Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Ekstrem vektreduksjon uten kirurgi - tidsskrift for den norske legeforeningen

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-12-09, 22:33   #1
Snikende Saccosekk
Medlem
 
Snikende Saccosekk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 118
Snikende Saccosekk har en fantastisk aura rundt segSnikende Saccosekk har en fantastisk aura rundt seg

Ekstrem vektreduksjon uten kirurgi - tidsskrift for den norske legeforeningen

Kom over en interessant artikkel fra legeforeningen for noen dager siden, om nettopp lavkarbo:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1921420

En jente utviklet ekstrem fedme gjennom barne- og ungdomsårene – selv om hun fulgte offentlige kostråd, trente regelmessig og tok forskrevet medikasjon. 25 år gammel veide hun 265 kg. I løpet av to år reduserte hun vekten med 168 kg ved bruk av karbohydratfattig kost.

Snikende Saccosekk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spisdegslank + egen Svar med sitat
Gammel 24-12-09, 13:13   #2
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Ekstrem vektreduksjon uten kirurgi - tidsskrift for den norske legeforeningen

Fin artikkel!

168 kg på to år! WOW! Jeg skulle ønske det var noen før- og etter-bilder vi kunne se på.

Legen min burde se den artikkelen. Da jeg var hos legen i går sa jeg at jeg ville måle C-peptid. Hun mente at det ikke var nødvendig siden jeg hadde normalt fastende blodsukker. Jeg fikk trumfet det gjennom, så jeg skal måle etter nyttår. Så det betyr at enten jeg vil eller ikke, så må jeg spise mye karbohydrater frem til 4. januar for å få riktige målinger. Artikkelen er skrevet ut og skal medbringes til neste legetime.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 22:37   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Ekstrem vektreduksjon uten kirurgi - tidsskrift for den norske legeforeningen

Det er ingenting som er bedre enn å gå ned fra ekstremt sykelig fedme til normalvekt uten å ty til kirurgi. Og det er mange som klarer det. Det leie er at kun 5 % klarer å holde vekten over tid, det er liksom ikke det å gå NED i vekt som er den største utfordringen, men det å holde seg der, det er der hele 95 % mislykkes, av de som ikke er operert. Hva kan gjøres?
Jeg diskuterte dette med en fyr som nå var vektoperert etter å ha gått ned nesten 100 kg på egenhånd TO (!!) ganger med hjelp fra Ebeltoft-klinikken og en norsk slankeklinikk. Han gikk opp igjen begge gangene før han ble operert (etter operasjonen har han holdt vekten i flere år og er nå personlig trener). Det han sa var at oppfølgingen er alfa omega. Og den er sørgelig manglende i de fleste instanser. Fra Ebeltoft hørte han ingenting på flere måneder etter at han kom hjem, ingenting. Mange synes nok det er merkelig at noen kan gå opp så mange kg igjen, hvorfor ødelegger de sitt gode resultat? Man må nok ha vært så stor for å forstå det, rett og slett, det at man ikke bevisst går inn for å ødelegge resultatet sitt, men man sakte men sikkert går tilbake i gamle vaner når man plutselig er alene om problemet sitt, og man merker ikke at man går opp før ganske mange kg er på igjen, og da gir man ofte faen. Trist!
Faktisk har ekstremt mange vektopererte gått ned både 50 og 100 kg og enda mer på egenhånd, før de har gått opp igjen og må ty til operasjonen.

Bedre oppfølging, sier nå jeg, men det er jo ikke så lett å vite hva som egentlig skal til.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 19:39   #4
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Ekstrem vektreduksjon uten kirurgi - tidsskrift for den norske legeforeningen

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er ingenting som er bedre enn å gå ned fra ekstremt sykelig fedme til normalvekt uten å ty til kirurgi. Og det er mange som klarer det. Det leie er at kun 5 % klarer å holde vekten over tid, det er liksom ikke det å gå NED i vekt som er den største utfordringen, men det å holde seg der, det er der hele 95 % mislykkes, av de som ikke er operert. Hva kan gjøres?
Jeg diskuterte dette med en fyr som nå var vektoperert etter å ha gått ned nesten 100 kg på egenhånd TO (!!) ganger med hjelp fra Ebeltoft-klinikken og en norsk slankeklinikk. Han gikk opp igjen begge gangene før han ble operert (etter operasjonen har han holdt vekten i flere år og er nå personlig trener). Det han sa var at oppfølgingen er alfa omega. Og den er sørgelig manglende i de fleste instanser. Fra Ebeltoft hørte han ingenting på flere måneder etter at han kom hjem, ingenting. Mange synes nok det er merkelig at noen kan gå opp så mange kg igjen, hvorfor ødelegger de sitt gode resultat? Man må nok ha vært så stor for å forstå det, rett og slett, det at man ikke bevisst går inn for å ødelegge resultatet sitt, men man sakte men sikkert går tilbake i gamle vaner når man plutselig er alene om problemet sitt, og man merker ikke at man går opp før ganske mange kg er på igjen, og da gir man ofte faen. Trist!
Faktisk har ekstremt mange vektopererte gått ned både 50 og 100 kg og enda mer på egenhånd, før de har gått opp igjen og må ty til operasjonen.

Bedre oppfølging, sier nå jeg, men det er jo ikke så lett å vite hva som egentlig skal til.

Ja, oppfølging er nok tingen for veldig mange, enten man er vektoperert eller ikke.
I sverige har nesten alle slankeopererte gått opp 80 % av startvekten 10 år etter operasjonen.
Kan ikke tenke meg at det er stort annerledes i Norge.
Selvsagt går ikke ALLE opp.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 20:22   #5
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Ekstrem vektreduksjon uten kirurgi - tidsskrift for den norske legeforeningen

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Fin artikkel!

168 kg på to år! WOW! Jeg skulle ønske det var noen før- og etter-bilder vi kunne se på.

Legen min burde se den artikkelen. Da jeg var hos legen i går sa jeg at jeg ville måle C-peptid. Hun mente at det ikke var nødvendig siden jeg hadde normalt fastende blodsukker. Jeg fikk trumfet det gjennom, så jeg skal måle etter nyttår. Så det betyr at enten jeg vil eller ikke, så må jeg spise mye karbohydrater frem til 4. januar for å få riktige målinger. Artikkelen er skrevet ut og skal medbringes til neste legetime.

Det finnes før og etter bilder her, i bladet mat og helse:

http://www.matoghelse.no/helse/2009/...-lettere!.aspx

Solveig har også skrevet sin historie selv, på kostreform.no:

http://kostreform.no/innlegg/solveigs_historie.pdf

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 20:40   #6
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Ekstrem vektreduksjon uten kirurgi - tidsskrift for den norske legeforeningen

Holy crap, tror ikke jeg hadde kjent henne igjen hvis jeg hadde kjent henne som stor. Ett nytt menneske! Og nesten bare 1/3 av størrelsen...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Svar

Emneord
kosthold, legeforeningen


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Legeforeningen anbefaler lavkarbokosthold for diabetikere Nemii Nyheter / media 19 15-09-10 22:10
Artikkel i tidsskrift for den norske legeforening aslaug Lavkarbo generelt 2 21-11-09 20:30
Ekstrem oppussing! Armagedon Generell diskusjon 2 21-07-08 14:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no