier de siste dagene. Fått dilla på paranøtter!! Men det er ikke farlig så lenge jeg holder meg under 20g karber pr dag? Merker jeg blir litt usikker... Paranøtter har tross alt over 600 kcal pr 100g.... Huffameg!!

- men du bruker vel ikke alle karbohydratene dine på nøtter?
Det blir veldig lite variert kosthold.

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 13:55   #18
Betty00boop
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 19
Betty00boop er på en erverdig vei

Sv: Hva med kalorier?

Nei, hehe.. Jeg gjør ikke det. Jeg spiser ca 50g på en dag max. Det er 1,5g karbo, så da har jeg litt tilgode vettu men lurer bare på om man fremdeles vil gå ned i vekt selv om man feks inntar mer kalorier enn anbefalt dagsbehov, så lenge man ligger på 20 karbo om dagen..

Betty00boop er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 17:54   #19
barfor
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Telemark
Alder: 42
Innlegg: 83
barfor er på en erverdig vei

Sv: Hva med kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nå vet jeg ikke hvordan du spiser, men det er jo mest sannsynlig en sannhet med modifikasjoner. Når man kutter i karbohydratene så skjer det også noe hormonelt, blodsukkeret blir jevnt lavere sånn at produksjonen av insulinet (det fettlagrende hormonet) synker, noe som gjør at kroppen kan frigi kroppsfett til forbrenning.
Det er jo dette som er selve nøkkelen til vektregulerng og helsefordeler på et lavkarbokosthold .

Joda, hadde jeg spist samme energi mengde av mat men i gammelt kosthold så ville jeg nok absolutt ha gått ned mindre. I tillegg så var det veldig motiverende å bli kvitt en masse vannvekt som var bindt til karbohydratene til å begynne med, tror det var en kg om dagen den første uka eller noe slikt
Men er likevel nokså sikker på at størstedelen av vekttapet er fordi jeg spiser en god del mindre.

__________________


barfor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 19:43   #20
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva med kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Betty00boop, her.

Nei, hehe.. Jeg gjør ikke det. Jeg spiser ca 50g på en dag max. Det er 1,5g karbo, så da har jeg litt tilgode vettu men lurer bare på om man fremdeles vil gå ned i vekt selv om man feks inntar mer kalorier enn anbefalt dagsbehov, så lenge man ligger på 20 karbo om dagen..

Jeg vet med meg at jeg aldri gikk ned når jeg spiste utenom det jeg faktisk trengte - og utenom måltider. Altså er diller og småspising dagen langt ikke heller anbefalt på ketolyse.

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 12:42   #21
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk
Smile

Sv: Hva med kalorier?

Min erfaring er at jeg ikke går ned om jeg ikke har kontroll på kcaloriene i tillegg Ligger på i underkant av 20 karber pr dag - og ca 12-1500 kcalorier til vanlig. Har observert at om jeg er oppe i 2000 en dag her og der gjør det ikke så mye. (Beregnet kcal-behov for å opprettholde vekt ligger på rundt 2500 kcal).
Går endelig ned 0,5 - 1 kg pr uke (men jeg må altså drikke MYE vann - ellers hoper det seg opp i kroppen og stopper fettforbrenningen).

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 12:48   #22
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva med kalorier?

Ja, klart man ikke går ned med for mye mat! Da klarer jo kroppen seg med den energien man tilfører, i stedet for å nyttiggjøre seg av fettdepotene . Det er jo også derfor det hele tiden oppfordres om å IKKE spise seg stappmett, eller småspise mellom måltdene . Mitt kaloriinntak er heller ikke høyt, men jeg spiser meg behagelig mett til en hver tid!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar

Emneord
kalorier, lavkarbo


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kalorier? gulrotklara Spørsmål og svar 15 04-09-11 09:24
Mye kalorier (fett) vs lite kalorier Sommerglad Spørsmål og svar 12 22-02-10 14:07
Kalorier? StoreLilleMeg Spørsmål og svar 19 17-08-09 17:04
Kalorier og ikke kalorier smilefjes Lavkarbo generelt 15 19-09-08 21:27
kalorier Trolljenta Spørsmål og svar 14 25-05-06 16:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no