Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-11-13, 17:05   #1
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a
Red face

Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Hva tenker dere om kakespising? Ser dere på det som å skeie ut, eller like sunt som et vanlig måltid?
Jeg tenker at lavkarbokaker i prinsippet er nesten like sunt som annen mat. F.eks i dag har jeg spist cupcakes bestående av bokhvete, raw kakao, egg, fløte, melk, rent vaniljepulver og tagatesse og meierismør. Bortsett fra at jeg ikke vet hvor bra jeg tåler tagatesse, har jeg ingen betenkeligheter med å spise disse som en del av et måltid ofte.
Hva tenker dere om dette? Er kake å skeie ut, eller kan det like gjerne inngå i det daglige kostholdet?

  Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 17:21   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Den inneholder jo mye kalorier da.... Og jeg synes vel av prinsipp at kaker ikke skal inngå i et daglig kosthold, men være noe man koser seg med ved spesielle anledninger.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 17:30   #3
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Men antall kalorier har jo ingen ting å si, det er jo kaloriene som gjør at man blir mett, så det daglige kaloriintaket vil jo være likt uavhengig om man inntar det som kake, middag, smoothie eller hva som helst annet. Kan jo legge til at jeg er tynn fra før, så jeg ser på dette fra et helsemessig perspektiv uten fokus på vektoppgang eller nedgang.
Derfor lurer jeg på hvorfor kaker ikke skal inngå i et daglige kostholdet? Argumentet om at setningen, i dette tilfellet tagatesse bør begrenses, men eller ser jeg ikke helt problemet. Egg er sunt, kakao er sunt, bokhvete inneholder karbohydrater, men dette har jeg brukt lite av i kaken.
I tillegg får jeg i meg både kjøtt, fisk, egg, bær, melk og ulike grønnsaker til de andre måltidene, så da vil vel ikke dette på påvirke meg negativt på noen måte?

  Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 17:45   #4
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Jeg er også tynn/undervektig og prøver så godt jeg kan og holde kaloriene over 3500 om dagen.
For meg er det helt naturlig og daglig spise kaker, vafler, mufins, pannekaker etc. rett og slett fordi de er kaloririke.
Lever man lavkarbo for og slanke seg, så vil jo ikke dette være det gunstigste og velge.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 17:53   #5
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Godt å høre en med min tankegang. Jeg prøver ikke å gå opp i vekt, jeg prøver å holde meg på trivselsvekta mi, og fokuserer på at jeg føler meg kvikk og opplagt, glad og tilfreds, og med mye energi for å yte på trening.
Tror jeg skal fortsette å ha like god samvittighet om jeg spiser eggene mine gjennom en kake, eller om jeg spiser dem som omelett. Tror fordøyelsen min har godt av litt fete melkeprodukter også, for magen slår seg helt vrang hvis jeg får i meg for mye fiber uten å innta masse probiotika og syrnet melk.

  Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 19:11   #6
Fullmåne
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 6
Fullmåne er på en erverdig vei

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

...


Sist redigert av Fullmåne : 10-02-14 kl 22:18.
Fullmåne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent- moderat lchf i perioder- Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 19:24   #7
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Man kan fint kose seg med mat. Man MÅ ikke ha mat for å kose seg, men når man først skal ha mat kan den like gjerne smake så godt at man både gleder seg i forkant og nyter mens man spiser
I kveld skal jeg kose meg med lavkarbogløgg

  Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 20:58   #8
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Opprinnelig lagt inn av FriskogGlad, her.

Man kan fint kose seg med mat. Man MÅ ikke ha mat for å kose seg, men når man først skal ha mat kan den like gjerne smake så godt at man både gleder seg i forkant og nyter mens man spiser

Det er jeg helt enig i! Jeg skjønner ikke helt hvorfor en del tenner på mange plugger når man nevner at man skal kose seg med noe spiselig. Jeg elsker å kose meg med maten, men det betyr jo ikke at det nødvendigvis er usunn mat, det kan like gjerne være frukt, middag eller noe slikt. Det trenger ikke være kaker.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 21:04   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Min formening er at sukrin, mandelmel osv osv ikke bør ta "plassen" til mat. Synes det er en dårlig uvane.. Uvaner må man gjerne ha, men en uvane blir fort til en annen.. og enda en. Og tilslutt sitter man der med et kosthold fullt av dårlige vaner.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 21:44   #10
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Min formening er at sukrin, mandelmel osv osv ikke bør ta "plassen" til mat. Synes det er en dårlig uvane.. Uvaner må man gjerne ha, men en uvane blir fort til en annen.. og enda en. Og tilslutt sitter man der med et kosthold fullt av dårlige vaner.

Det er det jeg lurer på. ER mandelmel egentlig så ikke? Ikke er det mye man bruker av det heller. Jeg tåler ikke akkurat mandel, så bruker andre typer mel. En kake består som regel i stor grad av egg og litt melkeprodukter. Kakao inneholder masse næringstoffer. Sukrin metter jo ikke, så det tar ikke plassen til annen mat, selv om man selvsagt skal spise det med måte. Blander alltid i stevia, så trenger ikke så mye av de andre søtstoffene.
Fra et ernæringsmessig ståsted skulle det ikke forundre meg om et kakestykke er vel så sunt som f.eks et frøknekkebrød.

  Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 22:56   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Uansett hvordan det vries og vendes på så inneholder de ingen grønnsaker. Det er derfra du burde hente karbohydratene dine. Å sammenligne frøknekkebrød og lavkarbokaker blir pest vs kolera. Ingen av dem bør spises oftere enn av og til. Hva man burde og hva man faktisk gjør er jo to forskjellige saker da.

Jeg er ikke imot erstatninger av ditt og datt, folk må gjerne erstatte alle måltider med knekkebrød, ostekake, muffins og gud vet hva. Men ikke overbevis deg selv om at et stykke lavkarbokake gjør deg det samme som f.eks et stykke laks og en grønnsaksrett gjør. Det er ikke riktig.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 23:46   #12
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Vel, jeg lever lavkarbo fordi jeg har diabetes type 1 og ikke kan regulere blodsukkeret med insulin, men må regulere det med kosten.
I tillegg er jeg kraftig undervektig (er 1,60 høy og veier under 39 kilo). Jeg spiser selvsagt middag med masse grønnsaker, omelett med grønnsaker, etc., men spiser også med verdens beste samvittighet f.eks vafler slik som i dag. Mine vafler er hovedsaklig rømme, egg og smelteost. Bruker minimalt med søtning (til 12 egg, 400 gram smelteost og 1 beger rømme bruker jeg 2 ss sukrin og en knivsodd stevia). "melet" i min røre er JBKM, Husk, kardemomme og bakepulver. Jeg spiser ikke grønnsaker til vaflene, det er helt sant, men jeg spiser bær.
Lager jeg muffins eller kaker, så er disse også helt forenlige med hvordan jeg er nødt til og spise (5 karbohydrater pr måltid). Fordelen med og spise f.eks. vafler eller muffins eller kaker er at jeg spiser dette i tillegg til min vanlige mat og dermed klarer jeg og får i meg flere kalorier.
Men som jeg skrev lenger oppe i tråden, lever man lavkarbo for og slanke seg, er ikke min måte og spise på optimal, siden jeg spiser mellom 3200 og 4000 kalorier pr dag.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 00:48   #13
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Jeg for min del prøver å holde meg unna kaker og sånn fordi det trigger et unødvendig søtbehov. Noen ganger gjør det søtbehovet at jeg "bare må ha litt til" av alt mulig, og plutselig har jeg også spist ting jeg i utgangspunktet ikke skal spise.

Kakene osv kommer også (for min del) i tillegg til vanlig mat, og vips, har jeg alt for mange kalorier enn jeg bør ha. Noen må passe kaloriene i tillegg til karbohydratene pga vektoppgang/nedgang. At man ikke trenger å ta hensyn til kalorier fordi det stopper seg selv stemmer ikke for alle. Jeg er en sånn som det ikke stemmer for.

Jeg er helt enig med nellie over her når hun sier at et kakestykke ikke kan erstatte et skikkelig måltid selv om det kanskje inneholder like mange kalorier eller like lite karbohydrater eller hva det nå må være.

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 08:00   #14
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Nei, det inneholder ikke grønnsaker, men kakao f.eks inneholder masse sunne næringstoffer. I noen retter bruker jeg bær, så da får jeg næring fra de. I tillegg spiser jeg jo grønnsaker til de fleste andre måltider, eller et måltid består kanskje av både kjøtt, grønnsaker, og et kakestykke til dessert. Nå lever ikke jeg ketogent, og jeg teller ikke karbohydrater, men jeg lever strengere enn fedon, og det viktigste for meg er god helse. Å opparbeide meg dårlige vaner er jeg ikke redd for, for det sklir ikke ut for min del. For min del handler det eller ikke så mye om et søtbehov, for jeg har ikke søtsug med dette kostholdet, det handler mer om stemningen rundt. F.eks at jeg koser meg med å bake og pynte cupcakes, eller at jeg får julestemning av å bake pepperkaker.
Men som sagt, jeg har aldri vært overvektig, så jeg har evnen til å kunne begrense meg og lytte til kroppens signaler. Skjønner at det er verre for de som ikke har kropp som klarer å si i fra når de har fått for mye.

  Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 08:03   #15
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Angående den siste setningen din. Er ikke snakk om at det bare inneholder lite karbohydrater, men at kaker også kan inneholde masse fiber, mineraler og vitaminer på tross av at det heter kake og smaker søtt.

  Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 13:10   #16
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

At det kan inneholde sunne næringsstoffer er så, men poenget til meg og nellie er at et kakestykke ikke er en fullgod erstatning for et måltid.

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 13:51   #17
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Jeg skjønner den at du gjerne spiser søt sunn mat i stedet for salt sunn mat. Du sier jo selv at du spiser både grønnsaker og proteiner i tillegg, ikke bare kake altså.
Men du bruker ordet "fråtsing" og da begynner jeg å lure på mengden kake kontra grønnsaker og proteiner?
Jeg får i allefall det inntrykket at det er myyyye kake og lite av det andre...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 13:56   #18
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

At det kan inneholde sunne næringsstoffer er så, men poenget til meg og nellie er at et kakestykke ikke er en fullgod erstatning for et måltid.

Medisinsk begrunnelse? Skulle gjerne hatt en utredning av dette. Noen som har en rapport å vise til?

Lurer dermed på hvilke næringstoffer man kan risikere å gå glipp av, og eventuelt de fysiske og psykiske konsekvenser(altså mangel på optimalitet, ikke nødvendigvis sykdom), man kan risikere ved å bytte ut et måltid pr dag med en cupcake eller lignende. Jeg sier ikke dette for å være vanskelig, men fordi jeg lurer på om det virkelig vil være negativt for meg å unne meg kaker jevnlig.

Håper ikke jeg fremstår som snerpete her altså, jeg er takknemlig for alle svar


Sist redigert av FriskogGlad : 07-11-13 kl 14:28.
  Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 14:07   #19
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg skjønner den at du gjerne spiser søt sunn mat i stedet for salt sunn mat. Du sier jo selv at du spiser både grønnsaker og proteiner i tillegg, ikke bare kake altså.
Men du bruker ordet "fråtsing" og da begynner jeg å lure på mengden kake kontra grønnsaker og proteiner?
Jeg får i allefall det inntrykket at det er myyyye kake og lite av det andre...

Blir selvsagt mye mer mat enn kake. Tenkte i dette tilfellet på en porsjon kake pr dag. Kaka inneholder stor andel egg, så det er både proteiner og næringsstoffer i den. Får ellers i meg rikelig med grønnsaker og proteiner hver dag.


Sist redigert av FriskogGlad : 07-11-13 kl 14:29.
  Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 14:33   #20
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.193
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Spis kaka di med god samvittighet du! Det høres ut til at du har god kontroll på hva du får i deg, og da spiller det ikke stor rolle om noen av eggene dine inntas i form av cupcakes. Mange opplever jo negative effekter av melkeprodukter, men om du ikke merker noe til disse så fungerer det sikkert helt greit!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 18:30   #21
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Dette er helt klart individuelt. For egen del har jeg fortsatt denne lille "magien" i ryggmargen om at godteri og kake er forbeholdt kanskje lørdager, og ikke minst høytider og feiringer, så om jeg skal spise kake er det med litt "høytidsstemning". Det er jo litt sånn symbolsk også, selv om en kake skulle bestå av de sunneste ting, så er det liksom noe både visuelt og innfelt i tankegangen at det ikke er hverdagslig - i alle fall for meg!
Når jeg lager lavkarbokake eller lignende, så ser jeg ikke på det egentlig som en utskeiielse, men heller et slags avbrekk, til en bursdag, jul, kanskje som en movitvasjon under oppgaveskriving eller eksamensforberedelser, en kjip pms/mens ... Skulle jeg spist kake, vafler, godteri og lignende flere ganger i uka hadde det nok mistet noe av det litt opphøyde og staselige ved det.
Jeg har dessuten et ganske stramt magemål, og om jeg spiser sånne ting fortrenger det lett "skikkelig" mat, og det er ikke en vane jeg har lyst til å ta med meg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 18:47   #22
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Opprinnelig lagt inn av FriskogGlad, her.

Medisinsk begrunnelse? Skulle gjerne hatt en utredning av dette. Noen som har en rapport å vise til?

Lurer dermed på hvilke næringstoffer man kan risikere å gå glipp av, og eventuelt de fysiske og psykiske konsekvenser(altså mangel på optimalitet, ikke nødvendigvis sykdom), man kan risikere ved å bytte ut et måltid pr dag med en cupcake eller lignende. Jeg sier ikke dette for å være vanskelig, men fordi jeg lurer på om det virkelig vil være negativt for meg å unne meg kaker jevnlig.

Håper ikke jeg fremstår som snerpete her altså, jeg er takknemlig for alle svar

Du trenger ingen medisinsk begrunnelse. Du trenger å se hvordan det går etterhvert, når du velger å bytte ut mat med kake. Kanskje det går bra, kanskje du aldri klarer å legge om kosten skikkelig.

Tenker mer på fysisk, praktisk og mentalt enn akkurat hvordan det påvirker deg fysisk.

Her inne vil folk at du skal lykkes, så råd får du utifra erfaring og et ønske om at du skal klare å holde deg til kosten over tid. Man kan alltids bare være støttende og du er vel mest ute etter bekreftelse på at dette du har bestemt er riktig.. Men vil det å si at det bare er til å spise kaker til ditt beste over tid? Jeg tviler. Men ikke lett å vite. Det vil tiden vise.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 19:09   #23
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

HMan kan alltids bare være støttende og du er vel mest ute etter bekreftelse på at dette du har bestemt er riktig.. Men vil det å si at det bare er til å spise kaker til ditt beste over tid? Jeg tviler. Men ikke lett å vite. Det vil tiden vise.

Sånn har jeg tolket det også, for selv om de aller fleste som har svart har sagt at kaker ikke er noe de fleste av oss anser som en naturlig del av det daglige kostholdt, så tviholder trådstarter på at det er riktig.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 19:09   #24
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Hva enn som fungerer for deg, tenker jeg. For min del kan jeg ikke spise lavkarbokaker til hverdags, i og med at lavkarbosnop har mer kalorier i seg enn hva hverdagslavkarbomat har. Men næringsinnholdet som sådan er det jo ikke noe galt med, så når jeg først spiser lavkarbokaker og lignende, så er det istedenfor det måltidet jeg ellers ville ha spist. Det er jo tross alt egg, nøtter, smør/olje, og denslags uansett.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 19:15   #25
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Du trenger ingen medisinsk begrunnelse. Du trenger å se hvordan det går etterhvert, når du velger å bytte ut mat med kake. Kanskje det går bra, kanskje du aldri klarer å legge om kosten skikkelig.

Tenker mer på fysisk, praktisk og mentalt enn akkurat hvordan det påvirker deg fysisk.

Her inne vil folk at du skal lykkes, så råd får du utifra erfaring og et ønske om at du skal klare å holde deg til kosten over tid. Man kan alltids bare være støttende og du er vel mest ute etter bekreftelse på at dette du har bestemt er riktig.. Men vil det å si at det bare er til å spise kaker til ditt beste over tid? Jeg tviler. Men ikke lett å vite. Det vil tiden vise.

For det første spiser jeg ikke bare kake, men jeg spise det av og til som en del av et sunt og variert kosthold, det står gjentatt i flere innlegg over, for det andre er ikke dette et spørsmål for meg om å lykkes, for lykkes har jeg allerede gjort. Jeg har "alltid" vært sunn, og jeg var det før jeg begynte på lavkarbo, det var bare det at da hadde jeg mindre overskudd enn nå. Etter jeg sluttet å spise korn og frukt har jeg mye mer overskudd, og humøret mitt er stabilt. For meg er ikke dette snakk om noen betydelig livstilsendring, men å spise kun mat som gjør meg glad og opplagt, også er det viktig for meg å ikke skeie ut i ferier eller spesielle anledninger, fordi det gir så store konsekvenser for meg at jeg er ødelagt flere dager etterpå.

I dag har jeg laget matcupcakes med røkelaks- og avokadokrem, og lodderogn. Sikkert ikke et fullverdig måltid for mange andre av dere her, men velger å kose meg med god samvittighet

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbokaker fra Rosenborg bakeri! Nerthus Lavkarbo generelt 3 07-11-11 21:41
Lavkarbokaker og snop bevaremegvel Kake/dessert og snacks 2 04-04-11 12:24
Lavkarbokaker, spagetti og godis! What to do? Snehvit Ketolysekuren 12 04-05-10 10:19
Fråtsing Kristin_B Fysisk og mental helse 50 19-03-09 22:17
Fire dagers fråtsing momsi Mer enn 30 kg overvekt 18 27-02-09 20:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no