Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Pizzabunn med minimais

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-06-12, 18:28   #1
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Pizzabunn med minimais

Jeg har laget pizza, jeg. Pizza med tykk, lys bunn som ikke ble det minste bløt og fint kan spises med hendene. Oppskrift og bilde er også å skue her.

Denne gangen har jeg brukt bakepro i minimais-deigen min, i eksperimentets ånd, og det ble veldig bra - men hvis du ikke har det på lur, kan du nok også ta utgangspunkt i en ren kokosmel/mandel-variant, som denne.

I alle fall - oppskrift på en stor pizzabunn:

  • 1 boks minimais (uten vann)
  • 4 normalstore egg
  • 60g kokosmel
  • 60g finmalte mandler
  • 40g bakepro
  • 1 ss sukrinmelis
  • 1 klype salt
  • 2 ts bakepulver
  • 1 ts xanthan gum (kan erstattes med feks johannesbrødkjernemel)
  • ca 65g smør (målte ikke – måtte energiøkonomisere og valgte å ta flytende bremykt på øyemål…)
Du trenger en foodprocessor/stavmixerbolle/tilsvarende. Begynn med å mose minimaisen til små korn. Deretter tilsettes egg og evt salt/søtt. (Jeg er en sånn tilhenger av “amerikansk” pizza, jeg…) Kjør det hele glatt i mixeren, før du tilsetter kokosmel, mandler og bakepro. Bland sammen, tilsett bakepulver og xanthan gum i neste runde. Til sist kommer smøret – bland godt.


Deigen blir temmelig klissete, så jeg anbefaler stor vætet silikonslikkepott – evt fuktige hender – for å spre den utover bakepapiret på stekebrettet.



Forstekes i 15 minutter på 175 grader.


Etter disse 15 minuttene tas pizzabunnen ut og dekkes med det du måtte ønske av fyll – denne bunnen er ganske robust, så jeg benyttet anledningen til å lesse på med bacon, kjøttbollesaus, paprika og masse ost. Toppet med et dryss oregano, selvsagt.


Deretter går det hele tilbake i ovnen i ytterligere 15 minutter. De siste 5 minuttene satte jeg på grill/varmluft.


-
Jeg er meget fornøyd med resultatet! Mm, søppelmat som ikke er søppel!

HELE pizzabunnen inneholder forresten ca 21g karbohydrat. Jeg fikk 9 stykker av den, hvor ett stykke er mer enn nok til et måltid for meg.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg minimaispizza-small.jpg (319,1 KB, 50 visninger)
__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 01:15   #2
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 55
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Pizzabunn med minimais

Denne såg god ut Trur det blir sånn pizza her i mårgå Tusen takk for oppskrift.

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 09:18   #3
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Re: Pizzabunn med minimais

Såg spennende ut. Har alle ingrediensene også. Lagres i alle fall. Liker egentlig italiensk bunn godt. Men kan være godt med litt kraftigere pizza også av og til.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 11:28   #4
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Pizzabunn med minimais

Denne så rågod ut Rin - gikk rett i oppskriftsmappa

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 14:48   #5
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: Pizzabunn med minimais

Står nå klar på benken, klar til å ta på fyll

Ser lovende ut så langt

Elin

elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 14:52   #6
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Pizzabunn med minimais

Opprinnelig lagt inn av elien, her.

Står nå klar på benken, klar til å ta på fyll

Ser lovende ut så langt

Elin

Så bra!

Håper det lever opp til forventninger - jeg er alltid småbekymret for at mine smaksløker overhodet ikke matcher "alle andre" sine når jeg legger ut oppskrifter.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 15:05   #7
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Pizzabunn med minimais

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Så bra!

Håper det lever opp til forventninger - jeg er alltid småbekymret for at mine smaksløker overhodet ikke matcher "alle andre" sine når jeg legger ut oppskrifter.

Det må du ikke være bekymret for Rin, noen liker mora og noen liker dattera.
I påsken bakte jeg en sjokoladekonfektkake herfra, som alle skrøt veldig av. Alle gjestene påstod at den var helt nyyyydelig - mens jeg kastet min i søpla, og oppskriften etter

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 16:04   #8
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Pizzabunn med minimais

Bakepro... er det soya?
Pga stoffskiftet holder jeg meg vanligvis helt unna soya av alle typer, men kan jeg bytte ut bakepro med mer mandel eller kokosmel?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 16:37   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Pizzabunn med minimais

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Bakepro... er det soya?
Pga stoffskiftet holder jeg meg vanligvis helt unna soya av alle typer, men kan jeg bytte ut bakepro med mer mandel eller kokosmel?

du kan fint bytte ut en tørrvare med en annen i bakstoppskrifter. Du kan f.eks bruke nøytralt og usøtet eggehviteprotein istedenfor soyaprotein. Eggehviteprotein er supert i bakst fordi det er ikke så tungt som soya. DEt blir mer luftig m.a.o.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 18:03   #10
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Pizzabunn med minimais

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

du kan fint bytte ut en tørrvare med en annen i bakstoppskrifter. Du kan f.eks bruke nøytralt og usøtet eggehviteprotein istedenfor soyaprotein. Eggehviteprotein er supert i bakst fordi det er ikke så tungt som soya. DEt blir mer luftig m.a.o.

Hvor får jeg kjøpt eggehviteprotein???

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 18:36   #11
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Pizzabunn med minimais

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Hvor får jeg kjøpt eggehviteprotein???

Fx på Iherb

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 09-06-12, 19:45   #12
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Pizzabunn med minimais

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Bakepro... er det soya?
Pga stoffskiftet holder jeg meg vanligvis helt unna soya av alle typer, men kan jeg bytte ut bakepro med mer mandel eller kokosmel?

Sitat:

Ingredienser:

Myseprotein (fra melk), emulgeringsmiddel soyalecitin. Kan inneholde spor av egg. Åpnet forpakning bør brukes innen 6 mnd.

Som jeg skrev i hovedinnlegget - jeg har andre varianter av deigen med bare kokosmel/mandelmel. Det er en lenke der også.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 22-06-12, 17:38   #13
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Pizzabunn med minimais

Åja, dette funker som fjell! Jeg hadde ikke malte mandler i går, så jeg doblet mengden bakepro i stedet - og så brukte jeg jbkm i stedet for xanthan gum. Røra var lett å bre utover, hevet seg fint og ble alldeles ikke svampete! Fint å kunne variere med denne og ostebunn etter hvor mye fyll som skal på toppen Stekte min 5 minutter ekstra, men nå hadde jeg MYE fyll på.

Takk for oppskrift

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Svar

Emneord
kokosmel, mandelmel, minimais, pizza, pizzabunn


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vannprosent i minimais Coockie Spørsmål og svar 4 31-10-11 12:16
Minimais på Atkins VVT? Julie Atkins kosthold 2 27-10-10 19:54
Hvilken GI har minimais? Melona Dr Lindbergs 1 20-01-09 19:28
Minimais Sugarpill Spørsmål og svar 2 23-09-07 13:24
Minimais er tingen Isalien Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 24-04-07 21:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no