Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Treningssko

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-09-11, 11:56   #1
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Treningssko

Hei. Sliter litt med legg-vondt etter at jeg startet med Jillian og tenker at jeg kanskje bør investere i nye treningssko. Noen gode anbefalinger?

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 20:18   #2
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Treningssko

Selv har jeg lagt vekk alle "tradisjonelle" treningssko på hyllen, og trener løping og styrke i minimalistiske sko med minst mulig støtte og demping, evt trener jeg barbeint. Det er noe jeg tror de fleste føtter har godt av, i det minste innimellom. For ballsport sverger jeg til de laveste modellene fra asics, evt gode gamle sekstitallsko av typen adidas handball spezial eller noe slikt. Hvis det er aerobic og step og slike type ting en skal drive, vil jeg tro at mengden en trener også har noe å si på hvilke sko en anskaffer. Det kan være smart å ha noe mer støtte og demping hvis en skal stå på stedet hvil og hoppe og sprette

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 20:20   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Treningssko

Opprinnelig lagt inn av aliasdictus, her.

Selv har jeg lagt vekk alle "tradisjonelle" treningssko på hyllen, og trener løping og styrke i minimalistiske sko med minst mulig støtte og demping, evt trener jeg barbeint. Det er noe jeg tror de fleste føtter har godt av, i det minste innimellom.

Kanskje noe ala dette??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 20:27   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Treningssko

Det viktigste er at du finner deg et par sko som passer foten din i høyde o gbredde og som har nok demping til akkurat deg!
Har selv alltid likt Rykä til slike aktiviteter. Bruker dem et års tid til sport før de blir spasersko neste sommer!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 21:07   #5
Millie88
Juniormedlem
 
Millie88 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 46
Millie88 er på en erverdig vei

Sv: Treningssko

Hvis du skal løpe synes jeg nike lunarglide er helt fantastiske. Kjempebra støtte og sitter utrolig bra på foten!

__________________


Millie88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 11:05   #6
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Treningssko

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Kanskje noe ala dette??

Fivefingers er geniale, elsker de En fordel med å bruke flatere sko er at man styrker foten, slik at man ikke trenger å kjøpe oppbygde og tungt dempede sko, som slites veldig fort... Kan også anbefale skoene fra terra plana, de har en vivo barefoot serie med mange flotte sko til all slags bruk...

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 12:39   #7
Therese_M
Medlem
 
Therese_M sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Ås
Innlegg: 114
Therese_M er ny på veien

Sv: Treningssko

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Kanskje noe ala dette??

Jeg har disse, bare i en annen modell. Digger dem! Men husk at det tar lang tid for foten og dens sener og ligamenter å trene seg opp til å bruke slike sko, særlig om man har brukt dempede sko over lengre tid.

Selv trener jeg barbeint når jeg trener til Jillian og syntes det er å foretrekke. Har prøvd noen ganger med innendørsskoene mine, men det fungerer ikke like bra som å være barbeint.

__________________


Therese_M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 13:47   #8
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Treningssko

Sikkert mange fine anbefalinger her, men hvordan pronerer du på foten? Du kan nemlig ikke kjøpe sko etter hva andre syns, men hvordan vinklingen på din egen fot er.

Pronasjon er betegnelsen man bruker for å beskrive den rullebevegelsen foten gjør når den treffer bakken. Hvis foten din ruller rett fram fra utsiden av hælen og mot stortåballen, har du normal pronasjon
.
Mange har imidlertid større eller mindre feilstillinger i foten som gjør at ankelen heller for mye innover, som gjør rullebevegelsen annerledes. Dette kalles for overpronasjon. Da sliter man skoene mest på innsiden.

Jeg underpronerer, dvs at jeg sliter skoene mest på yttersiden av sålene. Jeg har hatt veldig lyst på mange stilige sko, men når de ikke passer til pronasjonen min så får det bare være.

Ta ett par gamle sko og snu dem. Se hvor du har slitt skoene mest og avgjør pronasjonen din. Du kan også få hjelp av skoforretninger til å finne rett sko (nei, man kjøper IKKE treningssko på coop eller økonomisko!)

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 16:22   #9
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Treningssko

Spot on Cherry

Feil sko kan gi skader. Mitt tips, dra på Løplabbet og få skikkelig avtrykk av foten din. Man kjøper ikke treningssko på Coop`en til 199 fordi de var fine og se på....

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 17:39   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Treningssko

Opprinnelig lagt inn av Therese_M, her.

Jeg har disse, bare i en annen modell. Digger dem! Men husk at det tar lang tid for foten og dens sener og ligamenter å trene seg opp til å bruke slike sko, særlig om man har brukt dempede sko over lengre tid.

Selv trener jeg barbeint når jeg trener til Jillian og syntes det er å foretrekke. Har prøvd noen ganger med innendørsskoene mine, men det fungerer ikke like bra som å være barbeint.

Jeg går barbeint så ofte jeg kan og får ofte vondt i føttene uansett hvor tilpasset skoene er. Jeg har derfor tenkt å kjøpe slike fingersko. Før gikk jeg alltid barbeint så fremst snøen var borte...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 17:42   #11
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Treningssko

Jeg kan kjøpe sko som er polstret deluxe, både her og der. Men etter en stund får jeg vondt i den hule, myke delen under foten. Og deretter vondt i området nedenfor lilletåa. Det er uansett hva slags sko jeg bruker...bortsett fra den tiden da jeg brukte kinasko; paddeflate stive sko! DA var føttene ok!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 22:32   #12
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Treningssko

Har trent litt til Jillian barbeint hjemme, synes egentlig det er behagelig og tenker som flere her sier at det er mest naturlig, men så var det disse vondtene da, men vet jo egentlig ikke om det skyldes manglende sko eller bare at jeg er ganske (veldig) utrent.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 07:49   #13
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Treningssko

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Sikkert mange fine anbefalinger her, men hvordan pronerer du på foten? Du kan nemlig ikke kjøpe sko etter hva andre syns, men hvordan vinklingen på din egen fot er.

Pronasjon er betegnelsen man bruker for å beskrive den rullebevegelsen foten gjør når den treffer bakken. Hvis foten din ruller rett fram fra utsiden av hælen og mot stortåballen, har du normal pronasjon
.
Mange har imidlertid større eller mindre feilstillinger i foten som gjør at ankelen heller for mye innover, som gjør rullebevegelsen annerledes. Dette kalles for overpronasjon. Da sliter man skoene mest på innsiden.

Jeg underpronerer, dvs at jeg sliter skoene mest på yttersiden av sålene. Jeg har hatt veldig lyst på mange stilige sko, men når de ikke passer til pronasjonen min så får det bare være.

Ta ett par gamle sko og snu dem. Se hvor du har slitt skoene mest og avgjør pronasjonen din. Du kan også få hjelp av skoforretninger til å finne rett sko (nei, man kjøper IKKE treningssko på coop eller økonomisko!)

Vel, jeg er litt enig, men ikke helt. Det du sier høres ut som den "propagandaen" en joggeskoprodusent kunne kommet med. Hvis flere hadde brukt sko som ga mulighet for at man kunne trent opp fotens naturlige bevegelser og demping, tror jeg mange kunne sluppet unna mange skader.

Noen undersøkelser som er gjort viser at jo dyrere og flottere sko, og jo oftere de ble skiftet ut, jo større var skaderisikoen...

Jeg bruker mine asics nimbus når jeg skal gå, skal jeg løpe har jeg sluttet å polstre inn foten med liksomstøtte som visstnok skal kunne stoppe og støtte mine 90 kilo som treffer bakken...

Når det er sagt er det helt klart at overgangen til mindre demping må tilpasses hver enkelt.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 09:30   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Treningssko

Jeg løp mil etter mil uten demping den gangen sånt ikke fantes. Uke etter uke, måned etter måned med flate, harde såkalte turnsko.
Til slutt hadde jeg slitt ut all brusk i knærne mine og kunne ikke gå opp en trapp uten å få store smerter!

Neida, jeg var ikke stor og tung og overvektig heller! Jeg var 12 år gammel!

__________________

Sist redigert av Kitt : 08-09-11 kl 11:06.
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 10:41   #15
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Treningssko

Opprinnelig lagt inn av aliasdictus, her.

Noen undersøkelser som er gjort viser at jo dyrere og flottere sko, og jo oftere de ble skiftet ut, jo større var skaderisikoen...

Dette er det vel mildt sagt delte meninger om ja. Selv gikk jeg til Løplabbet etter at jeg hadde pådratt meg Løpekne, ble aldri plaget igjen. Hadde beinhinnebetennelse i leggen i ten-årene, nye sko kombinert med forebyggende, førte til at jeg aldri fikk det igjen.

Minner også om at trådstarter allerede har smerter i legg etter trening, så kanskje vi skal la kjerringrådene ligge?

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 12:48   #16
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Treningssko

Min erfaring er at beinhinnebetennelse går over om man tar det litt penere i en (reduserer treningsmengde og velger mykere underlag) periode før man trapper opp igjen.

Ellers i forhold til jogging har jeg byttet ut støtte med vibrams og for min del ser jeg ingen vei tilbake. "Støttesko" kjennes ut som fotfengsel nå.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 13:30   #17
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Treningssko

Opprinnelig lagt inn av aliasdictus, her.

Vel, jeg er litt enig, men ikke helt. Det du sier høres ut som den "propagandaen" en joggeskoprodusent kunne kommet med.

Nei. Det er den propagandaen jeg kan komme med etter flere års forskning på egen kropp

Om du allerede underpronerer eller overpronerer er det jo DØDEN for legg og fot å velge en sko med feil stabilitet, trust me. Kjøpte overpronasjonsko en gang og leggene mine fikk helt feil vridning. Det kjennes ganske godt.

Når det er sagt er jeg veldig glad i mine easytonesko og MBT-sko som jeg bruker på jobb.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 14:16   #18
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Treningssko

Jogging er nok lenge til... Har vel en joggetur bak meg i livet tror jeg...

Tursko har jeg gode, støtdempende kjøpt på XXL, ikke rimelige kan jeg si, men fikk de på halv pris og kunne derfor legge litt ekstra penger i de.

Så det jeg trenger er sko for lett aerobic og hjemmetrening som Jillian og ev. andre DVD-er etter hvert. (Synes forresten Jillian er god på å presisere feil man kan gjøre, så DET bør ikke være problemet, jeg tror bare rett og slett ikke beina mine er vant til hopp og sprett på det nivået...)

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 18:17   #19
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Treningssko

Fot og ankel er som alle andre kroppsdeler; hvis man pakker dem inn og støtter dem opp for mye så tilpasser de seg det, og mister styrke og bevegelighet. Løper man på asfalt og andre harde underlag, så vil en viss grad av demping være nødvendig, men til andre aktiviteter er det ikke gunstig. Når man også tar i betraktning at kne-, ankel, og fotproblemer ofte er et symptom på problemer helt andre steder i kroppen, så er det ofte en god ide å få gjort en evaluering av bevegelsesmønster og kroppsholdning før man går hen og anskaffer sko som korrigerer problemer i steget.

  Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 22:27   #20
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Treningssko

Støtter Bulldog. Ting henger sammen, i kroppen også Vi er flinke til å polstre og støtte opp, feks med sko. Av og til er det bra, men av og til kan det være greit å "toughen up a bit"...

For mye løping er uansett ikke bra

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Treningssko som er "ustabile" Ana Spørsmål og svar 14 04-05-11 20:42
Treningssko Albertine Trening 7 29-05-04 16:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no