Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Tyrkisk lavkarbomat - splittet mage

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-01-11, 01:14   #1
babym
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3
babym er på en erverdig vei
Wink

Tyrkisk lavkarbomat - splittet mage

Dette er en tyrksik rett og betyr rett og slett "den splittede mage" - Karniyarik..

Du trenger til 6 personer

* 1 aubergine per pers (to hvis de er små)
* 300 g kjøttdeig
* 2 ss hakket persille
* salt
* pepper
* 2 løk
* 2-3 fedd hvitløk
* 2 tomater eller 2 ss tomatpure
* raspet ost
* 6 tomatbåter
* lunket vann
* litt tomatpure


Skrell auberginen på den ene siden med en potetskreller (den skalløse delen skal komme opp og skall-delen skal ligge ned)
legg de i saltet vann i 30 min. Legg de over i et dørslag.
Nå kan du velge om du vil fritere de i olje eller "bake" de i ovnen. Jeg bruker ovnen. Alt etter hva slags ovn du har skal de hvertfall bli myke. Ikke svidd eller helt uttørka

Ha smør, kjøttdeig, løk, krydder, hvitløk i en panne og stek

Ha i tomat og persille til slutt

Legg auberginene over i en ildfast form med skall-løse siden oppover. Dytt "fruktkjøttet" forsiktig til siden med en skje og fyll opp auberginene. Legg tomatbåter øverst.

Ta et halvt glass lunket vann og bland oppi litt tomatpure og held det i formen... så blir det saus etter de er stekt

Stek i 20 min på 180 grader. Strø på ost de siste 4-5 min.

Ved siden av serverer jeg tyrkisk yohurt blandet med presset hvitløk, salt og agurk i små biter..

babym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 22:29   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Tyrksik lavkarbomat - splittet mage

Så kult - dette har jeg pleid å lage uten å vite at det er en tyrkisk rett!

Skaver ut mesteparten av kjøttet først jeg da, med en skje, og steker opp halvparten. Og fyller med kjøttdeig, hvitløk, tomatpure, litt creme fraiche osv osv. Så litt ost på toppen og inn i ovnen til ferdig Dette er KNALLGODT! (og genial dagen etterpå til lunsj om det da blir rester igjen )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 22:55   #3
babym
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3
babym er på en erverdig vei

Sv: Tyrkisk lavkarbomat - splittet mage

Ja er det ikke godt? Skal prøve meg på din variant også... hørtes godt ut. Man kan fylle med det man liker egentlig.

babym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 22:59   #4
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Tyrkisk lavkarbomat - splittet mage

Veldig bra! Kom gjerne med flere tyrkiske oppskrifter hvis du har. Det må ikke være fullstendig lavkarbo. Er flere av oss som lever moderat, og vi trenger flere spennende internasjonale retter her

  Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 19:59   #5
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tyrkisk lavkarbomat - splittet mage

Hva smaker egentlig aubergin?? har aldri spist det, kan det sammenlignes med noen annen sort grønnsak?

Finnes tyrkisk Osmansk gryte og på ketolysekuren, og har noen oppskrift?

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 23:35   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Tyrkisk lavkarbomat - splittet mage

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Hva smaker egentlig aubergin?? har aldri spist det, kan det sammenlignes med noen annen sort grønnsak?

Finnes tyrkisk Osmansk gryte og på ketolysekuren, og har noen oppskrift?

Smaker vel egentlig lite og ingenting *ler*. Skåret i skiver og grillet med litt olje og salt og pepper smaker det vel ganske ålreit som tilbehør til grillmat

Den er dog PERFEKT til å hule ut og bruke til å holde godt fyll på plass

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 00:15   #7
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tyrkisk lavkarbomat - splittet mage

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Smaker vel egentlig lite og ingenting *ler*. Skåret i skiver og grillet med litt olje og salt og pepper smaker det vel ganske ålreit som tilbehør til grillmat

Den er dog PERFEKT til å hule ut og bruke til å holde godt fyll på plass

Ok, så da bare stapper man oppi fyll, og koser seg med det, og kaster resten? Hehe. Må prøve.

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 00:18   #8
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Tyrkisk lavkarbomat - splittet mage

Auberginer er veldig gode til å trekke til seg smak, så om du har god saus så smaker de av den.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 00:35   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Tyrkisk lavkarbomat - splittet mage

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Ok, så da bare stapper man oppi fyll, og koser seg med det, og kaster resten? Hehe. Må prøve.

Neeeei - du må spise auberginen OGSÅ da! Som Line sier - de trekker godt til seg smak. jeg spiser den med skinn og alt etter at den har gratinert i ovnen med fyll og ost på toppen

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar

Emneord
kjøttdeig, middag


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tyrkisk yoghurt sara Spørsmål og svar 34 15-09-12 00:16
Tyrkisk Yoghurt mam Spørsmål om matvarer og oppskrifter 14 19-11-10 17:51
Tyrkisk gryte Gerd Middag 7 20-06-10 21:43
Tyrkisk yoghurt! ned10kg:) Ketolysekuren 10 08-02-10 23:27
Tyrkisk yoghurt Camz Spørsmål og svar 26 28-05-09 00:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no