Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Noen erfaringer

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-12-08, 22:42   #1
Human
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 64
Innlegg: 27
Human er ny på veien

Noen erfaringer

Ser det er mange som sliter her......
For min del var det helt tilfeldig at jeg fikk tilgang til en av de tidligere bøkene til Skaldeman "Spis deg ned i vekt!". Synes Skaldemans tanker virket logiske og bestemte meg etter en tid for å følge hans teorier. Jeg veide da 116kg fordelt på 183cm - aldri prøvd slankekurer av noe slag.

Nå er jeg kjent for å utsette ting i det lange og brede, men får jeg først bestemt meg og kommet i gang med tingene - da er det 100% innsats !
- og DET er nettopp hele poenget, går man ikke 100% inn for en slik "diett" så fungerer den rett og slett ikke !!

Brydde meg aldri om å telle kalorier men kjørte slavisk etter forholdstallene til Skaldeman. Kjørte på med egg, bacon, entrecot, ribbe, løvbiff m/ost(babybel-Fetaost) og ofte hjemmelagede kjøttkaker alà Skaldeman. Der det ble lite fett ift. protein kompletterte jeg med enten meierismør, olivenolje eller majones.
Snacks/reserveproviant: paranøtter.
En tomat og litt agurk inntil frokost samt et av måltidene med 150-200gr brokkoli,blomkål eller rosenkål dekket mitt karboinntak.
- og det kan jeg love : sløyfet jeg grønnsakene èn dag = løs mage tvert !

Ble fort plaget med krampe i legger og føtter - etter litt pålesing løste det seg med Ketolyse sine produkter, tablettene Krom-kalium, selen-sink og magnesium.
Dette er tilskudd som er et must - ihvertfall for meg

Nå har jeg aldri vært glad i mat tidlig på morgenen - som regel bare en kopp grønn te. Og slik ble det: en god slurk tran, en god slurk olivenolje samt mineraltablett - og så grønn te med èn sukett.
Da var jeg klar for et skikkelig måltid etter et par timer

Et lite tips: for de som føler ubehag med å ta tablettene utenom måltider - ta en god slurk olivenolje sammen med tablett - ubehag borte !

Resultat: ned fra 116kg til 98kg på litt over 4mnd(med et lite platå på 106kg i juni)

Etter det vet jeg ikke riktig hva som skjedde. Matlei ? Litt for fornøyd med meg selv kanskje ?
Jeg begynte ihvertfall å eksperimentere, lese oppskrifter på her forumet, lagde lavkarbobrød, lavkarbo-rømmegrøt, lavkarbo-kaker, lavkarbo-kransekake, kjøpte lavkarbosjokolade, atkinsbarer etc......you name it !!
Resultat: vekta krøp sakte oppover igjen - selv om jeg fremdeles var i ketose og følte jeg levde lavkarbo.

På 104kg bestemte jeg meg - NO WAY !! - og startet forfra igjen.
På an igjen med egg/bacon (forresten, nå bruker jeg bare sideflesk istedet for bacon - mye bedre forholdstall-og mindre salt), masse ribbe, entrecot etc.

Nå - etter 3 uker - er jeg på vei nedover igjen - 98kg nå

Poenget : Man MÅ gå 100% inn for en slik "diett" eller så fungerer den rett og slett ikke !!

Ha en god og lavkarbo jul !


PS. og så drikke mye vann da selvfølgelig. Blitt en vane for meg så tenkte ikke over det i farta.

PPS. jeg skylder vel også å fortelle at jeg har to gordonsettere som gir meg akkurat passe mosjon - vil jeg tro.


Sist redigert av Human : 13-12-08 kl 22:53.
Human er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 03:05   #2
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Noen erfaringer

Takk for en inspirerende tråd! Har erfart at det ikke alltid er like lett å holde seg til dietten når vekta kryper nedover, jeg har en tendens til å tenke "ååh så flink jeg har vært! Da kan jeg unne meg litt ris til maten.. Og litt brød.. Og litt chips.. og litt mer av alt" Og da sitter man i fella. Har ikke helt hatt motivasjonen til å holde lavkarbo dietten i det siste, da vekta mi lever sitt eget liv (de siste ukene har jeg gått ned når jeg IKKE holdt dietten, og ikke omvendt..! :/ ) og vurderer nå fedon kurs for å få motivasjonen tilbake. Men er enda litt usikker på om jeg vil betale 2000 kr for 2 mnd. motivasjon!

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 10:28   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Noen erfaringer

Takk for flott innlegg! Dette er nok en erfaring mange smertelig gjør seg. Jeg gikk selv i meieriproduktfella, og inntaket ble til slutt så stort at jeg en stund nærmest levde på ost og "jukseis", dette sammen med en feilslått karboloading i påsken ga meg over tid stadig økende og ustabilt blodsukker og en overraskende stor vektøkning etter mange kg tapt.
Føltes litt bittert, men nå når jeg gjennomfører uten slinger i valsen, meieriproduktene er fjernet fra dietten, og jeg lever strikt på kjøtt i alle former, egg, grønnsaker som vokser over jorden, salat, nøtter og belgefrukt og en passe mengde fett (ingen øvre eller nedre begrensinger, bare det som følger naturlig i maten og steking), så går vekten ned i et veldig bra tempo igjen.

Det du beskriver over er nok en felle veldig mange faller i, fordi det er jo lavkarbo, alle disse ekstraproduktene. Men man bør faktisk forholde seg til dem på samme måte som de fleste forholder seg til vanlig godteri på i et såkalt "normalt" kosthold.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 13:16   #4
Human
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 64
Innlegg: 27
Human er ny på veien

Sv: Noen erfaringer

Det med "å unne seg litt" er jo den store synderen her.
Det som skremmer mest, sånn i ettertid, er at når jeg begynte med alle disse lavkarbo-oppskriftene, lavkarbosjokolade, barer osv. så tenkte jeg mye mer på mat, brukte en evighet i butikken med å lese innhold i allverdens produkter - en stadig jakt på noe godt !
Nå om dagen bruker jeg forsvinnende lite tid i butikken, de produktene jeg trenger for å gå ned i vekt og ha det godt er jo egentlig forbausende få og trenger ikke sjekkes.

Når jeg hadde holdt på med Skaldeman en stund i første omgang tenkte jeg aldri på mat, annet enn at jeg skulle få i meg riktig mat og huske å spise i det hele tatt.
For meg var/er det viktig å holde tider og inntak sånn noenlunde. Hoppet jeg over et måltid fikk jeg en tendens til å skulle kompensere - med løs mage som resultat, det gikk fort over men likevel ubehagelig.
Det skal bare en god matboks og ørlite planlegging til. Skaldeman har jo så evig rett når han prater om å lage store porsjoner og alltid ha en reserve i frysen med ferdiglaget.

Nå - etter 3 uker og vekta på god vei ned igjen er "godfølelsen" atter på plass og kropp og sinn føles så mye, mye bedre.
Og "godfølelsen" er ikke bare psykisk, det er jeg overbevist om, det har med kjemi å gjøre, dvs å spise "riktig" mat !

Human er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 13:19   #5
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Noen erfaringer

Tusen takk for et flott innlegg!
Her setter du fingeren på såååå mange viktige punkt.

Denne er herved lagret i favoritter og vil bli brukt effektivt

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 10:17   #6
Fungus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 49
Innlegg: 17
Fungus er på en erverdig vei

Sv: Noen erfaringer

Kjempeflott innlegg Human.. Og helt enig med deg., Dette er noe man hopper i med begge beina.. Jeg startet i begynnelsen med å fokuserer på tilbehøret. Hva kan jeg ha til, så jeg ikke går lei så fort. Og det gav meg en litt slapp begynnelse. Fikk boken på fredag, ferdig lest på søndag, og vekt kurven nå i helga har en MARKANT endring i forhold til tidligere. Nå er det raka veien nedover som man sier...

Som Skaldeman sier, så er ikke dette plankekjøring for damer. De ha en forkjærlighet for tilbehøret og ikke kjøttet. Så jeg skjønner godt at dere sliter.

FOKUS !!!!.... Fokuser på det som er viktig, og det er fett fett fett fett fett.... Alt annet er underordnet..

Never underestimate the power of bacon og speilegg, hehehe,. Har skaffet meg noe fancy steke"smør" fra helsekost som kostet jævelsk med penger. Heter "Cocosa". skal visst være sunnt som bare det. men det har omtrent null smak, så det er også lettspist som bare det., I morges måtte jeg nesten legge ut årer til speileggene så de kunne padle rundt i allt fettet. (det var å ta litt hardt i, men teorien er god )

__________________




I didn't fight my way to the top of the food chain to Be A Vegetarian !
Fungus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Oppstart Skaldeman Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 12:14   #7
Human
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 64
Innlegg: 27
Human er ny på veien

Sv: Noen erfaringer

Jeg tillater meg å lime inn deler av et svar som Skaldeman selv har skrevet over her. For min del er det slik at spiser jeg KUN "fet animalisk mat och dricker vatten" så går jeg raskere ned i vekt men må slite med løs mage. Ikke løs mage slik at jeg bare MÅ på dass, men sånn jevnt trykk som er der hele tiden.
Legger jeg til noen grønnsaker til et av måltidene unngår jeg løs mage og føler meg mye bedre, men går kanskje saktere ned.

Tror hver og en må tilpasse litt etter som "dietten" skrider fram og hvordan kroppen reagerer, men utgangspunktet MÅ alltid være " Fet animalisk mat och dricka vatten".
Jo mere "greier" man legger til jo vanskeligere blir det å få en vektreduksjon som tilfredstiller den motivasjonen man så sårt trenger når man starter med dette opplegget.

Tror nok mange her ville hatt nytte av å lese sine bøker både titt og ofte - i det minste plukke ut enkelte avsnitt slik som det under.
..................

".......Men låt mig upprepa att detta egentligen inte är en “diet”, det är ett sätt att äta och leva. Den s k dieten kan utformas på en mängd olika sätt:

- Ät fet animalisk mat och drick vatten. Då har du en optimal diet för viktminskning. Alla går ner drastiskt i vikt på en sådan “diet”, men den är svår att hålla långsiktigt.
- Äter du huvudsakligen mager animalisk mat och kompletterar med vegetabiliska fetter, t ex kokosfett, olivolja och majonnäs, så är dieten fortfarande bra, men inte optimal.
- Lägger du till rimliga mängder grönsaker som växer ovan jord, samt avocado, nötter, oliver etc så försämrar du dieten, men den blir lättare att leva med. De flesta går ner bra i vikt ändå. (Själv klarar jag inte nötter om jag vill gå ner.)
- Lägger du till yoghurt, frukt och fullkornsprodukter så försämrar du dieten allvarligt. För att gå ner i vikt på en sådan diet måste du minska portionerna eller lägga till stora mängder motion. "


Sist redigert av Human : 15-12-08 kl 12:20.
Human er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 14:47   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Noen erfaringer

Det er en stor sannhet i det at alle må finne sin vei, selv om grunnprinsippet er det samme. Jeg kan spise nøtter og belgefrukt, men fortsatt gå ned en halv til en kilo i uka, det er ikke alle som er så heldige.
Men på annen side, så kan jeg ikke spise noe meieriprodukter (bortsett fra smør) eller kunstig søtning. Det er absolutt et greit offer, altså.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar

Emneord
erfaring, kur, trofast til kuren


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som har erfaringer med L-CARNITINE? Iset Lavkarbo generelt 3 15-04-12 01:21
Xenical, noen erfaringer? Knubbelubba Spørsmål og svar 19 22-11-07 20:54
Ventelo kunder ... Noen erfaringer? mertan80 Generell diskusjon 17 24-04-07 23:47
Noen med erfaringer fra Bailine eller lign. EMS? Carbokiller Generell diskusjon 3 28-04-05 19:15
Noen erfaringer med aspartam Silvandar Atkins kosthold 10 19-02-04 15:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no