Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Vansker med % og gram av karber. Og varer med mye karber

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-04-12, 23:43   #1
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg
Question

Vansker med % og gram av karber. Og varer med mye karber

Jeg ser at når jeg bruker f.eks champinjong eller hermetiske tomater, så blir karbo verdiene høye. Bruker diett.no. Før laget jeg lasange, gryteretter osv. nå er jeg redd for mye karber pga de hakkede tomatene f.eks.

Har dermed fått det for meg at jeg kun kan spise rent kjøtt, egg, fløte og ost. Til og med blomkål og brokoli er skummelt ,for da øker karbo innholdet.

Lurer på om jeg nå har fått ett sånt panisk tvangs forhold til dette med karbohydrater. Prøvde å spise fordelt slik: fett omtrent 75 %, protein omtrent 25 % og karbohydrater 5 %. Men så prøver jeg å ligge rundt 15 gram karber, helst ikke mye mer hver dag - og da blir dette ikke helt rett. For da må jeg spise veldig lite for at prosentene skal stemme.

Klarer ikke bestemme om jeg skal kjøre skaldemann/ketolyse, eller mer liberalt med mer karber. vanskelig. Det er ikke lett å leve og spise sammen med andre når man omtrent ikke skal ha karber.

Har jeg hengt meg opp i tull her, eller forstått opplegget feil?

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 23:57   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: vansker med & og gram av karber. Og varer med mye karber

Jeg ville vært mer tilbakeholden med karbohydrater fra meieriprodukter som fløte, enn de fra grønnsaker som brokkoli o.l. Karbene skal hovedsaklig komme fra grønnsaker.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 00:01   #3
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: vansker med & og gram av karber. Og varer med mye karber

kommer hakkede tomater innunder grønnsaker? skummelt at alt stiger sånn da

Kan noen foresten fikse overskriften min? Det skal være % og ikke & i overskriften.

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 06:53   #4
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: vansker med & og gram av karber. Og varer med mye karber

Dette med at man skal spise etter visse prosenter, kan lett bli littegrann feil, siden det ikke tar hensyn til proteinbehov, eller hvordan forskjellige kropper reagerer på forskjellig antall karbohydrater, for den saks skyld... Jeg mener du heller bør finne ut hva proteinbehovet ditt er, så finne ut for hvor mange gram karbo kroppen din reagerer best på, og så fylle resten av energibehovet ditt med fett. Du kan jo regne ut hvordan dette blir prosentmessig hvis du vil, men prosentene er ikke det viktigste (etter min mening). Hvis du merker du får et litt tvangsmessig forhold til karbohydrater kan det kanskje være greit å se hvordan kroppen din reagerer hvis du ligger litt høyere på karbo, eller har du prøvd det? 15 gram per dag er jo veldig lite.

Tomater kan være "partystoppere" for enkelte, selv prøver jeg å begrense inntaket litt. I lasagne kan du f.eks. ha 50/50 tomatsaus og ostesaus, det blir kjempegodt.


Sist redigert av shailene : 30-04-12 kl 07:03.
shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 08:37   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vansker med % og gram av karber. Og varer med mye karber

Trådtittel endret.

Tomater er faktisk frukt, men har ikke så mye karbohydrater i seg, men du må jo også se på hvor mye du selv spiser av det du lager.
Hva angår den prosentfordelinga, så er den veiledende. Som Shailene sier så er det individuelt f.eks. hvor mye proteiner man trenger. Satt opp mot normalvekt og grad av aktivitet fortoner den seg noe annerledes for forskjellige folk, og en som trener mye trenger mer proteiner enn en som er mer inaktiv.
Jeg ser for eget vedkommende at når jeg en sjelden gang gjør regnskap på det jeg spiser, så ligger fordelinga ganske på pari i forhold til det som anses som "optimalt", så det går litt av seg selv.
Om du spiser 15 eller 20 gram karbohydrater om dagen er for de fleste likegyldig. Jeg tror du bare må bestemme deg for et tall i forhold til noe du kan trives med over en viss periode dersom vektnedgang er hovedmotivasjonen, og eventuelt øke senere, om det er for vanskelig over tid.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 09:36   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Vansker med % og gram av karber. Og varer med mye karber

Kanskje tomatboksen din inneholder en del karbo. Men jeg ville ikke redusert inntaket av grøntfor som brokkoli, agurk osv. Det er viktig med grønnsaker. Friske tomater er trolig rikere på vitaminer enn de på boks og det er det som er viktig å få i seg. Ihjelkokte grønnsaker er ikke like nyttig.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Slutt å skrive "karber". Karber er ikke et ord sugar daddy Lavkarbo generelt 123 27-06-11 23:28
Jeg tåler tydeligvis mer enn 15 gram karber - er det da greit å spise mer? Margrethe Spørsmål og svar 16 12-10-09 19:13
Ikke vært i ketose på 2 dager og har ikke spist over 15 gram karber Stellamor Ketolysekuren 8 30-03-09 16:36
Rulader av røkelaks - 3 gram karber mofe Frokost og kveldsmat 2 05-09-05 20:04
Finn antall gram karber ved SMS! mofe Lavkarbo generelt 1 09-03-05 18:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no